AMD köper serverföretaget Seamicro

Permalänk
Melding Plague

AMD köper serverföretaget Seamicro

Processortillverkaren AMD tar på sig spenderbyxorna och köper upp serverföretaget Seamicro med 80 anställda för 334 miljoner dollar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det lönar sig !

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

"The unmatched combination of AMD’s processing capabilities..."

Jaha ja...

...

Hoppas det blir något bra av det!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Grymt! Riktigt najs!

Visa signatur

Dyselxi är INTE kul att ha, beklagar för eventuella stavfel och/eller grammatik fel.

Permalänk

Får se vad detta leder till:) Hoppas dom också lägger ner lite krut på att göra bra CPUer också.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Proffsmoddare

När de gäller server processorer är ju AMD fin skit. Detta är nog bara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Det var ju ett sätt att snatta en viktig kund för intel. Tittar man på deras nuvarande produkter är det nästan bara Intel.

Permalänk
Medlem

Tror detta kan vara väldigt bra!
Allting de säljer ger lite extra till AMD, även om det i dagsläget
sitter intel-processorer i servrarna.
När de väl trycker in sina egna processorer tjänar de ännu mer.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Nu till den oändliga frågan:

Kommer AMD göra om hela företaget, eller lägga in lite mer pengar för att dom ska baka in lite mer AMD i grejerna så företaget faktiskt blir bra och kan växa mer?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Med Piledriver kan det nog bli riktigt gött.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Hmmm många mindre "cores/processorer" samtidigt som seamicro jobbar med.
Känns lite som att amd vill åt något med just samarbetsintelligensen mellan cores och processorer.
Eller kanske ska börja erbjuda GPU beräkning på ett large scale.

Anyway detta luktar lite gott för AMD.

Permalänk
Medlem

låter väldigt kul att dom köpt upp ännu ett företag:)

Får hoppas det går bra!:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk

Bulldozer är ju riktigt bra saker när det gäller server miljö, läste ett test för ett par månader och då slog AMD bulldozer 16-core Intel Xeon med ca 34%!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem

Var får de pengarna ifrån? Dumt att låna en massa extra när de inte går så bra på processormarknaden. Säkert bra för AMDs roll på servermarknaden men det är fel tid att göra investeringar för AMD.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aske.nord:

Bulldozer är ju riktigt bra saker när det gäller server miljö, läste ett test för ett par månader och då slog AMD bulldozer 16-core Intel Xeon med ca 34%!

Skickades från m.sweclockers.com

Kan väldigt lite om servrar, var det unik företeelse med enskilt program eller generell överläggning av flera?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Var får de pengarna ifrån? Dumt att låna en massa extra när de inte går så bra på processormarknaden. Säkert bra för AMDs roll på servermarknaden men det är fel tid att göra investeringar för AMD.

Vet inte om det räcker, men de har ju gått med vinst senaste tiden.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av aske.nord:

Bulldozer är ju riktigt bra saker när det gäller server miljö, läste ett test för ett par månader och då slog AMD bulldozer 16-core Intel Xeon med ca 34%!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har då sett annat så du får gärna länka det där.

Permalänk

Kanske AMD vill få ut sina APU:er i server varianter? Ska bli spännande att följa detta!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

"The unmatched combination of AMD’s processing capabilities..."

Jaha ja...

...

Hoppas det blir något bra av det!

Tror du blandar ihop uttrycken. AMD precis som VIA, Intel, Samsung, Texas Instruments med fler har fantastiska lösningar... som inte alltid blir så bra som man tänkt sig, av olika anledningar. SeaMicro kan och kommer förmodligen göra en stor skillnad i AMD's ägande och kan förmodligen tillföra en hel del vettigt som AMD tidigare misslyckats med.

Hoppas det blir bra iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Var får de pengarna ifrån? Dumt att låna en massa extra när de inte går så bra på processormarknaden. Säkert bra för AMDs roll på servermarknaden men det är fel tid att göra investeringar för AMD.

Låna? vem sade något om det?..
AMD har fortfarande ett ganska stort kapitalvärde och garanterat fortfarande pengar att investera den summan,
och det är definitivt den rätta tiden för AMD har investera i företag just nu i rådande kriser då det kan lyfta företagets position på marknaden samt komma fram till nya produkter och lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Var får de pengarna ifrån? Dumt att låna en massa extra när de inte går så bra på processormarknaden. Säkert bra för AMDs roll på servermarknaden men det är fel tid att göra investeringar för AMD.

Jag påstår faktiskt att det är tvärtom!
För att hänga med i utvecklingen och inte tappa mer marknadsandelar och även viktiga kunder är det ibland nödvändigt att skuldsätta sig mer, även när pengarna inte finns. AMDs chans är att hitta andra marknadsandelar än där det krävs renodlad cpu-kraft. De kommer säkerligen delge oss sina visioner med detta köp.

Permalänk

innan core serien så ägde amd intels xeons...nu är det omvänt om jag fattar det hela rätt...
server marknaden har bättre marginaler till skillnad från den grupp jag tillhör som är just det en marginal..:)
hoppas bara dom inte förköper sig, amd har väll precis slutat blöda och ända anledningen till det är skadeståndet från intel misstänker jag.

wel det var mina tankar och al käll hänvisningar sker till mitt arsle.

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluffmajster:

innan core serien så ägde amd intels xeons...nu är det omvänt om jag fattar det hela rätt...
server marknaden har bättre marginaler till skillnad från den grupp jag tillhör som är just det en marginal..:)
hoppas bara dom inte förköper sig, amd har väll precis slutat blöda och ända anledningen till det är skadeståndet från intel misstänker jag.

wel det var mina tankar och al käll hänvisningar sker till mitt arsle.

De hade gått plus det kvartalet ändå, men bara med några miljoner.
Sen att pengarna intel fick betala hjälpte dem, gjorde ju inget.

Minns jag rätt har de Fusion och Radeon att tacka för framgången.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av propan:

Kan väldigt lite om servrar, var det unik företeelse med enskilt program eller generell överläggning av flera?

Det var emot den bästa och vanligaste Xeon processorn till servrar, testerna var gjorda med dubbla processorer ( alltså 2 BD mot 2 Xeon) Det var alltså mer än 1 test, det var det genomsnittliga resultatet. Hade gärna länkat till testet om jag hade kunnat!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 960T BE @ x5 3.0Ghz | Moderkort: ASUS M5A78L-M LX | GPU: XFX - AMD Radeon HD 6770 | Minne: 8GB Corsair VENGEANCE CL9 | Chassi: Fractal Design R4 | HDD: 500GB Samsung Spinpoint F3| Skärm: BenQ XL2420T - 120hz | Laptop: Lenovo T420 - Iphone 4S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim_reaper_SwE:

Nu till den oändliga frågan:

Kommer AMD göra om hela företaget, eller lägga in lite mer pengar för att dom ska baka in lite mer AMD i grejerna så företaget faktiskt blir bra och kan växa mer?

Det enda rätta är att integrera tekniken i AMDs portfölj, inte fortsätta bedriva bolaget i separat regi. Det är tekniken AMD ville åt och det förmodligen för att AMD ser att den passar bra in med deras strategi.

Skrivet av Typhonos:

Var får de pengarna ifrån? Dumt att låna en massa extra när de inte går så bra på processormarknaden. Säkert bra för AMDs roll på servermarknaden men det är fel tid att göra investeringar för AMD.

AMD måste investera i ny teknik för att vara konkurrenskraftiga.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aske.nord:

Bulldozer är ju riktigt bra saker när det gäller server miljö, läste ett test för ett par månader och då slog AMD bulldozer 16-core Intel Xeon med ca 34%!

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte vilket test du läste, men intels cpu är bra mycket snabbare även i servrar. men idag används dom flesta nya servrar till vitrulaisering. Amd har många fler core än intel per sockel vilket gör dom lämpliga för stora VDI lösningar och mindre lämpliga om du vill ha ett mindre antal snabba virtuella servrar.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Avstängd

Felköp?
Vad händer nu när ARM lanserar ARMv8 arkitekturen med 64-bit adressering?

Då börjar servertillverkare att göra strömsnåla ARM servrar.
Inte AMD x86.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Låna? vem sade något om det?..
AMD har fortfarande ett ganska stort kapitalvärde och garanterat fortfarande pengar att investera den summan,
och det är definitivt den rätta tiden för AMD har investera i företag just nu i rådande kriser då det kan lyfta företagets position på marknaden samt komma fram till nya produkter och lösningar.

AMD har fortfarande skulder och ingen större vinst att tala om, definitivt inte så man bara kan slänga iväg 334 miljoner dollar sådär.

http://www.anandtech.com/show/5465/amd-q411-fy-2011-earnings-...

Tycker de skulle lagt beloppet på att utveckla brazos ytterligare för det verkar ju vara där de tjänar pengar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

AMD har fortfarande skulder och ingen större vinst att tala om, definitivt inte så man bara kan slänga iväg 334 miljoner dollar sådär.

http://www.anandtech.com/show/5465/amd-q411-fy-2011-earnings-...

Tycker de skulle lagt beloppet på att utveckla brazos ytterligare för det verkar ju vara där de tjänar pengar.

de tjänar dock väldigt mycket på servermarknaden också som jag förstått det, det finns ju om inte annat mycket pengar att hämta på den marknaden. opteron är väl större än intels konkurrerande serverlösningar? och bulldozerkärnor presterar ju faktiskt bra i de applikationerna, så då är ju ett uppköp som kan gynna den utvecklingen bara bra för företaget i allmänhet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Var får de pengarna ifrån? Dumt att låna en massa extra när de inte går så bra på processormarknaden. Säkert bra för AMDs roll på servermarknaden men det är fel tid att göra investeringar för AMD.

Finns många fler sätt att betala för ett företag än kontantbetalning, aktieposter t.ex.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder