Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk
Skrivet av ThePreToriaN:

Våran företagshälsovård säger direkta motsatsen.
Försök gärna komma bort från verkligheten en stund, gärna med sällskapsspel, onlinespel, hobby eller annan lek!, det viktigaste med detta är just att komma bort från verkligheten totalt en stund för stimulans, energi och motivation.

Visst, verklighetsflykt i den aspekten, avkoppling, är inte dåligt. Tvärtom. Det var inte det jag menade.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk

Jag tycker personligen att det är bra att det läggs fokus på denna fråga. Även om de kanske inte är 100% korrekta tycker jag att det är en bra start.

Jag tycker inte datorspel i sig är någonting negativt, då det faktiskt är en bra källa för att exempelvis träna sina språkkunskaper och problemlösningsförmåga. Däremot är det många spel, speciellt inom MMO-genren som är uppbyggda på ett sätt som gynnar beroendebeteenden då det alltid finns något mer att göra.

För att dra en parallell till mig själv så var jag en person som alltid hade det väldigt lätt för mig genom hela grundskolan, vilket ledde till att jag hade mycket tid över till annat när mina vänner pluggade. Detta fungerade dock bra när majoriteten av spelen jag ägde inte hade någon multiplayerfunktion, och man kunde stänga av när som helst.

Nu säger jag inte att alla som spelar multiplayerspel blir beroende, men jag personligen började fastna väldigt hårt den dagen jag började spela Diablo 2. Jag tycker det blev som ett beroende när jag började lägga stora mängder tid på att göra beräkningar för att optimera karaktärer med attribut, utrustning och färdigheter för att sedan ägna flera timmar varje dag på att grinda levlar.

Beroendet visade sig inte genom att jag ströp sociala kontakter som brukar vara det klassiska exemplet när folk pratar om no-life gamers, utan i mitt fall var symptomen i flera år att jag sköt upp sovtider allt senare, ansåg att det var en bra ide att dygna till och från och blev mindre strikt med att äta rätt antal mål per dag vid regelbundna tider eller helt vända på dygnet. Senare började det hända att jag direkt släppte det arbete jag höll på med vid min dator för att starta upp ett spel när någon skrek efter en på ventrilo/msn/irc/jabber/skype etc.

Redan här tycker jag att man är i ett djupt problemstadie, då man precis som jag till slut blir konstant trött, tappar vikt och tappar motivation. Om man låter detta fortgå kommer men långsamt men säkert ge upp fler av sina vanliga rutiner vilket i mångas fall slutar i depression.

För mig har detta inneburit att jag inte lagt ner den tid jag velat och kunnat på mina studier. Mina drömmar och utomlandsstudier under högskolan krossades för att jag nöjde mig med att göra ett "tillräckligt bra jobb", istället för att göra mitt yttersta. Jag har aldrig varit en person som tycker om att gå ut på krogen varje helg bara för att det förväntas av en, men spenderar ändå mycket mindre tid med vänner än jag egentligen velat. Kort och gott jag har lyckats ta mig framåt, men inte i närheten av den takt jag kan/velat.

Det tog mig flera år att erkänna för mig själv att jag är datorspelsberoende. Jag förnekade det in i det sista då ordet är väldigt negativt med skam kopplat till sig. Jag ser ärligt inget problem i att spela i snitt 3-5 timmar per dag, men när man som jag regelbundet fortsatte efter att polarna gått och lagt sig för att bli lite bättre eller theorycrafta har man gått över gränsen.

Jag vet inte varför jag skrev detta inlägg, men jag tycker det är väldigt viktigt att detta ämne diskuteras mer ingående. Det är inte ett enkelt problem som man kan lösa genom att knäcka en DVD eller ta bort modemet. Idag måste många vara konstant uppkopplade för sina studier eller arbeten, vilket gör det svårare att sätta vettiga gränser för bra och dåligt datorspelande.

Tycker jag att kampanjen är helt korrekt? Nej de har fortfarande en bra bit att gå, men de är på god väg.

Permalänk
Medlem

hoppas staten inser att ungarna inte har nåt bättre för sig än att spela. Det är liksom minusgrader utomhus, vem fan vill gå ut och leka?
alla har inte råd att göra någon aktivitet heller... dagligen

Permalänk
Skrivet av htux:

Ursäkta för språket föresten, får jag fråga hur man annars skulle formulera det?

Tja, tex. "Pappan saknar ju själv ett korrekt svenskt uttal", eller "Pappan kan ju själv inte uttala orden på korrekt svenska". Typ.
Sen hade ju det här egentligen inte med diskussionen om datorspelande att göra, men... Jaja.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Min son spelar mycket och jag tror det beror på att även jag växte upp med C64/Amiga/Nintendo/Aricadspel osv.. Själv fascineras jag nog mest av konststycken såsom Castlevania - Lords of Shadow. Miljöerna och grafikmotorn utgör närmast magi... Även Zelda - Twilight Princess har otroligt välgjorda scenerier/detaljer på sina ställen som exempel, igen är känslan närmast magisk. Sen har vi The Animus (Assassins Creed) där Ezio hoppar runt i ett Digitaliserat ROM...
Förutom dessa fantastiska spelupplevelser upplevde jag och min son efter The Animus det riktiga ROM sommaren 2011. Helt fantastiskt var det! Min sons ide. Hade han inte föreslagit detta hade det blivit en (forgive me) hjärndöd Sol och Bad-semester...
Detta är bara ett kort exempel på ett samband mellan datorspelande i relation till vårt intellekt...

Jag 37 och sonen 13. Då, 36 och 12.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badkharma:

Jag tycker personligen att det är bra att det läggs fokus på denna fråga. Även om de kanske inte är 100% korrekta tycker jag att det är en bra start.

Jag tycker inte datorspel i sig är någonting negativt, då det faktiskt är en bra källa för att exempelvis träna sina språkkunskaper och problemlösningsförmåga. Däremot är det många spel, speciellt inom MMO-genren som är uppbyggda på ett sätt som gynnar beroendebeteenden då det alltid finns något mer att göra.

För att dra en parallell till mig själv så var jag en person som alltid hade det väldigt lätt för mig genom hela grundskolan, vilket ledde till att jag hade mycket tid över till annat när mina vänner pluggade. Detta fungerade dock bra när majoriteten av spelen jag ägde inte hade någon multiplayerfunktion, och man kunde stänga av när som helst.

Nu säger jag inte att alla som spelar multiplayerspel blir beroende, men jag personligen började fastna väldigt hårt den dagen jag började spela Diablo 2. Jag tycker det blev som ett beroende när jag började lägga stora mängder tid på att göra beräkningar för att optimera karaktärer med attribut, utrustning och färdigheter för att sedan ägna flera timmar varje dag på att grinda levlar.

Beroendet visade sig inte genom att jag ströp sociala kontakter som brukar vara det klassiska exemplet när folk pratar om no-life gamers, utan i mitt fall var symptomen i flera år att jag sköt upp sovtider allt senare, ansåg att det var en bra ide att dygna till och från och blev mindre strikt med att äta rätt antal mål per dag vid regelbundna tider eller helt vända på dygnet. Senare började det hända att jag direkt släppte det arbete jag höll på med vid min dator för att starta upp ett spel när någon skrek efter en på ventrilo/msn/irc/jabber/skype etc.

Redan här tycker jag att man är i ett djupt problemstadie, då man precis som jag till slut blir konstant trött, tappar vikt och tappar motivation. Om man låter detta fortgå kommer men långsamt men säkert ge upp fler av sina vanliga rutiner vilket i mångas fall slutar i depression.

För mig har detta inneburit att jag inte lagt ner den tid jag velat och kunnat på mina studier. Mina drömmar och utomlandsstudier under högskolan krossades för att jag nöjde mig med att göra ett "tillräckligt bra jobb", istället för att göra mitt yttersta. Jag har aldrig varit en person som tycker om att gå ut på krogen varje helg bara för att det förväntas av en, men spenderar ändå mycket mindre tid med vänner än jag egentligen velat. Kort och gott jag har lyckats ta mig framåt, men inte i närheten av den takt jag kan/velat.

Det tog mig flera år att erkänna för mig själv att jag är datorspelsberoende. Jag förnekade det in i det sista då ordet är väldigt negativt med skam kopplat till sig. Jag ser ärligt inget problem i att spela i snitt 3-5 timmar per dag, men när man som jag regelbundet fortsatte efter att polarna gått och lagt sig för att bli lite bättre eller theorycrafta har man gått över gränsen.

Jag vet inte varför jag skrev detta inlägg, men jag tycker det är väldigt viktigt att detta ämne diskuteras mer ingående. Det är inte ett enkelt problem som man kan lösa genom att knäcka en DVD eller ta bort modemet. Idag måste många vara konstant uppkopplade för sina studier eller arbeten, vilket gör det svårare att sätta vettiga gränser för bra och dåligt datorspelande.

Tycker jag att kampanjen är helt korrekt? Nej de har fortfarande en bra bit att gå, men de är på god väg.

Personliga upplevelser säger mer än statistik. Personligen tycker jag det var bra att du skrev inlägget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Btw, tror inte jag är så fördomsfull om jag skriver att Svenska Spel och Jack Vegas utgör ett större problem (möjligen dåligt informerad). Där har vi även alkoholen med i bilden (våld/övergrepp). Vet inte om det berör någon majoritet men för individen/privatekonomin/familjen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Det handlar inte om att gå och erkänna det för alla. Vad skulle det var bra för? Var ju inte ens det vi diskuterade om. Det du menade med ditt inlägg var att ingen erkänner för sig själv. Fatta jag det som.
Erkänn själv istället att det här är inte ditt område

Sarkasm grabben, sarkasm....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Errorlessmilk:

Ja, man märker ju att du inte är speciellt aktiv eller har varit aktiv i spelvärlden eftersom att det är faktiskt vanligare att man snackar engelska istället för sitt modersmål över nätet.

Fast det beror väl kanske på vilket spel som man kör, t ex så är det nog vanligare att man snackar svenska med några irl polare när man spelar fps spel som Battlefield eller Call Of Duty eftersom att man inte träffar andra personer(förutom i huvudet då) över spelet och om det väl finns en funktion för samtal i spelet så är det oftast bara sura p12or som skriker att man är bög för att man är bättre än dem.

Men ser man sen på spel som Minecraft eller World Of Warcraft där man faktiskt kan träffa folk och börja lära känna folk genom att att skriva till dem och sedan kanske man går vidare till skype. I WoW e det oftast inom raids eller pvp som man börjar snacka med andra folk på engelska o i Minecraft så är det kanske för att man bygger något ihop tillsammans.

Och det att du generaliserar folks kunskaper inom det engelska språket beroende på vart dem kommer ifrån är ganska absurt, det är olika för varje person.

OnT: Denna videon e ganska dålig, visar inte direkt det som faktiskt är skadligt av att sitta vid datorn för länge , dvs att man blir stel och att man inte rör inte på sig fast det finns säkert dem som kan balansera det med att ha en aktiv fritid men för vissa är det inte så.
Stavfelen bjuder jag på ^^

Helt rätt, jag har mestadels och spelar fortfarande idag lite fps-spel, och ja det finns p12 som skriker bög så fort de dör :/ Sorligt med sant.

Okey, ja må generalisera folks engelska kunskaper, men överlag så är vi i Skandinavien bra på det engelska språket, då vi tidigt från barnsben får börja lära oss det. Vidare, SVT eller någon annan svensk kanal, dubbar inte vi allt som kommer utomlands vad gäller tv-produktion, utan lägger en textremsa. Inte många andra länder som gör så. Sen har du rätt, det är från individ till individ som nivån på eng bestäms.
Dock ger jag dig tips att åka till Italien eller Spanien (m.m.) och försöka prata eng. du kommer nog se att det inte är så många som kan.

Permalänk
Skrivet av balo15:

Dock ger jag dig tips att åka till Italien eller Spanien (m.m.) och försöka prata eng. du kommer nog se att det inte är så många som kan.

Du tror inte det beror på att deras andraspråk är franska? Hur många i Sverige känner du som kan prata franska lika bra som du kan prata engelska?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Du tror inte det beror på att deras andraspråk är franska? Hur många i Sverige känner du som kan prata franska lika bra som du kan prata engelska?

Fortfarande så gäller mitt påstående, oavsett att deras andraspråk är franska. Engelskan är obefintlig för stora delar av befolkningen i e.x. Italien o Spanien.

Permalänk
Skrivet av balo15:

Fortfarande så gäller mitt påstående, oavsett att deras andraspråk är franska. Engelskan är obefintlig för stora delar av befolkningen i e.x. Italien o Spanien.

Ja... I större delen av Afrika och Asien med. Vad har det med nåt att göra? Eller förresten, skit i det, vi är redan vääldigt OT nu.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Den enda gången spel påverkat mina prestationer var under en kort period i gymnasiet då jag och några vänner försökte bli bra på CS1.6. Vi blev aldrig särskilt mycket bättre och betygen dalade ganska fort. Sedan dess har jag bara spelat för nöjes skull och i lagom mängd och ska snart inleda min master i mekatronik på KTH. Med det vill jag säga att spel är liksom allting annat ofarligt i lagom mängd.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Två föräldrar, tre barn, bor i en lägenhet i Sverige, talar svenska, spelar spel, har påsar från Gina Tricot, är troligtvis svenska medborgare, men hudfärgen är kanske det som avgör om man är svensk eller inte........ enligt dig?

Ja, det är det.