Permalänk
Medlem

Projekt "Clean Arc"

På senaste tiden har jag blivit sugen på att uppgradera min dator med lite nya delar och då jag inte är riktigt nöjd över hur mitt HAF chassi såg ut så passade jag även på att köpa nytt chassi. Vad kommer detta projekt att bestå av?

Komponenter

Chassi: Fractal Design Arc (kommer bli något moddat med lite plåtar som kommer "trolla bort" några (enligt mig) fula delar av chassit så det blir lite cleanare! Jag ska försöka vara duktig med byggbilder, men ni som har gjort detta förut vet hur lätt det är att sväva iväg utan kameran )
Moderkort: ASUS Sabertooth P67 B3
Minnen:Corsair XMS3 8GB 1600Mhz (ska sänkas ner till 1.5V)
Processor:Intel i5 2500K 3,3Ghz (kommer överklockas till högsta stabila, enligt tidigare ägaren var den stabil i 4,9, så vi får se hur långt jag kommer!)
Grafikkort:EVGA GTX 470 (Har varit överklockad till 830 core och 2030 memory så jag kör på med samma värden där tills uppgradering)
Nätaggregat:CoolerMaster Silent Pro 700W
Hårddiskar:Corsair Force SSD 60GB (för OS)
Samsung Spinpoint F1 1TB (lagring)
Western Digital Black 1TB (lagring)
CD/DVD: Någon läsare/brännare från Sony, minns inte modellnamnet. Den är svartlackad runt om i alla fall med svart orginalfront.
Fläktkontroller:NZXT SENTRY 2 LCD Fläktkontroller

Vattenkylningen
Alla delar är från EK och är inköpta på Coolingstuff.se (Som förövrigt är riktigt bra! Artur är en ängel på supporten och hjälper alltid till när man är lite osäker!)

Radiatorer:EK-CoolStream RAD XT (240)
EK-CoolStream RAD XT (120)
Pump: EK-DCP 4.0 (12V DC Pump)
Slang:Masterkleer 10/16 UV White 2Meter
Nipplar:Slangsockel G1/4 NK12 black nickel
Kylmediet:Mayhems Pastel Ice White
Fläktar:Noiseblocker BlackSilent XL2 120mm Funderar på att byta ut dem senare, förslag på vilka? Gärna svarta/vita eller bara svarta eller bara vita (måste vara rätt så tysta)

Det som skall göras är då;
[x] = gjort
[ ] = ogjort
[/] = på g

[x] Nytt moderkort
[x] Ny processor
[x] Nya ramminnen
[x] Nytt chassi
[/] Nytt cpublock
[/] Fläktkontroller
[/] Vit ledlist
[/] Nya slangar
[ ] Rengöra gamla pumpen, gpu blocket, tanken och radiatorerna
[/] Tillverka "täckplåtar" till chassit
[/[ Tillverka ny hårddiskbur
[ ] Lacka radiatorerna vita
[ ] Skära ut ett fönster i sidan

Tänkte lägga upp lite byggbilder under tiden, vi får se hur duktig jag är på det ^^

Just nu sitter jag och väntar på paket från inet och coolingstuff som borde trilla in under morgondagen (Fredag den 24e) eller nästa vecka nångång. I morgon blir täckplåtarna och hårddiskburen klara förhoppningsvis och ska provmonteras om det finns tid! Annars sker detta under helgen

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

ser bra ut, håll oss uppdaterade!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

ser bra ut, håll oss uppdaterade!

Skickades från m.sweclockers.com

Ska göra mitt bästa!

tyvärr hann jag inte få något gjort på täckplåtarna idag då jag varit tokförkyld sen i onsdags, verkar sitta i ordentligt... Jag får nog roa mig med att ta lite bilder på liggande delar osv. Någon som har ett tips på bra sida att lägga upp bilder så man kan lägga in några här?

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Ska göra mitt bästa!

tyvärr hann jag inte få något gjort på täckplåtarna idag då jag varit tokförkyld sen i onsdags, verkar sitta i ordentligt... Jag får nog roa mig med att ta lite bilder på liggande delar osv. Någon som har ett tips på bra sida att lägga upp bilder så man kan lägga in några här?

photobucket eller en bygglogg i galleriet?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evoxer:

Någon som har ett tips på bra sida att lägga upp bilder så man kan lägga in några här?

Imgur.com funkar bra att direktlänka in här och väldigt lätt och smidigt att ladda upp bilderna på!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

photobucket eller en bygglogg i galleriet?

Tänkte göra ett galleri sen när projektet är färdigt och använder detta mer som en bygglogg Men ska kika upp photobucket!

Skrivet av Rydisen:

Imgur.com funkar bra att direktlänka in här och väldigt lätt och smidigt att ladda upp bilderna på!

tack för tipset! ska kika på de

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

Förkylningen äntligen släppt! Täckplåtar kommer in i morgon (Fredag 2a) Vattenkylningsdelarna har anlänt och fläktkontroller osv, de enda jag saknar är täckplåtarna sen blir det till att bygga ihop!

Tänkte att jag skapar en bygglogg i galleriet istället så om någon moderator hittar in till denna tråd så lås den gärna

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem

hur har det gått med bilderna då?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hur har det gått med bilderna då?

Ja exakt!
Bilder!!

Visa signatur

Asus cx55 Vibe Chromebook
MacBook Air M1 16gb/256gb
Komplett Khameleon i7 9750h gtx1660ti
Project Lian Li PC-X900 Enermax Edition
Project Fractal Design Arc Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hur har det gått med bilderna då?

Jag har faktiskt varit duktig och tagit en hel del bilder! Men jag tänkte göra en bygglogg i galleriet ist för att lägga upp bilderna här

Har provmonterat täckplåtarna nu och det ser awesome ut! nu ska bara hål för slangar och diverse saker borras! Sen är det lackering och montering kvar sen ska de va klart! Men som sagt, håll utkik i galleriet inom kort

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |