CPU Fläkten fräser på oavsett config på fläktstyrningen...

Permalänk
Medlem

CPU Fläkten fräser på oavsett config på fläktstyrningen...

Tjo

Detta började för ett tag sedan.. jag har just nu Phobya 1000rpm fläktar i hela chassit, utom till CPU'n där den är 1500rpm. I både bios och Asus Q-fan är fläktarna inställda på den kurva jag vill ha.

Men ibland under spelande (tex konversationer i mass effect) så börjar cpu fläkten spinna på som fan, även om cpu'n inte är så varm. Om jag då tabbar ur spelet så slutar fläkten susa och går direkt tillbaka till min fläktkurva jag ställt in.

Någon som vet varför? det var inte så förut.. och jag har märkt detta fenomen på flera AMD burkar.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag ninjar tråden lite snabbt men det problem som du har, vill jag ha.

Om du hittar "felet" så skriv det gärna i den här tråden så jag kan orsaka det själv. Då min processorfläkt inte låter någonting hörbart på 100% så skulle jag gärna ha den på den nivån konstant.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Ursäkta om jag ninjar tråden lite snabbt men det problem som du har, vill jag ha.

Om du hittar "felet" så skriv det gärna i den här tråden så jag kan orsaka det själv. Då min processorfläkt inte låter någonting hörbart på 100% så skulle jag gärna ha den på den nivån konstant.

wut? Varför skulle du vilja ha din processor fläkt på 100% hela tiden?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tjo

Detta började för ett tag sedan.. jag har just nu Phobya 1000rpm fläktar i hela chassit, utom till CPU'n där den är 1500rpm. I både bios och Asus Q-fan är fläktarna inställda på den kurva jag vill ha.

Men ibland under spelande (tex konversationer i mass effect) så börjar cpu fläkten spinna på som fan, även om cpu'n inte är så varm. Om jag då tabbar ur spelet så slutar fläkten susa och går direkt tillbaka till min fläktkurva jag ställt in.

Någon som vet varför? det var inte så förut.. och jag har märkt detta fenomen på flera AMD burkar.

hur varm blir cpun ? om det är mot 55+ eller över så varvar dem alltid upp då det är rekomenderat att hålla sig under 62 grader den är förprogrammerat i moderkortet ev cpun om du inte stänger av hardware temperature monitor i bios
vad är det för kontakt på cpu fläkten är det 4 pin eller 3 pin ?
om det är tre pin så kommer du nog inte kunna styra den men om det är 4 pin så kan moderkortet göra det om den inte kan styra via volt som endast 3 pin fläktar kan använda
(standard på am3 och am3+ också tror jag...)

och vad har du för grafikkort tror att det är grafikkortet som låter inte cpu fläkten faktiskt
och

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Ursäkta om jag ninjar tråden lite snabbt men det problem som du har, vill jag ha.

Om du hittar "felet" så skriv det gärna i den här tråden så jag kan orsaka det själv. Då min processorfläkt inte låter någonting hörbart på 100% så skulle jag gärna ha den på den nivån konstant.

Det du kan göra är att hämta hem speedfan --->klicka på configure---->gå till fliken advanced---->öppna listan där det står chip--->välja den där det står ISA, brukar vara den andra--->klicka på den PWM fläkten som tillhör cpu:n--->i listan där det står "set to" väjer du "software controlled". nu kan du ställa in den på 100% i home fönstret så att fläkten går i maxfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Ursäkta om jag ninjar tråden lite snabbt men det problem som du har, vill jag ha.

Om du hittar "felet" så skriv det gärna i den här tråden så jag kan orsaka det själv. Då min processorfläkt inte låter någonting hörbart på 100% så skulle jag gärna ha den på den nivån konstant.

Stäng av Q-Fan i BIOS så går fläkten på max konstant.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

hur varm blir cpun ? om det är mot 55+ eller över så varvar dem alltid upp då det är rekomenderat att hålla sig under 62 grader den är förprogrammerat i moderkortet ev cpun om du inte stänger av hardware temperature monitor i bios
vad är det för kontakt på cpu fläkten är det 4 pin eller 3 pin ?
om det är tre pin så kommer du nog inte kunna styra den men om det är 4 pin så kan moderkortet göra det om den inte kan styra via volt som endast 3 pin fläktar kan använda
(standard på am3 och am3+ också tror jag...)

och vad har du för grafikkort tror att det är grafikkortet som låter inte cpu fläkten faktiskt
och

CPU'n blir upp emot 60grader, fläktkurvan är så att vid 60 grader så går ALLA fläktar på 100%, vid 50grader 65% och vid 40 grader 30%
Fläktarna är 3pin.
Jag har 2st 6950 i crossfire, asus dcii (orsakan till det höga temps'n)

Det kan ju vara så som du säger, att vid 55+ så fräser processorfläkten på för fullt, men det konstiga är att den slutar DIREKT när jag tabbar ur spelen..
F.ö. så har jag en Corsair H60 som tar luften ut genom chassit, i kombination med CF så blir det varmt ja

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

CPU'n blir upp emot 60grader, fläktkurvan är så att vid 60 grader så går ALLA fläktar på 100%, vid 50grader 65% och vid 40 grader 30%
Fläktarna är 3pin.
Jag har 2st 6950 i crossfire, asus dcii (orsakan till det höga temps'n)

Det kan ju vara så som du säger, att vid 55+ så fräser processorfläkten på för fullt, men det konstiga är att den slutar DIREKT när jag tabbar ur spelen..
F.ö. så har jag en Corsair H60 som tar luften ut genom chassit, i kombination med CF så blir det varmt ja

Ja, vanligtvis så tar det ju en stund innan datorn/grafikkorten klockar ner sig själva när man tabbat ut, så det borde inte gå så fort för tempen att sjunka i så fall.
Det är här det är bra med extraskärm, så man kan ha HWMonitor uppe på ena samtididgt som man spelar Så man ser vad max har legat på ihop med nuvarande värde.

Men det här låter ju mer som att datorn tappar sin fläktinställning en stund och får tillbaka den vid ut-tabbning, som om Q-fan slås ut på något sätt.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hm, tycker ni 60/61 grader på CPU'n är lite för mycket? nu har jag ju crossfire, Asus DCII som inte blåser ut luften, så det bidrar nog ganska mycket till värmen, och Fläkten till radiatorn blåser ut luften ur datorn..
Kan det vara bättre att kanske radiatorfläkten i bak på datorn blåser in luften, och fläkten bredvid grafikkorten på sidan av datorn, blåser ut luft istället för in?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ronz:

Hm, tycker ni 60/61 grader på CPU'n är lite för mycket? nu har jag ju crossfire, Asus DCII som inte blåser ut luften, så det bidrar nog ganska mycket till värmen, och Fläkten till radiatorn blåser ut luften ur datorn..
Kan det vara bättre att kanske radiatorfläkten i bak på datorn blåser in luften, och fläkten bredvid grafikkorten på sidan av datorn, blåser ut luft istället för in?

Ja, speciellt på Phenom II är det högt och då till stor del för att Phenom II-orna ofta ger för låga temperaturvärden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync