Rengjorde datorn med tryckluft på burk, det kom ut vätska.

Permalänk
Medlem

Rengjorde datorn med tryckluft på burk, det kom ut vätska.

Hej.

Jag åkte idag och köpte en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t... för att kunna blåsa ur allt damm ur min dator. Jag ställde ut datorn på altanen på baksidan och började blåsa. Jag har tidigare läst att man inte ska vinkla burken eller trycka för hårt så jag tog det ganska försiktigt. Det hände några gånger att det kom ut lite vätska ur burken och in i datorn. Det var inte ren vätska utan luften blev bara lite rökig och man kunde se några jättesmå droppar i röken. Svårt att beskriva men ni förstår nog vad jag menar.

Jag testade att blåsa på min hand ända tills det kom lite vätska igen och den försvann direkt när den rörde handen. Värt att nämna är kanske att burken med tryckluft blev väldigt kall och det var cirka 10 grader C ute, det bildades också något snöliknande i slutet av munstycket på burken. Datorn har nu stått och vilat i cirka 1 timme utan att jag har satt på chassiplåtarna eller kopplat i några kontakter.

Kan mina datorkomponenter ha skadats av detta? Och vad ska jag i såna fall göra för att minska skadorna?

EDIT: Det är datorn i min signatur det handlar om.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

Ingen fara, brukar bli så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 2500k@4,4| NH-D14 |GTX 780| ASUS VG248QE | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT 990 | Dali Zensor 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skater93:

Hej.

Jag åkte idag och köpte en http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t... för att kunna blåsa ur allt damm ur min dator. Jag ställde ut datorn på altanen på baksidan och började blåsa. Jag har tidigare läst att man inte ska vinkla burken eller trycka för hårt så jag tog det ganska försiktigt. Det hände några gånger att det kom ut lite vätska ur burken och in i datorn. Det var inte ren vätska utan luften blev bara lite rökig och man kunde se några jättesmå droppar i röken. Svårt att beskriva men ni förstår nog vad jag menar.

Jag testade att blåsa på min hand ända tills det kom lite vätska igen och den försvann direkt när den rörde handen. Värt att nämna är kanske att burken med tryckluft blev väldigt kall och det var cirka 10 grader C ute, det bildades också något snöliknande i slutet av munstycket på burken. Datorn har nu stått och vilat i cirka 1 timme utan att jag har satt på chassiplåtarna eller kopplat i några kontakter.

Kan mina datorkomponenter ha skadats av detta? Och vad ska jag i såna fall göra för att minska skadorna?

EDIT: Det är datorn i min signatur det handlar om.

Precis som du skriver ovan (jag har varit ute för samma sak, och oroat mig för samma sak), så fort du håller burken med minsta lutning så blir det en något aerosol lösning som kommer ut! Så håll bara burken helt lodrätt så ska det inte vara några problem..!
Det har inte lett till några problem för mig iaf. Kan ju vänta en stund med att starta datorn så att, även om risken känns liten, eventuell fukt har torkat.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Jag har fått den "vätskan" på många komponenter. Det har inte skadat alls.

Permalänk
Medlem

gasen:)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk

Ja är bara gasen i vätskeform, dunstar direkt och är således inte ledande, att burken blir kall är en reaktion.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag får tacka så mycket för svaren. Det känns riktigt skönt nu när jag vet att risken för skador är liten då datorn verkligen inte var billig. Jag tror nog jag låter datorn stå några timmar till för säkerhets skull. Tack, igen.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5 GHz | ASUS GeForce GTX 970 STRIX 4GB DirectCU II OC | Asus P8P67 PRO REV B3 | Corsair 16 GB CL9 1600 Mhz VENGEANCE | Fractal Design Arc | Cooler Master Hyper 212 Plus | Corsair TX 850W V2 80+ Bronze | Optiarc AD-7240S | Samsung SSD 830-Series 256GB | WD Caviar Blue 640 GB | WD MyBook 500 GB | Seagate Barracuda Green 2 TB | Dell UltraSharp 27" U2711

Permalänk
Medlem

Butan/propan i flytande form är det du upplever. Tänk på att hålla flaskan rätt och sikta med själva röret, inte med burken. Inga som helst problem då det dunstar direkt och inte är ledande.

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Är det ens drivgas i burken?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

Du måste vänta lite när den blir för kall, blås lite i handen första varje gång innan användning ifall den blivit omskakad/legat ner.

Permalänk
Skrivet av kabex:

Är det ens drivgas i burken?

Ja, drivgasen gör att man inte behöver trycksätta behållaren till mer än bara några bar. Utan den skulle du ha en hiskeligt kraftig behållare ala dykartub. I detta fallet med luft på burk är det nog som det sagt butan eller propan som är som gasol, flytande i 7 till 8 bars tryck.