AMD processor, vilken ska man välja? Finns inga val ju!

Permalänk
Medlem

AMD processor, vilken ska man välja? Finns inga val ju!

Hej, köpte ett AM3+ moderkort som stödjer FX processorerna innan bulldozer lanseringen i hopp om att bulldozer skulle bli bra. Bulldozer blev ju sådär. Vad ska jag köpa? En AMD Phenom 955 3,2GHz är ju bara fyrkärnig och vill helst ha en 6 kärnig. Den enda 6 kärniga phenom som säljs är ju 1055t men den är inte black edition. Vill helst ha en black edition. AMD FX 6100 kostar inte speciellt mycket, skulle kunna gå upp till 1500kr och köpa en FX 8120. Vilken ska jag välja? Vill helst ha en black edition 6 kärnig.

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk

Jag skulle nog satsat på en FX8120, den presterar ju bra och är lätt att klocka upp för bättre prestanda.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Det är just det här som är problemet just nu, AMD har egentligen inga bra val (enligt mig), klockar man en bulldozer blir man ju fattig sen när elräkningen kommer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Måste fråga eftersom FX-Processorerna är nya för min del,
är de bra till gaming?
Finns ju inga phenoms i lager längre...

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | GTX 960 | MSI B250I Gaming Pro AC | Corsair 16GB 2400Mhz VENGEANCE LPX | Intel i5 7600K 3,8 Ghz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Funkish:

Måste fråga eftersom FX-Processorerna är nya för min del,
är de bra till gaming?
Finns ju inga phenoms i lager längre...

Du har läst forumsdelen för AMD:s FX/BD prollar? Där står allt och lite till.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

FX har fått oförtjänt dålig kritik. Folk hade höga förväntningar på dessa, medans resultatet bara blev godkänt. En FX4100 är mycket för pengarna, när man får CPU och schysst moderkort för mindre änvad en 2500k kostar.

Permalänk
Medlem

Du kan ju faktiskt köpa en AMD phenom II x4 960T för 950kr och försöker låsa upp den till 5 eller 6 kärnor
då har du en black edition x5 eller x6.
Gäller dock att du har ett modekort med core unlocker.
Dom flesta är utsålda du skulle köpt de när dom bara kosta 900kr med rabatter på cdon för 1-2 månader sedan.
http://www.pixmania.se/se/se/11046734/art/amd/phenom-ii-x4-96...

där har du i alla fall den billigaste enligt prisjakt

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av Funkish:

Måste fråga eftersom FX-Processorerna är nya för min del,
är de bra till gaming?
Finns ju inga phenoms i lager längre...

De har väl inte sina främsta styrkor som spelprocessorer, då de har relativt låg IPC per kärna och spel i dagsläget är dåliga på att nyttja många kärnor (fler än fyra, eller i många fall fler än två-tre). Dock är de hyfsade för sitt pris, särskilt FX8120, som ju i princip är en FX8150 med lägre klockfrekvens. Men då den har upplåst multipel, så är det ju lätt gjort att skruva upp klockfrekvensen till FX8150 prestanda eller bättre.
Här är en recension av FX8120/FX8150:
http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

I de testade spelen får de en spelprestanda hos FX8150 som ungefär är likvärdig med 1100T, FX8120 hamnar lite lägre pga lägre klockfrekvens (men det är ju lätt åtgärdat).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Den senaste heter FX-6200 3.8GHz 6-Core men tror inte den heller är öppen.
Webbhallen tar 1.529 för den.

Permalänk
Hjälpsam

Alla FX är Black edition.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kan nu få tag i en amd phenom ii x4 960t och ett radeon 6870 för strax över 2000kr. ska man? eller ska man ta en amd fx 8120 med ett radeon 6870? snabba svar om ni kan tack

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

kan nu få tag i en amd phenom ii x4 960t och ett radeon 6870 för strax över 2000kr. ska man? eller ska man ta en amd fx 8120 med ett radeon 6870? snabba svar om ni kan tack

Jag skulle tagit FX-8120 nu när den är på mer rimlig prisnivå.

960T har ju chans att bli en X6, men man vet aldrig om det går, eller om den går att överklocka när man gjort det, så kör på Bulldozern i detta fallet.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

kan nu få tag i en amd phenom ii x4 960t och ett radeon 6870 för strax över 2000kr. ska man? eller ska man ta en amd fx 8120 med ett radeon 6870? snabba svar om ni kan tack

tycker det låter lite dyrt om det är bg förstås annars är det fullt rimligt och ett bra köp

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag skulle tagit FX-8120 nu när den är på mer rimlig prisnivå.

960T har ju chans att bli en X6, men man vet aldrig om det går, eller om den går att överklocka när man gjort det, så kör på Bulldozern i detta fallet.

1599kr. Eller är det det prissänkta priset för den processor?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappe:

1599kr. Eller är det det prissänkta priset för den processor?

Ja, den kostade ju runt 1850kr strax före jul. Så runt 250-300kr sänkning sen lanseringen har den ju fått på de flesta butiker.

Jag tror iofs att man klarar sig väldigt bra på en FX-6100 i de flesta spel om man vill spara lite pengar.

EDIT: 1523kr på Misco, med rabatten, vet inte om det blir billigare än t.ex. Inet med frakt/fraktfritt inräknat.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Funderade på en FX 8120 nu då den hittat sig till rätta med priset Ganska svår slagen i mina ögon när det gäller pris/prestanda

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Det är just det här som är problemet just nu, AMD har egentligen inga bra val (enligt mig), klockar man en bulldozer blir man ju fattig sen när elräkningen kommer.

Du skojar? Du kommer inte se nån skillnad på din elräkning...herregud -.-, man blir arg när man läser såna korkade argument! Om du fortfarande är rädd för en hög elräkning, så skär ner på cigaretterna eller snuset eller godiset, skrota Coca-Cola'n så får du nog 100-900:- extra i handen varje månad Cykla till affären istället för att ta bilen....ta nudlar till middag istället för BK eller McDonalds ;), finns massor utan tips du kan få om du är rädd för din elräkning

Samma sak med dom andra pajasarna här på forumet ''Ånej! GTX480 kommer ge dig 7000000:- extra på elräkningen! köp det inte''

Har ett GTX480 med 1,25V och det gav typ 0,75öre extra på elräkningen......Och jag spelar timtal varje helgkvällar! Är inte den supande typen...
Har hellre ett sunt liv än baksmälla

AMD har bäst pris/prestanda i dagsläget...

Over n out!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Du skojar? Du kommer inte se nån skillnad på din elräkning...herregud -.-, man blir arg när man läser såna korkade argument! Om du fortfarande är rädd för en hög elräkning, så skär ner på cigaretterna eller snuset eller godiset, skrota Coca-Cola'n så får du nog 100-900:- extra i handen varje månad Cykla till affären istället för att ta bilen....ta nudlar till middag istället för BK eller McDonalds ;), finns massor utan tips du kan få om du är rädd för din elräkning

Samma sak med dom andra pajasarna här på forumet ''Ånej! GTX480 kommer ge dig 7000000:- extra på elräkningen! köp det inte''

Har ett GTX480 med 1,25V och det gav typ 0,75öre extra på elräkningen......Och jag spelar timtal varje helgkvällar! Är inte den supande typen...

AMD har bäst pris/prestanda i dagsläget...

Mitt "argument" va lite halvt på skämt. Problemet kommer väl snabbare, inte alltid så kul att behöva kyla bort all värme den skapar samt att det borde bli stora problem med att klocka samtidigt som man kör flera grafikkort.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Mitt "argument" va lite halvt på skämt. Problemet kommer väl snabbare, inte alltid så kul att behöva kyla bort all värme den skapar samt att det borde bli stora problem med att klocka samtidigt som man kör flera grafikkort.

sry för det hårda citatet! Mår dåligt idag (Inget personligt mot dig)

Ska du klocka så ska du ha bättre kylare än stock oavsett tillverkare eller modell om du vill ha en glad dator

Min bror har en Fx-4100 nåt uppskruvad till 4,5ghz med en billig noname tower kylare för 200:-, håller 50c load med taskig ventilation i chassit

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

sry för det hårda citatet! Mår dåligt idag (Inget personligt mot dig)

Ska du klocka så ska du ha bättre kylare än stock oavsett tillverkare eller modell om du vill ha en glad dator

Min bror har en Fx-4100 nåt uppskruvad till 4,5ghz med en billig noname tower kylare för 200:-, håller 50c load med taskig ventilation i chassit

Ingen fara

Ja, det går ju att kyla bort, men det medför även andra problem som jag skrev i mitt förra svar

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Finns FX-4170 nu med uppskruvade frekvenser. Räkna inte med överdriven prestanda, men kan vara något

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle kört på en fx-8120, helt ok prestanda och framtidssäker. fx-4100 och phenom II quads är verkligen på väg ut, och fx-6100 och 1090t etc är för dyra för prestandan i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du har läst forumsdelen för AMD:s FX/BD prollar? Där står allt och lite till.

Skrivet av Pingen:

FX har fått oförtjänt dålig kritik. Folk hade höga förväntningar på dessa, medans resultatet bara blev godkänt. En FX4100 är mycket för pengarna, när man får CPU och schysst moderkort för mindre änvad en 2500k kostar.

Tack, ännu en som insett faktan
Kan säga att jag är riktigt nöjd med min FX8120, den har inte överdrivet hög elförbrukning (Vilket får mig att tveka starkt på Swecs test, då jag får helt olika siffror med min burk (med en elmätare för runt 400: -)

Skrivet av kazen_90:

Finns FX-4170 nu med uppskruvade frekvenser. Räkna inte med överdriven prestanda, men kan vara något

Tyvärr är FX41xx inget att hänga i granen annat än för BIOS-uppdateringar Rätt långsam, men såklart, när min låg uppe på ~4,5 GHz presterade den faktiskt riktigt bra

----------

Skrivet av Rydisen:

Det är just det här som är problemet just nu, AMD har egentligen inga bra val (enligt mig), klockar man en bulldozer blir man ju fattig sen när elräkningen kommer.

Min dator i allmänt surfande (datorn i sign) drar exakt 175 - 180W (Mätt med bra strömmätare ), vilket är i nivå med en stock I7 2600K.
Strömförbrukningen i fysiktestet (endast processor) är 315W. Den TOPPAR alltså på 315W.

På det kombinerade (GPU och CPU) toppade den 380W. Detta med grafikkortet i stock

Edit*
317W med OCCT

Detta är faktiskt inte helt fyskam siffror, då de inte ens är nära Swec's 455W för FX vid 4,77 GHz.
Mvh

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Tack, ännu en som insett faktan
Kan säga att jag är riktigt nöjd med min FX8120, den har inte överdrivet hög elförbrukning (Vilket får mig att tveka starkt på Swecs test, då jag får helt olika siffror med min burk (med en elmätare för runt 400: -)

Tyvärr är FX41xx inget att hänga i granen annat än för BIOS-uppdateringar Rätt långsam, men såklart, när min låg uppe på ~4,5 GHz presterade den faktiskt riktigt bra

----------

Min dator i allmänt surfande (datorn i sign) drar exakt 175 - 180W (Mätt med bra strömmätare ), vilket är i nivå med en stock I7 2600K.
Strömförbrukningen i fysiktestet (endast processor) är 315W. Den TOPPAR alltså på 315W.

På det kombinerade (GPU och CPU) toppade den 380W. Detta med grafikkortet i stock

Edit*
317W med OCCT

Detta är faktiskt inte helt fyskam siffror, då de inte ens är nära Swec's 455W för FX vid 4,77 GHz.
Mvh

FX-4170 ligger på 4,2 GHz stock

Skickades från m.sweclockers.com

On topic: Köp en FX-8120!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

FX-4170 ligger på 4,2 GHz stock

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det har du rätt i, men fortfarande så skulle Phenom II X6 1055, eller till och med 960T vara bra mycket bättre för det priset

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

Jo det har du rätt i, men fortfarande så skulle Phenom II X6 1055, eller till och med 960T vara bra mycket bättre för det priset

Det håller jag med om

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Man skall ha klart för sig att Bulldozer i dag inte är riktigt samma Bulldozer som när den släpptes.
1) Tillverkningstekniken har blivit bättre, vilket lett till mindre tillverkningsspill och lägre strömförbrukning.
2) Nya BIOS uppdateringar har släppts, vilket tagit bort blåskärmarna i Steam och drastiskt ökat prestanda i vissa Steamspel.
3) En ny schemaläggare för Windows 7 är tillgänglig, vilken ökar prestanda för fåtrådade program, mångtrådade påverkas mycket lite men där presterar BD redan riktigt bra, shemaläggaren för Windows 8 är visst ännu bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Mitt "argument" va lite halvt på skämt. Problemet kommer väl snabbare, inte alltid så kul att behöva kyla bort all värme den skapar samt att det borde bli stora problem med att klocka samtidigt som man kör flera grafikkort.

Kan vara problem någon gång på sommaren. Annars kan du få skicka hit ditt värmeöverskott, nån grad extra skulle inte vara så dumt inomhus utom nån sommarvecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Du skojar? Du kommer inte se nån skillnad på din elräkning...herregud -.-, man blir arg när man läser såna korkade argument! Om du fortfarande är rädd för en hög elräkning, så skär ner på cigaretterna eller snuset eller godiset, skrota Coca-Cola'n så får du nog 100-900:- extra i handen varje månad Cykla till affären istället för att ta bilen....ta nudlar till middag istället för BK eller McDonalds ;), finns massor utan tips du kan få om du är rädd för din elräkning

Samma sak med dom andra pajasarna här på forumet ''Ånej! GTX480 kommer ge dig 7000000:- extra på elräkningen! köp det inte''

Har ett GTX480 med 1,25V och det gav typ 0,75öre extra på elräkningen......Och jag spelar timtal varje helgkvällar! Är inte den supande typen...
Har hellre ett sunt liv än baksmälla

AMD har bäst pris/prestanda i dagsläget...

Over n out!

Jag skiter i om jag kommenterar en gammal tråd eller vad fan jag gör, en Svensson orkar inte läsa alla inlägg innan man svarar..
Bra sagt SideWinder86
Klocka era FX och drick bärs på krogen! Det finns dom som lever på det med

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Kan vara problem någon gång på sommaren. Annars kan du få skicka hit ditt värmeöverskott, nån grad extra skulle inte vara så dumt inomhus utom nån sommarvecka.

Som jag fick förklara en gång till innan ger det även fler problem
Men visst bulldozer har blivit bättre, och det blir en okej spelplattform om man köper en, personligen skulle jag dock inte köpt en.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H