En tredje skärm för programmering

Permalänk
Medlem

En tredje skärm för programmering

Halloj!

Då jag till vardags programmerar mycket så är jag nu sugen på att införskaffa en tredje skärm. Jag har sedan tidigare två, en med hdmi ingång samt en med dvi. Jag funderar på att köpa följande: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?g=946255 som har en display port ingång.

Jag började därför söka lite efter vilka grafikkort som skulle passa dessa tre skärmar och fann följande:

Sapphire Radeon HD6850 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB

XFX Radeon HD6870 Dual Fan HDMI Dual-DisplayPort Dual-DVI 1GB

Zotac GeForce GTX 550 Ti HDMI Dual-DVI 1GB

Sapphire Radeon HD6870 (11179-00) HDMI Dual-DisplayPort Dual-DVI 1GB

Problemet är bara att jag inte inser vilken som passar mina behov bäst, alternativt vilken som ger mest värde för pengarna.

Vilken hade ni valt?

Mvh/ Henrik

Permalänk
Medlem

Vilka är dina behov?
Ska du spela?
Vilken upplösning på skärmarna?

Vill du att kortet ska vara tyst?

De flesta kort kommer klara av att driva dina skärmar vid programmering. Ska du bara ha dem till det så är ett amd kort bra, de driver 1dvi, 1hdmi och 1displayport med bara ett kort.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

idag kör jag båda mina skärmar i 1920 * 1080, och hoppas kunna köra den nya dell skärmen i 1920*1200.

Jag spelar ingenting , dock använder jag photoshop ganska flitigt

Permalänk
Medlem

Ett amd kort är vägen du får gå, tar du nvidia får du ha två.
På grund av att de inte klarar av mer än två skärmar per kort.

Ett 6850duger gott

Även med 1920*1200 på den sista.

Jag har ett 6850sc3 från powercolor har du inte värdelös chassiventilation så har du ett passivt kort dessutom

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för bristande länkning mm, skriver från mobilen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Photoshop är inte alls krävande för grafikkortet vad jag vet så ska du inte spela duger 6850 mer än väl. Jag skille till och med titta på 6770/6750, dessa klara väll 3 skärmar också? Sålänge du inte behöver GPUkraften det vill säga, vilket det inte låter som.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Måste ändå ställa följdfrågan, ser att priset på 6850 ligger på nästan samma som 6870. Om priset inte skiljer bör jag då ta 6870? Samt den jag främst kikar på är XFX, aldrig hört talas om innan, är det någon märke att lita på?

Permalänk
Medlem

Om det inte är någon skillnad så varför inte? Jo det är bra kort, har ett asus 6870 hel nöjd med det. Polare har XFX versionen, lika bra den med!

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra, håller med är bara att köpa 6870.
Ser dock att det finns en 2gig variant att köpa för ca 300 kr till. Hur mycket har man att vinna på att gå från ett 1gig kort till ett 2gig?
I vilka lägen är det användbart att ha mycket video minne ?

Permalänk
Medlem

Ska du ha den till programmering (bara text) så borde ett usb-grafikkort räcka till utan problem. Billigare än att köpa nytt grafikkort blir det i vart fall.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.