Permalänk

Hiss-tricket, true of false?

Jag och en kollega har diskuterat den gamla historien om att du mha. de vanliga knapparna i en hiss kan få hissen att åka dit du vill utan att stanna på andra våningar. Dvs. hoppa över våningar där folk står och väntar... Vi drog oss båda till minne att ett sådant trick fanns med i den klassiska "Tips för den almänne fifflaren" som man såklart hade när man var yngre.

Idag hörde vi oss för med en hisstekniker som råkade jobba med en av hissarna på arbetsplatsen... enligt honom var det en gammal skröna. Varpå vi själklart antar att han är del av konspirationen att hålla det hela hemligt för att senare ta över världen genom att ta kontroll över alla hissar.

Så... är det någon som lyckats med ett sådant trick (i modern tid) eller är detta bara något som ev existerade för många år sedan?

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du kan lyssna på elektrikern.

Permalänk
Avstängd

Tror jag med.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Njae är nog en skröna som han säger.

Dock kan du nollställa våningsplaneringen med hjälp av nödstopp.
När du trycker på nödstopp stannar hissen (givetvis) och samtidigt så nollställs rutten.
Tryck önskad våning igen och den åker dit. Förutsatt att ingen annan på våningarna har tryckt knappen igen.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Det ska tydligen gå till som så att man håller inne både knappen för att stänga dörrarna och våningen man ska till, antingen i ett par sekunder eller under hela färden tills man är på önskad våning. Om det funkar eller inte vet jag inte, men det är ju ingen svår sak att testa om man är nyfiken

Permalänk
Musikälskare

Konspiration helt klart, finns säkert ett helt sällskap med hisstekniker som träffas och diskuterar världsherravälde i smyg

Hmm kanske frimurarna är med på ett hörn också? OMFG

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Gunvald Larsson:

Njae är nog en skröna som han säger.

Dock kan du nollställa våningsplaneringen med hjälp av nödstopp.
När du trycker på nödstopp stannar hissen (givetvis) och samtidigt så nollställs rutten.
Tryck önskad våning igen och den åker dit. Förutsatt att ingen annan på våningarna har tryckt knappen igen.

I hissen i mitt hus måste man åka ner till botten igen om man tryckt på nödstopp...

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

På tal om skrönor likt denna så har jag ett fleratal gånger stött på instruktioner för hur man ska kunna få ut gratis dricka ur en läskmaskin eller tömma den på pengar genom att trycka en speciell kombination på läskvalen.
Jag har ytterst svårt att tro att det skulle fungera, men är det någon som har testat?

Edit: exempelvis såhär: http://www.wikihow.com/Hack-a-Coke-Machine
eller såhär: http://static.fjcdn.com/large/pictures/ff/8d/ff8dde_936864.jp...

Edit: kom förresten på att åtminstone den senare bilden bör vara olaglig om den faktiskt är sann. Vilket ju såklart bryter mot sweclockers regler, så jag uppmanar INTE någon att testa.

Permalänk
Skrivet av WaR:

Det ska tydligen gå till som så att man håller inne både knappen för att stänga dörrarna och våningen man ska till, antingen i ett par sekunder eller under hela färden tills man är på önskad våning. Om det funkar eller inte vet jag inte, men det är ju ingen svår sak att testa om man är nyfiken

Mjo, den tekniken är nog den som står i den gamla fifflar-filen, men den fungerar inte (längre?). I alla fall inte på våra hissar...

Skrivet av Gunvald Larsson:

Njae är nog en skröna som han säger.
Dock kan du nollställa våningsplaneringen med hjälp av nödstopp.
När du trycker på nödstopp stannar hissen (givetvis) och samtidigt så nollställs rutten.
Tryck önskad våning igen och den åker dit. Förutsatt att ingen annan på våningarna har tryckt knappen igen.

Hm, kanske kanske, men det känns lite väl seriöst att köra nödstopp på en jobb liksom ;P

Permalänk
Medlem

Har hört något om att en sådan funktion skulle vara tillför nödsituationer, t.ex. akut ambulans/sjukvårdstransport eller något sådant. Men det brukar väl finnas någon form av nyckelhål på vissa hissar, som kanske är till för dessa situationer? Eller så är även det bara hörsägen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Har hört något om att en sådan funktion skulle vara tillför nödsituationer, t.ex. akut ambulans/sjukvårdstransport eller något sådant. Men det brukar väl finnas någon form av nyckelhål på vissa hissar, som kanske är till för dessa situationer? Eller så är även det bara hörsägen.

Mjo, har hört något liknande själv. Att poliser brukade använda det för att kunna förflytta sig snabbt.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Testpilot

Att man kan fuska sig förbi en våning genom olika knep låter som en bygg i mjukvaran som styr hissarna och eftersom inte alla hissar i hela världen har samma mjukvara så lär det inte finnas ett universellt knep som funkar på alla hissar.

Olika hissar har olika styrsystem där gamla hissar inte ens har någon form av dator utan baseras på reläer så de kunde man kanske få att krångla om man höll inne flera knappar. Moderna hissar har avancerade styrsystem där man försöker förutse alla hyss som passagerarna kan komma på för att styrsystemet inte ska krascha.

På Wikipedia finns det en lista på olika speciallägen som moderna hissar kan köras i: http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator#Special_operating_modes
På morgonen när många kommer till kontoret kan hissen automatisk köra ner till lobbyn och synka med de närliggande hissarna så alla kommer upp smidigt, jäkligt smart men kanske inte så vanligt i Sverige med våra låga hus.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jag och en kollega har diskuterat den gamla historien om att du mha. de vanliga knapparna i en hiss kan få hissen att åka dit du vill utan att stanna på andra våningar. Dvs. hoppa över våningar där folk står och väntar... Vi drog oss båda till minne att ett sådant trick fanns med i den klassiska "Tips för den almänne fifflaren" som man såklart hade när man var yngre.

Idag hörde vi oss för med en hisstekniker som råkade jobba med en av hissarna på arbetsplatsen... enligt honom var det en gammal skröna. Varpå vi själklart antar att han är del av konspirationen att hålla det hela hemligt för att senare ta över världen genom att ta kontroll över alla hissar.

Så... är det någon som lyckats med ett sådant trick (i modern tid) eller är detta bara något som ev existerade för många år sedan?

Själv som Hiss montör så ja, på vissa äldre Asea, Kone, Otis etc. med relä apparatskåp så kunde du detta genom att tryck "nödstopp" i korgen, då när du bryter säkerhetskretsen i relä-skåp (dvs, i körande läge) gör att den "tappar minnet" för samtliga tryckningar.

I moderna skåp så är det väldigt till ock från hur inställningarna i datorn ser ut, men vid en "brytning av säkerhetskrets" så är det standard att alla kommandon som är angivna ska resetas. Då av säkerhetsskäl. (Detta gäller stoppknappar, fotoceller)

Permalänk
Skrivet av Coldfire2143:

Mjo, har hört något liknande själv. Att poliser brukade använda det för att kunna förflytta sig snabbt.

Det heter "prioritets körning" vilket inte alla hissar har, på sjukhus är det mer eller mindre standard. Vilket gör att bara du i korgen kan förflytta dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

På tal om skrönor likt denna så har jag ett fleratal gånger stött på instruktioner för hur man ska kunna få ut gratis dricka ur en läskmaskin eller tömma den på pengar genom att trycka en speciell kombination på läskvalen.
Jag har ytterst svårt att tro att det skulle fungera, men är det någon som har testat?

Edit: exempelvis såhär: http://www.wikihow.com/Hack-a-Coke-Machine
eller såhär: http://static.fjcdn.com/large/pictures/ff/8d/ff8dde_936864.jp...

Edit: kom förresten på att åtminstone den senare bilden bör vara olaglig om den faktiskt är sann. Vilket ju såklart bryter mot sweclockers regler, så jag uppmanar INTE någon att testa.

Det är sant. Jag har flera gånger tagit ut flera drickor ur äldre colamaskiner. 2 st var lätt. Man bara tryckte i snabb takt på flera knappar samtidigt. Tre gick också men var mycket svårare. Lyckades bara en gång med det under en sommar på sommarjobbet

Dessa maskiner finns inte kvar längre tror jag. Ser dem aldrig nu för tiden i alla fall.

Permalänk
Skrivet av hunden:

På Wikipedia finns det en lista på olika speciallägen som moderna hissar kan köras i: http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator#Special_operating_modes
På morgonen när många kommer till kontoret kan hissen automatisk köra ner till lobbyn och synka med de närliggande hissarna så alla kommer upp smidigt, jäkligt smart men kanske inte så vanligt i Sverige med våra låga hus.

Jess, det är exakt den typen av "smarta" hissar hissmontören hos oss ska byta till... det blir nog nice, hittils har hissarna varit allmänt kända som helt värdelösa eftersom man ofta får vänta flera omgångar innan man får plats på morgonen.

Skrivet av Tedwallpro:

Själv som Hiss montör så ja, på vissa äldre Asea, Kone, Otis etc. med relä apparatskåp så kunde du detta genom att tryck "nödstopp" i korgen, då när du bryter säkerhetskretsen i relä-skåp (dvs, i körande läge) gör att den "tappar minnet" för samtliga tryckningar.

I moderna skåp så är det väldigt till ock från hur inställningarna i datorn ser ut, men vid en "brytning av säkerhetskrets" så är det standard att alla kommandon som är angivna ska resetas. Då av säkerhetsskäl. (Detta gäller stoppknappar, fotoceller)

ah, alltid lika trevligt när expertisen kommer!

Då är det alltså inte bara en gammal skröna utan det är något som fungerat på gamla hissar iaf.
Men en sådan "reset" skulle ju misslyckas om någon trycker på en knapp på en våning igen antar jag. Vet du om det någonsin funnits någon mer "buggig" funktion, dvs typ dörrstängning+våningsknapp eller nåt? Som på ett mer säkert sätt gjort så man får prio över hissen?

Permalänk
Skrivet av Användarnamnqwer:

Jess, det är exakt den typen av "smarta" hissar hissmontören hos oss ska byta till... det blir nog nice, hittils har hissarna varit allmänt kända som helt värdelösa eftersom man ofta får vänta flera omgångar innan man får plats på morgonen.

ah, alltid lika trevligt när expertisen kommer!

Då är det alltså inte bara en gammal skröna utan det är något som fungerat på gamla hissar iaf.
Men en sådan "reset" skulle ju misslyckas om någon trycker på en knapp på en våning igen antar jag. Vet du om det någonsin funnits någon mer "buggig" funktion, dvs typ dörrstängning+våningsknapp eller nåt? Som på ett mer säkert sätt gjort så man får prio över hissen?

Beror på företaget som bygger skåpet. Och av vissa skäl skall jag inte lämna ut sådan information av säkerhetskäl osv. Men över lag så nej. det finns ingen kombination som ger dig prioritet genom en "enkel knapptrycknings kombination" (Möjligt finns på någon hiss i Stockholm, men inget jag känner till)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hapone:

På tal om skrönor likt denna så har jag ett fleratal gånger stött på instruktioner för hur man ska kunna få ut gratis dricka ur en läskmaskin eller tömma den på pengar genom att trycka en speciell kombination på läskvalen.
Jag har ytterst svårt att tro att det skulle fungera, men är det någon som har testat?

Edit: exempelvis såhär: http://www.wikihow.com/Hack-a-Coke-Machine
eller såhär: http://static.fjcdn.com/large/pictures/ff/8d/ff8dde_936864.jp...

Edit: kom förresten på att åtminstone den senare bilden bör vara olaglig om den faktiskt är sann. Vilket ju såklart bryter mot sweclockers regler, så jag uppmanar INTE någon att testa.

Kul formulering dock:

"Stealing is illegal in some countries and morally wrong universally."

Så även om det mot all förmodan inte skulle vara olagligt att stjäla i något land så är det inte bra ur en generell och moralisk synvinkel!:D Såå skön formulering!:D:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt så fungerar inte alla hissar på exakt samma sätt, så om det nu skulle fungera för en hiss betyder det inte att det fungerar för en annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Det är sant. Jag har flera gånger tagit ut flera drickor ur äldre colamaskiner. 2 st var lätt. Man bara tryckte i snabb takt på flera knappar samtidigt. Tre gick också men var mycket svårare. Lyckades bara en gång med det under en sommar på sommarjobbet

Dessa maskiner finns inte kvar längre tror jag. Ser dem aldrig nu för tiden i alla fall.

Vi hade en av dessa underbara maskiner i korridoren utanför mitt klassrum när jag gick i gymnasiet för en massa år sedan.
2 fick man ju alltid ut, hyffsat ofta 3 och ibland till och med 4.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Shimonu:

Som sagt så fungerar inte alla hissar på exakt samma sätt, så om det nu skulle fungera för en hiss betyder det inte att det fungerar för en annan.

Kan väll vara så att den bilden refererar mest till Modernare hissar i USA där våningarna överskrider 10-15+

Här i Sverige har jag svårt att tro det skulle kunna finnas nått speciellt hiss trick iom vi har inte särskilt många höghus i den bemärkelsen.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har själv använt en "bugg" vid ett par tillfällen då jag glömt nyckeln och skulle ner till källarn via hissen (va tvungen att ha nyckel för att komma ner).

Har fungerat på två hissar och går till enligt följande: Stå på entrèplan, tryck på våning 1 och därefter nödstopp så fort hissen börjar röra på sig. Avsluta därefter med att trycka på entrèvåningen. Då den endast står ca 1 dm ovanför entrévåningen så hoppar den helt enkelt över den och åker ner till källarn istället.

Mycket användbart knep som jag lärde mig i 10års åldern när alla vi barn i huset lekte kurragömma i källarn ^^

Varför det fungerar har jag ingen aning om men man känner sig som en infiltratör

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Skrivet av Algstrand:

Har själv använt en "bugg" vid ett par tillfällen då jag glömt nyckeln och skulle ner till källarn via hissen (va tvungen att ha nyckel för att komma ner).

Har fungerat på två hissar och går till enligt följande: Stå på entrèplan, tryck på våning 1 och därefter nödstopp så fort hissen börjar röra på sig. Avsluta därefter med att trycka på entrèvåningen. Då den endast står ca 1 dm ovanför entrévåningen så hoppar den helt enkelt över den och åker ner till källarn istället.

Mycket användbart knep som jag lärde mig i 10års åldern när alla vi barn i huset lekte kurragömma i källarn ^^

Varför det fungerar har jag ingen aning om men man känner sig som en infiltratör

Förklaringen till denna "bugg" är rätt simpel:
Jag antar att det är en "modernare hiss" (Frekvensstyrd) och alla med det har en avancerad våningsräknare. När du gör som du gör, dryga 1 dm över plan och trycka in nödstoppet är för att: Vid en felaktig avsaktning till plan/stoppfel, särskilt om du tvingar den att stanna, gör att den vill hitta tillbaka till sitt "rätta läge"
Då tar den en "lärarrunda" igen. (DVS den åker längst ner för att hitta referensen, som oftast är magneter sedan ett varv upp för att hitta den övre) därav att du "trickar" systemet men buggar gör den inte den gör vad den ska göra!

Och bara upplysa er som "leker" med stoppknapparna att det är på tok för många som fastnar pga detta "fenomen" (Dels kan saker gå sönder vid "onormala körningar")

Permalänk
Testpilot
Skrivet av _tekken_:

Kan väll vara så att den bilden refererar mest till Modernare hissar i USA där våningarna överskrider 10-15+

Här i Sverige har jag svårt att tro det skulle kunna finnas nått speciellt hiss trick iom vi har inte särskilt många höghus i den bemärkelsen.

Enligt Wikipedia har dagens hissar i USA en stjärna på entréplan enligt handikappregler så bilden borde föreställa en gammal hiss.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]