Permalänk
Medlem

Bygglogg - MacBox HTPC

Hej SC,

Bestämde mig för ett tag sedan att flytta över min Macbook 2008 till en ny låda. Jag använder den endast för att kolla på film med via Plex, och tyckte det skulle se lite stiligare ut på TV-bänken. Jag kolla runt på lite chassin men insåg snabbt att det inte fanns någon som passa för Macbook Logicboards. Därför for jag ner på Elfa och köpte mig en låda. Som sedan var tvungen att modifieras något för att få i kortet. Jag har också lött på en startknapp på moderkortet.

De problem som kvarstår är att få ut kablarna att bli stiliga, det är i första hand:
- Nät
- Ljud 3,5mm
- Bild Mini DVI

Så tänkte jag leda ut alla sladdarna i ett hål men har nu insett att det blir lite tight. Här får ni gärna komma med tips. Hur jag ska få det att se stiligt ut.

Nån som har koll på hur mycket kvalite man torskar om man skulle löda en custom Mini DVI till hdmi och var man isåfall köper delarna. Sen undrar jag också var man köper sleeves.

Utanpå Baksida

Innuti

Den DVI adaptern jag har idag blir lite knepig att leda ut den snyggt

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Tufft

Ser ju grymt ut!

Permalänk
Medlem

mother of god. grymt!

Permalänk
Medlem

Grym idé! Sleeve hittar du bland annat på Djungelapa.se

Permalänk
Medlem

Har nu beställt sladdar och adaptrar från Deal Extreme, Hittade snyggt sleevade HDMI och Ljudsladdar. Dessutom ett till synes mycket passande HTPC Wireless Tangentbord med musplatta.

http://dx.com/rapoo-e2700-slim-wireless-multi-media-touchpad-...

Jag lovar en utvärdering när det dyker upp.

Sedan tänkte jag göra en USB-sladd själv. Är det någon som gjort det förrut? Tänkte försöka leta rätt på kontakterna och sedan sleeva med SATA sleeves.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Det är ju digitala signaler så du förlorar ingen kvalitet på att bygga kablarna själv så länge du gör rätt och du får igenom all data men om du kollar ebay så finns det massvis av mini-DVI-HDMI kablar färdiga: http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l...

Ang USB-sladden så förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, när jag läser ditt inlägg känns det som du bara är ute efter en kort förlängningssladd för USB.

Några följd frågor:
Blir inte signalen för den trådlösa radion (bluetooth och WLAN) skärmad och väldigt försämrad när den sitter innuti aluminiumhöljet på det visset? Hur mycket dBm får du med antennen i höljet vs utanför under samma förutsättningar annars?
Klagar inte MacBooken på att du inte har något batteri? Varje gång jag har kopplat ut det interna batteriet i min Unibody MacBook Pro så resetas den interna klockan samt att keychainen inte funkar tills jag ställt klockan rätt igen (vilket gör att jag får skriva in wifi lösen och så igen).
Ska du verkligen ha ett hål i fronten på det viset? Eller är det baksidan?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Några följd frågor:
Blir inte signalen för den trådlösa radion (bluetooth och WLAN) skärmad och väldigt försämrad när den sitter innuti aluminiumhöljet på det visset? Hur mycket dBm får du med antennen i höljet vs utanför under samma förutsättningar annars?
Klagar inte MacBooken på att du inte har något batteri? Varje gång jag har kopplat ut det interna batteriet i min Unibody MacBook Pro så resetas den interna klockan samt att keychainen inte funkar tills jag ställt klockan rätt igen (vilket gör att jag får skriva in wifi lösen och så igen).
Ska du verkligen ha ett hål i fronten på det viset? Eller är det baksidan?

Svartkluddet ska föreställa sladdarna som går bak och av bordet för att sedan klättra upp längs väggen till TVn

Sedan tänkte jag dra bak usb förlängingen och sätta på en hub där jag sätter in tangentbord donglen och 2 externa hårddiskar. Så framsidan är helt blank och på baksidan sitter knappen och alla sladdar går ut. Jag tänkte också modda en plastbit som tightar till hålet kring sladdarna.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600