Winodws 7 start problem, trasig gpu?

Permalänk

Winodws 7 start problem, trasig gpu?

Hej, när jag startar min dator så kommer det upp linjer på skärmen och så visas delen i vänstra översta hörnan innan allt annat (brukar vara större tidsskilland än på videon och så ser man det knappt på videon) (har testat att byta grafikkort, då försvann linjerna men det med vänstra hörnan var kvar, men tidsskillnaden är mindre). Har även haft problem när jag startar spel. När jag startar dom så stannar de upp vid första bilden/filmen/introt och är där i några sekunder innan den hoppar vidare (händer mest i crysis och crysis 2, har dessutom märkt flimmrande/vapnets delar byter plats med varandra - hamnar bakom och framför varandra på mitt vapen när jag är i cloak mode i crysis 2). Har även haft rejäla fps drops och ganska låga fps jämnört med benchmarks. Är mitt grafikkort (7970) trasigt eller har jag bara dåliga drivrutiner (har det senaste). Har testat kortet i 3h med msi kombustor och såg inga artifakter (såg några prickar i olika färger längst till höger på M, är det normalt, såg en bild på google med liknande grejer). Testade även furmark där jag fick screentearing då och då (gick inte över min skärms hz). Och i det testet så klockade den ner sig en gång (men inte andra gången jag testade, detta händer även i spel då och då, men det var inte så krävande spel.

Så vad säger ni, trasig gpu eller riktigt dåliga drivrutiner? VÄLDIGT tacksam för svar

Video på windows 7 start: http://www.youtube.com/watch?v=KGOgKcY_mc4

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Hedersmedlem

Det du ser är inget "fel" utan antagligen själva initieringen av grafikdrivrutinen när den går in i windows. Men testa den drivis som kom med skiva till din GPU, den kan faktiskt vara bäst just nu iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det du ser är inget "fel" utan antagligen själva initieringen av grafikdrivrutinen när den går in i windows. Men testa den drivis som kom med skiva till din GPU, den kan faktiskt vara bäst just nu iaf.

Händer det dig med, är det vanligt?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slipknot882222:

Händer det dig med, är det vanligt?

Det händer inte med mitt nuvarande kort men med andra tidigare AMD-kort har det hänt, men i windows funkar det klockrent. Men kolla med en annan drivis om du inte får rätt på spelen/t, t ex med de som kom med kortet på skivan.
Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det händer inte med mitt nuvarande kort men med andra tidigare AMD-kort har det hänt, men i windows funkar det klockrent. Men kolla med en annan drivis om du inte får rätt på spelen/t, t ex med de som kom med kortet på skivan.
Lycka till!

En grej att tilläga är att när jag går in i ccc - information - systeminformation - komponenter - bildskärm så står det ram på kortet: 1073 741 824 byte, men grafikkortet är ju på 3gb, är det något fel och om minnet inte sviker mig så har jag sett det här förut i något benchmark test

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Hedersmedlem

Ta hem senaste GPU-Z och kolla där hur det står.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ta hem senaste GPU-Z och kolla där hur det står.

Den säger 3072MB, konstigt ändå... :/ Kortet ligger förresten på VDDC 1,170V i spel, stock är väl 1,175V? hur mycket tror du det här påverkar?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger