Permalänk
Medlem

Posten, jobb?

Är det krav att man måste vara ute och dela ut brev? Vilka arbetsuppgifter har man inomhus? Har praktiserat hos Posten förut men har nästan glömt vad man gjorde där. Den här gången vill jag sommarjobba hos dem.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Man börjar ca 0700 med att sortera post och "klump"(mindre paket). Sen sorterar man upp breven på distriktet. Sen kan man ha en "förtur" vilket är en mindre tur innan lunch. När allt är sorterat så tar man lunch sen sticker man ut på sin tur(moped, cykel, clubcar eller bil). Alla på kontoret delar ur post i ur och skur, förutom vissa arbetsledare och chefer. Ett inte allt för dåligt jobb på sommaren i mitt tycke, man får vara ute och röra på sig i det vanligtvis ganska bra vädret.

Permalänk
Medlem

Tackar. Visst brukar man få låna en cykel från dem? Ska börja kolla imorgon. Dock undrade jag om man var tvungen att jobba ute?

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att du bor i Stockholm så har ju posten ett flertal sorteringsterminaler där (bla Tomteboda och Årsta), jobbar du där så slipper du vara ute, men merparten av allt jobb där sker nattetid.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilken del av posten du ska jobba på. Finns ju den avdelning som sköter brev och sedan den delen som sköter paket.
Jag har jobbat tre månader på delen som sköter paket (SOT Ånge som numera har lagts ner tyvärr) och det man gör där är kort sagt att man stoppar paket i behållare eller på ett transportband. Väldigt enkelt jobb men kan vara tärande både psyiskt och fysiskt (var det för mig iaf).
Men som sommarjobb blir det nog bra. Jag jobbade runt 200 timmar totalt skulle jag tro, nästan all tid på kvällen efter klockan sex.

Edit: Vill du ha ännu mer detaljerad info så skulle vi kunna snacka om det på skype någon kväll.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Har jobbat som det och där jag var så var alla ute även cheferna. Dock hade de mindre rundor.

Körde post moped.
Man sorterar posten till postnummer. Klumpar/paket likså. Sen sorterar man upp sitt distrikt och tar hand om evt adressflyttningar mm det är lite rörigt i början men rätt lungt. Sen så plockar man bara ner posten i den ordningen som man tycker rundan körs snabbast och effektivast på. Enda jobbiga är när det är dubbla reklam leg etc. Fast finns kängurumagväska att ha om man tycker det är jobbigt att bär allt.

Som sagt du får ju hjälp där ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hur svårt kan det vara?
Slarva bort paket och vara otrevlig, skitenkelt!
(Min personliga erfarenhet av posten, inget personligt menat.)

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Hur svårt kan det vara?
Slarva bort paket och vara otrevlig, skitenkelt!
(Min personliga erfarenhet av posten, inget personligt menat.)

Min erfarenhet av posten är tvärtom. Stenkoll på alla paket och jäkligt hårt att man får absolut inte slarva med paketen och att dom MÅSTE gå i tid annars blir det utskällning a'la deluxe typ. Sedan så är ju 99% av alla som jobbar där jättetrevliga

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Welcome to Ulricehamn, Köpte paket från Thomann, det körde dom hem till dörren, var ingen hemma KL 11:30 så dom kör ner det igen, åker ner för att hämta ut det, Möter en sur gammal gubbe som fnyser och säger att jag ska hämta det i morgon efter 16:00, japp! jag åker ner dagen efter (torsdag) för att hämta ut det, får till svar av en ung (trevlig (ganska snygg)) tjej att det är i Jönköping och jag ska försöka samma tid nästa dag.

Åker ner KL 16:00, Gubben står bakom disken och jag lämnar fram lappen utan att byta några ord, Han säger efter en titt på datorn att dom har tappat bort det i Jönköping, Jag blir då lite små arg och frågar med vanlig röst varför i helvete mitt paket är borta i Jönköping?

Jo, eftersom att jag inte var hemma så körde dom ner det till posten i stan, sedan till Jönköping och sen tillbaka till Ulricehamn. Han sade också " du får väl passa tiderna om du vill ha ditt paket" Jag gick tyst därifrån för jag ville inte att folk skulle tro att jag var dum i huvudet.

Det var nu Måndag igen, Jag åkte ner för att hämta ut paketet och Det hade kommit, Gubben stod som vanligt bakom disken och bestämde sig antagligen för att jävlas redigt med mig, Han säger att det inte är färdigsorterat och ber mig komma tillbaka morgonen därefter, Posten var tomt då så jag passade på att säga vad jag tyckte om han och posten, Han hotade med polisanmälan så jag gick.

Nästa dag åkte jag ner till posten igen, (Tisdag) Då var tjejen där, jag frågade efter mitt paket och hon kollade upp det, Dom hade skickat paketet till OKQ8, som ligger ca 50 meter bort, jag tackade för mig och gick till OKQ8, Där träffar Jag en tjej bakom disken som hämtade mitt paket direkt och allting var frid och fröjd, nästan.

På Fredagen veckan innan så Hade jag och min kompis ett Gig, Där vi hade ett skriftligt avtal med kunden Vad vi skulle ha för utrustning O.s.v, Bland annat stroboskopen som jag hade beställt ifrån Thomann, utan dem så kunde vi inte fullfölja kontraktet och fick då inte fullt betalt, Vi kom överens om att dom fick det 2000Kr billigare.

Det var en av dem gångerna som posten har retat mig.
Mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Sommarjobbade som lantbrevbärare i "grannbyn" 2006 & 2007 (tog studenten 2007 så det blev lite längre än ett "vanligt" sommarjobb då), helt underbart!

Började sju, sorterade posten till min linje, tog bilen, tillbaka runt lunch.
Mycket handlar om var man jobbar. Storstäder är antagligen aptråkigt men som lantbrevbärare hade jag många trevliga dagar