Hur fungerar ett grafikkort?

Permalänk
Inaktiv

Hur fungerar ett grafikkort?

Hello alla skillade datamänniskor!

JAg har två frågor angående grafikkort.

1. Hur fungerar ett grafikkort?

2. Vad är det igentligen som gör ett grafikkort bra? Det känns som om desto mer GB på grafikkortet desto dyrare, så detta måste ha något med bra grafikkort att göra? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vill du ha ett bra svar så ska du få ett bra svar: http://www.tweakguides.com/Graphics_1.html

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem

1. Jo, det är små hobbits som springer på ett löppand, och några orcs som håller i kablarna som är från nätagget
2. Det är bättre om hobbitsarna varit med i olympiska spelen, och är smarta för mer minne, och så starta orcs
D.V.S att ju mer och bättre hobbits desto dyrare

Förlåt men hade tråkigt så ville bara driva lite!

Permalänk
Medlem

Kort
1. En liten informations bit skickas till grafikkortet från cpun i den står ungefär det här ska visas. Den är i elektriska pulser på/av=1/0
Grafikkortet läser informationen och vidare befodrar de elektriska signalerna och hämtar den extra infon som behövs till flera 1/0 som skickas ut till utgången och blir något en skärm kan läsa av a' la tänd den pixeln, släck den, rödpixel, grön. osv.

2 Hög (dvs snabb) informations genomflöde. Många GB är inte bra sätt att se bra vs dåligt kort. ibland kan kort med mindre minnes mängd vara snabbare trots att inte lika mycket information kan sparas i dess buffert. En del spel lägger inte in så mkt info i minnet medans nya lägger in mängder med info. sen spelar upplösningen roll högre upplösning ger mer info som måste lagras=mer utrymme behövs....

Skit i mängd minne och kolla in någon välrenomerad sidas recenssion av kortet du är intresserad av det brukar alltid finnas fröslag på bättre kort i prsklassen om det råkar vara dåligt.
Känner du dig smart kan Anandtech vara en sida att kolla in även Realworldtech är djupa och ingående om nya arkitekturer dvs hur gpu (och även cpuer) är uppbyggda men är rätt svåra att förstå om man inte är insatt,l samt inget för den med kort tålamod....
(Nu hoppas jag att jag bara inte har fel )

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket för alla svar samt tips! Nu känner jag mig lite mer påläst