7970, surrande ljud vid hög framerate

Permalänk
99:e percentilen

7970, surrande ljud vid hög framerate

Om du någon gång hört ett surrande ljud från din dator när du t ex drar något med musen, läs vidare. Jag tar mina specs först:

CPU: 2600K
Moderkort: ASRock Z68 Extreme3 Gen3
Grafikkort: Sapphire Radeon HD7970
RAM: Corsair Vengeance 2x4GB 1600MHz

Jag märkte att varje gång jag drog med musen i Photoshop (t ex redigerade en anchor point eller panorerade i bilden) eller använde Ctrl+0 för att zooma till native storlek hördes ett surrande ljud från min dator. Samma ljud hördes när jag scrollade i Firefox.

Jag lyckades inte säkert lokalisera varifrån det kom. Jag tyckte det kom från grafikkortet, men det är typ den enda av mina dyra komponenter som inte har gett mig problem (OK, inte riktigt, men), så jag ville väl inte acceptera att det kunde vara fel på det också, antar jag.

Efter ett tag blev det helt olidligt att arbeta, så jag gick in i Photoshops inställningar och aktiverade Vertical Sync. Då slutade surrandet i PS. I Firefox stängde jag av Hardware Acceleration. Det fick bukt med problemet i Firefox.

Att dessa två lösningar fungerade tolkar jag som att ljudet endast uppkommer vid väldigt hög framerate. Är det coilwhine jag har råkat ut för?

Om någon har en bättre/permanent lösning får den gärna dela med sig. Annars hoppas jag att så många som möjligt som har samma problem får hjälp av den här tråden.

Taggar: AMD Radeon 7970 Sapphire graphics card surr buzz noise computer move mouse high fps

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen

Nu surrar det hela tiden, fast väldigt lågt. Jag kommer nog inte höra det när jag har chassit stängt och fläktarna på.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

låter som det är coilwhine du har ja.
vet inte om det finns något att göra ut mer än att använda vsync och liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem

Låter datan illa så är den trasig. Bara att byta och hoppas på ett nytt kort som inte låter.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CCWarlock:

Låter datan illa så är den trasig. Bara att byta och hoppas på ett nytt kort som inte låter.

Datorn*

Och den är inte trasig för att han har coilwhine, men överdriven coilwhine bör ju gå på garanti.

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB