Permalänk
Medlem

Tre skärmar och SLI

Hej!

Jag har för tillfället 2 skärmar som jag arbetar på. Fungerar utmärkt. Den ena skärmen utökar bara den andra, så det är inget märkvärdigt. Jag spelar bara på en skärm och jag vill fortsätta ha det så. Dock vill jag lägga till en ny skärm som även den ska utöka skrivbordet. Jag tänker inte spela spel på den eller något, vill bara att den ska utöka skrivbordet. Går detta?

Datorn finns i signaturen.

Skärmarna är inkopplade via DVI. Den nya skärmen blir genom HDMI.

Tack på förhand.

Permalänk
Antielefant

Nej, tre skärmar fungerar bara om du drar ut skrivbordet, och spelen, till alla tre.
Däremot fungerar upp till fyra när du stänger av SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, tre skärmar fungerar bara om du drar ut skrivbordet, och spelen, till alla tre.
Däremot fungerar upp till fyra när du stänger av SLI.

Det var ju självaste fan. Går det inte att kringgå det på något vis? Eller kommer jag behöva slå av och på SLI hela tiden alternativt välja vilka två skärmar jag vill köra?

Edit:
Fungerar det jag vill med AMD (i crossfire)?

Edit2:
Skärmarna har inte samma upplösning etc.

Permalänk
Antielefant

Nej, ja, nej, i ordning.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Lustigt. Talade nyss med en snubbe som kör 3 skärmar, med SLI aktiverat utan Nvidia surround. Han förklarade att detta löstes för länge sedan.

Jag får min skärm på måndag så vi får se då. Jag kommer köra en DVI-port per kort, och sista med HDMI.

Ex: http://www.evga.com/forums/tm.aspx?m=1024671&mpage=1

Permalänk
Medlem

Tydligen heter det 2D surround: http://www.nvidia.com/object/3d-vision-surround-system-requir...
Så där har vi det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Nej, ja, nej, i ordning.

Lite offtopic men detta skulle fungera på ett AMD-kort. Man använder förvisso eyefinity-tekniken för att det ska fungera men det går köra extended desktop på tre skärmar utan att behöva dra ihop dem till en.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Tydligen heter det 2D surround: http://www.nvidia.com/object/3d-vision-surround-system-requir...
Så där har vi det.

2D Surround är precis vad jag talar om, alla skärmar körs som en stor.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

2D Surround är precis vad jag talar om, alla skärmar körs som en stor.

Som jag har förstått det ska man kunna extenda skrivbordet på alla skärmar men fortfarande spela på en skärm. Du sa detta inte var möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Som jag har förstått det ska man kunna extenda skrivbordet på alla skärmar men fortfarande spela på en skärm. Du sa detta inte var möjligt.

Det är möjligt om du kan ställa in i spelet "windowed mode" eller dylikt med alternativ1: "Surround" aktiverat, då kan SLI vara igång.

Detta är dock rätt irriterande om man hela tiden råkar klicka utanför spelet, men det beror ju på vilket spel man kör. T.ex. SC2 är ju omöjligt i windowed mode etc.

Annars kan du spela "normalt" (dvs utan windowed mode) med maximum 2 skärmar och SLI. Detta alternativ2 heter "maximera 3d-prestanda"

Lite information på geforce's hemsida angående SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpan_b:

Det är möjligt om du kan ställa in i spelet "windowed mode" eller dylikt med alternativ1: "Surround" aktiverat, då kan SLI vara igång.

Detta är dock rätt irriterande om man hela tiden råkar klicka utanför spelet, men det beror ju på vilket spel man kör. T.ex. SC2 är ju omöjligt i windowed mode etc.

Annars kan du spela "normalt" (dvs utan windowed mode) med maximum 2 skärmar och SLI. Detta alternativ2 heter "maximera 3d-prestanda"

Lite information på geforce's hemsida angående SLI.

Det var det jag trodde också fram till att en snubbe sa han körde samma setup som mig fast med tre skärmar. Allt man behövde göra var bara att koppla in den och så var det gjort.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Det var det jag trodde också fram till att en snubbe sa han körde samma setup som mig fast med tre skärmar. Allt man behövde göra var bara att koppla in den och så var det gjort.

Tja, jag vet inte, men jag kör med tre skärmar och SLI och är rätt säker på vad jag kan och inte kan ställa in.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Tja, jag vet inte, men jag kör med tre skärmar och SLI och är rätt säker på vad jag kan och inte kan ställa in.

Okej. Hoppas innerligt du har fel men vi får väl se imorgon (då jag förhoppningsvis får mina nya högtalarekabel och hdmikabel)!

Permalänk
Medlem

Jag tog för givet att detta skulle fungera utan problem, återkom gärna med resultat Kaspersky

Permalänk
Medlem

Hej igen

Tre skärmar inkopplade. Jag fick byta till "Activate all displays" vilket möjliggör att köra tre skärmar. Men SLI verkar inte fungera nu. Mycket märkligt. Står nämligen:
"Your gpus will drive all connected displays while optimizing rendering performance whenever possible using SLI or multi gpu rendering."
Jag tolkade det som om den automatiskt löste det hela, men tydligen inte... Tråkigt.