finns det några risker vid en bios update

Permalänk

finns det några risker vid en bios update

undrar bara lite.. om det finns några risker som sagt.. hur uppdaterar man ? är det bara ladda ner senaste bios versionen på moderkortets hemsida och trycka in på ett usb minne sen starta om och starta flash saken i bios ?

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Vad har du för Moderkort?
Både ASUS och Gigabyte kör man biosupdate i Windows och startar om
Inga problem.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Finns ju risk att du brickar moderkortet, och de glir obrukbart, men gör du allt på rätt sätt finns de ingen risk. Se till bara att datorn inte dör i typ strömavbrott mitt undeer flashningen bara.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av slobodan87:

Se till bara att datorn inte dör i typ strömavbrott mitt undeer flashningen bara.

För det är ju så lätt att förhindra

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Vad har du för Moderkort?
Både ASUS och Gigabyte kör man biosupdate i Windows och startar om
Inga problem.

har ett asus m5a78l eller nåt..hur gör jag detta via windows då ?

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hippsieee:

har ett asus m5a78l eller nåt..hur gör jag detta via windows då ?

Du googlar på ditt moderkort + bios update.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Newklear:

Du googlar på ditt moderkort + bios update.

sen då ? xD

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem

Du verkar inte ha någon kunskap så jag rekommenderar att du låter bli att uppdatera annars får du köpa nytt moderkort eller lämna det på service.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Du verkar inte ha någon kunskap så jag rekommenderar att du låter bli att uppdatera annars får du köpa nytt moderkort eller lämna det på service.

asså jag jo jag har gjort det förr men det var på ett annat moderkort och det var via bios och då var det bara att ladda ner update paketet, packa upp det och lägga in det på ett usb minne sen flash saken i bios... e det samma nu ? xD

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

sen då ? xD

vilket http://www.asus.com/Search/?SearchKey=m5a78l
Det är viktigt att hitta rätt version.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hippsieee:

asså jag jo jag har gjort det förr men det var på ett annat moderkort och det var via bios och då var det bara att ladda ner update paketet, packa upp det och lägga in det på ett usb minne sen flash saken i bios... e det samma nu ? xD

Kan vara, men som andra redan sagt så görs det ofta direkt ifrån Windows.

Visa signatur

3600X + NH-D15 | 32GB DDR4 | MSI 1080Ti Gaming X | MSI X570 MPG | FOCUS GX 750W | MP600 2TB | Define 7 White

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

vilket http://www.asus.com/Search/?SearchKey=m5a78l
Det är viktigt att hitta rätt version.

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78L/ denna är det

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Skrivet av PeeWee90:

Kan vara, men som andra redan sagt så görs det ofta direkt ifrån Windows.

jaa men då e frågan kan du förklara hur man gör det via windows ??

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Keeper of Traditions

Gå in på "downloads" och "bios" eller "bios utilities" och laddar hem det du behöver. Där finns också instruktioner om hur du gör.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Passa på att uppdatera lite anndra drivisar oxå om det behövs

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Om datorn fungerar bra med nuvarande BIOS..så behöver du inte uppdatera. If it ain't broken, don't fix it!

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Om datorn fungerar bra med nuvarande BIOS..så behöver du inte uppdatera. If it ain't broken, don't fix it!

Håller med föregående talare. Brickade i vintras mitt Asus P5B Deluxe, trots att jag använde deras mjukvara och gjorde precis rätt. Den lyckades raderas BIOS, skriva nytt, men lyckades även att skriva det korrupt...
Så vad det gäller Asusbrädor råder jag till att tänka efter flera gånger om risken är nödvändig, eller om det fungerar bra som det gör.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av mikegnorp:

Om datorn fungerar bra med nuvarande BIOS..så behöver du inte uppdatera. If it ain't broken, don't fix it!

Skrivet av AMD_PERA:

Passa på att uppdatera lite anndra drivisar oxå om det behövs

Skrivet av Newklear:

Gå in på "downloads" och "bios" eller "bios utilities" och laddar hem det du behöver. Där finns också instruktioner om hur du gör.

ty för hjälpen det funkar fin fint nu och datan stänger inte av sig när man spelar längre xD

Visa signatur

amd 960T 4870 osv
laptop: hp pavilion osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För det är ju så lätt att förhindra

Japp, lätt är det. Köp en UPS så är det ingen risk. Sen att 90% av alla datorer i hemmamiljö inte har någon UPS är en annan sak

Permalänk
Medlem

Jag försökte uppdatera bios i windows ( MSI ) slutade med att jag har beställt nytt moderkort. Jag var inte tillräckligt kunnig. Är man inte det och det inte är av någon speciell anledning man ska göra det så rekomenderar jag att INTE göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI Fractal Design DEFINE R6 SVART TEMPERED GLASS / CPU Intel i5 8600K 3.6Ghz @ 4.3Ghz / GPU ASUS GEFORCE GTX 1070 8GB DUAL OC / PSU XFX Core Edition PRO 650W 80+ Bronze / MB ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING / RAM 16GB DDR4 3000 Mhz / SSD KINGSTON 120GB / SSD SAMSUNG 250GB / SSD SAMSUNG 250GB / HDD1 500GB / HDD2 250GB / HDD3 200GB / SSD M.2 KINGSTON A2000 500GB /

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fuSK:

Jag försökte uppdatera bios i windows ( MSI ) slutade med att jag har beställt nytt moderkort. Jag var inte tillräckligt kunnig. Är man inte det och det inte är av någon speciell anledning man ska göra det så rekomenderar jag att INTE göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså! Jag har uppdaterat BIOS från MSI BIOS update program utan problem många gånger. Varför krånglade det i ditt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

För det är ju så lätt att förhindra

Bara att köpa någon sorts UPS. Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569890 kostar runt 1200:- och håller igång datorn i 12 minuter om tex strömmen skulle gå, sedan finns det ju bättre varianter som kostar lite mer men som kan hålla igång datorn i 1h... Så om man är en overclocker så är det ju värt pengarna då man troligtvis håller på att uppgradera bios mm...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jasså! Jag har uppdaterat BIOS från MSI BIOS update program utan problem många gånger. Varför krånglade det i ditt fall?

Ok, jag körde med live update programmet, installerade som den skulle starta om fick bluescreen precis innan jag kom in i Windows, gick ut i bios och kollade lite, råkade ändra något i bios och sen stod det något om att den ville ha i en usb-sticka med bios filer ( vet inte om det var för att jag ändrade inställningen, som jag inte vet vilken inställning det var ), tog ur batteriet för att återställa bios, funkade inte. Tog ur grafikkortet för att kunna komma åt "jumper" och återställa bios, satt tillbaka grafikkortet och sen hade jag en svart skärm och 4 pip. Provade det integrerade grafikkortet men fortfarande svart skärm och 4 pip. Så nu är ett nytt moderkort beställt.

Men som jag skrev tidigare är jag inte tillräckligt kunnig för att pilla med sånt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CHASSI Fractal Design DEFINE R6 SVART TEMPERED GLASS / CPU Intel i5 8600K 3.6Ghz @ 4.3Ghz / GPU ASUS GEFORCE GTX 1070 8GB DUAL OC / PSU XFX Core Edition PRO 650W 80+ Bronze / MB ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING / RAM 16GB DDR4 3000 Mhz / SSD KINGSTON 120GB / SSD SAMSUNG 250GB / SSD SAMSUNG 250GB / HDD1 500GB / HDD2 250GB / HDD3 200GB / SSD M.2 KINGSTON A2000 500GB /

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Skrivet av Newklear:

För det är ju så lätt att förhindra

Ja har man en UPS är de ganska lätt att förhindra, dock inte så många so har de men de är helt klart säkrast..

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Krass:

Japp, lätt är det. Köp en UPS så är det ingen risk. Sen att 90% av alla datorer i hemmamiljö inte har någon UPS är en annan sak

Skrivet av Extremaz:

Bara att köpa någon sorts UPS. Tex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569890 kostar runt 1200:- och håller igång datorn i 12 minuter om tex strömmen skulle gå, sedan finns det ju bättre varianter som kostar lite mer men som kan hålla igång datorn i 1h... Så om man är en overclocker så är det ju värt pengarna då man troligtvis håller på att uppgradera bios mm...

Skrivet av slobodan87:

Ja har man en UPS är de ganska lätt att förhindra, dock inte så många so har de men de är helt klart säkrast..

Jao, fast för de flesta är det ett ganska dyrt inköp som de flesta har väldigt svårt att motivera.

Men visst, har man pengar är allt möjligt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av hippsieee:

ty för hjälpen det funkar fin fint nu och datan stänger inte av sig när man spelar längre xD

Det är ju alldeles lysande. Det är ju i sådana lägen man skall BIOS uppdatera. Många uppdaterar utan anledning och att läsa change logg, därav min förra kommentar.

Skickades från m.sweclockers.com