Rykte: Valve arbetar på Steam Box – spelkonsol med PC-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Valve arbetar på Steam Box – spelkonsol med PC-hårdvara

Valve kan vara på väg att utmana jättar som Microsoft och Sony med en egen spelkonsol för nedladdningstjänsten Steam.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra om detta minskar fragmateringen

Permalänk
Medlem

Undrar vad priset blir, konsoller är ju annars vanligtvis ett alternativ när man inte vill spendera 10k+ på en dator.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Om detta sätter ett "golv" för HW för spelande blir det riktigt bra, så slipper man kanske frågorna om varför "min kulram kan inte spela X, spelet suger"

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så vi pröjsar en stor summa pengar för att få en konsolliknande dator med sämre prestanda, för att kunna spela steamspel?
Makes no sense to me...

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

VAD SOM HELST FÅR KOMMA OCH KONKURRERA IMO.

Så länge det tvingar "jättarna" att gå ifrån gammal hårdvara oftare, så spelutvecklare kan använda sig utav de mest moderna "verktygen" som finns på marknaden! (METRO 2033, Witcher 2 & BF3 m.fl. i all ära, men FLER titlar skulle kunna utveckla nya grafikmotorer om detta blir fallet)

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pontooz:

Så vi pröjsar en stor summa pengar för att få en konsolliknande dator med sämre prestanda, för att kunna spela steamspel?
Makes no sense to me...

Du tänker bara utifrån dig själv, hur gammal är du?

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Pontooz:

Så vi pröjsar en stor summa pengar för att få en konsolliknande dator med sämre prestanda, för att kunna spela steamspel?
Makes no sense to me...

Kanske inte är något för dig och mig men så länge fler folk börjar lira PC-spel är det bara positivt. Tänker mest på alla konsolports som kanske försvinner eller förminskas vid en lansering av "steam box"

Många människor vill ha en paket-lösning, det finns inte till PC

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande inte om detta...vad ska jag då göra med min gaming-rigg och eyefinity setup..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

fasen vad nice alltså.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 1500x. Moderkort: Asrock Killer Sli x370. Ramminne: Ddr4 G.SKILL TridentZ RGB Series 16gb 2444mhz klockade till 2666mhz. Nätaggregat: Corsair Gs 600watt.Chassi: Mission SG GGX 3.5 Tempered glass.Gpu: ROG STRIX-GTX1080-O8G-GAMING .
Hdd1: Ssd m.2 Samsung 960 pro.
Hdd2: Seagate barracuda 1tb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Syftet med Steam Box sägs dock inte enbart vara att utmana Microsoft och Sony på konsolfronten utan även att underlätta för utvecklare genom att bistå med en fast grundkonfiguration för PC-spel. En stor del av problematiken med att utveckla spel för persondatorer är den väldiga variationen av hårdvarukonfigurationer. Med Steam Box kan spelföretagen fokusera på en enhetlig plattform, precis som för traditionella spelkonsoler.

Snarare tvärtiom? Bara för att Valve lanserar en "PC-konsoll" så blir det väl inte mindre att programmera "Till"? Vi kommer fortfarande ha traditionella PC-datorer med annan hårdvara PLUS att vi nu har en "PC-Konsoll" man Måste programmera mer specifikt till?

Ser ut till att bli mer jobb imo.

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk

Mycket lovande! Är inte detta folk har väntat på? Tänk på vilken optimering som kan ske när de har rejäla pckomponenter och optimera till.

Och en konsoll som ska uppdareras mer frekvent! Lätt ett köp från min sida om dom fixar trådlösa kontroller, wlan osv. Palla Usbkontakter 2012-2013!

Permalänk
Medlem

Jag ser verkligen fram emot detta och hoppas det lyckas. Tänk va trevligt att kunna avskaffa stora speldatorn och ersätta den med en liten surfburk/jobbdator som är knäpptyst och väldigt liten. Sen spelar man som vanligt på sin Steambox.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Vanligtvis hade jag ogillat detta, men Valve verkar veta vad dom gör till skilldnad från M$ och $ony, och kan då Valve tvinga konkurenterna att inte krama hårdvara som gör hemma på museum så är det bara positivt.

Sedan att Valve borde vara en hel del mer "öppna" så får man hoppas att det inte fjantar sig med exklusiva titlar och hindra kross-platform spelande mellan denna konsol och PC-Steam.

Nu gäller det ju så klart att Valve inte tänker krama sin konsol i ett årtionde innan de uppgraderar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Låter skitbra tycker jag! Tänk en spelkonsol med prestandan som en highend-dator! Mumma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Undrar vad priset blir, konsoller är ju annars vanligtvis ett alternativ när man inte vill spendera 10k+ på en dator.

tror också att en hel del gör det för säkerhetens skull dom vet att ett ps3 kommer klara alla spel som det står ps3 på

därför tycker jag det här är en fantastisk ide i teorin iaf och om pc marknaden blir starkare kanske vi kommer få spel som inte är konsollfördummade

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Skrivet av Havreflarn:

Mycket lovande! Är inte detta folk har väntat på? Tänk på vilken optimering som kan ske när de har rejäla pckomponenter och optimera till.

Och en konsoll som ska uppdareras mer frekvent! Lätt ett köp från min sida om dom fixar trådlösa kontroller, wlan osv. Palla Usbkontakter 2012-2013!

Precis det jag tänkte skriva kommer lätt köpa ifall priset hamnar på 5-6k

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

Snarare tvärtiom? Bara för att Valve lanserar en "PC-konsoll" så blir det väl inte mindre att programmera "Till"? Vi kommer fortfarande ha traditionella PC-datorer med annan hårdvara PLUS att vi nu har en "PC-Konsoll" man Måste programmera mer specifikt till?

Ser ut till att bli mer jobb imo.

Hoppas bara de inte menar att spelbolagen ska sluta tillverka spel till PC, och bara göra till konsoller plus "Steam box".

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrax:

Snarare tvärtiom? Bara för att Valve lanserar en "PC-konsoll" så blir det väl inte mindre att programmera "Till"? Vi kommer fortfarande ha traditionella PC-datorer med annan hårdvara PLUS att vi nu har en "PC-Konsoll" man Måste programmera mer specifikt till?

Ser ut till att bli mer jobb imo.

Men hårdvarumässigt lär väl boxen inte ha något exotiskt i sig överhuvudtaget. Det blir bara en större andel användare som har en maskin med just i7 2xxxx och en Nvidia GT 550M eller vad det blir.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Bara de inte förstör deras största titel nu Halflife serien. Igenom att konsol porta skiten.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Men hårdvarumässigt lär väl boxen inte ha något exotiskt i sig överhuvudtaget. Det blir bara en större andel användare som har en maskin med just i7 2xxxx och en Nvidia GT 550M eller vad det blir.

Fast skillnaden kommer bli att Valve kommer släppa en konsoll var 4e år. Vilket håller igång utveckling. Det är nog det mest positiva i sig måste jag våga mig påstå.

Permalänk
Medlem

ser inte alls nyttan med det
" en fast grundkonfiguration för PC-spel. "
jahopp, så vi säger dem tycker i typ ett 560 eller liknande i det och sen ska dem, om det blir som dem tycker göra spel efter de kortets prestanda i 4 år till? och sen sittar man fast i allt igen, att deras 'box' har taskigt hårdvara och spel görs för den.
om det nu blir som dem tycker, så tycker jag det låter bara dåligt på alla sätt...
ska dem göra en box tycker jag dem ska tycka i The best of the best och lite till. kan man sitta där och nästan njuta över att nått är så krävande (på ett bra sätt dvs, verkligen skulle vara bra gjort) så man inte kan köra det på max.
det hade varit nått

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ori:

VAD SOM HELST FÅR KOMMA OCH KONKURRERA IMO.

Så länge det tvingar "jättarna" att gå ifrån gammal hårdvara oftare, så spelutvecklare kan använda sig utav de mest moderna "verktygen" som finns på marknaden! (METRO 2033, Witcher 2 & BF3 m.fl. i all ära, men FLER titlar skulle kunna utveckla nya grafikmotorer om detta blir fallet)

Håller med. Konsolmarknaden håller tillbaka oss för mycket.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

nice , kanske får ms o sony att tänka om när det gäller hårdvara, man kan ju hoppas iaf.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Läste på en annan sida om uppdateringscykler på 3-4 år. . . .

Bästsäljande konsoll denna generationen är/var wii som använder hårdvara man kunde hittat på skroten under 90-talet. Det känns väldigt mycket mer troligt att MS och Sony kollar på nintendo och satsar på kinect, PS move osvosv och inte att trycka in prestanda i sina lådor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Du tänker bara utifrån dig själv, hur gammal är du?

21 och har alla moderna konsoler samt en "highend" dator. Det är klart jag tänker utifrån mig själv, vem skulle jag annars tänka utifrån? "Alla andra" är ju inte direkt intresserade av att äga en konsol/dator eller ens spela spel. Har man intresset så sparar man undan pengar till det och då lägger man antagligen samma slant för att bygga en PC eller införskaffa sig en spelkonsol. Steam är ju trots allt fullt fungerande för en pcanvändare och då känns en konsol byggd för just det onödigt.

Skrivet av flashen:

Kanske inte är något för dig och mig men så länge fler folk börjar lira PC-spel är det bara positivt. Tänker mest på alla konsolports som kanske försvinner eller förminskas vid en lansering av "steam box"

Många människor vill ha en paket-lösning, det finns inte till PC

Folk som lirar konsolspel enbart gör det för att deras favoritspelserier lanseras endast på konsol, tex Gears of War, Forza, Halo, Supermario, Gran Turismo osv...
En PC har i stortsett alla tillgång till/att skaffa sig. En gamingrig är inte svårt alls att fixa.
Utveckla vad du menar med att folk inte har tillgång till paketlösningar? Finns tonvis på varenda datorbutik samt att det finns tonvis med gaminglaptops

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Det jag är orolig för är att om grafiken hamnar under gtx 560 hos nvidia är korten riktigt svaga, gtx 550 ti har ju ingenting att säga emot gtx 560 stort prestanda hopp.

Visa signatur

Cpu: AMD phenom II x6 1055t @ 3,6Ghz, Moderkort: m4a87td/usb3, Grafik: Gainward gtx 560ti @ 950mhz twin turbo II, Ram: 12Gb 1333MHz, Nätagg: Seasonic s12 500w, SSD OCZ Vertex 2 120Gb HDD: Seagate Barracuda 7200 256Gb, Ljudkort: Creative Sound blaster live! ct4620.

Permalänk
Medlem

Tja, bara de uppdaterar specsen emellanåt så att tillverkarna kan stoppa in ny CPU etc vid behov.

Permalänk
Inaktiv

Jag ställer mig tveksam till detta rykte, höna av en fjäder.

Att få någon slags hårdvaruplattform att designa spel mot vore nog för de flesta bra. Jag känner mig dock tveksam till att det är något just Valve borde syssla med utan istället etablerade datortillverkare. Så länge inte spelen utvecklas för att enbart anpassas till dessa eventuella datorer så borde det heller inte skada mina egna intressen, flerskärmsspelande speciellt.

Det hade varit charmigt om eventuell dator modellerades efter en Companion Cube.

Permalänk
Medlem

Detta må vara den mest värdelösa produkten jag hört, en rent utav keff dator som bara ska kunna spela spel från steam?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO