Rykte: Valve arbetar på Steam Box – spelkonsol med PC-hårdvara

Permalänk
Medlem

http://www.cad-comic.com/cad/20120305/

Skulle vara fint om man när man känner för att sitta och spela i soffan bara kan
ta upp konsol kontrollen starta upp steam och köra samma spel med samma
sparningar som på datorn fast i soffan.
Med origin blir det BF3 i både soffan och framför datorn.
Om man inte tycker det är värt det eller redan har en liknande lösning är valet lätt.
Köp inte en steambox.

Visa signatur

I love the smell of fresh components in the morning.

Permalänk

Det största problemet jag ser är att denna kanske lanseras med en handkontroll istället för tangentbord + mus. Imho är handkontrollen (som skapar krav på förenklat UI samt spelmekanik) den stora boven i PC vs. konsoldramat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

21 och har alla moderna konsoler samt en "highend" dator. Det är klart jag tänker utifrån mig själv, vem skulle jag annars tänka utifrån? "Alla andra" är ju inte direkt intresserade av att äga en konsol/dator eller ens spela spel. Har man intresset så sparar man undan pengar till det och då lägger man antagligen samma slant för att bygga en PC eller införskaffa sig en spelkonsol. Steam är ju trots allt fullt fungerande för en pcanvändare och då känns en konsol byggd för just det onödigt.

Folk som lirar konsolspel enbart gör det för att deras favoritspelserier lanseras endast på konsol, tex Gears of War, Forza, Halo, Supermario, Gran Turismo osv...
En PC har i stortsett alla tillgång till/att skaffa sig. En gamingrig är inte svårt alls att fixa.
Utveckla vad du menar med att folk inte har tillgång till paketlösningar? Finns tonvis på varenda datorbutik samt att det finns tonvis med gaminglaptops

visst finns det färdiga datorer men det står inte direkt på dem att de klarar bf3 eller inte

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

ser inte alls nyttan med det
" en fast grundkonfiguration för PC-spel. "
jahopp, så vi säger dem tycker i typ ett 560 eller liknande i det och sen ska dem, om det blir som dem tycker göra spel efter de kortets prestanda i 4 år till? och sen sittar man fast i allt igen, att deras 'box' har taskigt hårdvara och spel görs för den.
om det nu blir som dem tycker, så tycker jag det låter bara dåligt på alla sätt...
ska dem göra en box tycker jag dem ska tycka i The best of the best och lite till. kan man sitta där och nästan njuta över att nått är så krävande (på ett bra sätt dvs, verkligen skulle vara bra gjort) så man inte kan köra det på max.
det hade varit nått

Vettefan om framgångsreceptet är att tillverka för folk med mindervärdeskomplex. Tror mer på att försöka göra PC till en intressant konsoll igen, och det stavas inte maximal prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

21 och har alla moderna konsoler samt en "highend" dator. Det är klart jag tänker utifrån mig själv, vem skulle jag annars tänka utifrån? "Alla andra" är ju inte direkt intresserade av att äga en konsol/dator eller ens spela spel. Har man intresset så sparar man undan pengar till det och då lägger man antagligen samma slant för att bygga en PC eller införskaffa sig en spelkonsol. Steam är ju trots allt fullt fungerande för en pcanvändare och då känns en konsol byggd för just det onödigt.

Folk som lirar konsolspel enbart gör det för att deras favoritspelserier lanseras endast på konsol, tex Gears of War, Forza, Halo, Supermario, Gran Turismo osv...
En PC har i stortsett alla tillgång till/att skaffa sig. En gamingrig är inte svårt alls att fixa.
Utveckla vad du menar med att folk inte har tillgång till paketlösningar? Finns tonvis på varenda datorbutik samt att det finns tonvis med gaminglaptops

Konsol är generellt smidigare och mer avkopplande än att sitt vid en dator. Tänkt dig soffa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Det största problemet jag ser är att denna kanske lanseras med en handkontroll istället för tangentbord + mus. Imho är handkontrollen (som skapar krav på förenklat UI samt spelmekanik) den stora boven i PC vs. konsoldramat.

Du vet att det går att köpa en 360 kontroll och koppla den till din PC? Nu vet jag att du menade att kontrollen var boven och inte tangentbordet och mus. Dock är det rätt skönt att spela en hel del spel med 360 kontroll, även till PCn. Jag håller med dig i det du skriver och detta var inte menat som något påhopp

Skrivet av jesusbarnet:

visst finns det färdiga datorer men det står inte direkt på dem att de klarar bf3 eller inte

Nej precis! Då måste man fråga någon, rimligtvis en datorbutik (som många är för lata att göra). Steam har inget förknippat med BF3 förutom att dom är utvecklade till PC-platform. En Steambox behöver inte betyda att den klarar av BF3 överhuvudtaget.

Skrivet av RobCar:

Konsol är generellt smidigare och mer avkopplande än att sitt vid en dator. Tänkt dig soffa.

Som jag skrev till ovanstående så går det att koppla en 360 kontroll till datorn. Koppla sen in datorn till din TV och införskaffa dig trådlöst tangentbord/mus så har du din soffrigg!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Bra med alternativ och konkurrens men jag kan inte se framförmig att jag skulle köpa en.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Konsol med Core i7? kommer ju kosta minst 10 000, då konkurrerar den bara med kommande Playstation.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pontooz:

Så vi pröjsar en stor summa pengar för att få en konsolliknande dator med sämre prestanda, för att kunna spela steamspel?
Makes no sense to me...

Egentligen tvärt om. Du betalar en mindre summa pengar för att få en liten speldator som är garanterad att klara Steamspeal.

Skrivet av ronz:

Jag tycker fortfarande inte om detta...vad ska jag då göra med min gaming-rigg och eyefinity setup..

Kör som vanligt? Detta är ett alternativ till en fullskalig PC, inte en ersättare.

Skrivet av terrax:

Snarare tvärtiom? Bara för att Valve lanserar en "PC-konsoll" så blir det väl inte mindre att programmera "Till"? Vi kommer fortfarande ha traditionella PC-datorer med annan hårdvara PLUS att vi nu har en "PC-Konsoll" man Måste programmera mer specifikt till?

Ser ut till att bli mer jobb imo.

PC som PC, Steamboxen är bara en PC i mini-format. Det närmaste du kommer är antagligen en desktop replacement (spel-laptop) utan skärm.

Skrivet av Atlas Tasume:

Sedan att Valve borde vara en hel del mer "öppna" så får man hoppas att det inte fjantar sig med exklusiva titlar och hindra kross-platform spelande mellan denna konsol och PC-Steam.

Som sagt är detta tänkt att vara en liten PC, inte en konsol i dagens mening. Samma innehåll som i en vanligt dator, antagligen även samma OS - kan tänka mig Windows 8 Basic eller något dylikt.

Skrivet av Marcusk:

Hoppas bara de inte menar att spelbolagen ska sluta tillverka spel till PC, och bara göra till konsoller plus "Steam box".

Återigen, detta är en PC.

Skrivet av Haziza:

Bara de inte förstör deras största titel nu Halflife serien. Igenom att konsol porta skiten.

Återigen, detta är en PC. Finns inget som hindrar att du kör kopplar in en 360-kontroll i din dator, kopplar datorn mot en TV och lirar HL på den idag heller.

Skrivet av Agdon:

Det jag är orolig för är att om grafiken hamnar under gtx 560 hos nvidia är korten riktigt svaga, gtx 550 ti har ju ingenting att säga emot gtx 560 stort prestanda hopp.

Gissningsvis pratar vi om ett 550 Ti eller 560M, vilket för den stora massan användare är en skaplig uppgradering. Den största grafikkortsmarknaden återfinns i spannet runt $150 och det är där du ser just 550 Ti. Det är också bland de vanligaste grafikkort du ser i nya (bra) OEM-datorer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Annan intressant grej är att Valve redan har patenterat en slags xbox360 liknande kontroll med utbytesbara thumbsticks.
Källa

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

Finns ju alltid för och nackdelar med saker som den här, konkurrens finns det ju alltid.

Antagligen så floppar det totalt eller så blir det riktigt poppis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Detta må vara den mest värdelösa produkten jag hört, en rent utav keff dator som bara ska kunna spela spel från steam?

Det är ju bra om man läser hela nyheten också.

Citat:

Datorn, eller spelkonsolen, ska klara av alla moderna PC-spel och även kunna användas tillsammans med konkurrerande distributionstjänster, exempelvis EA Origin.

Som jag uppfattar det så är det en dator med större möjlighet för optimering av spel, samt att den levereras med en specialoptimerad version av Steam. PC-gamers borde hoppa av lycka i stället för att grina. Detta ger hopp om en framtid där PC inte körs över av konsolerna. Det här betyder att spelutvecklare lockas till att återigen utveckla till PC i stället för att skrämmas av den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Det är inte hårdvaran som gör att spel flyter på. Det är mjukvaran. LÄR ER

Permalänk
Medlem
Skrivet av formerself:

Det största problemet jag ser är att denna kanske lanseras med en handkontroll istället för tangentbord + mus. Imho är handkontrollen (som skapar krav på förenklat UI samt spelmekanik) den stora boven i PC vs. konsoldramat.

Nej, detta håller jag inte alls med om.

Bortsett från strategi och FPS tycker jag att handkontroll är överlägset. Spela FIFA 12 med mus? Nej, tack! Racingspel och till och med GTA är skönare att använda handkontroll till.

Största problemet med konsoldramat är att spel utvecklas för Xbox 360 och sedan portas till PC. Eftersom Xbox 360 är rent värdelöst hårdvarumässigt nu för tiden så gör det att PC-spel ser rätt dassiga ut.

Permalänk
Medlem

Den stora risken är att PC-spelmarknaden stagnerar kvalitetsmässigt då Steam-lådan blir ett par år gammal. Spelen måste fortfarande fungera på den gamla hårdvaran och blir den förhärskande som PC-plattform kommer spelen inte att utvecklas i samma takt som idag, rent grafiskt då. Visst skulle det förenkla portningen av konsol-spel vilket ju i dagsläget är det som håller PC-spelmarknaden tillbaka mest (efter möjligen piratkopieringen och sunkiga DRM-skydd).

Fördelen är precis densamma. Man säkrar en minsta gemensamma nämnare som alla spel ska klara, och samtidigt minskar man risken för dumma DRM-skydd då man kräver Steam eller en annan centralt administrerad plattform i botten.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Jag kanske inte skulle köpa just sån men ser det mer som en standarddator som spel optimeras mot. Så kan man köpa de delarna själv och bygga sin egen Steambox.
Sen får de gärna typ en gång om året uppdatera Steambox med nya årets komponenter.
Jag gillart!

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Detta kallar jag nyheter.
Kommer bli riktigt intressant på E3.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Skulle det betyda att framtida PC-spel har ännu sämre prestanda för att man "ska" utveckla PC-spel efter steam boxens hårdvara ?

Menar det att man inte kommer spela PC-spel på sin PC utan på konsol.

Permalänk
Medlem

Hmm, om nu det blir en "standard" för pc hårdvaran. Så hade dom kunnat sätta allt direkt på moderkortet och göra det litet.
Precis som med dom riktiga konsolerna. Montera CPU, minne, grafik direkt på moderkorten samt inte sätta ditt något som inte behövs, t ex fler pci-e portar mm.

Om det blir billigare eller inte vetetusan. Men dom borde kunna spara plats iallafall.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Hehe, blir svårt att säga "konsol fjollor" när det blir samma sak på PC marknaden =P

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Intressant med lite nytänk.
Kan både bli en totalflopp eller början på något riktigt bra beroende på hur allt utformas.
Priset och utbudet av spel torde bli väldigt avgörande.

Allt som bryter dominansen från dagens konsoler med grafik från stenåldern är positivt, både för grafikutvecklingen på PC och för konsol.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det hade varit charmigt om eventuell dator modellerades efter en Companion Cube.

Mmm Companion Cube, det skulle bli ett givet köp And then there will be cake

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

APLUS Case CS-Twin # XFX 750W 80+ Bronze # ASUS P6X58D Premium # i7-920 # Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB # Corsair SSD Performance 64GB # WD caviar black 640GB # WD caviar black 500GB # 2st XFX HD5870 1GB Crossfire # Samsung 22X DL # win7 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Den stora risken är att PC-spelmarknaden stagnerar kvalitetsmässigt då Steam-lådan blir ett par år gammal. Spelen måste fortfarande fungera på den gamla hårdvaran och blir den förhärskande som PC-plattform kommer spelen inte att utvecklas i samma takt som idag, rent grafiskt då.

Tror inte att det skulle göra så mycket faktiskt. Inte om Steamboxen uppdateras vart 4:e år. Det är ungefär så ofta som vi idag ser "nya grafikframsteg" (HL2, Crysis, osv). Däremot skulle vi nog se ett bättre utnyttjande av äldre hårdvara. Jämför t ex spel till PS3 som kom ut när den var ny med de som finns idag. Utvecklarna har hittat sätt att förbättra grafiken avsevärt med exakt samma hårdvara. Det skulle snarare gynna oss konsumenter när vi kan få ut mer kvalitet ur samma hårdvara. Jag personligen hade gärna sett att grafikkortsmarknaden minskade lite på antalet modeller de skiter ut. Det är inte nödvändigt för en tillverkare att ha 20 olika modeller, och det är famförallt inte nödvändigt för mig som konsument att skaffa det senaste hela tiden. Om tillverkarna istället kunde lägga tid och pengar på att utveckla stabilare produkter med samma prestanda så skulle det gynna oss.

Tror inte heller att spelutvecklingen skulle stagnera. Spelutvecklarna vill ju göra bättre och bättre produkter hela tiden och om de kan kapa av lite kostnader för utvecklingen om de har en "standard" att gå efter så skulle vi nog få se en hel del kvalitetsförbättringar. Se t ex på Bethesda som släpper helt sönderbuggade spel. De kunde kanske lagt lite mer av utvecklingstiden på att rätta till de buggarna istället för att försöka stödja 40 olika grafikkort och setups.

Med detta säger jag inte att jag skulle köpa en Steambox. Men jag tycker initiativet är bra.

Permalänk
Medlem

Asså, jag ser inte hur man kommer undan samma problem som konsolerna har nu: Utdaterad hårdvara.
Skall man hårddra det så är det ju grafikkortet och handkontrollen som skiljer en konsol från en PC. Och hur ofta grafikkortet uppgraderas.

Samarbeta med hårdvarutillverkarna och spelutvecklarna och gör det möjligt att uppgradera grafikkortet, t.ex. en gång/ konsolgeneration. Se även till - och detta är för mig en deal-breaker att lira fps på konsol - att det går att spela med mus och tangentbord.

En konsol är ju ändå "en dator". Att bara byta grafikkortet kommer man rätt långt med...Vem fan behöver en konsol, en konsol/dator, en htpc och en high-end-super-duper-desktop.

Det skall väl inte vara så svårt för ati eller nvidia att erbjuda en gpu idag, och samtidigt lova att två år senare kunna erbjuda en gpu med fördubblad prestanda men med "samma arkitektur" så att redan utvecklade spel "funkar"..

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Detta känns väl lite mer som en HTPC med extra prestanda för att klara spel. Kan bli bra om den ses som en egen detaljnivå i spel, typ låg, mellan, Steambox, hög, ultra. Fördelarna är många för alla inblandade men utan valalternativ för det hela är det nog svårt att få samtliga att dra åt samma håll eftersom det grafikkort som kommer i burken kommer bli ledande. Det kanske blir så att i framtiden släpps BF till AMD enbart och CoD-MW till Nvidia (bara taget ur luften angående titlarna).
PC är en väldigt öppen plattform och att komma överens om en standard som ska gälla är inte något som brukar gå speciellt smidigt utan att någon överkörd protesterar och "hämnas" med låsta versioner av program etc.

Jag tycker att det låter som en kul grej med en konsol som utan problem kan fungera i hemnätverket. PS3 måste man ju ha specialprogram för att streama till, Xbox vet jag inget om då jag inte haft den.

Själv tycker jag att byggandet av datorer är skoj så jag kommer nog inte skaffa en sån här, men jag kan klart se nyttan av att få en konsol som även fungerar som dator. Tänk alla finniga skolungdomar som lägger fram argumentet att "jag kan ju skriva läxorna på den".

En stor nackdel är dock det här med mjukvaran. Tänker de låsa en till en viss sorts virusskydd, ordbehandlare, webläsare etc? Annars blir det lätt mååånga olika program som tuggar på datorns prestanda och slöar ner allt. De kanske gör någon speciallösning som sparar ner allt sånt i pagefilen under spelande iofs.. Många funderingar, väntar på fakta nu.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd

Klart intressant, inte som speldator, men som koncept som förhoppningsvis kan driva utvecklarna tillbaka till PC.

Permalänk

Detta kan inte vara annat än skit. Om spelutvecklarna optimerar sitt spel till SteamBox kommer vi PC-ägarna som inte har identisk hårdvara att drabbas så detta skapar fortfarande inget "enhetlig plattform" för PC-ägarna.

De borde helt enkelt tillverka hårdvaror med ett "bäst före datum".

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Medlem

Med pc-hårdvara i en spelkonsoll som ska ersätta pc-gaming så blir det (optimalt sett enligt valve) inga gaming-pc kvar - men vad är det då för hårdvara de ska sätta i konsolen? Det blir ytterligare en konsol-smak med arv från den (vid fullständig framgång) forna pc-gaming-eran. Bra tänkt i steg 1, men i förlängningen att såga av grenen de sitter på.

Och inledningvis, hade de tänkt sluta göra pc-versioner av spelen? Om inte, vad är vinsten? Vad är det nu så mycket att "anpassa"? DXn och andra abstraktionslager gör detta mestadels till ett argument från dos-tiden.

Valve är smarta, så min gissning är att detta rykte är osant. Nästa drastiska steg de tar kommer sannolikt vara en tänkt lösning på origin-problemen.

Permalänk
Medlem

Ajdå, det här gillar jag inte alls. Om det stämmer och om det slår, så innebär det troligen att det ALDRIG kommer släppas spel som nyttjar svängrummet i mer potent hårdvara. Ett steg bakåt i utvecklingen.

Det blir alltså bara ytterligare en sketen begränsad konsol. Det räcker med skiten som redan finns.

Om och endast om det enbart handlar om en form av standardisering, där hårdvaran tillåts variera fritt och där bättre hårdvara innebär bättre kvalité, då är det däremot ett steg framåt. Vad skulle då skilja den mot vilken pc som helst? Förslagsvis att exakt samma operativsystem skulle vara ett tvång på samtliga maskiner; SteamOS? Och vad skulle då skilja mot vilken konsol som helst? Hårdvaruflexibilitet! Gimmeh!

Tillägg: om det gick att ta fram en spelmotorplattform vars kvalité enkelt kunde parameterstyras utifrån benchmarkkörning på maskinen (som förslagsvis görs varje gång hårdvaran ändras, eller för varje nytt spel var för sig), så slapp man även tjafset med hårdvarukrav och att spelutvecklarna enbart siktar in sig på mainstreamhårdvara. Men det vore att begära ganska mycket, förstås. Jag är själv utvecklare så jag är medveten om problematiken med en sådan plattform, men man kan ju drömma.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Pjta, detta har varit PC'ns stora nackdel jämfört med konsoler i 20 år så varför inte? En massproducerad enhetlig spel-pc kan vara precis vad branschen behöver. Att det sedan kommer finnas bättre PC's som klarar spelen galant kommer knappast vara ett problem.

Ser faktiskt positivt på det hela, blir det succé så kommer detta konkurrera ut både PS3 och Xbox.