"Återställa" borrhål i vägg / sätta tillbaka nedfallen hatthylla

Permalänk
Medlem

"Återställa" borrhål i vägg / sätta tillbaka nedfallen hatthylla

I helgen blev min hatthylla något överbelastad och ramlade ned från väggen. Den satt fast med skruv/plugg i en lättbetongvägg och lämnade ganska stora hål i väggen efter sig. Kan nämna att det hänt en gång tidigare, och då använda jag mig av metoden: borra ur hålen och sätt i större plugg. Nu vill jag helst inte göra hålen större, utan skulle vilja fylla igen och återanvända de som redan finns. Tyvärr är jag näst intill helt inkompetent när det kommer till hantverkeri, och har ingen aning om hur jag ska gå till väga (om det går). Finns det något bra material som man kan fylla igen hålen med, för att sedan borra upp dom igen och sätta i nya pluggar?

Permalänk
Medlem

Någon sorts spackel skulle jag tro att du är ute efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

spackel kommer inte att kunna hålla uppe din hatthylla, däremot så kan du spackla igen hålen och placera hålen för hatthyllan någon annanstans dvs ett par cm bort om du nu nödvändigtvis måste ha hatthyllan på samma ställe som du nu har den.

Permalänk
Medlem

Mitt tips spackla igen hålen.

Borra nya och använd expander
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164633652

Sitter mycket bättre än med plugg.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Grabben_83a:

Mitt tips spackla igen hålen.

Borra nya och använd expander
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164633652

Sitter mycket bättre än med plugg.

Expander kan du inte använda i lättbetong, de är till för "gips- spån- och träfiberskiva" som det står förklarat på Clas Ohlsons hemsida.

Är väggen av typen väldigt smulig betong kan man behöva borra med en storlek mindre borr än vad pluggen är då hålen ändå blir i rätt storlek på grund av allt smulande. Använder man rätt plugg och rätt storlek på skruven kan man få hyllan att sitta bra i alla typer av väggar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Om du borrar nya hål kan du även trycka in silikon i hålen innan du pressar in pluggen, får det hela att sitta lite bättre.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Expander kan du inte använda i lättbetong, de är till för "gips- spån- och träfiberskiva" som det står förklarat på Clas Ohlsons hemsida.

Är väggen av typen väldigt smulig betong kan man behöva borra med en storlek mindre borr än vad pluggen är då hålen ändå blir i rätt storlek på grund av allt smulande. Använder man rätt plugg och rätt storlek på skruven kan man få hyllan att sitta bra i alla typer av väggar.

Det fungerar i lättbetong vägg också. Men visst borra 1 steg mindre och i med plugg funkar också.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Bara fylla hålen med betong, låt torka i några dagar och sen borra igen.

Spackel ska du inte använda, det finns ingen bärighet i det, borrar du i spackel så är det som gips, det smular bara sönder.

Permalänk
Medlem

När du sätter plugg i vägg så ska du alltid ha en skruv som är så pass lång att den går igenom hela pluggen. Ofta får man med plugg och skruv som inte är helt korrekta. Skruven ska gå igenom hela plastpluggen när en sådan används. Skruven ska inte heller vara för tunn då den inte gör att pluggen expanderar tillräckligt. Precis som tidigare skrivit ska du borra med en lite mindre borr än vad pluggen är i sådana lättbetongväggar. Pluggen får du i ändå med en hammare.

Angående de stora hålen i väggen så finns det superspackel som härdar väldigt bra och också är ganska så kraftigt. Lossnar det så lossnar hela spackelklumpen då det spacklet är hårdare än lättbetongen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Fyll hålet med lite PL-400 tryck i plugg som går i. Vänta till det har härdat lite. Skruva upp skiten igen.
Detta är nästan det ända som funkar på lättbetong.