Problem med att få igång datorn med nya prylar.

Permalänk
Medlem

Problem med att få igång datorn med nya prylar.

Hej.
har lite problem med att datorn startar inte.
Köpte nya prylar i fredags.
INTEL CORE I7 3820 3.6GHZ 10MB S-2011
GIGABYTE X79-UD3 X79 S-2011 ATX
GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI OC 1GB PCI-E DVI/HDMI
CORSAIR HX 750W NÄTDEL ATX12V 2.3 / EPS12V
CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB) BLUE
FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 USB3 BLACK

problemet jag har är att den bootar inte. kommer inte in i BIOS. får inte upp någon bild på skärmen men cpu fläkten går i gång.
har testat stoppa in alla ström kablar. den med ATX och en vid CPU:n. finns inte några andra som ska in.
När jag tar ut minnerna så piper det som det ska göra när man inte har minnerna i. men när jag stoppar in minnerna och var o en för sig. så händer det inget när jag startar datorn förutom att fläktarna går igång. har testat ett par andra DDR3 minnen som jag har i en annan dator. men händer samma sak där.
har testat med ett pci grafikkort också. men ingen bild där.

jag har testat skruva lös allt, kollat så att alla distanser är där. skruvat i allt igen med bara cpu, minnen och grafikkortet. men samma problem.

Någon som har en teori om va de kan vara för fel?

Visa signatur
Permalänk

Har haft samma problem en gång i tiden, då var problemet "bara" att jag hade glömt att låsa fast processorn vilket resulterade i böjda ben som inte gick in i sina tänkta hål och ptja, en icke-fungerande CPU. När jag då försökte starta datorn fick jag samma symptom som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Kan vara att moderkortet bara har stora kontakten. Ska finnas en kontakt med 4/6/8 pinnar med enbart 12v också. Den startar normalt inte utan.
Annars är det ett vanligt intel-problem med SB att de strular väldigt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Har haft samma problem en gång i tiden, då var problemet "bara" att jag hade glömt att låsa fast processorn vilket resulterade i böjda ben som inte gick in i sina tänkta hål och ptja, en icke-fungerande CPU. När jag då försökte starta datorn fick jag samma symptom som du beskriver.

okej. får titta på det när jag kommer hem. allt satt fint o så när jag satte fast allt.

Skrivet av abki:

Kan vara att moderkortet bara har stora kontakten. Ska finnas en kontakt med 4/6/8 pinnar med enbart 12v också. Den startar normalt inte utan.
Annars är det ett vanligt intel-problem med SB att de strular väldigt mycket.

det finns en 8 pinnars kontakt som är ovanför cpu: http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-x79-... finns bild 1-8 där sidan 22.
http://www.tweaknews.net/reviews/corsair_hx750w_power_supply_... har den högra kontakten där.

Då SB har strulat, hur har dom löst problemet?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Resetat bios/cmos?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det grafikkortet kräver väl ändå extra ström...

Permalänk
Medlem

(du har väl strömkontakten till grafikkortet också i, vissa brukar gå på lägre upplösning/hastighet annars men vissa kanske strejkar också.)

De flesta fel som är med intel är minnet, nästan konstant. (de flesta startar dessutom om flera gånger)
Vill man slippa problem så ska man inte välja sandy bridge.
På de nyare moderkorten så finns det gott om lampor som ska/ska inte lysa och soom pekar ut problemen. Kan vara bra att kolla lite i manualen till moderkortet.

Kan vara kortslutning i något minne kanske. Prova med 1 åt gången.
Brukar finnas en mem-ok knapp på moderkortet som brukar kunna hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

Det grafikkortet kräver väl ändå extra ström...

ja. den vill ha två st pcie strömkontaker ifrån psu:n. har testat med med båda i.
och testat ett gammalt hederligt pcikort . men ingen lycka där heller.

Skrivet av abki:

(du har väl strömkontakten till grafikkortet också i, vissa brukar gå på lägre upplösning/hastighet annars men vissa kanske strejkar också.)

De flesta fel som är med intel är minnet, nästan konstant. (de flesta startar dessutom om flera gånger)
Vill man slippa problem så ska man inte välja sandy bridge.
På de nyare moderkorten så finns det gott om lampor som ska/ska inte lysa och soom pekar ut problemen. Kan vara bra att kolla lite i manualen till moderkortet.

Kan vara kortslutning i något minne kanske. Prova med 1 åt gången.
Brukar finnas en mem-ok knapp på moderkortet som brukar kunna hjälpa.

har testat med en annan skärm som men ingen bild.
problemet är att det finns ingen lampa eller så på moderkortet. men man kan koppla powerled till fpanel message/power/sleep-led men den lyser hela tiden. antar det är okej då..

minnerna har jag testat ett åt gången. har testat ett par andra ddr3 minnen som jag vet funkar men samma problem.

Skrivet av MuaWUbIufvqW:

Har haft samma problem en gång i tiden, då var problemet "bara" att jag hade glömt att låsa fast processorn vilket resulterade i böjda ben som inte gick in i sina tänkta hål och ptja, en icke-fungerande CPU. När jag då försökte starta datorn fick jag samma symptom som du beskriver.

denna har typ inga pinnar på cpun. så det går att böja tyvärr. de som siter moderkortet ser bra ut

Skrivet av Jalle64:

Resetat bios/cmos?

japp det har jag gjort. gjorde det igen. men ingen lycka.

Visa signatur