Spänningsreglera Sapphire 5850 XT?

Permalänk
Medlem

Spänningsreglera Sapphire 5850 XT?

Känner för att överklocka mitt 5850, dock verkar jag inte kunna
reglera spänningen. Har laddat ner MSi Afterburner, och låst upp
Voltage Control, men icke, går fortfarande inte. Är Sapphire
verkligen så tråkiga att dem blockerat reglering via mjukvara,
eller vad är problemet?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Känner för att överklocka mitt 5850, dock verkar jag inte kunna
reglera spänningen. Har laddat ner MSi Afterburner, och låst upp
Voltage Control, men icke, går fortfarande inte. Är Sapphire
verkligen så tråkiga att dem blockerat reglering via mjukvara,
eller vad är problemet?

Har du ändrat i den filen man måste manuellt ändra i? Tänk på att du måste starta om efter du ändrat filen.
Om du har redan ändrat så kan du behöva flasha om ditt 5850. Det behövdes med mitt 5970 (I och för sig xfx, men ändå)

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Har du ändrat i den filen man måste manuellt ändra i? Tänk på att du måste starta om efter du ändrat filen.
Om du har redan ändrat så kan du behöva flasha om ditt 5850. Det behövdes med mitt 5970 (I och för sig xfx, men ändå)

Vänta nu, vilken fil?

Edit:

Fixade filen, men nej, funkar fortfarande inte. Är väl bara byte av BIOS som återstår, men läste även att enbart referensmodeller stödjer mjukreglering,
stämmer det?

Edit2:

Laddade ner Sapphires egna klockverktyg, Sapphire Trixx, går alldeles utmärkt att reglera volten i.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Vänta nu, vilken fil?

Edit:

Fixade filen, men nej, funkar fortfarande inte. Är väl bara byte av BIOS som återstår, men läste även att enbart referensmodeller stödjer mjukreglering,
stämmer det?

Edit2:

Laddade ner Sapphires egna klockverktyg, Sapphire Trixx, går alldeles utmärkt att reglera volten i.

Skrivet av Någon Internet sida:

I recommend uninstalling your current AfterBurner before proceeding

1st - Dowload the new MSI AfterBurner 2.1 Beta 7 here and install.
2nd - Locate the folder where MSI Afterburner installed to, open it, and locate the CFG file named MSIAfterburner. When you 1st dbl click this file it will ask you what program you want to use to open it, choose "Notepad" and click "ok" Once you have the MSIAfterburner CFG file open in notepad you need to change a couple of settings near the bottom:

UnofficialOverclockingEULA = I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it
UnofficialOverclockingMode = 1 (to keep PowerPlay active (may not work on old ASICs), 2 to traditionally disable PowerPlay or to 0 to temporary disable unofficial overclocking path)<--Do not type this, just for reference I have mine set to = 1

Google är väldigt behändigt.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Google är väldigt behändigt.

Att läsa går också bra.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

Att läsa går också bra.

Tvivlar på att du fixade filen korrekt xD

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Om det är ett av dom lite nyare korten som dom släppte medan HD6000 serien fanns ute, så ska det gå att använda Trixx för att leka med spänning och sånt.
https://www.sapphireselectclub.com/ssc/TriXX/TriXX.aspx

Har själv ett 5870 vapor-x kort från dom som det inte går att justera spänningen på dock, vilket är lite olyckligt då kortet inte fungerar med sin fabriksklock på standardspänningen

Permalänk

Jag håller med kapten, trixx är mycket smidigare än afterburner då det är bara att ändra spänning rakt av utan att ändra i cfg-filer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag håller med kapten, trixx är mycket smidigare än afterburner då det är bara att ändra spänning rakt av utan att ändra i cfg-filer.

Funkar det med de nyaste korten då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Funkar det med de nyaste korten då?

Fick stöd för 7970 för någon dag sedan.

Skrivet av Hzup:

Tvivlar på att du fixade filen korrekt xD

Mjasså, hurså?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti