Permalänk

Crossfire gör vaddå?

Hej jag har beställt två xfx 6870 som jag tänkte köra crossfire men vad gör det som blir så bättre?

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Avstängd

3 nya trådar inom 5minuter ? är du seriös ?
Gå och googla lite eller lär dig använda sökfunktionen....

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Som sagt, googla runt lite först innan du frågar vanliga frågor.

Jag kan dock svara på din fråga gällande Crossfire: Du får ca 90% mer fps med xfx 6870 crossfire beroende på spel.
Du får dock inte mer grafikminne. Tänk på att du behöver en crossfirebrygga och att det kan bli ganska varmt, så ha bra luftgenomflöde i chassit.

Och läste i din andra tråd att du hade ett 6990 - varför har du beställt två 6870? Trollar du?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

ja 2 6990 i min riktig a dator och två 6870 i min lan läs på lite på mina trådar innan jag blir anklagad för att trolla!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Som sagt, googla runt lite först innan du frågar vanliga frågor.

Jag kan dock svara på din fråga gällande Crossfire: Du får ca 90% mer fps med xfx 6870 crossfire beroende på spel.
Du får dock inte mer grafikminne. Tänk på att du behöver en crossfirebrygga och att det kan bli ganska varmt, så ha bra luftgenomflöde i chassit.

Och läste i din andra tråd att du hade ett 6990 - varför har du beställt två 6870? Trollar du?

Jag skulle hellre skriva "upp till 90% mer fps".

How to CrossFire:
1. Se till att ha ett kraftfullt nätagg och tillräckligt med PCI-E strömkablar till båda korten (har du inte kablar så det räcker finns adaptrar)
2. Skaffa en CrossFire brygga (finns på Inet eller följer med kortet)
3. Ha bra luftflöde i chassit då CF alstrar upp till 50% mer värme (t ex en sidofläkt som blåser på korten)
4. Ladda ned CAP (CrossFire Application Profiles) från AMDs hemsida. Just nu är senaste officiella versionen "12.2 CAP2"
5. Aktivera CFX i CCC (Catalyst Control Panel) om det inte gjorts automatiskt vid start.

Notera att bara för att du har CrossFire så garanterar det inte att spelet du just nu kör eller spelet du kommer köpa imorgon stödjer det. Faktum är att du ibland kan få sämre prestanda eller att spelet inte startar alls. Då måste du tillfälligt stänga av det ena kortet tills det finns en uppdaterad CAP eller nya drivrutiner som får spelet att fungera med CFX och levererar den skalning man förväntar sig.

Kan skriva mer detaljerat imorgon då jag är svintrött. Beklagar i förväg för eventuella stavfel

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

4. Ladda ned CAP (CrossFire Application Profiles) från AMDs hemsida. Just nu är senaste officiella versionen "12.2 CAP2"

Vart hittar du cap 2 till 6xxx serien?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Du skapar en tråd för att se hur mkt din dator med ett xfx 6780 är värd, sen säger du att du har ett 6990, och nu att du köpt 2 st xfx 6780... Fattar seriöst ingenting xD

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Skrivet av kvicksilv3r:

Du skapar en tråd för att se hur mkt din dator med ett xfx 6780 är värd, sen säger du att du har ett 6990, och nu att du köpt 2 st xfx 6780... Fattar seriöst ingenting xD

Vaddå får man inte ha 3 datorer.
1st Alienware aurora dual 6990
1st cooler master 430 elite med 1 xfx 6870
1st NZXT guardian 921 med 2 xfx 6870

Och sedan det är ju bara en fråga så då behöver man väl inte förklara sig! Det finns faktiskt folk på detta forum som inte har en rätt bra förklaring som jag med mina 3 datorer utan de ställer frågor för att lära sig något!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem

säger han är serriös, men låter som ett skämt XD
googla sånna frågor i framtiden

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Vaddå får man inte ha 3 datorer.
1st Alienware aurora dual 6990
1st cooler master 430 elite med 1 xfx 6870
1st NZXT guardian 921 med 2 xfx 6870

Och sedan det är ju bara en fråga så då behöver man väl inte förklara sig! Det finns faktiskt folk på detta forum som inte har en rätt bra förklaring som jag med mina 3 datorer utan de ställer frågor för att lära sig något!

De undrar bara för att de måste veta vad du har frö grejer för att veta hur de ska hjälpa dig Dock så är detta något som går att googla och ta reda på på 2 minuter, så kanske är tråden lite onödig... Jo, ibland behöver du "förklara dig", eftersom vi gärna vill hålla forumet fritt från trolls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

1st cooler master 430 elite med 1 xfx 6870
1st NZXT guardian 921 med 2 xfx 6870

Så du har två tomma chassin med endast grafikkort i?

Förstår inte heller någonting.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Han verkar skita i mitt svar så jag antar att han googlade fram det trots allt

Skrivet av Curemylife:

Vart hittar du cap 2 till 6xxx serien?

Det är samma CAP till alla serier (4,5,6,7)

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Han verkar skita i mitt svar så jag antar att han googlade fram det trots allt

Det är samma CAP till alla serier (4,5,6,7)

Hittar dock fortfarande inte cap 2:P visserligen sitter jag ju med mobilen men bra heads up:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej jag har beställt två xfx 6870 som jag tänkte köra crossfire men vad gör det som blir så bättre?

Beställer du två stycken grafikkort utan att veta fördelarna och nackdelarna?
Köper först och frågar sen? Brukar man inte göra tvärtom? Just sayin'...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Hittar dock fortfarande inte cap 2:P visserligen sitter jag ju med mobilen men bra heads up:)

Jag antar att du kör Win7 x64

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Ahaa...skrev visst fel Det var 12.2 CAP 1 och inte 2

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag antar att du kör Win7 x64

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Ahaa...skrev visst fel Det var 12.2 CAP 1 och inte 2

Haha tänkte väl att jag inte hade missat den;)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Batman:

Den här tråden ger mig huvudvärk

Då får jag rekommendera Alvedon eller ipren!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk

Seriöst! Tänk när ni va "nybörjare" då va det inte så lätt för er?! sluta skriv onödiga kommentarer och istället hjälpa honom. Jag är nybörjare på vissa saker.. och vissa saker kan jag.. Men google är bra.. men inte alltid bäst.. Så hjälp honom ist för att skriva "sök på google" jag kan hålla med om att man ska göra det innan men nu tänkte han kanske inte på det..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående.
Alla har varit okunniga, och kanske inte riktigt vet vad man ska googla efter.
Dock är det onödigt att göra flera trådar. Gör en tråd nästa gång. få svar på den, och gör en ny fråga i den tråden. easy.
vad är 1+1, någon svarar 2, sen frågar man igen "men vad blir 1+2, och någon svara 3. istället för 2st trådar;)

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Hej jag har beställt två xfx 6870 som jag tänkte köra crossfire men vad gör det som blir så bättre?

Skrivet av tedeman1998:

Vaddå får man inte ha 3 datorer.
1st Alienware aurora dual 6990
1st cooler master 430 elite med 1 xfx 6870
1st NZXT guardian 921 med 2 xfx 6870

Vänta lite nu... Som jag har uppfattat så ligger det till såhär:

Du har 2st stationära datorer med 6870 i sig, varav en redan har 6870CF och den andra ett singel 6870. Sedan beställer du 2 stycken 6870 till? Och nu frågar du oss vad fördelen med crossfire är? Hur kan du inte veta det när du tydligen redan har 2st 6870CF i en dator och nu beställer 2 stycken till? Jag förmodar att du då tänker ha 3st 6870 i en dator och 2st 6870 i den andra? Då vill jag bara upplysa dig om att man kan inte ens köra 3 stycken 6870 tillsammans i crossfire. Och förutom det så får det inte ens plats 3 stycken grafikkort i varken Cooler master 430 eller NZXT guardian 921.

Om nu detta stämmer råder jag dig starkt att försöka avbeställa åtminstone 1 av grafikkorten.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Vänta lite nu... Som jag har uppfattat så ligger det till såhär:

Du har 2st stationära datorer med 6870 i sig, varav en redan har 6870CF och den andra ett singel 6870. Sedan beställer du 2 stycken 6870 till? Och nu frågar du oss vad fördelen med crossfire är? Hur kan du inte veta det när du tydligen redan har 2st 6870CF i en dator och nu beställer 2 stycken till? Jag förmodar att du då tänker ha 3st 6870 i en dator och 2st 6870 i den andra? Då vill jag bara upplysa dig om att man kan inte ens köra 3 stycken 6870 tillsammans i crossfire. Och förutom det så får det inte ens plats 3 stycken grafikkort i varken Cooler master 430 eller NZXT guardian 921.

Om nu detta stämmer råder jag dig starkt att försöka avbeställa åtminstone 1 av grafikkorten.

Slösa inte din tid på uppenbara stolpskott ^^

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

Håller med ovanstående.
Alla har varit okunniga, och kanske inte riktigt vet vad man ska googla efter.
Dock är det onödigt att göra flera trådar. Gör en tråd nästa gång. få svar på den, och gör en ny fråga i den tråden. easy.
vad är 1+1, någon svarar 2, sen frågar man igen "men vad blir 1+2, och någon svara 3. istället för 2st trådar;)

Exakt! precis så jag tänker. Tack!!
haha

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av vikham:

Vänta lite nu... Som jag har uppfattat så ligger det till såhär:

Du har 2st stationära datorer med 6870 i sig, varav en redan har 6870CF och den andra ett singel 6870. Sedan beställer du 2 stycken 6870 till? Och nu frågar du oss vad fördelen med crossfire är? Hur kan du inte veta det när du tydligen redan har 2st 6870CF i en dator och nu beställer 2 stycken till? Jag förmodar att du då tänker ha 3st 6870 i en dator och 2st 6870 i den andra? Då vill jag bara upplysa dig om att man kan inte ens köra 3 stycken 6870 tillsammans i crossfire. Och förutom det så får det inte ens plats 3 stycken grafikkort i varken Cooler master 430 eller NZXT guardian 921.

Om nu detta stämmer råder jag dig starkt att försöka avbeställa åtminstone 1 av grafikkorten.

nä jag menar att nzxt kommer att ha 2st när jag fått dom!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk

Tack Jakob!!

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem

Tycker vi borde ordna åldernsgräns på SweC.

15 år skulle vara en helt okej gräns. Jag har själv varit intresserad av datorer sen jag nästa direkt fick min första dator. Tog inte lång tid innan man tröttnade på Counter-strike och börja med att leka med AMX modds.
Men jag har alltid varit blyg och googlat allt jag haft problem med! Jag satt säkert på SweC i en - två år innan jag registrerade mig!
Jag känner för övrigt att man får snabbare svar ifrån google på de flesta frågorna än vad det gör här på SweC.

Fast det är ju svårt när man kört fast och inte vet vad man ska leta efter.

Tillbaka till den här tråden; Den är helt onödig!
http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ix=sea&ie=...
"Crossfire Pros and Cons" Ungefär 247 000 resultat (0,37 sekunder)

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av tedeman1998:

Tack Jakob!!

Så lite så! Jag gjorde en tråd en gång (inte så länge sen) där jag fråga en sak som jag blev idiotförklarad, för jag inte visste typ något.. men nu har jag läst väldigt mycket och kunnat bli bättre.. Och jag själv vill inte att någon ska bli det som jag blev.. Så vill bara hjälpa! för jag vet hur det känns att inte kunna svaret..

Blev lite konstigt men aja.. man fattar innehållet iaf

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av 19KeVVa93:

Tycker vi borde ordna åldernsgräns på SweC.

15 år skulle vara en helt okej gräns. Jag har själv varit intresserad av datorer sen jag nästa direkt fick min första dator. Tog inte lång tid innan man tröttnade på Counter-strike och börja med att leka med AMX modds.
Men jag har alltid varit blyg och googlat allt jag haft problem med! Jag satt säkert på SweC i en - två år innan jag registrerade mig!
Jag känner för övrigt att man får snabbare svar ifrån google på de flesta frågorna än vad det gör här på SweC.

Fast det är ju svårt när man kört fast och inte vet vad man ska leta efter.

Tillbaka till den här tråden; Den är helt onödig!
http://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ix=sea&ie=...
"Crossfire Pros and Cons" Ungefär 247 000 resultat (0,37 sekunder)

Okej? Han kanske är 15..? Den är inte helt onödig! Han kanske vill veta men alla svarar typ "google:a på det!" men det är svårt att komma på "aha jag ska google:a på "crossfire Pros and Cons" det skulle inte jag google:at på! Och Sweclockers forum är till för man ska fråga saker och få svar.. inte för man ska kaxa och så..
sorry om jag låter arg och jobbig men alla är emot honom! Inte alls snällt..!
Finns det någon svensk sida? är ganska nyfiken med det här för detta kan jag inte.. och villl lära mig

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag antar att du kör Win7 x64

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Ahaa...skrev visst fel Det var 12.2 CAP 1 och inte 2

http://www.rage3d.com/cap/
AMD devs läcker ut CAP till rage3d först innan den tar sin plats på AMDs sida.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Okej? Han kanske är 15..? Den är inte helt onödig! Han kanske vill veta men alla svarar typ "google:a på det!" men det är svårt att komma på "aha jag ska google:a på "crossfire Pros and Cons" det skulle inte jag google:at på! Och Sweclockers forum är till för man ska fråga saker och få svar.. inte för man ska kaxa och så..
sorry om jag låter arg och jobbig men alla är emot honom! Inte alls snällt..!
Finns det någon svensk sida? är ganska nyfiken med det här för detta kan jag inte.. och villl lära mig

1. Det är knappt så han skriver svenska. Man får gissa sig till vad han vill ha sagt i hälften av sina meningar.

2. Googla "crossfire", andra resultatet är på wikipedia. Enligt mig så står allting han frågar om där.

3 (Generell). Grabben har en dator där han kör quadfire, och vet inte vad crossfire är?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

1. Det är knappt så han skriver svenska. Man får gissa sig till vad han vill ha sagt i hälften av sina meningar.

2. Googla "crossfire", andra resultatet är på wikipedia. Enligt mig så står allting han frågar om där.

3 (Generell). Grabben har en dator där han kör quadfire, och vet inte vad crossfire är?

Okej.. Men jag tror man inte är medlem här om man är under 15.. Eller vem är inne här om man är under 15? Detta är ju frågor om datorer ju.. Men wikipedia är ju inte bra.. där kan vem som helst ändra typ.. och det känns som om det är en oseriös hemsida.. (enligt mig.)
3. aha.. har inte läst alla kommentaterna..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.