Varför klockar man ett grafikkort?

Permalänk
Medlem

Varför klockar man ett grafikkort?

Hallå på er.
Jag har ett His Radeon 7950 som det sägs är klockvänligt.
Men vad är fördelarna med att klocka ett grafikkort?
Processorn kan jag förstå någorlunda men vad blir skillnaden på ett klockat 7950 vs oklockat?
Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

skillnaden är att det kort som är överklockat kommer prestera bättre, framför allt i spel.

Permalänk
Medlem

Samma princip som varför man klockar en cpu, man får bättre prestanda.

Trimmar du en moped går den snabbare.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem

Okej men ex Bf 3 då. Jag kör ultra på det spelet så vad skulle det då bli för skillnad? Vill även tacka för era svar.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Okej men ex Bf 3 då. Jag kör ultra på det spelet så vad skulle det då bli för skillnad? Vill även tacka för era svar.

Mvh

Du kommer få mer fps om du överklockar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Okej men ex Battlaefield 3 då. Jag kör ultra på det spelet så vad skulle det då bli för skillnad? Vill även tacka för era svar.

Mvh

Ja, som dom andra redan svarat så får man mer prestanda.
Men om du redan kör med ultra i bf3, så lär du väll endast få högre fps om du klockar det lagom mycket.

Men jag rekommenderar dig INTE att klocka ditt grafikkort om du inte vet exakt vad du gör (samma som att klocka cpu, man måste veta vad man gör):D

Lycka till!;)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Man gör det för att man kan. ^^
Får du max prestanda i något spel eller så, så finns det egentligen ingen större anledning till att klocka. Man får mer fps, men sitter du med hög fps så finns det ingen anledning just nu. Men senare när det blir nya spel och tuffare krav på prestanda. Så kanske du kikar på att klocka upp så kortet hänger med.

Själv klockar jag lite bara för att det är roligt.

Visa signatur

|Case| NZXT Tempest EVO |Mobo| ASUS P8P67 LE B3 |CPU| Intel i5-2500K |RAM| 8Gb Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz |GPU| Gigabyte GTX 970 |HDD| SSD |PSU| Antec High Current Gamer 900W | EQ |Display| Triple-monitor setup |Keyboard| Razer BlackWidow |Mouse| Razer DeathAdder |Headset| Astro Gaming A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Ja, som dom andra redan svarat så får man mer prestanda.
Men om du redan kör med ultra i bf3, så lär du väll endast få högre fps om du klockar det lagom mycket.

Men jag rekommenderar dig INTE att klocka ditt grafikkort om du inte vet exakt vad du gör (samma som att klocka cpu, man måste veta vad man gör):D

Lycka till!;)

inget kan hända om man inte pillar på volten.

Permalänk
Medlem

Hejsan igen.
Jag ligger i nuläget på ca 55 fps när jag spelar i ultra.
Jag kan absolut 0 om klockning och så länge jag har garanti etc så är det inget jag ger mig in på. Är den som har maximal otur bad gäller teknik. Så att klocka grafiken skippar jag.
Jag bugar och bockar för mycket bra svar.
Riktigt kul att folket tar sig tiden att svara och ge goda råd.

Med vänlig hälsning,

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Eh....för att få högre prestanda såklart?

Av precis samma anledning man klockar sin CPU; Man vill utnyttja kortets hela prestanda, och alltså får man ett bättre kort för lägre pris än man annars skulle ha?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hede:

inget kan hända om man inte pillar på volten.

det var precis det jag syftade på, om man pillar på volten för mycket så kanske det bara blir en kort stund spelande:P

Kanske uttryckte mig lite konstigt, men tror ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Ja, som dom andra redan svarat så får man mer prestanda.
Men om du redan kör med ultra i bf3, så lär du väll endast få högre fps om du klockar det lagom mycket.

Men jag rekommenderar dig INTE att klocka ditt grafikkort om du inte vet exakt vad du gör (samma som att klocka cpu, man måste veta vad man gör):D

Lycka till!;)

Va snackar du om? Att klocka grafikkort är ju jättelätt, och eftersom inte speciellt mycket händer om man klockar det lite för mycket så känns det riskfritt också.

Nyckeln till en lyckad överklockning; Öka i små steg, och stabilitetstesta.

Klockar du kortet lite för högt på för låg volt så får du lite artifakter i stabilitetstestet och då får du backa, det är inte som att datorn börjar skaka och skärmen börjar flyga runt i rummet och slå sönder dina ming-vaser om du råkar gå för högt.

Visst ska man vara försiktig när man höjer volten, men bara man har koll på kortets maxvolt och håller ett öga på temperaturen så skall det inte vara något problem, samma regel gäller där, öka i små steg.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Varför klockar man inte sitt ljudkort? Sitter ju oftast en liten CPU på lite bättre ljudkort. Skulle vara intressant om någon skulle klara av att klocka ett sånt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ligger man på 60 fps på en 60hz skärm så finns det ingen anledning att överklocka sitt graffe kort. Skulle vara för att lära sig då

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Ligger man på 60 fps på en 60hz skärm så finns det ingen anledning att överklocka sitt graffe kort. Skulle vara för att lära sig då

Tycker fortfarande att man får mer flyt även om man har mer än 60 fps på en 60hz skärm. Dock får man ju lite screentearing, som jag själv knappt märker av. Själv siktar ja på så höga fps som möjligt. Jämför man tex en match på bf3 o ligger runt 60 fps och sen kör en co-op bana som är inomus o man ligger runt 100-120fps så är det som att jämföra natt o dag.

Sen kanske man behöver klocka sitt/sina grafikkort för att man kör eyefinity tex, då behöver man allt man kan få utav ett grafikkort.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Skrivet av Neeb:

Ligger man på 60 fps på en 60hz skärm så finns det ingen anledning att överklocka sitt graffe kort. Skulle vara för att lära sig då

Precis, dock tvekar jag på att TS gör det med ett oklockat 7950, då inte ens ett 7970 klarar det

Antingen kör TS på custom ultra, eller så ligger hans FPS egentligen runt 45-50FPS, och just av den anledningen skulle jag ha velat överklocka om jag var TS, just för att komma upp i konstant 60 FPS

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Almost_Me:

Tycker fortfarande att man får mer flyt även om man har mer än 60 fps på en 60hz skärm. Dock får man ju lite screentearing, som jag själv knappt märker av. Själv siktar ja på så höga fps som möjligt. Jämför man tex en match på bf3 o ligger runt 60 fps och sen kör en co-op bana som är inomus o man ligger runt 100-120fps så är det som att jämföra natt o dag.

Sen kanske man behöver klocka sitt/sina grafikkort för att man kör eyefinity tex, då behöver man allt man kan få utav ett grafikkort.

Det är för att du kör med två kort, då du får MS. MS märks av mindre om du har högre FPS, och just därför tycker du att du får bättre flyt om du har högre FPS

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Ligger man på 60 fps på en 60hz skärm så finns det ingen anledning att överklocka sitt graffe kort. Skulle vara för att lära sig då

kanske för att slippa FPS dropp i väldigt tunga scener isåfall:)

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Va snackar du om? Att klocka grafikkort är ju jättelätt, och eftersom inte speciellt mycket händer om man klockar det lite för mycket så känns det riskfritt också.

Nyckeln till en lyckad överklockning; Öka i små steg, och stabilitetstesta.

Klockar du kortet lite för högt på för låg volt så får du lite artifakter i stabilitetstestet och då får du backa, det är inte som att datorn börjar skaka och skärmen börjar flyga runt i rummet och slå sönder dina ming-vaser om du råkar gå för högt.

Visst ska man vara försiktig när man höjer volten, men bara man har koll på kortets maxvolt och håller ett öga på temperaturen så skall det inte vara något problem, samma regel gäller där, öka i små steg.

Okej, jag är inte jättebra på klockning av gpu, men vet att det är i princip samma som cpu (där jag är bättre):D

Men vet bara att man ska veta vad man gör, och det skrev jag i första inlägget att jag bara rekommenderade TS att inte klocka om han inte kan det, men kan han det så är det ju frittfram (eller vill lära sig, men då är det ju bra att läsa lite om det innan).

Men det var inte en rekommendation till TS att avstå helt, utan att han ska veta hur/vad han gör bara:D

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Skrivet av bourne94:

Okej, jag är inte jättebra på klockning av gpu, men vet att det är i princip samma som cpu (där jag är bättre):D

Men vet bara att man ska veta vad man gör, och det skrev jag i första inlägget att jag bara rekommenderade TS att inte klocka om han inte kan det, men kan han det så är det ju frittfram (eller vill lära sig, men då är det ju bra att läsa lite om det innan).

Men det var inte en rekommendation till TS att avstå helt, utan att han ska veta hur/vad han gör bara:D

Jo, men som du sa det så var det mer bortstötande än välkomnande till överklockning, lite mer "kom inte hit om du inte vet vad du gör"-känsla, vilket jag tror lätt kan få folk att avstå från klockning helt, då det låter som att det är jättesvårt och farligt när du säger så

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IntelCorei5:

Okej men ex Bf 3 då. Jag kör ultra på det spelet så vad skulle det då bli för skillnad? Vill även tacka för era svar.

Mvh

Skrivet av Hablam:

kanske för att slippa FPS dropp i väldigt tunga scener isåfall:)

Menade självklart att den skulle ligga stabilt där. Det gör den ju inte om man får enorma FPS dropp ^:D ?

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem

han kanske kör på en lägre upplösning.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Jo, men som du sa det så var det mer bortstötande än välkomnande till överklockning, lite mer "kom inte hit om du inte vet vad du gör"-känsla, vilket jag tror lätt kan få folk att avstå från klockning helt, då det låter som att det är jättesvårt och farligt när du säger så

aha, det var absolut inte meningen att det skulle låta så, kanske skrev lite med fel uttryck:)

TS: välkommen till swec, här klockar man som f*n och kan man inte så finns det alltid någon som hjälper dig;) (om du vill, vill säga):D

EDIT: hoppas det inte lät fel denna gången?:P

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Som en tidigare skrev så är det samma sak som att trimma en moppe, du får mer prestanda helt gratis.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Att skaffa ett klockningsvänligt kort är ju bra för framtida spel också. Även om man är nöjd att köra oklockat idag så skadar det ju inte att möjligheten till bättre prestanda finns några klick bort nästa gång man köper ett nytt spel och fps helt plötsligt inte är som man vill

Permalänk
Skrivet av IntelCorei5:

Hallå på er.
Jag har ett His Radeon 7950 som det sägs är klockvänligt.
Men vad är fördelarna med att klocka ett grafikkort?
Processorn kan jag förstå någorlunda men vad blir skillnaden på ett klockat 7950 vs oklockat?
Mvh

Fler bilder per sekund mannen

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Om din bil går 110 km/tim på en motorväg och du är nöjd med det, så gasar du inte mera. Om du vill att din bil ska gå i 120 km/tim tycker du självklart på gasen lite mera. Fördelarna är du kommer fram fortare och förlorar mindre tid.

Precis samma på grafikkort.. Gillar du standardhastigheten så flyter det mesta i rätt upplösning men klockar du så får du fetare FPS och flyt, dock kan du få fortkörningsböter (GPU-krasch och värmeproblem) men det är ju helt upp till dig.. Dock inga större problem om du gör rätt..

Visa signatur

"It is ridiculous to say that TV-games is affecting kids. If say for example Pac-Man were affecting kids born in the 80'ies then we would
today have loads of youths running around in a dark room eating pills while they are listening to monotone music."

Permalänk
Skrivet av IntelCorei5:

Okej men ex Bf 3 då. Jag kör ultra på det spelet så vad skulle det då bli för skillnad? Vill även tacka för era svar.

Mvh

Jag har överklockat mitt 7970 med 35% och får en prestandaökning på ca 32%. Min medelfps i BF3 ökade med 10-15fps vilket får anses som smått sensationellt.

Permalänk
Medlem

Jag kör följande upplösning: 1920*1080 60 hz

Skrivet av Tawen:

han kanske kör på en lägre upplösning.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.