Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olle P
Det är väldigt lätt att få tag på HEPA-filter! Finns dels som sista utblåsfilter till många dammsugare, och även en del dammsugarpåsar är de facto HEPA-filter.

När det gäller dammsugarpåsar är det framförallt Swirl MicroPor jag tänker på. Finns till så gott som alla dammsugare, så det är bara att köpa en förpackning påsar som passar den egna dammsugaren och klippa upp en av påsarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Suuulan
Kan man inte rengöra sin dator med nåt rengöringsmedel? Typ etanol eller va det heter.

Det behövs inget rengöringsmedel för att få bort dammtussar. Däremot kan det behövas för att få bort det innersta lagret av mikroskopiska dammpartiklar.
(Det är Isopropanol som är det klassiska rengöringsmedlet, eftersom det dunstar utan att lämna rester.)

/Olle

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Sätter du damsugaren i datorn dödar du den.

Men jag har aldrig varit med om att tryckluft orsakat statisk elektricitet och dödat några komponenter för mig personligen eller när jag jobbade med datorer förra året. Nästan lite förvånad över att läsa det.

Men jag skiter i dammet, sålänge grejjorna fungerar

Visst kan det hända en olycka om du har otur men att säga att en dammsugare dödar en dator är skitsnack. Jag har dammsugit mina datorer mängder av gånger i 12-13 år och har aldrig någonsin tagit sönder något på det sättet.

Jag jordar dock med handen i chassit ofta samt vidrör aldrig några komponenter med munstycket utan håller det på några centimeters avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Visst kan det hända en olycka om du har otur men att säga att en dammsugare dödar en dator är skitsnack. Jag har dammsugit mina datorer mängder av gånger i 12-13 år och har aldrig någonsin tagit sönder något på det sättet.

Jag jordar dock med handen i chassit ofta samt vidrör aldrig några komponenter med munstycket utan håller det på några centimeters avstånd.

Har själv dammsugit datorer vid flera tillfällen och tyckt att snacket om att förstöra komponenter är överdrivet.... tills jag i förrgås lyckades göra min spelmaskin helt obrukbar!

Hade öppnat den, dammsugit den utan att nudda några komponenter med munstycket, och satt ihop den igen.... Efter det vägrade den att starta... den startade och stängde sig om och om igen (ingen pip, inget bios, inget alls...).

2 timmars felsökning där jag plockar ut komponent efter komponent visar till slut att moderkortet är rökt...1500-spänn och massor av onödigt arbete senare är datorn återställd så det blev en dyr läxa.

För min del kommer det bara vara tryckluft som gäller i fortsättningen!

Att säga att dammsugare dödar datorer ÄR INTE ALLS SKITSNACK - JAG VET! Det kan fungera många gånger (det gjorde det för mig) men rätt som det är blir det en onödig och otrevlig upplevelse!

Visa signatur

2 HTPC, 2 servrar, 1 köksdator, 2 speldatorer, 3 bärbara, 2 surfplattor... kan man ha för många datorer?

Permalänk
Medlem

Väcker denna tråd med en välkommen länk om vår kära vän damm http://www.theregister.co.uk/2010/11/26/ventblockers_2/

Visa signatur
Permalänk

Venne hur jag kom in på denna tråd men nu när jag endå är här så har man en snabb fråga. Är det det ofarligt att ta lite på sina filter då jag både har hdd och fläktar innanför. Jag har ett chassi som tar in luft där fram och jag har damfilter innanför så det ända sättet är att ta min kompressor och blåsa ut från chassit eller ta damsugaren när jag damsuger rummet. Tar 10 sek. FARLIGT?

Sen har jag hört att det är ofarligt att använda damsugare om datorn är på. Så länge man inte träffar fläktar och annat? eller?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Venne hur jag kom in på denna tråd men nu när jag endå är här så har man en snabb fråga. Är det det ofarligt att ta lite på sina filter då jag både har hdd och fläktar innanför. Jag har ett chassi som tar in luft där fram och jag har damfilter innanför så det ända sättet är att ta min kompressor och blåsa ut från chassit eller ta damsugaren när jag damsuger rummet. Tar 10 sek. FARLIGT?

Sen har jag hört att det är ofarligt att använda damsugare om datorn är på. Så länge man inte träffar fläktar och annat? eller?

Att "röra" ett filter är inget du behöver oroa dig över. Pilla på du bara Dock ska du undvika allt vad dammsugare heter när du pillar med en dator.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Att "röra" ett filter är inget du behöver oroa dig över. Pilla på du bara Dock ska du undvika allt vad dammsugare heter när du pillar med en dator.

Menar inte att ta ut filterna, varje 5.25 plats har ett fram filter som jag drar dirket av med damsugan utan att ta bort det från datorn. Är ca 2 cm från fläkten och 5 cm från hdd;sen?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Menar inte att ta ut filterna, varje 5.25 plats har ett fram filter som jag drar dirket av med damsugan utan att ta bort det från datorn. Är ca 2 cm från fläkten och 5 cm från hdd;sen?

Vill ändå avråda dig från att använda dammsugaren. En mikrofiberduk är både effektivare och säkrare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Vill ändå avråda dig från att använda dammsugaren. En mikrofiberduk är både effektivare och säkrare.

Så det går? Att använda en sådan duk att ta bort dammet med från komponenterna?

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suuulan:

Så det går? Att använda en sådan duk att ta bort dammet med från komponenterna?

Brukar torka av med en http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/DoItYoursel... som jag fuktat lite så dammet fäster bättre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Brukar torka av med en http://solutions.3msverige.se/wps/portal/3M/sv_SE/DoItYoursel... som jag fuktat lite så dammet fäster bättre.

Vad fuktar du med? Isopropanol?

Visa signatur

Laptop: Asus N76VZ 17,3''|Specs: CPU: Intel i7 3610QM 2.4 Ghz|Minne: 8Gb|HDD: 750GB 7200rpm|GPU: Nvidia Geforce GT 650M|OS: Windows 7 Ultimate 64-bit|Övrigt: 1920x1080p

Permalänk
Medlem

Vatten funkar kalas

Visa signatur