Från bemanningsföretag till enskild firma - fakturera hur mycket?

Permalänk
Medlem

Från bemanningsföretag till enskild firma - fakturera hur mycket?

Om Academic work betalar mig 135 kr/h för ett jobb, hur mycket skulle jag då kunna tänkas ta för att fortsätta göra samma jobb fast via eget företag i direktkontakt med kunden? Helst vill jag veta vad kunden betalar acedemic work och sedan lägga mig lite under detta. Hur ska man räkna/tänka?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Skulle nog tippa på minst 250-300 och inte omöjligt en hel del mer. Kan du inte bara fråga företaget och säga att du lägger dig 10% under?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Googlade lite då jag blev intresserad själv. Hittade denna länken vilket gör det relativt enkelt om man kan tro på den. Det finns starta eget kurser hos skatteverket också, vilket kanske är att rekommendera om man är ny.

EDIT: Du får skriva in vilken månadslön du vill få ut och de kostnader du har i firman utöver lönekostnader. Dividera sedan faktureringsresultatet med antal timmar du ska jobba.

Permalänk
Medlem

blev 300 till slut, men nu i efterhand känns den summan väldigt låg :S kanske får höja allt eftersom

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

300 känns lågt, ja.

Vad har du för utgifter?
Leasar du firmabil, står du för verktyg mm (jag håller inte 100 koll på academic work)?

Räkna ordentligt så kommer du se att det inte blir så mycket pengar kvar i din privata hand i timmen.

Permalänk
Medlem

jag har inte så stora utgifter och sköter mesta jobbet hemifrån, så 300 får funka ett tag, men det dröjer inte länge innan mina studier är avklarade och då känns en höjning ganska naturlig. Man får väl se det som ett sätt att komma in i arbetsmarknaden och skaffa kontakter

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."