Permalänk
Medlem

7970 eyefinity problem

Hej, satte precis ihop en dator men har fått lite problem med den.
Det första är att jag har satt i 32Gb men den visar endast 24gb.
Det andra är att han harper skärmar men det är bara skärmen som sitter i det översta kortet som fåt bild. Har testat att ominstallera drivrutinerna ifrån amd.com. När jag installerar druvrutinerna så hoppar bilden till skärmen kopplad till det grafikkortet på 2a sloten.

Setupen är
Rampage iv extreme
I7 3930k
G-skill ripjaws 8x4gb
3x xfx hd7970 black edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bhullen:

Hej, satte precis ihop en dator men har fått lite problem med den.
Det första är att jag har satt i 32Gb men den visar endast 24gb.
Det andra är att han harper skärmar men det är bara skärmen som sitter i det översta kortet som fåt bild. Har testat att ominstallera drivrutinerna ifrån amd.com. När jag installerar druvrutinerna så hoppar bilden till skärmen kopplad till det grafikkortet på 2a sloten.

Setupen är
Rampage iv extreme
I7 3930k
G-skill ripjaws 8x4gb
3x xfx hd7970 black edition

Har du gått in i Catalyst och aktiverat samtliga skärmar?

Sitter minnena korrekt isatt, någon BIOS-inställning som är felaktig? För hög minnesklockfrekvens? Prova sänk minnesklockfrekvensen och se om samtliga minnen hittas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Har du gått in i Catalyst och aktiverat samtliga skärmar?

Sitter minnena korrekt isatt, någon BIOS-inställning som är felaktig? För hög minnesklockfrekvens? Prova sänk minnesklockfrekvensen och se om samtliga minnen hittas?

När jag går in i catalyst så hittar den bara en skärm, söker men den hittar ingen annan.

Minnerna sitter korrekt, har inte fifflat så mycket med bios eftersom att varje fån någon inställning görs och sparas så visas ingen bild.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du inte alla skärmkablar i ett i samma kort! För på min rigg måste man det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

Har du inte alla skärmkablar i ett i samma kort! För på min rigg måste man det

Jag antar att man ska kunna använda alla tre graffikkort, sen har jag ju inte utgångar för 3 då måste man ju köpa adapter vilket verkar onödigt när det ska fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om de inte har gjort nått nytt med 7xxx serien så ska alla kablar sitta i ett o samma kort för att funka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

om de inte har gjort nått nytt med 7xxx serien så ska alla kablar sitta i ett o samma kort för att funka

Precis, sålänge det rör sig om Eyefinity och/eller CF är det översta kortet som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare så ska alla tre skärmar sitta i samma grafikkort. Du får använda adapter om så behövs.
Tänk på att använda en aktiv adapter i så fall.

Permalänk
Medlem

Okej, detta hade jag inte hört om innan, kommer inte detta påfresta kortet mycket mer= högre temp ju fler skärmar man kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bhullen:

Okej, detta hade jag inte hört om innan, kommer inte detta påfresta kortet mycket mer= högre temp ju fler skärmar man kör?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det kommer inte ge högre temps.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

jag kör endast ett 5850 och det idlar i 53grader in polare hare exakt samma kort i en sämre ventilerad låda o det idlar 45 och han har bara en skärm

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

jag kör endast ett 5850 och det idlar i 53grader in polare hare exakt samma kort i en sämre ventilerad låda o det idlar 45 och han har bara en skärm

Okej, du har faktiskt en poäng här, minnet klockar inte ner sig vid låg belastning om man kör två eller fler skärmar vilket kan göra viss skillnad i idletemperatur. Vad jag menar är att den lilla mängd ström det går åt att driva en skärm till är försumbar när grafikkortet används.

EDIT: För att förtydliga: jag menar enbart den ström som går åt för att skicka signaler till ytterliggare en skärm. Jämför med det hypotetiska alternativet att varje skärm drivs av olika kort (vilket ej går i Eyefinity men som används i 2D Surround).

Temperaturen på kortet går givetvis upp vid eyefinity eftersom en större mängd pixlar ska renderas, vilket kräver renderingskraft.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Define XL | Corsair AX 650W | i5 2500k@4.4Ghz | Gigabyte Z68X-UD3H-B3| 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Sapphire Radeon HD7970@1200/1600 3GB | Corsair Force GT 120 GB | WDC Green 1 TB | 3xBenQ 24 " Eyefinity 5760x1080
Vattenkylning: EK Coolstream XT 360 | XSPC Rasa | EK FC-7970 | EK BAY SPIN Reservoir | Phobya DC12-400

Permalänk
Medlem

Nya problem nu, testade att installera drivrutinerna ifrån cdn, visar den att grafikkortet bara har 566mb videoram. Sen så får man bluescreen då och då.
Nåon som har en aning vad som kan vara fel?

Skickades från m.sweclockers.com