Permalänk
Medlem

Hur mycket drar ett Llano system?

Ja, som titeln säger undrar jag helt enkelt hur mycket ett Llano system drar om man bara har en A8 3870K, ett par fläktar och en slot-in dvd-brännare, då jag hade tänkt bygga mig en htpc till sommaren, och eftersom jag ska göra ett eget chassi vill jag försöka komprimera det så mycket som möjligt och vill då använda ett sånt här (Streacom PicoPSU 150w) för att driva systemet för att inte behöva göra plats i själva lådan. Så då undrar jag om det räcker (jag antar att det gör det, men frågar för att vara säker) med 150w, det borde väl räcka och bli över, eller?

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

De drar olika mycket, men om du kollar på tdp värdena som AMD anger så kommer de inte att dra över detta, AMD ger "bra" specifikationer på detta.
Tror jag

Permalänk
Medlem

150w ska räcka för den om du inte har massa HDDs etc! Volta gärna ner den om du kan också

Edit; http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a... 147w från väggen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

De drar olika mycket, men om du kollar på tdp värdena som AMD anger så kommer de inte att dra över detta, AMD ger "bra" specifikationer på detta.
Tror jag

TDP säger inget hur mycket ström komponenten drar. Thermal Design Power.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Ja, som titeln säger undrar jag helt enkelt hur mycket ett Llano system drar om man bara har en A8 3870K, ett par fläktar och en slot-in dvd-brännare, då jag hade tänkt bygga mig en htpc till sommaren, och eftersom jag ska göra ett eget chassi vill jag försöka komprimera det så mycket som möjligt och vill då använda ett sånt här (Streacom PicoPSU 150w) för att driva systemet för att inte behöva göra plats i själva lådan. Så då undrar jag om det räcker (jag antar att det gör det, men frågar för att vara säker) med 150w, det borde väl räcka och bli över, eller?

Om du undervoltar CPUn så får du ner strömförbrukningen med 25-30W i load vilket är väldigt trevligt :). Det borde alltså räcka med 150W om du inte kör tunga benchmarkprogram.

http://www.sweclockers.com/recension/15019-amd-a8-3870k-och-a... och här är hela recensionen från Sweclockers.
Det finns även ett 160W PicoPSU med 200W peak om du är orolig för att det inte ska hålla. Jag ska nog bygga min nästa stationära dator med just 160W.
http://www.mini-box.com/picoPSU-160-XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

TDP säger inget hur mycket ström komponenten drar. Thermal Design Power.

Det säger precis lika mycket om hur mycket den drar som i hur mycket värme den utvecklar då dessa värden är identiska. Däremot så är det inte så att den nödvändigtvis drar så mycket ström i praktiken, bara att den är specificerad att så mycket ström eller mindre, aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Det säger precis lika mycket om hur mycket den drar som i hur mycket värme den utvecklar då dessa värden är identiska. Däremot så är det inte så att den nödvändigtvis drar så mycket ström i praktiken, bara att den är specificerad att så mycket ström eller mindre, aldrig mer.

Ja men det hjälper ju inte trådskaparen? TDP angivelsen är inget bra mått när man ska köpa ett nätagg som ligger nära belastningsgränsen då det är stora säkerhetsmarginaler, eller hur? EN 4-kärnig AMD har samma TDP som en 6-kärnig. Gissa vilken av dom som har störst värmeutveckling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Ja men det hjälper ju inte trådskaparen? TDP angivelsen är inget bra mått när man ska köpa ett nätagg som ligger nära belastningsgränsen då det är stora säkerhetsmarginaler, eller hur? EN 4-kärnig AMD har samma TDP som en 6-kärnig. Gissa vilken av dom som har störst värmeutveckling?

Det är precis det TDP är bra till. Har du en TDP på 100W så räkna med att den drar 100W så har du marginalen på din sida. Om den i praktiken drar 88W som mest så är det ju bara bra, men det är dumt att räkna med mindre än 100W. Hade den dragit mycket mindre än 100W hade den fått märkningen 65W osv. När det kommer till strömförsörjning så är det dumt att belasta för nära gränsen.

För att hjälpa trådskaparen så stämmer jag in i att jag tror 150W räcker förutsatt att det inte är för mycket diskar och dylikt. Sedan kan man alltid undervolta sedan för att öka marginalerna, men det kan vara bra att ha ett nätaggregat som klarar av allt på standardvolt och inte är beroende av att man undervoltar först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

TDP säger inget hur mycket ström komponenten drar. Thermal Design Power.

I AMDs fall så säger den vad maxgränsen går, då de är generösa med tdp specifikationen, iallafall vid originalklock, och jag tolkar det som att TS inte behöver så mycket mer kraft att han överklockar?

Skrivet av rullekorn82:

Ja men det hjälper ju inte trådskaparen? TDP angivelsen är inget bra mått när man ska köpa ett nätagg som ligger nära belastningsgränsen då det är stora säkerhetsmarginaler, eller hur? EN 4-kärnig AMD har samma TDP som en 6-kärnig. Gissa vilken av dom som har störst värmeutveckling?

Den 6-kärniga drar mer, dock inte mer än vad tdp drar. Eftersom det är billigare att licensera hela serien under en tdp så skriver de samma tdp på den 4 kärniga processorn.

Om TS väljer en AMD CPU med 100W tdp, typ 3870k, så kan han räkna med att den inte ska dra mer än 100W i originalinställningar. Därför var det ett relativt korrekt mått.
150W räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

TDP säger inget hur mycket ström komponenten drar. Thermal Design Power.

Var tänkte du annars att värmen skulle komma från?

Permalänk
Medlem

för att göra det tydligt TDP Thermal Design Power är vilken effekt de rekommenderar att hela systemet ska klara (kylare och strömförsörjning).

Är ju bara dumt att köpa klenare grejer för att de brukar dra mindre...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag har en 120w pico till min A8-3850 och har aldrig haft några problem. Nu har dock min A8-3850 en TDP på 100w, och den belastas aldrig till max, men jag har aldrig "slagit i taket" så att säga. Har En A8-3850, en SSD, 3 2tb hårddiskar och en chassifläkt + en processorfläkt. Så en 150w borde räcka i ditt fall också, men satsa på 160w för att vara på den säkra sidan och kunna klämma in hårddiskar. Så länge du inte sitter och maxar benchmarkprogram borde det räcka, så att säga.

Permalänk
Medlem

Oj, här kom det snabba svar ser jag! Som nämndes i någons kommentar behöver jag inte så mycket kraft att jag måste överklocka, det ska mer vara en ganska kraftfull HTPC, man skulle självklart kunna köra på Fusion, men var är utmaningen där? Men jag litar på er expertis då, ska väl ändå inte ha mer än processorn, ~3 fläktar och 2 hårddiskar, så det här går nog bra! Tackar för all hjälp, och om någon har designförslag eller om ni vet om något galleri/bygglogg som har en kompakt HTPC som ni tycker om kan ni gärna skriva det här om ni vill det, då jag inte börjat på designen, och orkar inte "redan" skapa en ny tråd om det, så om man har förslag är det bara att komma med det här, så att det inte blir så många trådar i forumet!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Oj, här kom det snabba svar ser jag! Som nämndes i någons kommentar behöver jag inte så mycket kraft att jag måste överklocka, det ska mer vara en ganska kraftfull HTPC, man skulle självklart kunna köra på Fusion, men var är utmaningen där? Men jag litar på er expertis då, ska väl ändå inte ha mer än processorn, ~3 fläktar och 2 hårddiskar, så det här går nog bra! Tackar för all hjälp, och om någon har designförslag eller om ni vet om något galleri/bygglogg som har en kompakt HTPC som ni tycker om kan ni gärna skriva det här om ni vill det, då jag inte börjat på designen, och orkar inte "redan" skapa en ny tråd om det, så om man har förslag är det bara att komma med det här, så att det inte blir så många trådar i forumet!

Något som jag är inne på är att bara fästa en ITX moderkortsplåt i plåten från ett VESA-fäste. Då kan man smidigt hänga upp datorn bakom TVn. Behöver inte vara galet snyggt då heller, men vill man kan man ha 5cm distans upp med en plåt eller ett glas där. Så att det är en sandwich, med stängda eller öppna sidor. Typ:

VESA-fäste
Moderkortsplåt
Moderkort
"Lock" i glas eller aluminium plåt.

Borde inte bli mer än 5-6cm tjockt allt som allt. Vill man ha plats för diskar får man göra arean lite större och skruva fast dem bredvid moderkortet.

EDIT: Funkar bäst med Pico-PSU såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Oj, här kom det snabba svar ser jag! Som nämndes i någons kommentar behöver jag inte så mycket kraft att jag måste överklocka, det ska mer vara en ganska kraftfull HTPC, man skulle självklart kunna köra på Fusion, men var är utmaningen där? Men jag litar på er expertis då, ska väl ändå inte ha mer än processorn, ~3 fläktar och 2 hårddiskar, så det här går nog bra! Tackar för all hjälp, och om någon har designförslag eller om ni vet om något galleri/bygglogg som har en kompakt HTPC som ni tycker om kan ni gärna skriva det här om ni vill det, då jag inte börjat på designen, och orkar inte "redan" skapa en ny tråd om det, så om man har förslag är det bara att komma med det här, så att det inte blir så många trådar i forumet!

Galleriet har några ruggigt snygga och kompakta HTPCs där utrymmet använts riktigt smart.

M-ITX Server i Trä
Aluminium HTPC
WMP
HTPC HD

Min personliga favorit är däremot The Reflection

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Något som jag är inne på är att bara fästa en ITX moderkortsplåt i plåten från ett VESA-fäste. Då kan man smidigt hänga upp datorn bakom TVn. Behöver inte vara galet snyggt då heller, men vill man kan man ha 5cm distans upp med en plåt eller ett glas där. Så att det är en sandwich, med stängda eller öppna sidor. Typ:

VESA-fäste
Moderkortsplåt
Moderkort
"Lock" i glas eller aluminium plåt.

Borde inte bli mer än 5-6cm tjockt allt som allt. Vill man ha plats för diskar får man göra arean lite större och skruva fast dem bredvid moderkortet.

EDIT: Funkar bäst med Pico-PSU såklart.

Hmm, förstår inte helt hur du menar. Du menar alltså att man sätter m/b-plåten direkt på VESA-fästet och sen fixar med lock/sidor etc? Skulle vara uppskattat med någon sorts skiss, då jag personligen tycker att det känns som en ganska jobbig och fast lösning, men skissa gärna upp så jag kan se vad du menar!

Skrivet av Zaptoit:

Galleriet har några ruggigt snygga och kompakta HTPCs där utrymmet använts riktigt smart.

M-ITX Server i Trä
Aluminium HTPC
WMP
HTPC HD

Min personliga favorit är däremot The Reflection

Oj, där fanns ju några riktigt snygga som jag inte sett, och även ett par som jag hade glömt bort fanns, tackar för dem! Det är tur att det finns ett så stort galleri här för att hämta inspiration från, och så många hjälpsamma medlemmar, tack!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Hmm, förstår inte helt hur du menar. Du menar alltså att man sätter m/b-plåten direkt på VESA-fästet och sen fixar med lock/sidor etc? Skulle vara uppskattat med någon sorts skiss, då jag personligen tycker att det känns som en ganska jobbig och fast lösning, men skissa gärna upp så jag kan se vad du menar!

Ja den är jobbig och fast på det sättet att man skruvar fast det i TVn.
Men om man vill ha det rent hemma så är det i längden rätt smidigt att den hänger där, man behöver inte lägga så mycket resurser på att bygga snyggt då heller vilket också gör det enkelt.

Blir lite som att bygga en sån här:
http://www.advancetec.co.uk/acatalog/Akasa-Crypto-VESA-Media-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja den är jobbig och fast på det sättet att man skruvar fast det i TVn.
Men om man vill ha det rent hemma så är det i längden rätt smidigt att den hänger där, man behöver inte lägga så mycket resurser på att bygga snyggt då heller vilket också gör det enkelt.

Blir lite som att bygga en sån här:
http://www.advancetec.co.uk/acatalog/Akasa-Crypto-VESA-Media-...

Hehe, det är just det där ordet jag inte gillar: "enkelt". Jag vill inte ha det enkelt här. Tanken är nämligen att det här ska bli ett sommarprojekt för mig och en kompis, vars farbror arbetar på ett ställe (vet inte mer specifikt vad han gör där) som arbetar med metall, och har allt ifrån laserskärare till plåtbock och svets, så jag vill ha utmaningen att designa här, och att komprimera det så mycket som möjligt! Dessutom kommer den flytta lite då jag inte har TV på rummet än så den kommer till en början vara vid familjens TV i vardagsrummet för att sen flytta in hit och göra sitt arbete här!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Hehe, det är just det där ordet jag inte gillar: "enkelt". Jag vill inte ha det enkelt här. Tanken är nämligen att det här ska bli ett sommarprojekt för mig och en kompis, vars farbror arbetar på ett ställe (vet inte mer specifikt vad han gör där) som arbetar med metall, och har allt ifrån laserskärare till plåtbock och svets, så jag vill ha utmaningen att designa här, och att komprimera det så mycket som möjligt! Dessutom kommer den flytta lite då jag inte har TV på rummet än så den kommer till en början vara vid familjens TV i vardagsrummet för att sen flytta in hit och göra sitt arbete här!

Dåså, då är mitt förslag uselt för ändamålet. Ser fram emot byggloggen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Dåså, då är mitt förslag uselt för ändamålet. Ser fram emot byggloggen dock.

Hehe ännu är det ett tag kvar, men varför inte börja skissa redan nu tänkte jag, när jag ändå har tid. Har någon sorts bild i huvudet på hur det ska se ut, nu måste jag bara lära mig SketchUp ordentligt eller andra bra program, vilket påminner mig: är det någon som kan rekommendera ett bra 3D-modelleringsprogram som är lätt att förstå sig på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye