Asus storsatsar på styrkretsar i Intels 7-serie

Permalänk
Melding Plague

Asus storsatsar på styrkretsar i Intels 7-serie

Det blir moderkort för hela slanten när Asus kallar till presskonferens på Cebit 2012. På menyn står moderkort för Intels kommande processorer, givetvis kryddade med en mängd nya funktioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Awesome! 8)''''

Det jag saknar är fläktstyrning där man kan stänga av fläktar helt. Dvs låta vissa fläktar vara helt avstängda fram tills en viss temperatur har uppnåtts. Kör man med vattenkylning behöver man knappt nån fläkt igång vid slösurfning. Som det är nu så kan man bara dra ner dom till 60% eller nått.

Permalänk
Medlem

Mer videor... skynda!:D

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Mini-PCI-E slot? (Som används för laptops)

Hah!

Permalänk
Medlem

Ska de alltså dra in luft på baksidan via IO-panelen på vissa moderkort...? Känns lite bakvänt. Och vill man verkligen ha såna små fläktar på sitt moderkort? Känns som ett steg tillbaka.
Och thermal armor... hur funkar det i praktiken?

Permalänk

Woohooo, äntligen börjar videona att rulla in/ut/upp.

Umm, håll micen 2-3cm närmare bara, är lite ojämnt ljud ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Ska de alltså dra in luft på baksidan via IO-panelen på vissa moderkort...? Känns lite bakvänt. Och vill man verkligen ha såna små fläktar på sitt moderkort? Känns som ett steg tillbaka.
Och thermal armor... hur funkar det i praktiken?

Man måste inte ha små fläktar på moderkortet.
Thermal Armor funkar precis som det ska, alltså värmen tas upp av "plasten" och luft kan komma under och över och kyla ned ( ifall jag förstått det rätt )
Jag har en sabertooth med thermal armor på och det funkar riktigt bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har ROG kortet RCA kontakter på VRM kylaren eller är det vattenkylning?

Permalänk
Snusfri

ASUS <3
Har själv ett Sabertooth P67 som jag är sjukt nöjd med.
Kommer aldrig att skaffa något annat märke än ASUS när det gäller mammakakor.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Det ser ut som att Asus har skådat in i framtiden att alla kör egen vattenkylning, nu ska tydligen allt gå att kyla med vatten.

Visa signatur

...

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Stealthbomb:

Har ROG kortet RCA kontakter på VRM kylaren eller är det vattenkylning?

Undrade samma sak, men med tanke på att deras tidigare försök till hybridblock var med i slidesen så antar jag att det är till vattenkylning! Ser lite klent ut bara!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gött mos med UEFI uppdateringar.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Awsome, blir nog ett Sabertooth z77!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Hur är öveklockningspotentialen på ett sabertooth idag?

Funderar på det kortet.. Så otroligt snyggt och skulle passa fint in i mitt system! Har rejäl kylning nu också, kan inte använda det fullt ut på min Q8200, blir ivy bridge och klocka till minst 4.5 ghz, om nu sabertooth klarar det bra? Varför är det kortet så billigt egentligen?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Hoppades på ett Maximus V Extreme... men Formula duger gott

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk

Blir väl ett MVG i sommar då

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Någon som har en kvalificerad gissning, vad kan Gene, Formula och Extreme brädorna komma att gå loss på vid release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Någon som har en kvalificerad gissning, vad kan Gene, Formula och Extreme brädorna komma att gå loss på vid release?

Skulle gissa 100-300 kr mer än nuvarande P67/Z68. Med prissänkningar allteftersom de gamla fasas ut och dessa tar över helt.

Permalänk
Medlem

Meh. Hoppas på att få tag på ett z68 gene-z till ngt mysigt reapris snart då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Någon som har en kvalificerad gissning, vad kan Gene, Formula och Extreme brädorna komma att gå loss på vid release?

Samma pris som dagens brädor för Sandy bridge!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Så man kanske kan få ett Formula för dryga 2k då. Att man är bra sugen nu...

Permalänk
Skrivet av fille3002:

Blir väl ett MVG i sommar då

Samma här, kortet kan mycket väl få ett klart MVG av mig inom en snar framtid. Hahaha ;D

Hmm Undrar hur det fungerar med mini-PCI-E 3?

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Oooh, ett mITX moderkort som ser ut att gå att klocka! Nu blev jag ännu mer sugen att bygga den där mini-gamingburken jag har fundera på!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

är P8Z77-V Deluxe efterföljaren till P8P67 Deluxe? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Visa signatur

Dator: MSI GE66 Raider - i7 10850H | 64GB RAM | RTX 2070 | 1TB SSD
Mobil: Apple iPhone 15 Plus | Apple Watch Ultra

Permalänk
Medlem

TUF Z77 kortet känns mest intressant, troligtvis bra för den som inte vill uppgradera för ofta. Ganska snyggt också om man som jag gillar rena svarta system och använder slutna vatten kylare för processorn dvs. begränsat med luftflöde över komponenterna kring processorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callezzon:

är P8Z77-V Deluxe efterföljaren till P8P67 Deluxe? eller är jag helt ute och cyklar nu?

Det såg väldigt smaskigt ut måste jag säga, Asus har satt sockeln längre bort från PCI-E porten också! även om dom kört en raiser för strömförsörjningen på andra änden utav moderkakan.

Permalänk
Medlem

Om man ska köpa Ivy Bridge i vår, är det vettigt att också köpa Z77-moderkort då eller duger det lika fint med Z68? Jag vill gärna ha ett något framtidssäkert kort med USB3, SATA3 och PCI-E 3.0.

Permalänk
Medlem

Alltså gillar att det är så väl damskyddat, fast bara jag som notera att det faktist kan komma in dam via "Mini fläkt kylningen"?

Hela alltihop låter ju bra, men kan man rengöra insidan av 'Thermal Armor' då? Går den att tabort och remounta?
Typ Rengöra fläkttunneln?

Visa signatur

Current: AMD Phenum 4 965 BE @ 4.2GHz
Old: Intel 2600k @ 4.8GHz

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Exzu:

Alltså gillar att det är så väl damskyddat, fast bara jag som notera att det faktist kan komma in dam via "Mini fläkt kylningen"?

Hela alltihop låter ju bra, men kan man rengöra insidan av 'Thermal Armor' då? Går den att tabort och remounta?
Typ Rengöra fläkttunneln?

Det är väldigt enkelt att ta bort Thermal Armor, ca 8 skruvar från backsidan är vad som behöver lossas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callezzon:

är P8Z77-V Deluxe efterföljaren till P8P67 Deluxe? eller är jag helt ute och cyklar nu?

P8Z77-V Deluxe är väl ersättaren till P8Z68-V Deluxe, vilken nog var ersättaren till P8P67 Deluxe.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |