Permalänk
Medlem

Köp av första MC

Tjenare,

Tänkte höra om någon har bra tips på en hoj som är bra att köra upp med och bra att köra med första året?

Har haft ögonen på en Yamaha BT1100 Buldog -05
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_BT1100_Buldog_Fri_h...
men har ingen erfarenhet av detta så tar gärna feedback!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Tjenare,

Tänkte höra om någon har bra tips på en hoj som är bra att köra upp med och bra att köra med första året?

Har haft ögonen på en Yamaha BT1100 Buldog -05
http://www.blocket.se/vasterbotten/Yamaha_BT1100_Buldog_Fri_h...
men har ingen erfarenhet av detta så tar gärna feedback!

Väldigt individuellt, men det vanligaste är ju att börja med hojar runt 750cc, typ Honda CB, Suzuki:s osv.
Jag har själv inte ägt någon Bulldog, men en XVS1100 har jag haft, det är samma motor med andra kammar.
En mycket bra maskin som är lättkörd & som låter bra. Bulldog fungerar säkert utmärkt.

Jag har en polare som körde upp på sin Harley Heritage (~350kg), så det är ju olika ..

Varför vill du ha en hoj som bara funkar första året? Ekonomi?

Permalänk
Medlem

Vill du ha en lättkörd cykel så kan jag tipsa om Kawasaki ER6.
Jag har själv en Kawasaki GPZ900 -88 (20+ år = 1600 i försäkring / år hos bilsport & mc) och har provkört en polares ER6:a, den är galet lättkörd i jämförelse.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Tanken var väl att jag ska köra e lättkörd hoj under uppkörning samt nu i sommar för att få känn för det, hade tänkt sticka iväg på en lite cykelresa genom europa nästa år och då känns det bra att ha lite kött på benen.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om denna:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_Z_750_Fri_hemle...

Är det något att hänga i julgranen, lär ju vara mer lättkörd än Bulldog?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kolla vad det kostar att försäkra hojen, så du vet att du har råd att äga den.

Dra iväg till en en hoj firma och kolla och testa lite olika cyklar så lär känna vad som känns bra för dig.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, åk runt och testa vad som känns bra för dej, samt försäkring!
Här har du lite och gå igenom annars om du orkar-> http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?32757-Letar-du-efter-f%F6rsta-hoj

Permalänk
Medlem

Ska du ha en hoj att köra upp med så ta vilken som helst som känns bra och som du sitter upprätt på. Men bästa tipset är en hoj med ABS, kommer underlätta på bromsprovet. En stackars tjej på min uppkörning för ett par år sedan fick en hoj utan ABS som hon låste lite och vart kuggad direkt :/

Hyr hoj på skolan dom är oftast väldigt lättkörda och det ligger förhoppningsvis lite tanke bakom valet när skolan köpte den.

Z-750 har jag haft, helt okej hoj som du definitivt kommer ha kul med som första hoj.

Permalänk
Medlem

ABS bör man överväga av många fler anledningar än att bara klara bromsprovet!

När jag tog några lektioner på körskola hade de Honda CB750 (årsm tidigt 2000-tal gissar jag).
De var helt löjligt lättkörda i mitt tycke.
Lätt att balansera, lätt styrning, drog jämnt från tomgångsvarvtal uppåt oberoende av gaspådrag etc.
Men jag hade nog inte velat ha en sådan till mer än uppkörning.

Men som tidigare användare skrivit: Välj någon du sitter upprätt på, ingen alltför tung hoj heller.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Pengar för försäkring osv är inte problemet, är väl mest att jag känner folk som satt sig på en för stor hoj direkt och det har inte direkt slutat bra fast det beror väl på hur kåt man är på gasen kanske...

Jag har varit och kikat på Northbike nu och dem rekommenderade en Kawasaki ER-6N 600, såg bra ut och var inte snuskit dyr helt ny heller, har hört många skriva bra saker om den serien.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Er-6 är mycket trevliga hojar. Körde en i två år innan jag böt till allroad hoj istället pga alla fina skogsvägar där jag bor. Kawan har en mycket trevlig motorkaraktär som gör den lättkörd i staden och om man vill gasa på lite på kurviga vägar så är den helt klart med på noterna. Billig att försäkra också.

Permalänk
Medlem

Vad är "tungt" för en hoj? er-6n ligger på kring 200kg, har varit och spanat in den på Northbike och måste säga att det lutar mot den, även om plånboken hade mått betydligt bättre med en äldre modell så verkar dom vara sjukt svåra att få ta i här i trakterna, vill nog inte ha en äldre än en -10a...

Bokat upp Riskettan och risktvåan nu så allt börjar falla på plats... någon som har bra tips på program för teorin eller böcker?

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Kommer inte ihåg reglerna men går verkligen er6:an som tung? Är inte det en mellanklass, tänkte om du skulle använda den till uppkörningen..

Teorin chansade jag på, kostade bara 140kr att gör provet när jag skrev upp. Jag bokade själv och fixade det nätt jämnt utan att plugga, och då hade jag 7år mellan A och B kortet.

Permalänk
Medlem

er-6n är på 600 och typ 52kw, lägsta för obegränsad är 595 och typ 30kw har jag för mig, så det går igenom iaf som tung just nu.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Man har sänkt volymkravet från 700cc till 595cc men ökat effektkravet istället från 35kW till 40kW. Man kan välja att köra med de gamla reglerna eller de nya, men inte kombinera dem.

Permalänk
Medlem

Er-6 är en paralleltwin på 650cc

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Medlem

ER6 är en skitbra förstahoj, men ring runt och kolla försäkring INNAN du köper. Det kan skilja massor mellan bolagen, speciellt om man är ung och/eller inte har haft kortet så länge.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Nu är första hojen inkasserad!

Inte hunnit hämta den ännu men får den på tisdag bara gått 15 mil och det är en -09 så i sommar blir det köra av!

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Nu är första hojen inkasserad!
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720...

Inte hunnit hämta den ännu men får den på tisdag bara gått 15 mil och det är en -09 så i sommar blir det köra av!

Schysst ER6:a vad fick du betala för den?

Permalänk
Medlem

Fick punga ut 50 tuss för den, kändes som värt då den bara är övningskörd med och bara gått 15mil

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370