Permalänk
Medlem

HTPC bygge

Tjoho!

Nu äre dags o börja planera lite inför ett kommande HTPC bygge ja tänkte dra igång inom en snar framtid (är sjuuuukt pepp! ).
Då jag inte har nån alls erfarenhet av o bygga HTPC så tänkte ja att alla grymma byggare o moddare här kunde komma med smarta förslag!

Så hur stark PSU kan man behöva egentligen? Funderar på om det räcker o köpa en billig låda med ett nätagg på ca 200W o slakta de?

Set-up just nu är:

Moderkort
APU
Minne
Blueray läsare
HDD

Otroligt glad för alla tips ja kan få!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Om nån har ett m-ITX chassi eller en PSU(under 500W) liggandes som ni vill bli av med, får ni mer än gärna höra av er!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli svårt att få tag i ett m-itx chassi som rymmer en 3,5" HDD och en fullstor DVD/Bluray-läsare, iallafall de mindre modellerna brukar endast rymma en 2,5" HDD och ibland en slim DVD. Men om storleken inte är ett problem så finns det ju självklart större chassin att tillgå. Kolla runt lite på t.ex. mini-itx.se.
Kanske kan detta vara något? http://mini-itx.se/thermaltakeelementsqvl52021n2e-p-622.html?cPath=62_188

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Tror det kan bli svårt att få tag i ett m-itx chassi som rymmer en 3,5" HDD och en fullstor DVD/Bluray-läsare, iallafall de mindre modellerna brukar endast rymma en 2,5" HDD och ibland en slim DVD. Men om storleken inte är ett problem så finns det ju självklart större chassin att tillgå. Kolla runt lite på t.ex. mini-itx.se.
Kanske kan detta vara något? http://mini-itx.se/thermaltakeelementsqvl52021n2e-p-622.html?cPath=62_188

Tack för tipsen! Ska lätt titta in där en sväng! Jag planerar att plocka isär hela chassit för att senare bygga ett helt eget och vill då bara ha ett chassi med MB plåt som m-itx kortet passar på

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Tack för tipsen! Ska lätt titta in där en sväng! Jag planerar att plocka isär hela chassit för att senare bygga ett helt eget och vill då bara ha ett chassi med MB plåt som m-itx kortet passar på

Aha! Ett billigare alternativ kan ju då vara att bara köpa distanserna till moderkortet, vet att det finns en påse med blandade pc-skruvar (inklusive distanser) på kjell & co samt clas ohlson. Här finns alla mått som behövs för att distanserna ska hamna på rätt ställe: http://www.silverstonetek.com/techtalk/11008/pic-9.png

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Aha! Ett billigare alternativ kan ju då vara att bara köpa distanserna till moderkortet, vet att det finns en påse med blandade pc-skruvar (inklusive distanser) på kjell & co samt clas ohlson. Här finns alla mått som behövs för att distanserna ska hamna på rätt ställe: http://www.silverstonetek.com/techtalk/11008/pic-9.png

Ja det är ju faktiskt ett alternativ med! Typ köpa en Alu skiva och skruva fast allt i? Har du nån aning om hur man översätter måtten till mm? hehe

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Ja det är ju faktiskt ett alternativ med! Typ köpa en Alu skiva och skruva fast allt i? Har du nån aning om hur man översätter måtten till mm? hehe

Ja precis! Måtten som står inom parantes är i mm

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Ja precis! Måtten som står inom parantes är i mm

Jahaaaaa de va så enkelt finns det lika smidiga mallar för fästen av t.ex PSU, 5.25" och 3.5"?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Det gör det säkert, prova att googla "psu form factor" och liknande. Finns massor av bilder som bör hjälpa

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-modify:

Det gör det säkert, prova att googla "psu form factor" och liknande. Finns massor av bilder som bör hjälpa

Okey! får söka runt lite då!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Chieftec BT-02B Mini-ITX

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603864

Har det mestadu önskar, inte vackert... Men verkar vara välbyggt

Skall hämta ett på ica i morgon

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det bara är en HTPC är annars picoPSU ett hett tips! t ex den här på 160w, annars finns det 150w om man vill beställa inom landet (ev. snabbare leveranser?) på t ex inet!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

vet ej om jag fumlar då jag aldrig beställt här men ingen har nämnt denna sidan (http://mini-itx.se/picopsu160xt160watt-p-643.html?cPath=76_14... det verkar hyfsat billig enligt mig.

man får ju inte glömma att det blir frakt och tull från USA med den andra!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParaZide:

Chieftec BT-02B Mini-ITX

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=603864

Har det mestadu önskar, inte vackert... Men verkar vara välbyggt

Skall hämta ett på ica i morgon

/Daniel

Skickades från m.sweclockers.com

Nice då! Skriv här igen sen o säg vad du tycker om det!

Skrivet av phroggyy:

Om det bara är en HTPC är annars picoPSU ett hett tips! t ex den här på 160w, annars finns det 150w om man vill beställa inom landet (ev. snabbare leveranser?) på t ex inet!

Men är inte de vääääldigt dyra? Ska också sätta i vattenkylning senare, kan en sån liten rackare klara av o driva alla komponenter?

Skrivet av gs242:

vet ej om jag fumlar då jag aldrig beställt här men ingen har nämnt denna sidan (http://mini-itx.se/picopsu160xt160watt-p-643.html?cPath=76_14... det verkar hyfsat billig enligt mig.

man får ju inte glömma att det blir frakt och tull från USA med den andra!

ja det är ju ett bättre o köpa där isf! Men vet som sagt inte om en sån klarar och driva allt ja vill ha i datorn?

tittade lite på denna, nån som vet om en sån kan vara fungera? Antar att man borde vara på den säkra sidan o ha minst 200w?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Nice då! Skriv här igen sen o säg vad du tycker om det!

Men är inte de vääääldigt dyra? Ska också sätta i vattenkylning senare, kan en sån liten rackare klara av o driva alla komponenter?

ja det är ju ett bättre o köpa där isf! Men vet som sagt inte om en sån klarar och driva allt ja vill ha i datorn?

tittade lite på denna, nån som vet om en sån kan vara fungera? Antar att man borde vara på den säkra sidan o ha minst 200w?

Aha, visste inte att det skulle vara vattenkylt, trodde du skulla ha den passiv eller med kanske en eller två fläktar, och då funkar ju 160w utmärkt. Vidare är jag inte helt säker på att den där PSU:n funkar med tanke på vad som står.

Citat:

For EPIA M and MII-Series Mainboards

Citat:

The PW-200M is the only cableless mini-atx dc to dc power supply for the VIA platform.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av phroggyy:

Aha, visste inte att det skulle vara vattenkylt, trodde du skulla ha den passiv eller med kanske en eller två fläktar, och då funkar ju 160w utmärkt. Vidare är jag inte helt säker på att den där PSU:n funkar med tanke på vad som står.

ja precis.. ja blev med lite fundersam om den.. stod nått om pentium4 med :S de va ju ett par år sen de va aktuellt haha men annars funderar ja på o ta en sånhär och modda om lite.. När hela datorn är klar är tanken att den ska ha storleken som en normal förstärkare ungefär så har lite plats o leka med

Ska ju ändå ha in lite skit med så kan nog va bra o kunna välja o vraka bland alla sladdar från den PSU'n är blueray-läsare,2st HDD,fläktar och vattenkylning som ska in i burken

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb