Är detta rätt SSD hastighet? (AS SSD Benchmark)

Permalänk
Medlem

Är detta rätt SSD hastighet? (AS SSD Benchmark)

Jag installerade nyss en samsung 830 ssd disk genom att föra över hela operativsystemet från en annan hd. Jag hart läst en massa om att man har risk att få en långsammare ssd ifall man inte gör en "ren" installation av windows 7 på den. Detta skulle ju då tydligen vara p.g.a alignment, vilket jag antar att jag har rätt med, eftersom as ssd programmet annats säger ifrån, jag har även räknat på partition starting offset, så det borde vara ok. Men är det andra faktorer som kan göra den slöare? Jag har sett folk som fick över 400 på testen av någon anledning, så jag undrar varför det kan vara så? Jag har ingen aning om allt funkar som det ska helt enkelt.

Permalänk
Medlem

du verkar inte ha ahci aktiverat i bios! (står pciide)

det finns för övrigt en tråd om just SSD snabbhet: http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/879008-hur-snabb-a...

här är min: iofs en 256 gb version, som är något snabbare:

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av probo:

Jag installerade nyss en samsung 830 ssd disk genom att föra över hela operativsystemet från en annan hd. Jag hart läst en massa om att man har risk att få en långsammare ssd ifall man inte gör en "ren" installation av windows 7 på den. Detta skulle ju då tydligen vara p.g.a alignment, vilket jag antar att jag har rätt med, eftersom as ssd programmet annats säger ifrån, jag har även räknat på partition starting offset, så det borde vara ok. Men är det andra faktorer som kan göra den slöare? Jag har sett folk som fick över 400 på testen av någon anledning, så jag undrar varför det kan vara så? Jag har ingen aning om allt funkar som det ska helt enkelt.

http://i.imgur.com/zyBOL.png

Jag lider själv av ett liknande problem med min OCZ Vertex 3, fast skrivhastigheten för min del är mycket lägre sekventiellt.

Ledsen för att jag snodde tråden. Ville endast påpeka att du inte är ensam.

Mvh

Permalänk
Medlem

Med ahci fick jag nästan lika bra som iwar, tack för tipset. När jag initiellt installerade datorn första gången så funkade den inte med ahci av någon anledning, så jag hade stängt av det då och glömt bort, men nu funkar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av probo:

Med ahci fick jag nästan lika bra som iwar, tack för tipset. När jag initiellt installerade datorn första gången så funkade den inte med ahci av någon anledning, så jag hade stängt av det då och glömt bort, men nu funkar det.

skönt att det löste sig!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

måste man installera om Windows for att aktivera AHCI? glömde göra de när jag byggde datorn

Visa signatur

Corsair 750D | RTX2080 | Ryzen 7 3700x | Asus ROG Strix X570-F | 32GB 3200MHz Vengeance PRO | Corsair H100i Pro RGB | M.2 Intel 660P 512GB | Corsair AX 760 80+ Platinum
Laptop: Asus Zenbook pro UX550UV

Permalänk

Sååå... Kan jag avinstallera Intel Rapid Storage Technology för att falla tillbaka till msahci? Eller skall jag behålla det? Om jag nu avsintallerar det och det nu skulle ge grymt bättre prestanda så är jag beredd att göra det. Vill bara åt en bekräftelse först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Sååå... Kan jag avinstallera Intel Rapid Storage Technology för att falla tillbaka till msahci? Eller skall jag behålla det? Om jag nu avsintallerar det och det nu skulle ge grymt bättre prestanda så är jag beredd att göra det. Vill bara åt en bekräftelse först.

mhm det vill jag med veta, jag kör med iaStor och vill prova med msahci istället för det verkar snabbare, hur gör man ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

mhm det vill jag med veta, jag kör med iaStor och vill prova med msahci istället för det verkar snabbare, hur gör man ?

Läs mitt inlägg igen, det står hur man gör där. I alla fall det jag tror.

Permalänk

Hoppas du inte misstycker över att jag lånar tråden lite...

Riktigt usla resultat. Satt innan med ett Intel-system och där hade jag olika controllers där jag kunde undvika Marvellen och få schyssta hastigheter.
Dock är ju prestandan just nu helt usel...

Har ett Gigabyte GA-970A-UD3, och vad jag kan läsa mig till så är det bara AMD's 950 sydbrygga som har hand om all SATA?
Har AHCI-mode inställt.

Något som har en idé om varför jag får så kass hastighet, eller är disken bara så kass?

Disken; Corsair 80GB Force Series F80
• Read Performance: 285 MB/s
• Write Performance: 275 MB/s
• Random Write 4K: 50,000 IOPS (Aligned)
http://www.webhallen.com/hardvara/113137-corsair_80gb_force_series_f80_intern_sata_ii_2.5

Detta skulle jag gissa är drömsiffror i bästa scenario, men ändå. Är riktigt långt ifrån.

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chryspyon:

Jag lider själv av ett liknande problem med min OCZ Vertex 3, fast skrivhastigheten för min del är mycket lägre sekventiellt.

http://i.imgur.com/Glc6w.png

Ledsen för att jag snodde tråden. Ville endast påpeka att du inte är ensam.

Mvh

Skrivet av Apelsingummi:

Hoppas du inte misstycker över att jag lånar tråden lite...

http://img189.imageshack.us/img189/9829/asssdbenchcorsaircssd...

Riktigt usla resultat. Satt innan med ett Intel-system och där hade jag olika controllers där jag kunde undvika Marvellen och få schyssta hastigheter.
Dock är ju prestandan just nu helt usel...

Har ett Gigabyte GA-970A-UD3, och vad jag kan läsa mig till så är det bara AMD's 950 sydbrygga som har hand om all SATA?
Har AHCI-mode inställt.

Något som har en idé om varför jag får så kass hastighet, eller är disken bara så kass?

Disken; Corsair 80GB Force Series F80
• Read Performance: 285 MB/s
• Write Performance: 275 MB/s
• Random Write 4K: 50,000 IOPS (Aligned)
http://www.webhallen.com/hardvara/113137-corsair_80gb_force_series_f80_intern_sata_ii_2.5

Detta skulle jag gissa är drömsiffror i bästa scenario, men ändå. Är riktigt långt ifrån.

Har skrivit svar på detta så många gånger nu så jag rationaliserar lite och har nu skrivit svaret på dessa frågor i min signatur...

Permalänk
Skrivet av Chryspyon:

Jag lider själv av ett liknande problem med min OCZ Vertex 3, fast skrivhastigheten för min del är mycket lägre sekventiellt.

http://i.imgur.com/Glc6w.png

Ledsen för att jag snodde tråden. Ville endast påpeka att du inte är ensam.

Mvh

Kom in på denna tråden då jag just körde ett AS SSD test och tänkte, vatusan, jag har inte OCZ.
Ser nu att du har min avatar jag gjorde förra året.
Tog du den från OCN eller PB?

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

vet inte hur uppdaterat denna tråd är men.. kolla mina