Permalänk
Inaktiv

2 istället för 1

Goddag!

Jag står inför ett stort dilemma och behöver lite rådgivning.
Det är så att jag vill ha nytt grafikkort och undrar lite.
Är det bättre att köpa 2 "mindre bra" grafikkort istället för 1 "bra"?

T.ex. 2 asus hd7850 istället för 1 asus hd7950

För att t.ex. Spela BF3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190058:

Goddag!

Jag står inför ett stort dilemma och behöver lite rådgivning.
Det är så att jag vill ha nytt grafikkort och undrar lite.
Är det bättre att köpa 2 "mindre bra" grafikkort istället för 1 "bra"?

T.ex. 2 asus hd7850 istället för 1 asus hd7950

För att t.ex. Spela BF3

Fler FPS med två kort men då får du micro stuttering.

Permalänk
Medlem

Bättre att köpa ett bra kort, så riskerar du inte att få ms plus att du kan uppgradera vid senare tillfälle om du skulle behöva.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

1 bättre kort är att föredra framför 2 sämre av anledningar nämnt ovan, men det är väl en smaksak som mycket annat. Jag personligen gick på 1 bättre kort nu för att det är mer framtidssäkert när jag kan uppgradera till SLI/CF vid ett senare tillfälle för en billig peng om jag så vill.

Permalänk
Inaktiv

Varför skall man nångång ha två kort, det känns ju bara som bs?
Det här med ms va ju inte så jävla bra..

Permalänk
Medlem

Man får bättre prestanda/krona med 2 kort (undantag är spel med uselt stöd för SLI/crossfire) men det kan vara bökigt i vissa fall.

Permalänk
Inaktiv

Så om man nångång skall köpa två kort, måste det vara samma sorts kort?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av anon190058:

Så om man nångång skall köpa två kort, måste det vara samma sorts kort?

Beror på vad du menar med sort. Det behöver inte vara samma tillverkare som satt sitt namn på kortet eller exakt samma modell (så länge det är i samma modellserie för det mesta) när det kommer till CrossfireX.

Se
http://sites.amd.com/PublishingImages/Public/Graphic_Illustra...

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swe91:

Fler FPS med två kort men då får du micro stuttering.

Det är lite fel, det finns en lite möjlighet att han får Micro stuttering. Dock har jag aldrig sett någon som har det eller läst här på forumet att någon har det häller. Så det är inte vanligt

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190058:

Så om man nångång skall köpa två kort, måste det vara samma sorts kort?

Ja.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soberz:

Det är lite fel, det finns en lite möjlighet att han får Micro stuttering. Dock har jag aldrig sett någon som har det eller läst här på forumet att någon har det häller. Så det är inte vanligt

Mvh Billy

Det är vad jag har märkt att flertalet medlemmar här med två kort som upplever åtminstone lite ms. "lagg" kan bero på flera anledningar än bara ms dock så i vissa fall vet man ju inte om det är ms.

Det beror i flesta fallen(förmodligen) på hur känslig man är.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soberz:

Det är lite fel, det finns en lite möjlighet att han får Micro stuttering. Dock har jag aldrig sett någon som har det eller läst här på forumet att någon har det häller. Så det är inte vanligt

Mvh Billy

Alla får microstuttering, det beror bara på om du "ser" det eller stör dig på det. Ifall du har sett frågelådan så borde du veta att det är väldigt vanligt, folk bara pratar inte om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Det är vad jag har märkt att flertalet medlemmar här med två kort som upplever åtminstone lite ms. "lagg" kan bero på flera anledningar än bara ms dock så i vissa fall vet man ju inte om det är ms.

Det beror i flesta fallen(förmodligen) på hur känslig man är.

För min del är det här med MS är väldigt överdrivet. Självklart finns problemet, men det är betydligt mindre än vad folk får det att verka. Verkar också bero mycket på vilket spel man spelar, vilka kort man har, osv. Personligen har jag som många andra inte märkt av det och jag brukar vara känslig för visuella defekter.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Det är mer driftsäkert med ett grafikkort.
Jag kommer köra single-gpu nästa gång det är dags för mig.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Single GPU är alltid bäst och CF/SLI är idioti om du inte verkligen har mega behov för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190058:

Varför skall man nångång ha två kort, det känns ju bara som bs?
Det här med ms va ju inte så jävla bra..

Microstuttering finns, men det är ett överdrivet fenomen. Många som pratar om det som något negativt har nog inte ens upplevt det själva, utan spinner bara vidare på det faktum att det finns.

Jag har två grafikkort och har inte upplevt microstuttering förutom eventuellt när jag spelar bf3 och det händer mycket, men det kan också vara generella fps-drops. En tumregel när det gäller microstuttering är att det märks tydligare vid låg fps, men märks inte alls vid hög fps.

Med det sagt så tvivlar jag på att det finns något spel i normal upplösning för tillfället där 7850 Crossfire inte kan pumpa ut tillräckligt med fps...

Har du en 120Hz skärm och vill nyttja den till fyllo, hade jag kört på 7850 Crossfire.
Har du 'bara' en 60Hz skärm så hade jag nog siktat in mig på ett 7950 eller 7970.

Skrivet av Uvania:

Single GPU är alltid bäst och CF/SLI är idioti om du inte verkligen har mega behov för det

Tack för detta totalt intelligensbefriade inlägg. Nu kan du gå och trolla någon annanstans.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Swe91:

Fler FPS med två kort men då får du micro stuttering.

Rättelse, man kan få microstuttering. Det är ett ovanligt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Rättelse, man kan få microstuttering. Det är ett ovanligt problem.

Kan inte påstå att det är särskilt ovanligt, av 105 speltitlar har jag kraftig MS i 28, ytterligare 30 av dessa har mindre märkbar MS, men väldigt irriterande om man är känslig. -Så ca 50% av alla spel jag spelar får jag mer eller mindre MS i, flyter fint så fort man stänger av ett kort.
Alla spel körs med vsynk 60fps.

Så det ska ju givetvis tas i åtanke om man funderar på att köra CF eller SLI.
Möjligt att alla inte är lika känsliga för det och inte uppfattar det på samma sätt - men det finns definitivt där i vissa speltitlar.

Permalänk
Medlem

Microsuttering märks mindre i 3-way och 4-way (alltså 3 eller 4 kort) än med 2-way CF/SLI. Så om du köper t.ex. ett 7970 så kan du någon gång i framtiden kanske köpa 7990 (det kortet kommer att ha 2 kärnor) så du får Trifire (3-way).

Edit: När jag skriver att det märks mindre så menar jag att det märks så lite att man inte kan se microstutteringen alls (jag har ett 4870 och ett 4850x2, vilket tillsammans blir Trifire).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hejkk:

Microsuttering märks mindre i 3-way och 4-way (alltså 3 eller 4 kort) än med 2-way CF/SLI. Så om du köper t.ex. ett 7970 så kan du någon gång i framtiden kanske köpa 7990 (det kortet kommer att ha 2 kärnor) så du får Trifire (3-way).

Edit: När jag skriver att det märks mindre så menar jag att det märks så lite att man inte kan se microstutteringen alls (jag har ett 4870 och ett 4850x2, vilket tillsammans blir Trifire).

Låter som en bra ide, tack!

Permalänk
Inaktiv

Tackar alla för svar! Tror jag kör på ett grafikkort till och börja med, är ju inte jättepro på datorer så kan bli svårt att koppla in två? + att det där med ms känns som en grej jag kommer störa mig på.

Permalänk
Medlem

Det är inte svårt koppla in två grafikkort - det är lika lätt som att koppla in ett, man får bara göra det två gånger.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Minsc S2:

Det är inte svårt koppla in två grafikkort - det är lika lätt som att koppla in ett, man får bara göra det två gånger.

Jasså? Så har inte jag uppfattat det, jag har uppfattat det som att man måste koppla ihop de båda korten med varandra och installera etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190058:

Jasså? Så har inte jag uppfattat det, jag har uppfattat det som att man måste koppla ihop de båda korten med varandra och installera etc

Du behöver endast koppla en liten brygga mellan de två korten, och sen installera drivrutinerna som vanligt.

Visa signatur

[I9 10900K][Z490 Auros Master][32gb G.Skill 3600mhz CL16][RTX 3080 Auros Master]
Don't take life to seriously, you'll never escape it alive anyways.

Permalänk
Medlem

Som Schnabs sa:
Du behöver bara sätta en Crossfirebrygga ( http://www.inet.se/produkt/5408434/crossfire-brygga ) mellan korten, och sen installera drivrutiner precis vanligt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av anon190058:

Goddag!

Jag står inför ett stort dilemma och behöver lite rådgivning.
Det är så att jag vill ha nytt grafikkort och undrar lite.
Är det bättre att köpa 2 "mindre bra" grafikkort istället för 1 "bra"?

T.ex. 2 asus hd7850 istället för 1 asus hd7950 Några enstaka fps skillnad bara.

För att t.ex. Spela BF3

7850 är mycket mer prisvärt än 7950...

Skrivet av Swe91:

Fler FPS med två kort men då får du micro stuttering.

Skrivet av anon190058:

Tackar alla för svar! Tror jag kör på ett grafikkort till och börja med, är ju inte jättepro på datorer så kan bli svårt att koppla in två? + att det där med ms känns som en grej jag kommer störa mig på.

Mitt råd till dig (och alla som är rädda för microshuttering), är att vänta på sweclockers microshutteringtest! Själv tippar jag på att problemet inte är lika stort som folk tror, det har mest uppmärksammats efter frågelådan där de tog upp det. Känns som att folk som aldrig har spelat med sli/cf plötsligt är jätterädda för det. När jag skulle köpa en dator för ett år sedan, så hörde jag aldrig ordet microshuttering, och många rekommenderade att jag skulle köpa 2st gtx460, som var det mest prisvärda just då... Vänta till testet och se, säger jag bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Kan inte påstå att det är särskilt ovanligt, av 105 speltitlar har jag kraftig MS i 28, ytterligare 30 av dessa har mindre märkbar MS, men väldigt irriterande om man är känslig. -Så ca 50% av alla spel jag spelar får jag mer eller mindre MS i, flyter fint så fort man stänger av ett kort.
Alla spel körs med vsynk 60fps.

Så det ska ju givetvis tas i åtanke om man funderar på att köra CF eller SLI.
Möjligt att alla inte är lika känsliga för det och inte uppfattar det på samma sätt - men det finns definitivt där i vissa speltitlar.

Där ser man för jag påstår att det är väldigt ovanligt då jag egentligen bara märkt av det i Skyrim och det löste jag med en FPS limiter. Jag spelar varje dag och har haft CF sen 1½ år tillbaka så jag borde ha märkt det vi det här laget. Siktar på 60fps, Vsync på precis som du.

OT : Jag rekommenderar inte CF om man alls kan undvika det, inte pga microstuttering men pga att AMD helt enkelt är för dåliga på att fixa CF profiler (CAP) och anpassa sina drivrutiner till CrossFire. Har det senaste halvåret vart riktigt arg för att jag inte kunnat spela ett nyutkommet spel p.g.a CAP/CCC. Dock är prestandan per krona (som redan nämnts) oslagbar! Två begagnade 5870 kostar kanske 2000kr och slår ett GTX580 för 3800kr i de flesta spelen. Dock ställer detta krav på god ventilation i lådan då värmeutvecklingen går upp ett par snäpp.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Kan bara tillägga att jag nyligen köpte ett 6870 att köra i CF med mitt 6850. Jag har spelat BF3 ett antal ggr och har ej upplevt nåt MS. Kan vara jag som inte stör mig på det bara, men när jag läste om fenomenet innan så trodde jag att MS skulle vara nåt helt förfärligt!

Så jag tror att av vad man läser på internet så verkar det mycket värre än vad det egentligen är.

Permalänk
Inaktiv

Så hur skall jag tolka detta med ms? Får man det eller ej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190058:

Så hur skall jag tolka detta med ms? Får man det eller ej?

det är som att spela rysk roulette, antingen så drabbas du av det eller inte.. eller kör du på den säkra sidan och kör på ett single gpu kort och slipper tänka på MS, du väljer själv

det är ALLTID bättre och köpa ett dyrare kort t.ex. 7950/7970 och köpa ett till om man behöver mer kraft framöver eftersom ju dyrare kort desto mindre MS.. finns en anledning varför både amd och nvidia bara gjorde dubbel gpu kort på gtx 580/6970 chip förra generationen, alltså GTX 590/6990