120hz skärm + 7970 = Problem!!

Permalänk
Medlem

120hz skärm + 7970 = Problem!!

Hej!

Har precis kopplat in min Samsung S23A700D 120hz skärm men har två problem! Det största är att jag får flimmer i Windows. Flimmrar liksom över skärmen ibland när jag växlar fönster i web browsern tex. Här är en annan som filmat problemet: http://www.youtube.com/watch?v=7jHkmSNwXRo Växlar jag till 60hz så försvinner problemet.

Har prövat det mesta men blir inte av med det. Är det något med 7970 och 120hz som inte funkar? Är sjukt störigt iallafall. Använder dual link kabeln som följde med skärmen så det ska inte vara några kabelproblem. Använder 12.2 pre cerified drivrutinerna.

Någon som har någon lösning?

Det andra problemet är att jag får en del tearing i spel tex Deus Ex. Slog då på Vsync. Då syncas fpsn till 60! Borde den inte syncas till 120???

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Kör du med HDMI eller displayport? Vet en polare snackade om att han inte kunde köra full-hd med 3d på sin dator eftersom han hade bara hdmi ut på sitt gtx580 och den kabeln inte klarade av så mycket data.
Kanske kan vara värt att kolla vidare annars testa göra en clean install på drivisarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Kör du med HDMI eller displayport? Vet en polare snackade om att han inte kunde köra full-hd med 3d på sin dator eftersom han hade bara hdmi ut på sitt gtx580 och den kabeln inte klarade av så mycket data.
Kanske kan vara värt att kolla vidare annars testa göra en clean install på drivisarna?

Kör via DVI

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

DVI?
Varför kör du inte med HDMI för? Stödjer ens DVI den bandbredden?

Permalänk
Medlem

Jag läste något om att man var tvungen att köra via displayport för att kunna köra med 120Mhz.

Blev lite orolig för jag har just köpt samma skärm och en ny dator med 7970.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

DVI?
Varför kör du inte med HDMI för? Stödjer ens DVI den bandbredden?

HDMI klarar inte ens av 120 hz, Dual link DVI klarar av detta ja, den fick man med när man köpte skärmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

DVI?
Varför kör du inte med HDMI för? Stödjer ens DVI den bandbredden?

Dual Link DVI och DP klarar det, däremot inte HDMI.

Jag har liknande problem. 120Hz skärm, och snabba "störningar" på nerkanten av skärmen vid byte av fönster. Inte alls lika farligt som på filmen dock, men det stör ju lite. När jag uppgraderade till CF satte jag skärmarna i det nya kortet istället, samma resultat där. Går förmodligen att lösa med mognare drivrutiner.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

DVI?
Varför kör du inte med HDMI för? Stödjer ens DVI den bandbredden?

Jag kör också DVI till min 120 hz skärm eftersom inte den hdmi sladden jag har hemma stödjer 120hz. Funkar perfekt för mig, inget flimmer eller liknande

Visa signatur

Intel i7 4790k | Gigabyte Z97 HD3 | GeForce GTX STRiX 980 | 16 GB G.Skill RipJaws 2133 MHZ | Corsair Hydro H90 | NXZT h440 | SSD: OCZ Trion 500GB | BenQ TFT 24'' XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Jo jag såg att man skulle ha en Dual Link DVI kabel och var nå extra pins på den men inget jag vet mer om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startgas:

Jag läste något om att man var tvungen att köra via displayport för att kunna köra med 120Mhz.

Blev lite orolig för jag har just köpt samma skärm och en ny dator med 7970.

Nej det läste du inte

DVI och DP-port pallar leverera 120hz! hdmi gör det dock inte!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z370-H | Coffee lake i7 - 8700k | NZXT Kraken 2x140 Vattenkylning | Corsair LPX DDR4 32GB 3000MHZ | MSI RTX 2070 8gb | Corsair MP600 M2 2TB SSD | Corsair RM750X | Fractal Design Define S |

Permalänk

Tyvärr verkar du inte vara den enda som har problem med 120Hz med HD 7970 Kanske är driverrelaterat, får väl hoppas att dom fixar det snart.

Skrivet av slusk:

DVI?
Varför kör du inte med HDMI för? Stödjer ens DVI den bandbredden?

HDMI har inte stöd för 120Hz, Dual Link DVI har.

S23A700D behöver Dual Link DVI för 120Hz.
S23A750D behöver DisplayPort för 120Hz.

Permalänk
Medlem

Nej jag vet.. Hörde bara att HDMI inte klarade av det men visste inte att DVI fortfarande var med i leken

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som löste det, ominstallationen av drivrutinerna eller att jag avaktiverade något som hetter AMD steady video. Men verkar vara borta nu, för tillfället iaf.

Men varför går fps capen ner till 60 när jag aktiverar Vsync när jag har en 120hz skärm?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Nej jag vet.. Hörde bara att HDMI inte klarade av det men visste inte att DVI fortfarande var med i leken

Du verkar tro att det är skillnad på HDMI samt DVI?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Där var det tillbaka igen ja. Funkade perfekt till jag startade ett spel och sen stängde av det, då började det igen.

Men återigen, borde inte fpsn cappa vid 120 när man kör på vsync med en 120hz skärm?

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Där var det tillbaka igen ja. Funkade perfekt till jag startade ett spel och sen stängde av det, då började det igen.

Men återigen, borde inte fpsn cappa vid 120 när man kör på vsync med en 120hz skärm?

Mvh J

Hade problem som tusan med mitt 7950, lämnade tillbaka det till Dustin igen, kunde inte ens använda en skärm på det, knepigt som tusan var det, hade samma problem med hz:en som dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Vet inte vad som löste det, ominstallationen av drivrutinerna eller att jag avaktiverade något som hetter AMD steady video. Men verkar vara borta nu, för tillfället iaf.

Men varför går fps capen ner till 60 när jag aktiverar Vsync när jag har en 120hz skärm?

Mvh J

Antingen så kör skärmen inte 120hz eller så har det spel du aktiverar vsync i hårdkodat till 60 hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Där var det tillbaka igen ja. Funkade perfekt till jag startade ett spel och sen stängde av det, då började det igen.

Men återigen, borde inte fpsn cappa vid 120 när man kör på vsync med en 120hz skärm?

Mvh J

Jo. Du kör alltså V-sync på? Är du helt 100% säker?`

Permalänk
Avstängd

Minnet tenderar att växla mhz idle/load/desktopläge dvs surfning.
växlingen ger upphov till störning.
man kan köra forcerat läge med afterburner så att minnet inte växlar vid användning i desktop etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Du verkar tro att det är skillnad på HDMI samt DVI?

Ja HDMI är väl en standard och DVI är en annan eller är det bara kontakttypen som skiljer kanske?

Permalänk
Medlem

HDMI 1.4 stödjer det vad jag vet och sen är det dual link DVI med DP vet jag inte. (Kan mycket väl ha fel)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag hade provat med en annan kabel eller något annat grafikkort. Jag förmodar att du har satt 120hz i windows?

Permalänk
Skrivet av cARLBOM:

Nej det läste du inte

DVI och DP-port pallar leverera 120hz! hdmi gör det dock inte!

Displayport pallar 120hz, så han har väl läst med ett halvt öga. Alla DVI pallar dock inte 120hz. DP-port är dessutom displayport-port (förlåt, jag var tvungen ).

Permalänk
Medlem

Jag har 7970 + asus vg236 och har exakt samma problem. Blir säkert bättre med nya drivers

Visa signatur

Chassi: R4 Black CPU: Core i7 3770k @ 4,5 GPU: 2x GTX 780 1150/1600 RAM: Corsair 16GB 1866Mhz Dominator
Mobo: Gigabyte Z77 UP7 SDD: Samsung 840 PRO 256GB PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold
CPU Kylare: H80I

Permalänk
Medlem
Skrivet av saouma:

Jag kör också DVI till min 120 hz skärm eftersom inte den hdmi sladden jag har hemma stödjer 120hz. Funkar perfekt för mig, inget flimmer eller liknande

Är du nöjd med din skärm? Funderar på att köpa likadan nämligen.

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

När du aktiverar vsynq så kommer fps synqas till den fps som din dator klarar av att leverera som minimum, i detta fallet 60fps.
stegen går 120, 60 ,30.
Fixar burken 120 fine då synqas det till 120 men om inte så blir det 60 och om du skulle dippa under 60 så blir det 30.

Själv väljer jag inte vsynq förrens större mängder tearing dyker upp.

Ang flimmer så tror jag det är helt driverbaserat problem. Knappas att man kan kalla dom halvfärdiga bara. Just för tillfället så är mitt 7970 mindre presterande än mitt gammla 6970

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Du verkar tro att det är skillnad på HDMI samt DVI?

Kan DVI transportera ljud? HDMI kan det i alla fall, då bör det vara någon skillnad.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Jag har inte detta problem med min XL2410T skärm, dock så flimrar det som tusan om jag försöker med något spel med 120Hz...

Nu är man glad att man lagt ner 2k på skärm och 10k på grafikkort

Man undrar ju när AMD ska sluta leka i bäbis stadiet och komma ut med någon vuxen drivrutin.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Tråkigt att höra. Jag hade innan XL2410T och på den märktes knappt tearing. Har lite att göra med vilken spel det gäller med. 120hz ska du knappt behöva sätta på v-sync. Det stämmer som Raines säger att v-sync kapar refreshrate beroende på fps. Tycker ändå att det är märkligt att ni har så mycket flimmer. Kolla ordentligt att sladden sitter i eller byt till en annan dvi port och se om problemet försvinner. Har ni tv inkopplat , koppla ner den med och testa igen.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Tråkigt att höra. Jag hade innan XL2410T och på den märktes knappt tearing. Har lite att göra med vilken spel det gäller med. 120hz ska du knappt behöva sätta på v-sync. Det stämmer som Raines säger att v-sync kapar refreshrate beroende på fps. Tycker ändå att det är märkligt att ni har så mycket flimmer. Kolla ordentligt att sladden sitter i eller byt till en annan dvi port och se om problemet försvinner. Har ni tv inkopplat , koppla ner den med och testa igen.

Är väl ingen som har snackat om tearing, eller?

EDIT: Testade med 110Hz nu, och då funkar det perfekt..? skumt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |