Permalänk

Var/Vad ska jag plugga?

Tjo sweclockers, jag tror att jag kommer att lämna gymnasiet med ungefär 21.5, vet inte var jag ska plugga men ni kan ge mig några tips. Jag älskar att jobba med datorer, både med själva datorn och inuti mjukvaran. Jag bor också i Stockholm, där vill jag gärna stanna i ett tag Kompisar har tipsat mig om Civilingenjör - Datateknik? är det något för mig? eller finns det bättre?

Mvh

Permalänk
Medlem

Spontant skulle jag nog säga att dina kompisar är att lita på här.

Civilingenjör i datateknik är en bred och bra utbildning med bra status bland arbetsgivare och innehåller dessutom just allt sådant du är intresserad av.
"Bättre" lär knappast finnas inom datorområdet i Stockholm och Sverige iallafall. De andra större högskolorna typ Chalmers, Linköping, Lund osv är väl likvärdiga, men vill du stanna här i stan så torde valet vara rätt enkelt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, datateknik låter som ett bra val för dig, är själv inne på tredje året fast nere i Lund.
Känner du för att stanna i Stockholm tycker jag absolut att du ska köra på KTH, generellt när det kommer till anställbarhet så är det ganska likvärdigt mellan de stora lärosätena där alla dominerar inom sina discipliner. Och vad jag förstått så ses KTH som den bästa skolan överlag. Är man däremot ute efter det roligaste studentlivet tycker jag att Lund är det bästa alternativet, det är bara Uppsala som kommer i närheten på den fronten men de ligger i mitt tycke en bit bakom de större tekniska lärosätena när det gäller ingenjörsutbildningar.

Permalänk

Om jag säger ordet integral, tänker du "Åh, vad trevligt!" eller motsatsen?

Datateknik är ett utmärkt val om du är intresserad av mjukvara till datorer på ett ganska så teoretiskt sätt. Du kommer inte att nudda hårdvara på en civilingenjörsutbildning i datateknik, men nogväl får du lära dig väldigt mycket kul teori. Med det betyg du har så utgår jag från att du är intresserad av teori, varför datateknik säkert är ett bra val för dig.

Om du däremot verkligen vill leka med hårdvara så kanske du borde fundera på att bli högskoleingenjör istället, det är en treårig utbildning som ersätter större delen av teorin (och nästan all matematik) med praktisk programmering och/eller hårdvara (beroende på program).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

KTH's datateknikprogram består till största del av programmering, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Entusiast

För att spinna vidare på det där med integraler så brukar alla civilingenjörsutbildningar bestå nästan uteslutande av matte. De enda kurserna jag inte använt miniräknare på tentorna har varit ett par mattekurser där räknare inte var tillåtet. Så tillhör du gruppen som inte gillar matte så kommer du inte bli långvarig på ett civilingenjörsprogram. Analysen och linalgen man läser i börjar brukar skrämma bort många.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Tack alla! Ledsen att jag kunde inte svara tidigare. Jo, när det gäller integralar så är jag "neutral" med ordet. Men just nu går jag andra ringen gymnasiet och Matte D är väldigt lätt för mig at the moment. När det gäller matte så gillar med att lösa problem t.ex hitta största möjliga arean och att bevisa en formel. Men jag gillar inte så mycket att jobba med graf osv. (förlåt för grammatiska misstag, svenska är inte min modersmål ) Juste, en sak till, allt som har med logik att göra är intressant för mig.

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Känner du för att stanna i Stockholm tycker jag absolut att du ska köra på KTH, generellt när det kommer till anställbarhet så är det ganska likvärdigt mellan de stora lärosätena där alla dominerar inom sina discipliner. Och vad jag förstått så ses KTH som den bästa skolan överlag.

Inget universitet i Skandinavien varken levererar eller anses vara bra(jämför tex antalet kinser som vill söka MIT jämfört med KTH) men varför skulle KTH vara bättre än någon annan svensk skola? Det var ju denna skola som långt in på 80-talet tyckte det här med elektroniska datorer var larv. Det är Sveriges största teknikskola och därav har den flest fanboys men har du konkret fakta?

Permalänk
Skrivet av ChineseClocker:

Tack alla! Ledsen att jag kunde inte svara tidigare. Jo, när det gäller integralar så är jag "neutral" med ordet. Men just nu går jag andra ringen gymnasiet och Matte D är väldigt lätt för mig at the moment. När det gäller matte så gillar med att lösa problem t.ex hitta största möjliga arean och att bevisa en formel. Men jag gillar inte så mycket att jobba med graf osv. (förlåt för grammatiska misstag, svenska är inte min modersmål ) Juste, en sak till, allt som har med logik att göra är intressant för mig.

Att jobba med grafer av det slag som förekommer på gymnasiet slipper du. Jag äger inte en grafritande miniräknare men klarar mig alldeles utmärkt (däremot är wolfram alpha och matlab/python+pyplot vanligt förekommande, fast inte på tentor såklart).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Random-person:

Att jobba med grafer av det slag som förekommer på gymnasiet slipper du. Jag äger inte en grafritande miniräknare men klarar mig alldeles utmärkt (däremot är wolfram alpha och matlab/python+pyplot vanligt förekommande, fast inte på tentor såklart).

okay, det var skönt att höra! men angående python + pyplot, alltså ska jag använda redan skrivit program eller skriva mitt eget för att plotta in values?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ChineseClocker:

okay, det var skönt att höra! men angående python + pyplot, alltså ska jag använda redan skrivit program eller skriva mitt eget för att plotta in values?

Skickades från m.sweclockers.com

Definitionsfråga.
På Chalmers arbetar man mycket med Matlab och där skriver man ju matlabkod för att utföra beräkningar. För att plotta f(x)=x^2 för -10<x<10 skriver man till exempel så här:

x = -10:0.01:10;
y = x.^2;
plot(x,y)

Istället för att bara gå in i miniräknaren och skriva x^2 och sedan ändra fönsterinställningarna. Man kan antingen sparka in det direkt i kommandofönstret fast oftast jobbar man med små filer. Har man minsta lilla programeringsvana är Matlab väldigt lätt att lära sig. Det är oändligt mycket mer användbart än en miniräknare.

Python med numpy och scipy vet jag används på andra ställen men jag har inte testat det själv.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av ChineseClocker:

okay, det var skönt att höra! men angående python + pyplot, alltså ska jag använda redan skrivit program eller skriva mitt eget för att plotta in values?

Skickades från m.sweclockers.com

Jadu, välj det som passar bäst? Det är ofta onödigt med ett klumpigt gui för att plotta data (de guiprogram som finns tycker åtminstone jag mest är anpassade för matematiker/teknologer som inte alls vill koda, men antalet sådana människor minskar i rask takt), men vissa saker kan du ju kasta in direkt i wolfram alpha. Vill du plotta den 0:te besselfunktionen för att få lite intuition om hur den ser ut så är det såklart lättast att bara anropa http://www.wolframalpha.com/input/?i=J_0 och kolla resultatet.

Allt beror på vilka extrakurser du läser. Troligtvis läser du mest Java i början då det är "standardspråket" som används inom datateknik på KTH (nåja).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Va kul! vaska python och köra Java!! förresten, de använder väl eclipse som javaeditor?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarmlessWarrior:

Inget universitet i Skandinavien varken levererar eller anses vara bra(jämför tex antalet kinser som vill söka MIT jämfört med KTH) men varför skulle KTH vara bättre än någon annan svensk skola? Det var ju denna skola som långt in på 80-talet tyckte det här med elektroniska datorer var larv. Det är Sveriges största teknikskola och därav har den flest fanboys men har du konkret fakta?

Ptja de brukar hamna i topp bland de svenska universiteten just inom IT-området när det gäller internationella undersökningar. Att jämföra med MIT känns ju irrelevant då de tillhör den absoluta världseliten inom tekniska utbildningar...

Permalänk
Medlem

Om du känner att ingenjörsbiten med all matematik är lite trist kan du söka Data- & Systemvetenskap på stockholms universitet. Lite mer humanistisk inriktning men samma programmeringskurser i princip. Konstigt nog värderat på samma nivå av IT-arbetsgivare som civ. ing. fast det är bra mycket enklare att plugga. Men den bubblan lär väl spricka snart..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mooter:

Konstigt nog värderat på samma nivå av IT-arbetsgivare som civ. ing. fast det är bra mycket enklare att plugga.

Jättekonsigt är det väl inte; det som får folk att tycka att ingenjörsprogrammen är svåra är väl främst matematik, fysik och mekanik och om man söker ett jobb där sådant inte efterfrågas kan man väl inte räkna med att folk skall betala för att man kan det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Jättekonsigt är det väl inte; det som får folk att tycka att ingenjörsprogrammen är svåra är väl främst matematik, fysik och mekanik och om man söker ett jobb där sådant inte efterfrågas kan man väl inte räkna med att folk skall betala för att man kan det?

Visst är det så.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite

Är det någon som har siffror på vad intagning's poängen vara på SU och dess 6 linjer inom data & spelutveckling förresten?
Finns det andra unirversitet/högskolor som är likartade med mindre intagningskrav?

mvh