Nya Apple Tv med stöd för 1080p

Permalänk
Medlem

Nya Apple Tv med stöd för 1080p

Apple tillkännagav som de flesta redan vet en ny iPad, men även en uppgradering av Apple Tv. Är det någon som är sugen? Enligt hemsidan kommer den kosta 1029 kr!

Tänkte att vi i denna tråd kan diskutera den och prata om eventuella hacks osv för xbmc t.ex.

Väl mött!

http://www.apple.com/se/appletv/

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen mellan Apple TV jämfört med ex Sony N200 om man inte har behov av appar ?

Permalänk
Medlem

Ny och ny Apple TV, hårdvarumässigt vet jag inte hur stor skillnaden är. Men det känns som om man betalar 1000kr för en mjukvaru-uppdatering.

Permalänk
Entusiast

Välkommen till den nya och revolutionerande upplösningen 1080p. Apple ligger i teknikens framkant som vanligt. Vad ska de göra härnäst? Uppgradera Mac Pro till splitter nya Radeon 6770 och 6870?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför skulle man överhuvudtaget köpa en Apple TV? Det är ju lika dåligt som samsungs smart tv, man betalar för mycket för nåt som inte ens är i närheten av det som de försöker härma.

Permalänk
Medlem

Tycker att Apple TV är ruggigt prisvärd om man har jailbreakat den och installerat XBMC. Tyvärr så investerade jag i en ny för några månader sedan. Värt att uppgradera för 1080?!

Visa signatur

Crosstrainer hos Gymkompaniet.se

Permalänk
Medlem

Tråkig inställning man möter bara för att det handlar om en Apple produkt. Jag själv skulle precis som lukasb har gjort jailbreaka för att köra xbmc på den. Hur tycker du att det funkar med en versionen du har? Känns som en billig, väldigt smidig och liten mediaspelarlösning.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk

Oj. jag undrade lite vem som bumpat en såpass gammal tråd, men WTF. Menar ni att mina bekanta som köpt apple-tv till sina 1080p-tv's, lagt en tusenlapp på att streama SD-material?

"Best of all, becoming a part of 2005 is just 1 029 kronor"

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

AppleTV är lysande för de som är lagliga. För oss andra är den tämligen värdelös.

Permalänk

Har inte alla sina datorer kopplade till TV:n sen tio år tillbaka och spelar sånt här material "gratis", ljusår mer kompetent..?

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Har inte alla sina datorer kopplade till TV:n sen tio år tillbaka och spelar sånt här material "gratis", ljusår mer kompetent..?

Nej jag kör med mediaspelare istället. Mycket smidigare än att koppla in en dator. Xtreamer för 799 spelar allt utom bluray 3d isos. Funderar på att byta ut mot 2 nya xtreamer sidewinder 3 som också klarar av bluray 3d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Har inte alla sina datorer kopplade till TV:n sen tio år tillbaka och spelar sånt här material "gratis", ljusår mer kompetent..?

alla har inte datorn nära tv'n
när jag bodde hemma så hade jag hela huset igenom till tv'n som stoda i andra hörnet av huset och på den undre våningen så de går ju inte dra kabel till den heller.
kan vara därför så många köper små, tysta HTPC's

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Tråkig inställning man möter bara för att det handlar om en Apple produkt. Jag själv skulle precis som lukasb har gjort jailbreaka för att köra xbmc på den. Hur tycker du att det funkar med en versionen du har? Känns som en billig, väldigt smidig och liten mediaspelarlösning.

Jag jailbreakade min som jag fått i present. Det fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Har den för tillfället i vardagsrummet men kommer när jag köpt HTPC att flytta upp till sovrummet och där är det ju perfekt. helt tyst och liten. XBMC eden beta 3 som jag kör nu har jag inga problem alls med.

Skrivet av n_sandstrom:

Oj. jag undrade lite vem som bumpat en såpass gammal tråd, men WTF. Menar ni att mina bekanta som köpt apple-tv till sina 1080p-tv's, lagt en tusenlapp på att streama SD-material?

"Best of all, becoming a part of 2005 is just 1 029 kronor"

Ja den är mjukvarumässigt låst till max 720p utsignal. Den skalar ner 1080p material till 720p innan det skickas till TV.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Jag jailbreakade min som jag fått i present. Det fungerar alldeles utmärkt tycker jag. Har den för tillfället i vardagsrummet men kommer när jag köpt HTPC att flytta upp till sovrummet och där är det ju perfekt. helt tyst och liten. XBMC eden beta 3 som jag kör nu har jag inga problem alls med.

Ja den är mjukvarumässigt låst till max 720p utsignal. Den skalar ner 1080p material till 720p innan det skickas till TV.

Den nya som släpps nu har ju annan processor, säker på att det endast var ett mjukvarumässigt lås?

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Du kan inte säga att 900 för en produkt som efter 30 min har xbmc installerat och körandes felfritt är överprisat?

Jag hittar inga andra produkter som kostar under 1000:- som har denna funktion eller liknande (Plex, Mediaportal t.ex).

Precis min åsikt undrar om det dröjer innan jailbreak kommer till den nya.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Ja den är mjukvarumässigt låst till max 720p utsignal. Den skalar ner 1080p material till 720p innan det skickas till TV.

vad hemskt. jag som sagt "ja, den verkar vettig för din del" när applemänniskor frågat om den är nåt att ha. Hur har jag missat en sådan detalj? Har väl bara antagit att 1080p vart standard sen flera år tillbaka. Apple brukar ju inte direkt vara dom som snålar med upplösningar.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

vad hemskt. jag som sagt "ja, den verkar vettig för din del" när applemänniskor frågat om den är nåt att ha. Hur har jag missat en sådan detalj? Har väl bara antagit att 1080p vart standard sen flera år tillbaka. Apple brukar ju inte direkt vara dom som snålar med upplösningar.

Applemänniskor? Är det en annan människoras?
Men vi ska enas om det blir krig?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Den nya som släpps nu har ju annan processor, säker på att det endast var ett mjukvarumässigt lås?

Skrivet av bluppblupp:

Precis min åsikt undrar om det dröjer innan jailbreak kommer till den nya.

Ja, jag har läst det nånstans. ATV 1 kunde man ju byta något kretskort och sedan installera Linux och kunna spela 1080p. Men ATV 2 har någon annan sorts spärr och hårdvaran i den klarar definitivt av 1080p utan problem.

Hoppas inte jailbreak dröjer, är sugen på en sådan till vardagsrummet

Skrivet av n_sandstrom:

vad hemskt. jag som sagt "ja, den verkar vettig för din del" när applemänniskor frågat om den är nåt att ha. Hur har jag missat en sådan detalj? Har väl bara antagit att 1080p vart standard sen flera år tillbaka. Apple brukar ju inte direkt vara dom som snålar med upplösningar.

Aapplemänniskor ser ändå ingen skillnad

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Hej!

Vad är Apple TV? Är det som en dator med IOS och man har tillgång till AppStore och kan ta hem tex SVTPLAY och TV4PLay osv??

Det är framför allt de funktionerna jag är ute efter.
Går i planer på en HTPC men känner att det är så overkill för lite PLAY-kanaler.
MVH/Danne

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondeDexter:

Hej!

Vad är Apple TV? Är det som en dator med IOS och man har tillgång till AppStore och kan ta hem tex SVTPLAY och TV4PLay osv??

Det är framför allt de funktionerna jag är ute efter.
Går i planer på en HTPC men känner att det är så overkill för lite PLAY-kanaler.
MVH/Danne

Det är gjord för att hyra film typ. Sen kan du streama film från datorn via itunes. Du kan även lyssna på musik och titta på bilder samt använda airplay. Finns dock ingen appstore på den

Så har du en Ipad eller Iphone så kan du ju få upp alla filmer du spelar där på din TV.

Detta är dock orginal.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Hej igen!

Stort tack för ditt svar. Jag har en iPad2. Så om jag har en Apple TV kan jag strömma det som visas på min iPad (alltså spegla bilden trådlöst via mitt WLAN) till min TV? Eller måste man ha någon special-Apple Router/Accesspunkt för det??

Skrivet av schkutt:

Det är gjord för att hyra film typ. Sen kan du streama film från datorn via itunes. Du kan även lyssna på musik och titta på bilder samt använda airplay. Finns dock ingen appstore på den

Så har du en Ipad eller Iphone så kan du ju få upp alla filmer du spelar där på din TV.

Detta är dock orginal.

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Köper hellre från USA för cirka tusenlappen.

Logitech Revue

Permalänk
Medlem

Alla spel på iPhone eller iPad går ju att köra trådlöst via airplay till tvn. Kolla igenom foton och spela trådlöst är väl skäl nog att köpa den om man nu har iPhone exempelvis om man tycker det är kul.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlondeDexter:

Hej igen!

Stort tack för ditt svar. Jag har en iPad2. Så om jag har en Apple TV kan jag strömma det som visas på min iPad (alltså spegla bilden trådlöst via mitt WLAN) till min TV? Eller måste man ha någon special-Apple Router/Accesspunkt för det??

Funkar utmärkt att göra så. Fungerar också att ha en Airvideo server på datorn->Ipad->ATV om du känner för att titta på filmer du har på datorn.

Spotify mm stödjer också airplay.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Funkar utmärkt att göra så. Fungerar också att ha en Airvideo server på datorn->Ipad->ATV om du känner för att titta på filmer du har på datorn.

Spotify mm stödjer också airplay.

Jag har förstått att det här fungerar, men jag hittar ingenting om hur kvaliten blir (tänker framför allt på film då).
Och inte heller om man kan styra det från apple-tv eller om man aktivt måste skicka film/etc från datorn.

Nån som vet?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har förstått att det här fungerar, men jag hittar ingenting om hur kvaliten blir (tänker framför allt på film då).
Och inte heller om man kan styra det från apple-tv eller om man aktivt måste skicka film/etc från datorn.

Nån som vet?

Tycker att det funkar bra. Full-HD fungerar givetvis inte men 720p ser inte jag några problem med iaf.

Nej du kan inte styra Airplay ifrån ATV:n. Är osäker på om du ens kan hejda någon som är konfigurerad att skicka till att sluta skicka?

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Är också ganska intresserad att köpa nya appletv när den väl är jailbreakad.

Måste fråga. Om jag har en film på min pc (.mkv .x264 .avi) kan jag strömma filmerna till apple tv?
Vet att det går från ipad 2 och macbook, gissar att dem inte låter pc användare göra så.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av awqawq:

Är också ganska intresserad att köpa nya appletv när den väl är jailbreakad.

Måste fråga. Om jag har en film på min pc (.mkv .x264 .avi) kan jag strömma filmerna till apple tv?
Vet att det går från ipad 2 och macbook, gissar att dem inte låter pc användare göra så.

Är den jailbreakad så kommer ju troligen XBMC, Plex och andra system som låter dig streama från valfri dator. Annars kan man väll(vad jag vet) spela filer som är delade via iTunes, men då gäller det givetvis att iTunes känner igen dem som filmer.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Tycker att det funkar bra. Full-HD fungerar givetvis inte men 720p ser inte jag några problem med iaf.

Nej du kan inte styra Airplay ifrån ATV:n. Är osäker på om du ens kan hejda någon som är konfigurerad att skicka till att sluta skicka?

Varför skulle inte fullhd funka? Med den nya alltså.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Ja, jag har läst det nånstans. ATV 1 kunde man ju byta något kretskort och sedan installera Linux och kunna spela 1080p.

Jag har en ATV gen 1 som jag tagot bort bt/wlan kortet ur och stoppat i en Broadcom Crystal HD kort sen har jag lagt in Linux/XBMC.

Klarar ALLA filmer galant, har inte haft något problem med någon film och det hela gick inte på mycket pengar.
Tänkte köpa en ATV3 men min funkar så bra nu att jag inte vill byta.

/R