Permalänk
Avstängd

vilket 7970

Jag undrar nu vilket 7970 är bäst om man säger så..
Vilket kan man överklocka bäst men ändå hålla sig sval. För jag såg att ett överklockat 7950 sapphire med 2 fläktar nådde 70 grader på en review..

Tänkte alltså sälja mitt gtx 580 för ungefär 3k (köpt för 2 månader sen) och lägga till extra pengar för att köpa ett nytt kort.. Kollade lite på XFX kortet men vet inte hur bra dessa kort är? Även Asus och Gigabytes intresserar mig. Alla 3 kostar ~5000. Och om man ska köpa ett kort.. ska man köpa någon överklockad version eller ska man överklocka själv?..

Tacksam för svar

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

XFX kör jag med och är mera an nöjd.
Klockar bra och är tystare än ref modellerna.

http://xfxforce.com/en-us/Products/Graphics-Cards/AMD/AMD-Rad...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

XFX kör jag med och är mera an nöjd.
Klockar bra och är tystare än ref modellerna.

http://xfxforce.com/en-us/Products/Graphics-Cards/AMD/AMD-Rad...

mjoo.. vill helt inte ha en med referenskylare då de låter ganska mycket och jag är nog ganska kräsen då jag spelar utan headset :P.. spelar endast med headset när jag snackar med kusinen
hur ser temperaturen under load?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Ca 60 grader.

Har bytt kylpasta på den och det gjorde en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av micke7406:

Ca 60 grader.

Har bytt kylpasta på den och det gjorde en del.

kollade även lite länken du skicka.. Har kortet PhysX?

vilket spel lirar du när den är 60 grader? och vilket pasta har du lagt istället?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Skrivet av xZistence:

kollade även lite länken du skicka.. Har kortet PhysX?

vilket spel lirar du när den är 60 grader? och vilket pasta har du lagt istället?

PhysX är något som bara Nvidias kort har.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

kollade även lite länken du skicka.. Har kortet PhysX?

vilket spel lirar du när den är 60 grader? och vilket pasta har du lagt istället?

jag kör med Arctic Cooling MX-4.Riktigt bra pasta.

Den siste tiden så har det varit enbart Bf3 och need for speed world.
2 nya kort är på ingång men det blir med vatten kylning i nya bygget.

Permalänk
Medlem

beror lite på hur många kort du ska köra.
Ska du bara köra ett kort utan planer på CF är ASUS DCII bäst, det har effektivast kylning men fungerar inte så bra i CF pga storleken, Ska du köra CF rekommenderar jag 1 XFX och 1 referns eller 2 XFX/referens.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

beror lite på hur många kort du ska köra.
Ska du bara köra ett kort utan planer på CF är ASUS DCII bäst, det har effektivast kylning men fungerar inte så bra i CF pga storleken, Ska du köra CF rekommenderar jag 1 XFX och 1 referns eller 2 XFX/referens.

Tyvärr men du har fel

Det är Gigabyte Windforce 3x som kyler bäst just nu och är bara 2slot och inte 3slot som ASUS kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tyvärr men du har fel

Det är Gigabyte Windforce 3x som kyler bäst just nu och är bara 2slot och inte 3slot som ASUS kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

Eller så slänger man bara på ett vattenblock och får ner tempel ordentligt.

Visa signatur

CM Cosmos II | Msi Big Bang Xpower II | I7 3960x @ 4.60 vattenkyld | 4Way GTX 680 @ stock | 32GB Corsair Dominator Gt 2000MHz | 4x OCZ Vertex 3 @ raid0 + 8tb Caviar Black | Dell U3011
Xtreme Eyefinity Galleri http://www.sweclockers.com/galleri/8871-xtreme-eyefinity

Permalänk

Om man vill byta kylpastan för att få ner tempen lite, ryker inte garantin då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk

Asus a'la enormkylare for the win

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acco22:

Eller så slänger man bara på ett vattenblock och får ner tempel ordentligt.

Orkar man pilla med sådant skall man absolut göra det Men det är ju dyrt, tidskrävande och lite riskabelt att vattenkyla hela systemet. Jag hade nog inte vågat...mest p.g.a. okunskap antar jag. Dock ger det riktigt bra resultat!

Jag kanske hade vågat mig på att köpa ett referens 7970 och slänga på den där windforceliknande kylaren

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tyvärr men du har fel

Det är Gigabyte Windforce 3x som kyler bäst just nu och är bara 2slot och inte 3slot som ASUS kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

Har du några länkar till detta? alla test jag tittar på, på både 7950, 7970 så kyler asus bättre med än lägre ljudnivå..

edit: själv går jag på gamla test på 580, 560, 6970 och 6950 där asus kort är bäst med 5-10 grader i full load, och med det i hand drar jag slutsatsen att det är bättre på ett 7970 hittar ingen recennsion direkt på 7970 nämligen.

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaksylt:

Har du några länkar till detta? alla test jag tittar på, på både 7950, 7970 så kyler asus bättre med än lägre ljudnivå..

edit: själv går jag på gamla test på 580, 560, 6970 och 6950 där asus kort är bäst med 5-10 grader i full load, och med det i hand drar jag slutsatsen att det är bättre på ett 7970 hittar ingen recennsion direkt på 7970 nämligen.

Förlåt, jag måste ha tänkt på Windforce 3x vs XFX Dual Fan. http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
Samtidigt är jag säker på att jag sett en jämförelse mellan DCII & Windforce någonstans men nu kan jag inte hitta den :s

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7970_3gb_dc_ii_top_pci-e-...
Asus DCII 7970 för 4279:- -5% swecrabatt är väl oslagbart just nu (om nu cdon-nötterna levererar).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jag undrar nu vilket 7970 är bäst om man säger så..
Vilket kan man överklocka bäst men ändå hålla sig sval. För jag såg att ett överklockat 7950 sapphire med 2 fläktar nådde 70 grader på en review..

Tänkte alltså sälja mitt gtx 580 för ungefär 3k (köpt för 2 månader sen) och lägga till extra pengar för att köpa ett nytt kort.. Kollade lite på XFX kortet men vet inte hur bra dessa kort är? Även Asus och Gigabytes intresserar mig. Alla 3 kostar ~5000. Och om man ska köpa ett kort.. ska man köpa någon överklockad version eller ska man överklocka själv?..

Tacksam för svar

Tjo!

Jag skulle inte köpa en överklockad modell eftersom du kan göra det själv och spara ca:400-500kr. Jag själv kör med ett Sapphire hd 7970 och har bytt ut kylaren till en accelero extreme och den är verkligen tyst/kyler superbt, och var inte svår att installera heller. Så om du kan tänka dig att byta kylare själv så är mitt råd att köpa det billigaste kortet du hittar , eftersom AMD tillverkar allt utom ref-kylaren på dem. Nu kostar iof kylaren i sig ca:600kr och det får du ta med i beräkningen.

MVH Eken

Visa signatur

CHASSI: Cooler Master ATCs 840: CPU: i7 2600k@4,5ghz: GPU: MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR: HDD: wd 500gb caviar x2: SSD: Samsung Evo 860 256gb: RAM: Corsair vengeance LP 16gb 1600mhz: Bluray: Asus BW-12B1LT: PSU: Corsair RM 750x: MODERKORT: Asus Sabretooth p67: CPU KYLARE: Noctua NH-D14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaksylt:

beror lite på hur många kort du ska köra.
Ska du bara köra ett kort utan planer på CF är ASUS DCII bäst, det har effektivast kylning men fungerar inte så bra i CF pga storleken, Ska du köra CF rekommenderar jag 1 XFX och 1 referns eller 2 XFX/referens.

man vet ju inte hur det blir i framtiden om man säger så :P.. Men för tillfället vill jag inte köra CF.. Kan man dock inte ha ett asus kort på 2a PCI-e sloten, och då menar jag när man väl har köpt 1 andra kortet?

Om man kör 1 referens och 1 eftermarknadskylare.. Vart ska man ha vilkeN?

Skrivet av Mocka:

Tyvärr men du har fel

Det är Gigabyte Windforce 3x som kyler bäst just nu och är bara 2slot och inte 3slot som ASUS kortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1109395

trodde också så pga att gigabyte kortet har 3 fläktar.. Men fläktarna kanske inte är de bästa

Skrivet av Acco22:

Eller så slänger man bara på ett vattenblock och får ner tempel ordentligt.

Naee tack :P.. alldeles för dåålig för att installera något sånt.. Samt att det kostar skjortan

Skrivet av Almost_Me:

Om man vill byta kylpastan för att få ner tempen lite, ryker inte garantin då?

Garantin bryts iallafall när man byter kylare.. DOCK så sa de från zotac till mig att om jag ska byta fläkt och sedan vill lämna den in på service så kan jag alltid lägga gamla fläkten tillbaka.. Så länge det inte syns att man bytt fläkt så är det ingen fara enligt de :S

Skrivet av screamin-daemon:

http://cdon.se/hemelektronik/asus_hd7970_3gb_dc_ii_top_pci-e-...
Asus DCII 7970 för 4279:- -5% swecrabatt är väl oslagbart just nu (om nu cdon-nötterna levererar).

Det där priset tror jag inte stämmer alls.. En top oc asus kostar 4300?.. No way, priset kommer ändras och även om jag bokade kortet så skulle jag få betala senare det originala priset

Skrivet av Eken76:

Tjo!

Jag skulle inte köpa en överklockad modell eftersom du kan göra det själv och spara ca:400-500kr. Jag själv kör med ett Sapphire hd 7970 och har bytt ut kylaren till en accelero extreme och den är verkligen tyst/kyler superbt, och var inte svår att installera heller. Så om du kan tänka dig att byta kylare själv så är mitt råd att köpa det billigaste kortet du hittar , eftersom AMD tillverkar allt utom ref-kylaren på dem. Nu kostar iof kylaren i sig ca:600kr och det får du ta med i beräkningen.

MVH Eken

tänkte exakt likadant när det gäller OC.. Man sparar ju pengar på det.. DOCK så gäller inte garantin ifall man OC och det händer något med kortet.
Jo men om jag säger såhär, är sapphire lika bra?.. sen så kommer det kosta mer än ett XFX till exempel :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

man vet ju inte hur det blir i framtiden om man säger så :P.. Men för tillfället vill jag inte köra CF.. Kan man dock inte ha ett asus kort på 2a PCI-e sloten, och då menar jag när man väl har köpt 1 andra kortet?

Om man kör 1 referens och 1 eftermarknadskylare.. Vart ska man ha vilkeN?

trodde också så pga att gigabyte kortet har 3 fläktar.. Men fläktarna kanske inte är de bästa

Naee tack :P.. alldeles för dåålig för att installera något sånt.. Samt att det kostar skjortan

Garantin bryts iallafall när man byter kylare.. DOCK så sa de från zotac till mig att om jag ska byta fläkt och sedan vill lämna den in på service så kan jag alltid lägga gamla fläkten tillbaka.. Så länge det inte syns att man bytt fläkt så är det ingen fara enligt de :S

Det där priset tror jag inte stämmer alls.. En top oc asus kostar 4300?.. No way, priset kommer ändras och även om jag bokade kortet så skulle jag få betala senare det originala priset

tänkte exakt likadant när det gäller OC.. Man sparar ju pengar på det.. DOCK så gäller inte garantin ifall man OC och det händer något med kortet.
Jo men om jag säger såhär, är sapphire lika bra?.. sen så kommer det kosta mer än ett XFX till exempel :/

Alltså, om det är ett Sapphire,XFX,Gigabyte,Asus etc är ju detsamma om man tänker byta ut originalkylaren. AMD tillverkar alla korten som jag förstått det och Sapphire,Powercolor..... etc sätter på sina oftast billiga kylarlösningar. Jag tror inte man kan klocka sönder kortet utan att öka volten, i CCC tex men man skall väl aldrig säga aldrig. Men som med all överklockning så är det viktigt med en rejäl kylning samt att inte öka volten för mycket. Jag kör mitt kort överklockat i Sapphire trixx och det funkar finfint i 1235/1750 med en volt på 1.25

Visa signatur

CHASSI: Cooler Master ATCs 840: CPU: i7 2600k@4,5ghz: GPU: MSI GeForce RTX 2070 8GB ARMOR: HDD: wd 500gb caviar x2: SSD: Samsung Evo 860 256gb: RAM: Corsair vengeance LP 16gb 1600mhz: Bluray: Asus BW-12B1LT: PSU: Corsair RM 750x: MODERKORT: Asus Sabretooth p67: CPU KYLARE: Noctua NH-D14

Permalänk

http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970...

Kommande Dual Fan modellen från Sapphire ska tydligen prestera över förväntningarna för samma pris referenskortet säljs för.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Jag undrar nu vilket 7970 är bäst om man säger så..
Vilket kan man överklocka bäst men ändå hålla sig sval.

Jag står själv inför samma val... Det självklara valet för mig var ASUS med DCII fram tills igår, då jag läste att Asus fått stora problem med dessa...

Det jag inte vet är ifall problemet är ett mjuk eller hårdvarufel? Skulle ni rekommendera att hålla sig borta ifrån ASUS DCII för tillfället?

Permalänk
Medlem

står ju här på forumet bland användare som har dcII kortet och blir över 100grader på vrm delen... skall tydligen vara upptaget ett avlångt hål på backplaten sedan för att ev fixa till det men har ingen aning om det blivit "ordnat" men enligt en som mailade asus var det ingen fara,,, själv hade ja tänkt köpa ett Asus DCII men orkar ej vänta längre så blev ett MSI med en likande referens kylare men såg ändå kosntig ut :S är den som inet.se säljer för 4990kr .. oc version på 1010mhz ja hoppas iaf att det funkar skall skaffa vatten sen på skiten

Visa signatur

gtx 3070ti + intel i7 12700 kf

Permalänk
Medlem

Hur står sig referenskorten i konkurrensen mot korten med mer påkostade kylarlösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wiztor:

Hur står sig referenskorten i konkurrensen mot korten med mer påkostade kylarlösningar?

Det är nog en fråga om man har bra ventilation i lådan eller vill köra fler än 1 kort.
Annars brukar eftermarknadskylare vara bättre, både kylning, ljudnivå samt överklockning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eken76:

Alltså, om det är ett Sapphire,XFX,Gigabyte,Asus etc är ju detsamma om man tänker byta ut originalkylaren. AMD tillverkar alla korten som jag förstått det och Sapphire,Powercolor..... etc sätter på sina oftast billiga kylarlösningar. Jag tror inte man kan klocka sönder kortet utan att öka volten, i CCC tex men man skall väl aldrig säga aldrig. Men som med all överklockning så är det viktigt med en rejäl kylning samt att inte öka volten för mycket. Jag kör mitt kort överklockat i Sapphire trixx och det funkar finfint i 1235/1750 med en volt på 1.25

jo men köper man ett sapphire som du säger och sedan gpu kylare så blir priset likadant som ett xfx 7970.. DOCK så bryts inte någon garanti på xfx medans det gör det med en sapphire. Man vet ju aldrig vad som kan hända :/

Skrivet av Buddychrist:

http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970...

Kommande Dual Fan modellen från Sapphire ska tydligen prestera över förväntningarna för samma pris referenskortet säljs för.

Hur säker är den källan?.. Någon länk där man vet när kortet släpps?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

trodde också så pga att gigabyte kortet har 3 fläktar.. Men fläktarna kanske inte är de bästa

Antar att det är samma typ som Arctic Cooler Accelero XTREME Plus och den ska ju vara sjukt bra

Skrivet av Buddychrist:

http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970...

Kommande Dual Fan modellen från Sapphire ska tydligen prestera över förväntningarna för samma pris referenskortet säljs för.

Mycket intressant Underligt nog tog de varken med Gigabytes Windforce eller Asus DCII med i testet som jämförelse.

Sapphires hemsida: http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?cid=1&gid=3...

Svensk grossist har det i sitt sortiment : http://www.gandalf.se/GandalfTP/TradePoint/b2c/ui/catalog/Ite...

Produktnamnet hos Sapphire stämmer ju inte in på det som står på Tweaktown men bilderna säger sitt

Skrivet av Eken76:

Tjo!

Jag skulle inte köpa en överklockad modell eftersom du kan göra det själv och spara ca:400-500kr. Jag själv kör med ett Sapphire hd 7970 och har bytt ut kylaren till en accelero extreme och den är verkligen tyst/kyler superbt, och var inte svår att installera heller. Så om du kan tänka dig att byta kylare själv så är mitt råd att köpa det billigaste kortet du hittar , eftersom AMD tillverkar allt utom ref-kylaren på dem. Nu kostar iof kylaren i sig ca:600kr och det får du ta med i beräkningen.

MVH Eken

Men vad säger du om Gigabyte och Asus specialkomponenter de sägs använda på deras kort? Ultra Durable osv.
Prismässigt blir det ju ca 4100+600 = 4700kr vilket inte är supermycket billigare än Gigabyte Windforce 3x

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xZistence:

Det där priset tror jag inte stämmer alls.. En top oc asus kostar 4300?.. No way, priset kommer ändras och även om jag bokade kortet så skulle jag få betala senare det originala priset

Nja, jag skrev ju med: "om nu cdon-nötterna levererar" Det skumma är att cdon ej har ändrat priset än, har ju kostat så iaf en vecka nu. Det är ju ganska många som har beställt nu så dom borde ju ha upptäck felet. Blir lite sugen på att boka även om jag är nöjd med mitt GTX580 (och väntar på vad keppler har att erbjuda). Skulle cdon sen få för sig att skita i att leverera kommer det bli ett jävla liv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Antar att det är samma typ som Arctic Cooler Accelero XTREME Plus och den ska ju vara sjukt bra

kan mycket väl vara.. tycker om gigabytes kort PGA fläktarna.. har dock aldrig testat något.. Men måste nog kula ganska bra om man har bra flöde vilket min dator faktiskt har

Skrivet av Kent:

Nja, jag skrev ju med: "om nu cdon-nötterna levererar" Det skumma är att cdon ej har ändrat priset än, har ju kostat så iaf en vecka nu. Det är ju ganska många som har beställt nu så dom borde ju ha upptäck felet. Blir lite sugen på att boka även om jag är nöjd med mitt GTX580 (och väntar på vad keppler har att erbjuda). Skulle cdon sen få för sig att skita i att leverera kommer det bli ett jävla liv.

njaa.. såg på någon annan tråd där en kille klistra in en text från cdon där det står "fel priser kan förekomma lalalala" och att de har rätt till ordinarie priset även om man bokat till felaktiga priset :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk

Kör ett xfx på vatten. Mer än nöjd!

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wartech:

Kör ett xfx på vatten. Mer än nöjd!

vill helst inte köra vattenkylning.. Tycker det är för riskabelt för någon som mig som inte kan allt för mycket ännu :/ därför jag söker hjälp här om bästa luftkylda kort

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR