ballistix elite minnen på M4A785TD-V evo, FUNGERAR EJ!

Permalänk
Medlem

ballistix elite minnen på M4A785TD-V evo, FUNGERAR EJ!

Hej!
Har 2 stycken minnen om 4 GB vardera, ballistix elite DDR3. Moderkortet är ett M4A785TD-V.
När jag startar datorn går allt igång men det är svart på skärmen. Har testat med båda minnena, samt var och ett var sig själv, samma problem. Vad är fel?
Fungerar utmärkt med ett annat minnespar, 2x2GB. Fungerar inte heller tillsammans med dessa, såklart.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du inte svarat på din egen fråga?^^
Dina Ballistix är antagligen trasiga. Kolla och se om de funkar i en annan dator.
Här har du även en länk för att kolla om dina minnen är kompatibla med moderkortet. Orkade inte kolla igenom det själv, för behövde isf installera Adobe.

http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A785TDV_EVO/#MSL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellmore:

Hej,

Har du inte svarat på din egen fråga?^^
Dina Ballistix är antagligen trasiga. Kolla och se om de funkar i en annan dator.
Här har du även en länk för att kolla om dina minnen är kompatibla med moderkortet. Orkade inte kolla igenom det själv, för behövde isf installera Adobe.

http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A785TDV_EVO/#MSL

Ok minnena fanns inte med där, så det betyder att minnena fungerar men inte på detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Det är mycket möjligt. Jag vet inte själv, iom att jag inte har öppnat PDF´n själv och kollat om de är kompatibla.
Men för att säkerställa om de är trasiga eller inte kompatibla med ditt mobo, så är ju det bästa sättet att prova minnena i en annan dator.

Permalänk
Medlem

Jag har samma moderkort och köpte Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB och de funkade inte default.
Du skrev inte vilken hastighet det va på minnena med ja antar de är mer än 1333

Enligt mobospecen:
RAM-hastighet som stöds: 1333 MHz, 1066 MHz, 800 MHz

Gå in i bioset och sätt memorytimings till 800, om du har 1600-minnen, (de borde stå på 667 default) ev. ändra till den volt minnena ska ha. (Står i auto på default).
Detta löste mina problem, ja är dock ingen expert men det funkar och det brinner inte.
Ja testade med 1 4x4 sticka i den blåa slotten längst från cpu:n och då funkade det, sen la ja till de andra.
Men nån fanboi kommer väl snart att allt är helt fel....

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakka:

Jag har samma moderkort och köpte Corsair Vengeance Low Profile DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB och de funkade inte default.
Du skrev inte vilken hastighet det va på minnena med ja antar de är mer än 1333

Enligt mobospecen:
RAM-hastighet som stöds: 1333 MHz, 1066 MHz, 800 MHz

Gå in i bioset och sätt memorytimings till 800, om du har 1600-minnen, (de borde stå på 667 default) ev. ändra till den volt minnena ska ha. (Står i auto på default).
Detta löste mina problem, ja är dock ingen expert men det funkar och det brinner inte.
Ja testade med 1 4x4 sticka i den blåa slotten längst från cpu:n och då funkade det, sen la ja till de andra.
Men nån fanboi kommer väl snart att allt är helt fel....

Okej! Du kör möjligtvis inte blandat med de gamla minnena? Tror du det fungerar? Alltså köra med 1066 MHz minnen och 1600 MHz-minnen ex? Eller är det "farligt"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MooD:

Hej!
Har 2 stycken minnen om 4 GB vardera, ballistix elite DDR3. Moderkortet är ett M4A785TD-V.
När jag startar datorn går allt igång men det är svart på skärmen. Har testat med båda minnena, samt var och ett var sig själv, samma problem. Vad är fel?
Fungerar utmärkt med ett annat minnespar, 2x2GB. Fungerar inte heller tillsammans med dessa, såklart.

Resetat bios? Så att systemet (mobot) kan söka efter de nya minnena vid start.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Okej! Du kör möjligtvis inte blandat med de gamla minnena? Tror du det fungerar? Alltså köra med 1066 MHz minnen och 1600 MHz-minnen ex? Eller är det "farligt"?

Nej, jag har inte blandat minnena. Dock fick jag använda de gamla minnena för att komma in i bios och ändra inställningar eftersom de nya inte ville vara med. Det är inte "farligt" att köra olika hastigheter, dock kommer de snabbare att gå i samma hastighet som de långsammaste. Om du nu får de att funka ihop. Knappast någon kan rekommendera att köra olika typer av minnen med olika hastighet. Kan funka, oftast inte.

Permalänk
Medlem

Provat resetta bios och satt in de nya minnena men de vill ändå inte!
Har kolla upp nu och det enda som skiljer sig mellan de nya och gamla är att de gamla är 1.65v och de nya är 1.5, att det står elite på det nya och att de har större kylflänsar, att de nya har dubbelt så mkt minne. Annars är ALLT annat lika, samma märke, företag, timming (eller vad det heter 4-4-4-12, eller liknande, ej korrekt det jag skrev, bara exempel), hastighet, båda är 1600 mhz.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken spänning är det om du inte gör några inställningar? 1.5V eller högre? För det kan vara att dina nya är känsliga för högre spänning?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ladda ner bios 2105 (om du inte har det)
http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A785TDV_EVO/#download
och installera.

Använd minnen som fungerar och ändra manuellt till den volten som dina nya minnen har. Testa med 1 sticka i den blå porten längst från cpu:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wakka:

ladda ner bios 2105 (om du inte har det)
http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A785TDV_EVO/#download
och installera.

Använd minnen som fungerar och ändra manuellt till den volten som dina nya minnen har. Testa med 1 sticka i den blå porten längst från cpu:n.

Nu fungerar det! Tack så mycket, det var en biosuppdatering som behövdes! Har alltid dragit mig för att uppdatera bios "dont fix what is not broken", men nu var det ju tydligen "broken". Nåja tack ännu en gång!

Noobfråga: Det är ju 4 slots, har alltid tidigare kört med mina moderkort minnena på plats 1 och 3, vill minnas att det är något med dualchannel?! Är det inte så längre? Ska minnena sitta i ex 3 och 4?

Noobfråga2: Kan jag köra med mina gamla minnen? Är ju som sagt samma hastighet och timings, enda som skiljer är volten. Isåfall ska de gamla minnena sitta i slot 1 och 2 och de nya i slot 3 och 4? Eller ska de nya i slot 1 och 3 och de gamla i slot 2 och 4?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inga noobfrågor Oftast sätter man dem i samma färg för att det skall funka, men det kan vara olika beroende på mobo, så för att vara säker, kolla alltid manualen. Sätt dem som att du skall ha dem i tvåstickskombination, alltså de nya i den ena färgen och de gamla i den andra färgen, då bör det funka bäst/lättast iaf

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det finns inga noobfrågor Oftast sätter man dem i samma färg för att det skall funka, men det kan vara olika beroende på mobo, så för att vara säker, kolla alltid manualen. Sätt dem som att du skall ha dem i tvåstickskombination, alltså de nya i den ena färgen och de gamla i den andra färgen, då bör det funka bäst/lättast iaf

Tack tack! Det verkar fungera bra!
Tack för all hjälp alla!