[projektlogg]Vatten i ett Bitfenix Raider

Permalänk

[projektlogg]Vatten i ett Bitfenix Raider

Har kollat efter ett nytt chassi ett tag nu då det jag använder (Ett Antec slk3000b) helt enkelt börjar bli gammalt och saknar många moderna funktioner som nätaggregat i botten med separat luftflöde mm.
Chassit jag börjar fastna för mer och mer är Bitfenix Raider som rubriken säger men har lite funderingar om vatten kompatibilitet i chassit då jag har en dröm om vattenkylning någon gång.

Jag har googlat runt lite efter Raider chassin med vattenkylning men främst hittat Detta bygget där en kille moddar in en 240 radiator i fronten på chassit. Själv funderar jag mer på att göra hål i taket och fästa radiatorn mellan taket på lådan och mesh hatten den har av någon outgrundlig anledning då det verkar väldigt trångt mellan moderkortet och taket i lådan.

Här Nedan kommer lite mätningar jag försökt göra genom uppskattningar men som är lite svåra att bekräfta eftersom jag inte hittat några riktigt bra bilder på hur det ser ut under "hatten" på chassit och framför allt hur mycket plats där finns. Toppen verkar vara i samma mesh som fronten så ska nog inte vara några problem med luftflödet genom det i alla fall.

Sen lite uppskattningar på ungefär hur mycket plats där borde kunna vara längdmässigt. Ser ut som en 240 inte ska vara några som helst problem och att även en 360 skulle kunna gå in med lite vilja.

Så vad tror ni som har chassit om dessa tankar, finns det så mycket plats som jag tror så det är lätt genomförbart?

Permalänk

Eller det kanske till och med skulle gå och få in en 200mm radiator utan att behöva modifiera lådan?
Vore nice om någon kunde visa en bild på hur locket ser ut på insidan!

Permalänk

Tja, har ett Bitfenix Raider chassi liggandes tomt hemma just nu, kan försöka få upp lite bilder i helgen om du vill.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Om jag kommer ihåg kan jag ta lite bilder och måtta om du vill.
Ska se vad hjärnan fortfarande har i minne när jag vaknar igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle även kunna få nämna några ställen jag ska mäta. Är det någon speciell sida eller del eller något annat?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tja, har ett Bitfenix Raider chassi liggandes tomt hemma just nu, kan försöka få upp lite bilder i helgen om du vill.

Skrivet av HerrGoreMann:

Om jag kommer ihåg kan jag ta lite bilder och måtta om du vill.
Ska se vad hjärnan fortfarande har i minne när jag vaknar igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle även kunna få nämna några ställen jag ska mäta. Är det någon speciell sida eller del eller något annat?

Hade varit kanon, Det stället jag är mest intresserad av är utrymmet mellan chassits tak och mesh-locket ovanpå. Hur stort utrymme finns där och är där bara tomrum eller finns där annat också? Som bilderna försökte visa hoppas jag på att det ska gå att få in en 240 eller 360 radiator i detta utrymme. Hade även varit nice med nån bild som visar hur 5.25" buren sitter fast i taket samt info om den sitter centrerad i chassit eller förskjuten åt något håll då en 360 rad hade gått ut ovanför den enligt mina beräkningar.

Permalänk
Inaktiv

Passiv CPU-kylare?

Permalänk
Hedersmedlem

Lite film och bilder där man ser topppen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UKM3...
http://www.youtube.com/watch?v=D0B6aoH7Mis&feature=player_det...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZXx1...

Här med en Corsair H100: Inte så snyggt....

Tror inte du får plats med 50mm under toppen. Kanske man kan ha radiatorn och fläktarna på varje sin sida av plåten?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Lite film och bilder där man ser topppen:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=UKM3...
http://www.youtube.com/watch?v=D0B6aoH7Mis&feature=player_det...
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ZXx1...

Tror inte du får plats med 50mm under toppen. Kanske man kan ha radiatorn och fläktarna på varje sin sida av plåten?

Helt rätt, tanken är att ha radiatorn mellan taket och mesh-locket med fläktarna i push inuti chassit, frågan är bara om en radiator får plats i mellan tacket och mesh-locket, kommer självklart skära ut hål i taket så det sitter ordentligt

Den uppfästningen av H100 kylaren såg ju inget vidare ut. Antar att de fäst den med typ buntband i det befintliga 200mm hålet med både radiator och fläktar inuti chassit?

Skrivet av El_Raspberry:

Passiv CPU-kylare?

Nope, men hoppas på att kunna köra med tex 3st 120mm fläktar i 600RPM eller nått liknande

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

Helt rätt, tanken är att ha radiatorn mellan taket och mesh-locket med fläktarna i push inuti chassit, frågan är bara om en radiator får plats i mellan tacket och mesh-locket, kommer självklart skära ut hål i taket så det sitter ordentligt

Den uppfästningen av H100 kylaren såg ju inget vidare ut. Antar att de fäst den med typ buntband i det befintliga 200mm hålet med både radiator och fläktar inuti chassit?

Vet faktisk inte. Det kommer från detta review: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/BitFenix_R...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Hittade denna bilden i reviewn du länkade, första bilden jag sett som faktiskt visar insidan av locket! Samt texten:

Citat:

Unfortunately, the top panel is not designed to fit a water cooling radiator.

Jag tycker snarare det ser ut som ett perfekt ställa att modda in en radiator på om man har fläktarna på andra sidan plåten, alltså inuti chassit OM det finns plats nog på höjden för en radiator.

För övrigt en lite rolig recension, de klagar på luftflödet för att det inte går att dra kablarna bra när de har gjort ett fantastiskt dåligt jobb med det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lanbonden:

http://i.neoseeker.com/neo_image/195950/article/BitFenix_Raid...

Hittade denna bilden i reviewn du länkade, första bilden jag sett som faktiskt visar insidan av locket! Samt texten:

Jag tycker snarare det ser ut som ett perfekt ställa att modda in en radiator på om man har fläktarna på andra sidan plåten, alltså inuti chassit OM det finns plats nog på höjden för en radiator.

För övrigt en lite rolig recension, de klagar på luftflödet för att det inte går att dra kablarna bra när de har gjort ett fantastiskt dåligt jobb med det!

Jo fast de hade kanske inte tänkt sig att såga i lådan. Har inte läst reviewn, såg inte seriöst ut.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Om jag kommer ihåg kan jag ta lite bilder och måtta om du vill.
Ska se vad hjärnan fortfarande har i minne när jag vaknar igen...

Skickades från m.sweclockers.com

Du skulle även kunna få nämna några ställen jag ska mäta. Är det någon speciell sida eller del eller något annat?

Som tidigare nämnt i tråden är det framförallt hur hög toppen är som jag är intresserad av att veta och om man kan få in en 12 cm bred och 5cm tjock radiator där, sen gärna en uppskattning om hur långt fram 5.25" facken sitter och gärna någon bild på hur de sitter fast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Som tidigare nämnt i tråden är det framförallt hur hög toppen är som jag är intresserad av att veta och om man kan få in en 12 cm bred och 5cm tjock radiator där, sen gärna en uppskattning om hur långt fram 5.25" facken sitter och gärna någon bild på hur de sitter fast.

Det ser tyvärr inte ut som det... Locket är alldeles för lågt för det.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Det ser tyvärr inte ut som det... Locket är alldeles för lågt för det.

Skulle du kunna mäta hur högt det är? Finns ju radiatorer i väldigt varierande tjocklekar så kanske går med någon?

Permalänk
Medlem

Då det går som en båge är det ju olika höjd. Men på det lägsta är det ungefär 3,5cm och det högsta 4,5cm.
Så någon 50mm får du inte in.
Du skulle kunna få in en 30mm rad där skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Då det går som en båge är det ju olika höjd. Men på det lägsta är det ungefär 3,5cm och det högsta 4,5cm.
Så någon 50mm får du inte in.
Du skulle kunna få in en 30mm rad där skulle jag tro.

Tackar för måtten, en sista sak, skulle du kunna mäta hur brett själva mesh gallret är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Tackar för måtten, en sista sak, skulle du kunna mäta hur brett själva mesh gallret är?

Ganska exakt 15cm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Skrivet av HerrGoreMann:

Ganska exakt 15cm

Skickades från m.sweclockers.com

Då är ju bredden inget problem i alla fall, kanske till och med går att få in en radiator för 140mm fläktar enligt bredden då. Riktigt synd på höjden bara, får se om jag får igenom affären på Raidern jag har på gång här på forumet annars kanske det är lättast att kolla efter en annan låda...
Måste dock säga att jag verkligen gillar utseendet och funktionerna i den för övrigt annars.

Permalänk

Kommer med en liten update nu när jag har fått hem chassit och fått möjligheten att vrida och vända på placeringen av olika komponenter!

Börjar med en bild på hur toppen faktiskt ser ut på undersidan och varför där inte fanns riktigt så mycket plats som jag önskade!

Nästa bild är på taket av själva chassit, här kommer jag kapa upp ett lämpligt hål för en radiator när jag vet exakt vilken radiator där kommer sitta.

Fortsätter med mina fantastiska pappradiatorer föreställande en EK RAD-XT 360 och en Magicool slim 240, Valde att göra såhär för att få så bra känsla av hur det skulle passa som möjligt.

Lite test bilder:

Som ni ser går det att få in en 360 radiator, men det är verkligen på håret och jag är orolig att chassit kommer bli väldigt ostadigt om jag kapar bort hela taket så börjar luta åt en 240 modell.

Här syns det hur mycket för tjock Ek radiatorn är och hur Magicool raden verkar passa!

Såhär långt var jag fortfarande inne på att ha en 240 EK radiator istället och försänka den 1cm ner i taket på lådan, så jag fixade ett moderkort i papp också och testade hur mycket utrymme jag hade att leka med i toppen, som ni ser var där plats för en fläkt och inget mer

En bild med pappradiatorn på plats mellan taket och locket, sitter kanon där, landar kanske lite längre fram i den slutgiltiga monteringen men får försöka anpassa den med det stora hålet som redan finns där.

Och sist men inte minst en bild på lite andra grejer jag fått hem än så länge

Jag har fittings och en begagnad Magicool slim 240 på väg hem som förhoppningsvis kommer i början av veckan. Det jag fortfarande behöver är en lämplig TYST pump tex en MCP350 så har du en sådan eller någon annan TYST pump du vill sälja så hör gärna av dig via pm eller svara i min annons

Permalänk
Medlem

Kul att du tog tag i det. Håller tummarna för att du lyckas lösa allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Lyckades få tillgång till bil igår så var iväg och inhandlade ljuddämpningsmatta på biltema då det känns som det kommer behövas på framförallt sidopaneler som är väldigt tunna och ostabila! I alla fall jämfört med de tjocka plåtsidorna med dämpmatta som mitt nuvarande chassi har. Klantig som man är fick jag inte med mig bankkortet så kontanterna jag hade på mig räckte bara till dämpmattan och inte svart sprayfärg som jag tänkte använda på mattan för att få ett lite snyggare chassi.

Utöver äventyret på biltema kom det ett paket med lite grejer i, som tro det eller ej inte är begagnade!
Tack så mycket för sponsringen och tipsen med vattenkylningen Artur:

Så vad fanns då med i paketet, jo en 3 pins förgrenare så jag kan koppla fler fläktar på fläktkontrollern som annars är begränsad till 5 fläktar samtidigt som jag kommer använda mig av 6st. De 3 fläktarna ni ser är 3st gentle typhoon 1150 RPM som förhoppningsvis ska bli riktigt tysta och trevliga på lite lägre effekt. Och slutligen är där en MCP350 plus en alphacool ddc top acetal.

Bild på pumpen och det i jämfört med den ursprungliga enorma toppen!

och slutligen en bild på pumpen med den nya toppen monterad.

Nästa steg är att jag ska få hem radiator + fittings som förhoppningsvis är postade och kommer snarast så jag kan ge mig på att börja läcktesta systemet (ska bli spännande då i princip allt är begagnat!) samt moddifiera lådan för att få in alla komponenter.

Permalänk

Fick hem de sista grejerna jag behövde till vattenkylningen idag, först ut 8 st EK 1/4" 10/13 fittings:

Och en liten tunn 240mm radiator som förhoppningsvis passar på tilltänkt plats, visst syns det att den är begagnad men förutom lite damm är den i helt ok skick.

Nu börjar det roliga, att som total nybörjare på det här med vattenkylning testa systemet. Mycket vatten på golvet senare efter diverse tabbar hade jag fått ihop en fungerande slinga, dock utan reservoar då jag behöver en bit slang till för att kunna både fylla och ha den inkopplad samtidigt som jag inte vill kapa av mer slang (fick med 3 korta bitar från början) för att det vore snopet om den inte räckte i det riktiga bygget.

Är det bara jag som får lite obehags känslor av färgen på slangen?

Kan tillägga att jag än så länge är väldigt nöjd med pumpen, blev inget riktigt ljudtest eftersom tjejen hade igång sin laptop i rummet bredvid, men jag kunde inte höra den på längre än 20-30 cm avstånd i en inte så tyst miljö. Konstaterade dock att den vibrerar lite lätt så kommer nog bygga en hållare av skumgummi eller liknande material för att inte föra vidare vibrationerna till chassit.

Kommer förhoppningsvis komma en större update till helgen när jag har mer tid, men kunde inte motstå att testa lite idag

Permalänk

Ska följas

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, och kom ihåg: Det kan inte bli för lite bilder:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Blev mycket festande och lite moddande i helgen än så länge men passar på att visa lite vad som har hänt sen sista updaten ändå!

Börjar med en bild där man ser den verkliga storleken på radiatorn och chassit, som ni ser hade det gått med 360 varianten av samma radiator men det är precis och jag är lite orolig att chassit hade blivit väldigt instabilt av det?

Här ser ni framsidan av chassit med 3.5" och 5.25" slotsen, Jag har redan plockat bort den löstagbara plåten för de övre 3.5" platserna.

Samma sak men annan vinkel

Gjorde en pappersskiss av radiatorn för att ha något att gå efter när jag börjar kapa i tacket på chassit. Tanken är att jag ska kapa efter de inre linjerna så det blir en kant som hela radiatorn ligger emot för att få konstruktionen så stabil som möjligt.

Är lite kluven fortfarande hur jag ska göra med hålen till fittings till radiatorn, ska jag bara förlänga kapningen 2,5cm eller borra 2st 2cms hål? Hållen känns snyggare men har inget 2cm borr (Har brist på alla typer av borr insåg jag...)

Kommer bli tajt att utnyttja översta 5.25" slotten, men jag behöver bara 3 av de fyra för tillfället i alla fall så det är lugnt.

Borrade ut nitarna och har nu plockat bort 3.5" platserna helt och hållet, de fyller ingen funktion för mig ändå eftersom det ända som passar i de är den vanliga HDDn som jag kommer ha upphängd i en 5.25" plats istället för att minimera vibrationer.

Snabbfästena för 5.25" platserna var nästa del som rök, De är säkert jättetrevliga och smidiga för någon, men kändes plastiga och skramliga och det sista jag vill ha är ett par maracas i datorn

Ungefär såhär hade jag tänkt placera pump och reservoar i det färdiga bygget så småningom. Självklart kommer pumpen stå på någon form av dämpmaterial för att förhindra att vibrationer sprider sig till chassit!

Lite tveksam till att jag kommer använda detta i det färdiga bygget, men kände att detta var rätt när jag kom hem på fyllan efter utekvällen 3 i natt... Får väll vara glad jag inte moddade något dumt i alla fall
Ramarna eller vad jag ska kalla de är gjorda av någon form av skumplast och skulle nog faktiskt kunna fungera till dämpning mellan chassi o fläkt/radiator.

Sist så har jag även klippt till ljuddämpningsmattan från biltema till en av chassisidorna för att se hur det blev och måste säga att det blev en enorm skillnad i stabiliteten på den tunna chassisidan även om den fortfarande är rangligare än sidorna på mitt gamla chassi. Jag har även mattan för andra chassi sidan klar, men den får vänta med montering tills jag vet hur mycket plats där finns kvar efter kabeldragning på baksidan av moderkortsplåten.

Det som är på G nu är att jag ska försöka låna ett borr i rätt storlek för att borra hållen där jag ska fästa reservoaren samt någonting att kapa ut hålet i taket med. Meningen från början var att fixa det förra veckan hemma hos föräldrarna när jag skulle haft tillgång till bil, men så blev det inte och chassit är lite klumpigt för att ta på bussen.

Kort och gott en liten att göra lista

  • Kapa ut hålet i taket på lådan för radiatorn

  • Borra hålen så jag kan skruva fast reservoaren

  • Borra 4st hål i botten på 5.25" hållaren så jag kan fästa min ssd där istället för i botten på lådan där pumpen kommer sitta. Behöver dock en mindre borrmaskin eller plocka ut hela hållaren och sen nita fast den igen vilket kräver att jag får tag i utrustning till att nita med också..

  • Kapa bort den perforerade plåten som sitter framför alla fläktplatser? I normala fall hade jag gjort detta direkt, men jag är lite osäker på om det kommer behövas denna gången i och med att jag kommer använda så långsamma fläktar, tänker jag fel nu?

  • Montera in den kompletta vattenkylningen och läcktesta den på plats.

  • Klä övriga ostabila delar av lådan i dämpmatta.

Permalänk

Har kommit ytterligare en bit på vägen nu men har paus nu eftersom jag stött på lite problem, men update först och problemen sist!

Fick låna en vinkelslip idag, blev kanske inte hundra snyggt men gör sitt jobb i alla fall. Först ut valde jag att testa på ett ställe som var lätt att komma åt och svårt att misslyckas med, blev fronten som fick sätta livet till. Kommer slipa till kanterna när jag kommer åt en metallfil någon gång

Även fläktgallret i botten fick sig en omgång av vinkelslipen

Toppen däremot... Allt såg bra ut fram tills jag fick för mig att dra till med 2 förlängningar för slangarna på frihand, ser katastrof ut men tack och lov är det inget som kommer synas när det är färdigt i alla fall, men ack vad det stör mig...

Som sagt i princip osynligt när man lägger radiatorn på det, sen chassits lock över det och det kommer inte synas i alla fall.

Körde bort kanten lite försiktigt med vinkelslipen samt borrade 2 hål i plåten så det gick att montera fästena till reservoaren.

Gjorde en provmontering och insåg att slangarna inte alls är så samarbetsvilliga på att böja sig utan gärna bara sitter i den böjda form de kom med, Tips på hur jag ska kunna få till bättre böj på dem utan att de viker sig?

Topview:

Och undersidan:

Dags att provfylla systemet igen, denna gång med allt inkopplat, börjar inse att jag kanske missat en liten detalj i planeringen men hur ska jag lyckas fylla systemet, var får jag in vattnet och ut luften med denna typ av reservoar?!

Så mina två nuvarande problem jag behöver hjälp med är:

1) Slangarna, testade att bada de i lite varmare vatten utan något större resultat, Känns som de borde bli mjukare så jag kan böja de mer som jag vill av värme men hur långt behöver man gå och vad brukar de tåla, kokande vatten? Hårfön?

2) Hur ska jag fylla systemet och kunna lufta det? Vad kommer jag behöva till detta? Kom med förslag på hur ni löst detta problem om man inte har en stor reservoar med luftningshål.

Permalänk
Medlem
Citat:

1) Slangarna, testade att bada de i lite varmare vatten utan något större resultat, Känns som de borde bli mjukare så jag kan böja de mer som jag vill av värme men hur långt behöver man gå och vad brukar de tåla, kokande vatten? Hårfön?

Använd hårfön!

Citat:

2) Hur ska jag fylla systemet och kunna lufta det? Vad kommer jag behöva till detta? Kom med förslag på hur ni löst detta problem om man inte har en stor reservoar med luftningshål.

Finns det inte fler hål i bottnen? Kör in och ut där istället då. Så är det bara att lyfta på locket när du luftar och fyller systemet.

Vet att det pajar slangdragningen lite, men vad fan!

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Så mina två nuvarande problem jag behöver hjälp med är:

1) Slangarna, testade att bada de i lite varmare vatten utan något större resultat, Känns som de borde bli mjukare så jag kan böja de mer som jag vill av värme men hur långt behöver man gå och vad brukar de tåla, kokande vatten? Hårfön?

2) Hur ska jag fylla systemet och kunna lufta det? Vad kommer jag behöva till detta? Kom med förslag på hur ni löst detta problem om man inte har en stor reservoar med luftningshål.

1) Hårfön eller håll slangen över vattenkokaren.

2) Flippa reservoaren och kör med de två hålen i botten, ett för in och ett för luftning. (Antar att det är en EK Basic 150)

Permalänk
Skrivet av Svurre:

Använd hårfön!

Ska testas om du tror på det kan ju inte bli värre än de bråkiga kablarna jag har nu i alla fall

Skrivet av Svurre:

Finns det inte fler hål i bottnen? Kör in och ut där istället då. Så är det bara att lyfta på locket när du luftar och fyller systemet.

Vet att det pajar slangdragningen lite, men vad fan!

Finns 2 hål till under reservoaren (hade varit så mycket smidigare med 2 i toppen...) så kan testas, kommer dock bli så pass trångt i lådan att jag får plocka ut reservoaren för att fylla på i så fall fast det är ju bättre än att inte kunna fylla på alls

Permalänk
Skrivet av Babianen:

1) Hårfön eller håll slangen över vattenkokaren.

2) Flippa reservoaren och kör med de två hålen i botten, ett för in och ett för luftning. (Antar att det är en EK Basic 150)

Köpte den begagnad men jo tror det är en EK basic 150, ser ut som en sådan i alla fall.

Insåg inte att man kunde skruva isär den tidigare men det gick ju utan problem. Om jag nu vänder på den vilket det lutar åt vill jag cleara en sak. Hålet man kopplat det inre röret till är det man ska ha som "in" va?