Vart sitter min Bios swtich på mitt kort?

Permalänk
Medlem

Vart sitter min Bios swtich på mitt kort?

Hej igen. Råkade skicka detta i fel tråd innan och antar att detta blir den rätta.

Jag ska försöka flasha mitt kort efter att jag nu fått reda på att det ska funka. Detta är mitt kort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=646720#reviews

Jag ska försöka flasha mitt kort till 6970, men jag har letat framtill och runtom, måste jag verkligen plocka ut kortet för att hitta switchen? Det kan ju inte funka då datorn inte kommer att starta utan bios? Jag har inte hittat någon 100% bra guide än, men som jag förstår det så har du datorn igång, medans datorn är igång så byter du swtichen till det nummret som den inte står på, tex från 2 till 1. sen öppnar du ett program som typ installerar bios:en sedan starta om datorn. om det funkar så funkar det, annars så är det bara att byta tillbaka switch?

Är detta korrekt eller ska man redan när datorn är avstängd byta till den andra bios:en?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Allt jag gjorde var att flippa switchen. gjorde dock detta då datorn va av.
Har ju tyvärr inte burken här då den är på vift hos en bekant som bränt sitt 7970 och behövde något undertiden.

Men iaf. switchen ska sitta precis baktill vid pci plåten.

Ser ditt kort exakt ut som det på bilden? med kylare ocksåvidare?
Du kan jämföra partnumret med det som står på kompletts hemsida.

EDIT:

Det är en liten switch med metalliskt hus och själva "knoppen" i svart plast.
Tittar man lite extra noga ska den inte gå att missa.
Finns bara 2 steg så antingen från vänster till höger eller tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Allt jag gjorde var att flippa switchen. gjorde dock detta då datorn va av.
Har ju tyvärr inte burken här då den är på vift hos en bekant som bränt sitt 7970 och behövde något undertiden.

Men iaf. switchen ska sitta precis baktill vid pci plåten.

Ser ditt kort exakt ut som det på bilden? med kylare ocksåvidare?
Du kan jämföra partnumret med det som står på kompletts hemsida.

EDIT:
http://cdn5.tweaktown.com/content/4/1/4155_10_sapphire_radeon...

Det är en liten switch med metalliskt hus och själva "knoppen" i svart plast.
Tittar man lite extra noga ska den inte gå att missa.
Finns bara 2 steg så antingen från vänster till höger eller tvärtom.

Japp. Jag har exakt det jag linkade, självklart Okej jag ska ta en titt efter jag ätit lite.
Hur menade du att du gjorde? stängde du av datorn och flippade sedan starta upp den och installerade eller flippade du den medan datorn var igång?

Btw till den viktigaste frågan. Detta kan inte paja kortet va? Inte typ att det börjar lukta rök och brinna efter 30 min spelande s¨länge den håller ca 60-70 c load

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Tackar! Det var mig en liten swtich det där

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

Japp. Jag har exakt det jag linkade, självklart Okej jag ska ta en titt efter jag ätit lite.
Hur menade du att du gjorde? stängde du av datorn och flippade sedan starta upp den och installerade eller flippade du den medan datorn var igång?

Btw till den viktigaste frågan. Detta kan inte paja kortet va? Inte typ att det börjar lukta rök och brinna efter 30 min spelande s¨länge den håller ca 60-70 c load

Alltså jag har inte haft några sådana problem. Mina är vattenkylda så värmeutveckling har jag inte exakta värde på med fläktlösningen.
Men du ska helt klart inte få över 75 grader. Beror ju lite på chassi och så... Men tröskeln för grafikkort i regel ligger ju runt 85 grader.

Rakt upp o ner som det låter.
Byt läge på switchen och boota upp, 6970 biosen låg färdigt på mina kort i läge 2.
Gjorde inget annat än så. kollade bara sen så att de klarade 3dmark ett o ett för sig.
Mest så allt fungerar felfritt.

Skulle det vara så att dina inte kommer med det färdigt så kommer här lite intressant läsning: 6950 to 6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Alltså jag har inte haft några sådana problem. Mina är vattenkylda så värmeutveckling har jag inte exakta värde på med fläktlösningen.
Men du ska helt klart inte få över 75 grader. Beror ju lite på chassi och så... Men tröskeln för grafikkort i regel ligger ju runt 85 grader.

Rakt upp o ner som det låter.
Byt läge på switchen och boota upp, 6970 biosen låg färdigt på mina kort i läge 2.
Gjorde inget annat än så. kollade bara sen så att de klarade 3dmark ett o ett för sig.
Mest så allt fungerar felfritt.

Skulle det vara så att dina inte kommer med det färdigt så kommer här lite intressant läsning: 6950 to 6970

Okej. Ska testa att starta om datorn då och bara flippa över först och se. Tack!

Har läst artikeln redan. Blev grymt osäker då man kommer till delen när man ska spara och allt för att inte det ska uppstå problem. Vem vill hålla på att krångla med grafikkortet inpå en helg

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

ahh illa. Det funkade inte för mig. Shader var fortfarande på 1408

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk

Här har du guide:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/987558-amd-radeon...

Jag använde dock ATIflash istället och boota från en usb sticka.

Hade inte du redan en tråd om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlyfftPotatis:

ahh illa. Det funkade inte för mig. Shader var fortfarande på 1408

Ja då e det bara till att helt enkelt följa den guiden då det är techpowerup som gjort verktyget och de har bra koll på det.
brukar sj följa många av deras guider. och de här med att spara ner och så e ju för du ska kunna återställa.
men tack vare du har biosswitch så skulle det inte funka så bara slår du tillbaka den till den tidigare positionen också ör allt som det var innan.
testa bara inte o flasha i båda lägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Här har du guide:
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/987558-amd-radeon...

Jag använde dock ATIflash istället och boota från en usb sticka.

Hade inte du redan en tråd om detta?

Jag läser för tillfället en guide på http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159. sweclockers guide värkar ju 200 gånger mer komplicerad.

Det jag inte fattar är hur jag sparar mina gamla bios.. ''If you have a custom design or 1 GB card, then use RBE to modify your existing BIOS. Save the BIOS from your card, load it into RBE, enable the shader unlock option on the last tab, then flash that modified BIOS to the card''

Har inte heller lust att misslyckas att spara ner biosen ifall det nu inte skulle funka. Vet inte hur jag ska få hjälp med detta. Det finns ju tusentals guider som säger olika.

Jo jag har det, men som skriver innan så råkade jag posta den 1a fel.

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoppey:

Ja då e det bara till att helt enkelt följa den guiden då det är techpowerup som gjort verktyget och de har bra koll på det.
brukar sj följa många av deras guider. och de här med att spara ner och så e ju för du ska kunna återställa.
men tack vare du har biosswitch så skulle det inte funka så bara slår du tillbaka den till den tidigare positionen också ör allt som det var innan.
testa bara inte o flasha i båda lägen

Det jag inte fattar riktigt med deras guide är hur tusan jag ska spara mina bios. citerat från deras guide ''If you have a custom design or 1 GB card, then use RBE to modify your existing BIOS. Save the BIOS from your card, load it into RBE, enable the shader unlock option on the last tab, then flash that modified BIOS to the card''

Om du är kung på detta, tror du att du skulle kunna hjälpa mig över skype eller så ?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag läser för tillfället en guide på http://www.techpowerup.com/articles/overclocking/vidcard/159. sweclockers guide värkar ju 200 gånger mer komplicerad.

Det jag inte fattar är hur jag sparar mina gamla bios.. ''If you have a custom design or 1 GB card, then use RBE to modify your existing BIOS. Save the BIOS from your card, load it into RBE, enable the shader unlock option on the last tab, then flash that modified BIOS to the card''

Har inte heller lust att misslyckas att spara ner biosen ifall det nu inte skulle funka. Vet inte hur jag ska få hjälp med detta. Det finns ju tusentals guider som säger olika.

Jo jag har det, men som skriver innan så råkade jag posta den 1a fel.

Det är samma guide bara att den på sweclockers är översatt till svenska.. Står längre ner i guiden här på sweclockers. Svar på dina frågor finns även i den tråden..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Det är samma guide bara att den på sweclockers är översatt till svenska.. Står längre ner i guiden här på sweclockers. Svar på dina frågor finns även i den tråden..

Aja jag har flippat swtichen nu och ska ge det ett försök

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Jag fattar nog alla andra steg förutom steg 3. ''- Öppna GPU-Z och Spara ditt "Original BIOS" -> "BIOS Version ikonen"''

Hur sparar jag? Fattar noll

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

Jag fattar nog alla andra steg förutom steg 3. ''- Öppna GPU-Z och Spara ditt "Original BIOS" -> "BIOS Version ikonen"''

Hur sparar jag? Fattar noll

Du ser där det står BIOS verision och sen siffror och bokstäver efter den är det ett chipp med en pil. Tryck på chippet. Kan hålla med om att det är oklart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Du ser där det står BIOS verision och sen siffror och bokstäver efter den är det ett chipp med en pil. Tryck på chippet. Kan hålla med om att det är oklart!

http://tpucdn.com/gpuz/screen1.gif

ja tackar, men spara i BIOS Version ikonen. Vart ser jag den?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

ja tackar, men spara i BIOS Version ikonen. Vart ser jag den?

Nu hänger inte jag med. För att spara bios så trycker du på chippet jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Nu hänger inte jag med. För att spara bios så trycker du på chippet jag nämnde.

joda, men vart ska jag spara det? trycker på pilen sen ''save to file'', men den visar ingen specific map, utan bar aalla mina mappar på mina 2 diskar.

eller vänta här. ska jag skapa en ny map som heter BIOS Version ikonen?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

joda, men vart ska jag spara det? trycker på pilen sen ''save to file'', men den visar ingen specific map, utan bar aalla mina mappar på mina 2 diskar.

eller vänta här. ska jag skapa en ny map som heter BIOS Version ikonen?

Spara den till skrivbordet och döp den till original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lergöken:

Spara den till skrivbordet och döp den till original.

mitt mod map är en notepad fil vilket gör att jag inte lyckas lägga ner mina bios i den (mina bios är i en vlc ikon)

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Skrivet av KlyfftPotatis:

mitt mod map är en notepad fil vilket gör att jag inte lyckas lägga ner mina bios i den (mina bios är i en vlc ikon)

Va? Hur kan en map vara en notepad fil?