Hur är civ.ing på data samt informationsteknik på olika skolor i Sverige?

Permalänk

Hur är civ.ing på data samt informationsteknik på olika skolor i Sverige?

Hej!
Jag läser just nu tekniskt basår men ska snart välja civilingenjörs inriktning och skola, som vanligt börjar jag bli extremt nojjig och tveksam i sista sekunden och kan nu inte bestämma mig vad jag vill. Har nu i typ två år varit ganska bestämd på att jag vill gå informationsteknik på Chalmers men nu börjar jag bli osäker, betygsvis hoppas jag att jag klarar det (tror jag hade ca 21 med merit när jag räknade på det, har tyvärr inte full merit men söker ju i BII p.g.a. TB) men är inte säker, har det hänt att betygen har skuttat upp mer än en poäng högre på ett år förut och i sådant fall hur vanligt är det? Vet att de kommer har en hel del mer platser denna gången vilket i teorin borde leda till lägre betyg men samtidigt känns det som IT är en utbildning som är på väg "uppåt", vågar inte lita på att man kommer in på sin garantiplats från TB då det bara är typ 10 platser och vi är typ 200pers. Men i alla fall om man räknar med att det inte skuttar upp allt för mycket i betyg så lär jag ju komma in men då är jag fortfarande osäker på om det är vad jag verkligen vill.

Som jag uppfattat det på Chalmers när jag snackat med folk som studerar där samt gått på informations tillfällen så är data mer hårdvaru nära programmering (typ tvättmaskiner, microvågsugnar, osv) och mer typ "dator" programmering som i mjukvara vi använder på våra datorer och projektledning om man går IT vilket jag personligen tycker är mer intressant. Kan säga att jag jobbat (och även praktiserat) en hel del som både systemutvecklare och webbutvecklare (då framförallt med högskoleingenjörer som kollegor) och känner väll att det är åt samma håll som jag vill men långt under min nivå redan idag, inget emot högskoleingenjörer, webbutveckling eller liknande men jag känner bara att jag hela tiden måste lägga mig på en nivå under mig och göra jobba med saker som tar emot när jag ser koden (hade jag haft tiden och möjligheten hade jag gärna skrivit om en del system från grunden men oftast får jag ju betalt för att lösa ett specifikt problem, lägga till någon funktion eller liknande och då får man helt enkelt göra det så snyggt som det går med vad som finns att tillgå). Och jag känner att om jag känner att mitt arbete inte är utvecklande samt att jag känner mig begränsad redan idag utan utbildning så är det verkligen en "dead end" att bli där. Jag är intresserad av avancerad mjukvaroutveckling med snygga lösningar genom avancerade algoritmer och liknande och tycker att det är sjukt intressant att läsa om hur man "utnyttjar" vissa knep i mattematiken för att göra saker mycket effektivare, jag försöker själv alltid effektivisera min kod och mina algoritmer till max och kan ibland lägga massa tid bara för att optimera något litet så mycket som möjligt, tycker t.ex. att projekt euler har ganska roliga problem. Tycker även projektledning och ledarskap generellt är kul och skulle mycket väl kunna tänka mig själv i en sådan roll. Så som det ser ut idag så funderar jag på att plugga IT på Chalmers och välja algorithms alt software development som master men har som sagt inte bestämt mig. Känner att jag gärna skulle vilja plugga lite utomlands också, gärna i USA, Frankrike, England eller Australien men kan tänka mig att de länderna är ganska populära och undrar också hur det ser ut med utlandsstudier på de olika skolorna. Skulle gärna höra åsikter från folk som läser de olika programmen på de olika skolorna. Kan tänka mig att skillnaden mellan data och IT kan variera mellan olika skolor.

De skolor som jag framförallt tänkt på är LTH, KTH och CTH. Känner att LTH verkar ganska vettigt men är egentligen inte sugen på att plugga i Lund då jag bott i de trakterna större delen av mitt liv. Men skulle vara kul att höra erfarenheter av er som går dessa linjerna på de olika skolorna samt se vad de är för skillnad. Jag kollade runt lite på betyg för att komma in och IT verkade ju inte vara jätte svårt att komma in på varken LTH eller KTH (typ runt 18 i BII).

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för hur det ser ut på LTH. När det gäller rena algoritmkurser inom mjukvara finns det för tillfället två man kan läsa, dels en grundkurs som ingår andra året på programmet och sedan en kurs i mer avancerade algoritmer man kan välja fjärde eller femte året. Så inte ett jättebrett utbud, däremot är han som håller de kurserna extremt duktig.
Vill du fördjupa dig med algoritmer tror jag även att köpenhamns universitet kan vara intressant att kika på, sakna internationellt civilingenjörsprogram där men det kan ju vara något om du läser dina tre grundår i sverige

Permalänk

Jag läser Civil.ing informationsteknik vid KTH, årskurs 3. Kan säga att IT-utbildningen blir vad du gör den till. Man läser ganska mycket matte, en del fysik, algoritmer, programmering(Java, C/C++, VHDL, Assembler, Erlang...) etc.. Sedan har man ganska många valfria kurser i 3an. Valde en till fördjupningskurs inom algoritmer, webbutveckling för java/php 2 stycken kurser och 1 kurs inom objektorienterad design för att kunna rita avancerade UML-diagram innan man sätter igång med kodandet. Som master kommer jag att välja Datalogi, där man har flera olika spår att välja mellan.

Mastern: http://www.kth.se/utbildning/program/2.166/program/svenska-ma...

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag läser tredje året Civ. Ing. IT på Chalmers.
Allt du skriver stämmer bra. Du verkar ha bra koll på hur IT och D ser ut på Chalmers.

Något som du får tänka på när du funderar på andra skolor som ex. KTH är att det inte ser likadant ut där. Jag har själv vänner som läser både Data och IT på KTH och programmen är inte särskilt lika de med samma namn på Chalmers. Det att du kollar upp vad det är för kurser man läser osv. för att få en bild av hur utbildningen ser ut.

För studier utomlands finns mycket information på Chalmers studentportal.
De största utbytesprogrammen som heter Erasmus och Chalmers World Wide följ länken ovan så kan du se vilka skolor Chalmers har utbyte med.
Erasmus riktar sig endast mot universitet i Europa medan World Wide är som det låter över hela världen, bl.a. de länder du nämnde. Oftast sker Erasmus-utbytet en termin eller två under mastern. World Wide utbytet kräver ett snitt >3,7 och sker innan mastern, konkurrensen är mycket hård för vissa länder/skolor. För båda programmen krävs lite arbete själv att välja ut kurser på skolan man vill till och se till så att man kan tillgodoräkna sig poängen.
Man kan också styra upp studier utomlands själv men då vänder man sig till det universitetet direkt.

Själv funderar jag på att läsa Software Engineering mastern men innan dess ska jag iväg till Silicon Valley på internship i 6 mån.

Lycka till med valet,
Mattias

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Skrivet av Darkpower:

Jag läser Civil.ing informationsteknik vid KTH, årskurs 3. Kan säga att IT-utbildningen blir vad du gör den till. Man läser ganska mycket matte, en del fysik, algoritmer, programmering(Java, C/C++, VHDL, Assembler, Erlang...) etc.. Sedan har man ganska många valfria kurser i 3an. Valde en till fördjupningskurs inom algoritmer, webbutveckling för java/php 2 stycken kurser och 1 kurs inom objektorienterad design för att kunna rita avancerade UML-diagram innan man sätter igång med kodandet. Som master kommer jag att välja Datalogi, där man har flera olika spår att välja mellan.

Mastern: http://www.kth.se/utbildning/program/2.166/program/svenska-ma...

Datalogi där verkade ju ha en del intressanta inriktningar ja. Vet du hur det är med utbyten på KTH? Hur är de andra eleverna generellt? Finns där många duktiga?

Skrivet av Vesh:

Kan bara tala för hur det ser ut på LTH. När det gäller rena algoritmkurser inom mjukvara finns det för tillfället två man kan läsa, dels en grundkurs som ingår andra året på programmet och sedan en kurs i mer avancerade algoritmer man kan välja fjärde eller femte året. Så inte ett jättebrett utbud, däremot är han som håller de kurserna extremt duktig.
Vill du fördjupa dig med algoritmer tror jag även att köpenhamns universitet kan vara intressant att kika på, sakna internationellt civilingenjörsprogram där men det kan ju vara något om du läser dina tre grundår i sverige

Jo det är ju bra att han är duktig, annars försvinner ju lite meningen med att över huvud taget läsa på så hög nivå
Ang Köpenhamn menar du då att man läser civ.ing inom IT på valfri skola i Sverige 3 år först och sedan söker till Köpenhamn? Hur funkar det med studiemedel och sådant då? Hur ser annars det ut med utbyten och de andra studerande på LTH?

Skrivet av matti4s:

Hej
Jag läser tredje året Civ. Ing. IT på Chalmers.
Allt du skriver stämmer bra. Du verkar ha bra koll på hur IT och D ser ut på Chalmers.

Något som du får tänka på när du funderar på andra skolor som ex. KTH är att det inte ser likadant ut där. Jag har själv vänner som läser både Data och IT på KTH och programmen är inte särskilt lika de med samma namn på Chalmers. Det att du kollar upp vad det är för kurser man läser osv. för att få en bild av hur utbildningen ser ut.

För studier utomlands finns mycket information på Chalmers studentportal.
De största utbytesprogrammen som heter Erasmus och Chalmers World Wide följ länken ovan så kan du se vilka skolor Chalmers har utbyte med.
Erasmus riktar sig endast mot universitet i Europa medan World Wide är som det låter över hela världen, bl.a. de länder du nämnde. Oftast sker Erasmus-utbytet en termin eller två under mastern. World Wide utbytet kräver ett snitt >3,7 och sker innan mastern, konkurrensen är mycket hård för vissa länder/skolor. För båda programmen krävs lite arbete själv att välja ut kurser på skolan man vill till och se till så att man kan tillgodoräkna sig poängen.
Man kan också styra upp studier utomlands själv men då vänder man sig till det universitetet direkt.

Själv funderar jag på att läsa Software Engineering mastern men innan dess ska jag iväg till Silicon Valley på internship i 6 mån.

Lycka till med valet,
Mattias

Tack för mycket bra information, skönt att höra att man har uppfattningen av Chalmers rätt i alla fall. Hur är dina kurskamrater i skolan?
Internship i Silicon Valley 6 månader låter ju verkligen intressant, skulle du ha lust att berätta lite mer om det? Vad är det du ska göra där? På vilket företag? Hur fick du det?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Tack för mycket bra information, skönt att höra att man har uppfattningen av Chalmers rätt i alla fall. Hur är dina kurskamrater i skolan?
Internship i Silicon Valley 6 månader låter ju verkligen intressant, skulle du ha lust att berätta lite mer om det? Vad är det du ska göra där? På vilket företag? Hur fick du det?

Jag har svarat i ett PM till dig.

Skulle någon annan läsa detta och vara intresserad av vad jag skrev så är det bara att PM:a mig.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk

Vet du hur det är med utbyten på KTH?
*Har tyvärr inte så stor koll på den fronten. Du får nog leta runt på KTH's hemsida.

Hur är de andra eleverna generellt? Finns där många duktiga?
*Absolut, dom flesta som går kvar är väldigt ambitiösa och kan sin grej

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Läste D på Chalmers och spenderade ett år i Seattle, och tycker definitivt att D låter mer passande än IT för dig baserat på vad du säger att du vill hålla på med efteråt. Din bild på vad som skiljer D och IT verkar lite skev dessutom. Jag har verkligen ingen kärlek för varken D-sektionen eller Chalmers i sig, men jag kan inte säga något om hur de ställer sig emot andra skolor heller. Tror nästan det är lite så att skolor i Sverige överlag är ganska kassa. Det behöver inte vara något större problem om du bara är lite ambitiös av dig.

Jag kan inte säga allt för mycket om IT heller, men det är min uppfattning att de läser många "mjuka" kurser med nästan sociologiskt lallande. Jag arbetade bara med ett tiotal IT-studenter genom mina år på Chalmers, men bilden jag fick av deras kompetens varierade från "har du någonsin skrivit en rad av kod?" till "så microsoft office är din experis?". En gång blev jag seriöst arg och besviken på att Chalmers ens låtit en snubbe ta sig så långt igenom dess utbildning som han kommit, sänkte liksom min egen examen i mina ögon. Men men, jag vill inte pissa över hela IT för det, jag delar bara med mig av den bild jag fått av dem.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Civilingenjör datateknik på KTH innehåller absolut inte någon hårdvara, det är teoretiskt rakt igenom (som på de flesta civilingenjörsutbildningar). Tvärtom innehåller it betydligt mer hårdvara, om än väldigt lite i jämförelse med exempelvis högskoleingenjörditot.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!