Brist på 7970 (Med eftermarknadskylare)

Permalänk
Medlem

Brist på 7970 (Med eftermarknadskylare)

Som många säkert vet, speciellt dom som går i tankarna att köpa ett 7970 är att det råder brist på kort med eftermarknadskylare.
Jag hade tankarna på ett XFX dual fan, nu känns det nästan som att det inte är lönt och förboka något utan istället invänta Nvidias svar på 7970 och hoppas på ett priskrig samtidigt som vi får in nya varianter av 7970 på marknaden.

Hur resonerar ni kring detta?
Har ni några tips på kommande 7970-kort som skulle va av intresse? Det har kommit upp en del nyheter nu på Swec om kommande kort så som MSI Lightning som säkert kommer ha en väldigt hög prislapp.

Glömde säga, vilket kort i dagsläget är det som verkar bäst? Tänker mest för överklockning och eftermarknadskylare.
(Jag vet, finns massor av tester ute, ville höra av era egna erfarenheter och inte enbart recensioner)

Permalänk

Vänta på kepler

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem

säger samma, vänta på Kepler. Off topic, fyf*n vad jag diggar din visningsbild RedSparowes! haha

Permalänk

Sapphire tar snart in en dubbelfläkt lösning som ersätter referenskortet både i pris och plats, dock väntar jag in VaporX/Toxic.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedSparowes:

Vänta på kepler

Det var min tanke då det är så nära inpå, om kepler presterar mycket bättre kommer prislappen nog vara hög. Jag har inget behov av något snabbare än ett 7970 för närvarande men eventuell prissänkning ser jag fram emot! Fast om kepler är tystare i både idle och load kan jag kanske överväga trots pris.

Skrivet av Buddychrist:

Sapphire tar snart in en dubbelfläkt lösning som ersätter referenskortet både i pris och plats, dock väntar jag in VaporX/Toxic.

Låter intressant, va länge sedan jag ägde ett Sapphire kort men detta ska följas, verkar som Gigabytes kort verkar va tystast just nu? (rätta mig gärna)

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Låter intressant, va länge sedan jag ägde ett Sapphire kort men detta ska följas, verkar som Gigabytes kort verkar va tystast just nu? (rätta mig gärna)

http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970... vet ej hur Gigabyte's kort är i ljudnivå men Sapphire visar bra resultat.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddychrist:

http://www.tweaktown.com/reviews/4599/sapphire_radeon_hd_7970... vet ej hur Gigabyte's kort är i ljudnivå men Sapphire visar bra resultat.

Ser lovande ut, har en fråga dock är det XFX OC version dom jämför med?
Tänkte på att Sapphires kort drog mer ström än XFX (vilket borde antyda på att det inte är det) vilket imponerar ännu mer att det är tystare trots att de drar mer ström.

Permalänk

Kollar man på rätt ställe så ska du nog kunna få tag på ett kort med eftermarknadskylare.. Inet hade t.ex ett Gigabyte Windforce 3x 7970 i lager förut.. Men inte längre.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Ser lovande ut, har en fråga dock är det XFX OC version dom jämför med?
Tänkte på att Sapphires kort drog mer ström än XFX (vilket borde antyda på att det inte är det) vilket imponerar ännu mer att det är tystare trots att de drar mer ström.

Nej inte Black versionen, men eftersom det drog lite för mycket i idle jämnfört mot dem andra HD7950/-70n så är det nog en drivrutinbugg, kommer nog dra samma som XFX vid lansering.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Väntar också otåligt. Framför allt vill jag ha Asus DC2 variant. Men verkar ju ta evigheter tills det släpps. :/

Permalänk
Skrivet av mapo:

Väntar också otåligt. Framför allt vill jag ha Asus DC2 variant. Men verkar ju ta evigheter tills det släpps. :/

Jo, tröttnade på att det skulle komma så blev ett annat 7970 istället.. DC2 verkar ju även ha lite problem med VRM temps och det vore väl lite segt kanske.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nixxor123:

Jo, tröttnade på att det skulle komma så blev ett annat 7970 istället.. DC2 verkar ju även ha lite problem med VRM temps och det vore väl lite segt kanske.

Det berodde på backplaten va? Har sett öppningar på backplaten på vissa andra kort nämligen.
Har aldrig bytt kylare på ett grafikkort (eller jo, ett Geforce 3 men det räknas knappt) men kan man inte ta bort backplaten eller försvinner garantin då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

...verkar som Gigabytes kort verkar va tystast just nu? (rätta mig gärna)

Finns ju en rätt stor tråd om 7970 med windforce: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1091507-gigabyte-...

Läser man sista sidorna där så finns en del info om hur det inte är så tyst hehe Låter dock som att det går att fixa enligt andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeak:

Finns ju en rätt stor tråd om 7970 med windforce: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1091507-gigabyte-...

Läser man sista sidorna där så finns en del info om hur det inte är så tyst hehe Låter dock som att det går att fixa enligt andra.

Aj då låter inte bra, inte läst så långt bak i tråden, sitter på ett liknande kort fast 6970 som är väldigt tyst enligt mig. Får bli och vänta in Sapphires kort då.

Permalänk
Medlem

http://www.guru3d.com/article/gigabyte-radeon-hd-7970-oc-wind...

Kyligt kort

Jag sitter i samma båt. Har okej setup men vill ha singelkort nu istället för CFX.

Känner mig också tvungen att vänta på kepler trots att jag egentligen vill ha Gigabyte kortet men så läste jag om Sapphires nya kort med specialkylaren och nu finns det alltså två saker att vänta på. Jobbigt värre.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Det berodde på backplaten va? Har sett öppningar på backplaten på vissa andra kort nämligen.
Har aldrig bytt kylare på ett grafikkort (eller jo, ett Geforce 3 men det räknas knappt) men kan man inte ta bort backplaten eller försvinner garantin då?

Ja du lär ju inte ha någon garanti kvar om du tar bort saker från grafikkortet. Asus har ju en historia av att vara lite sega med sina kort tyvärr. Men dem nya korten bör ha den delen av backplaten borta.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Det berodde på backplaten va? Har sett öppningar på backplaten på vissa andra kort nämligen.
Har aldrig bytt kylare på ett grafikkort (eller jo, ett Geforce 3 men det räknas knappt) men kan man inte ta bort backplaten eller försvinner garantin då?

Det råder tveksamheter runt det. De vrm som asus använder sägs vara tillverkade för att klara 120-130C och om så är fallet är 100C ingen fara alls.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Verkar som Sapphires kort är uppe på komplett, länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=743430
"på väg in 30.apr.2012. Datumet är obekräftat." Kanske är något standard-datum dom använder, annars är det en bra bit tills dess...

Permalänk

Du kanske redan har bestämt dig för det, men vänta på Kepler, finns ingen mening med att äga ett 7970 just nu, ska lämna tillbaka mina i veckan, och köpa nya när AMD fått koll på hur man fixar drivrutiner till sina 28mm's kort, alternativt köpa något kort från Kepler.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Du kanske redan har bestämt dig för det, men vänta på Kepler, finns ingen mening med att äga ett 7970 just nu, ska lämna tillbaka mina i veckan, och köpa nya när AMD fått koll på hur man fixar drivrutiner till sina 28mm's kort, alternativt köpa något kort från Kepler.

Enda anledningen för mig att vänta på Kepler vore ett priskrig där jag skulle kunna välja det som passade mig bäst, prestandadmässigt, samt överklockingspotential. Kan nog säga att för de spel jag kommer spela de närmaste åren (Ja, kan ju komma och ändra sig såklart) passar ett 7970 bra, och sen en överklockning på det ifall det behövs.

Men som du säger, det finns inga fördelar med att köpa något nu så nära inpå om man inte är i akut behov.

Permalänk
Skrivet av Xaio:

Enda anledningen för mig att vänta på Kepler vore ett priskrig där jag skulle kunna välja det som passade mig bäst, prestandadmässigt, samt överklockingspotential. Kan nog säga att för de spel jag kommer spela de närmaste åren (Ja, kan ju komma och ändra sig såklart) passar ett 7970 bra, och sen en överklockning på det ifall det behövs.

Men som du säger, det finns inga fördelar med att köpa något nu så nära inpå om man inte är i akut behov.

Min poäng var mest att 7970s drivrutiner är så dåliga att de i många spel presterar som ett 6950...om spelen funkar alls.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Min poäng var mest att 7970s drivrutiner är så dåliga att de i många spel presterar som ett 6950...om spelen funkar alls.

Du menar så, får ta och läsa på om det (Har sett det men aldrig tänkt på att läsa om det)

Inget konkret, men får ta och fråga i Tera tråden. Enda vettiga jag hittade va detta: http://www.terafans.com/topic/37401-ati-79707950-users-in-ter...
Andra spel kommer nog inte spelas speciellt mycket efter release av Tera, vilket sker 28e april (head start) så allt annat kommer nog va fixat när det kommer spelas!

Permalänk
Medlem

Kommer bli ont om Kepler GPU precis som alla andra lanseringar säkert. Frågan är om AMD kommer sänka priserna direkt eller vänta ut tills Kepler verkligen dyker upp i butikerna i större mängder. Så detta kan ta lång tid :), den som väntar på något gott väntar aldrig för länge?

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem
Skrivet av zelxi:

Kommer bli ont om Kepler GPU precis som alla andra lanseringar säkert. Frågan är om AMD kommer sänka priserna direkt eller vänta ut tills Kepler verkligen dyker upp i butikerna i större mängder. Så detta kan ta lång tid :), den som väntar på något gott väntar aldrig för länge?

Kommer väl troligtvis bli brist, men det råder brist på AMDs kort med för tillfället. (iaf med eftermarknadskylare)
Ett sådant scenario vet jag inte hur det skulle utspela sig, visserligen kanske AMD inte bryr sig om just dessa kort utan räknar enbart på referenskorten.

Men att vänta på Kepler innan man köper är inte långt härifrån, sen som du säger om man ska vänta in prissänkningar om det inte sker direkt kan bli en oändlig loop.

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Min poäng var mest att 7970s drivrutiner är så dåliga att de i många spel presterar som ett 6950...om spelen funkar alls.

Känns som alla nya grafikkort har alltid dåligs drivers i början, tror AMD släpper nya säkert lagom till Kepler...:)

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Känns som alla nya grafikkort har alltid dåligs drivers i början, tror AMD släpper nya säkert lagom till Kepler...:)

Ja, de har släppt rätt många nya sen de släpptes, den ena värre än den andra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ja, de har släppt rätt många nya sen de släpptes, den ena värre än den andra

Japp.. Men borde lösa det snart tycker man... Lixom hur svårt kan det vara;) dom har ju lyckas bra förut..

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Japp.. Men borde lösa det snart tycker man... Lixom hur svårt kan det vara;) dom har ju lyckas bra förut..

Nja, AMD har ju aldrig varit så bra på att fixa bra drivrutiner tycker jag

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nja, AMD har ju aldrig varit så bra på att fixa bra drivrutiner tycker jag

Delvis sant:p
Fördelen med nvidia, ångrar att jag körde på ett 7970... Får in nästa nästa vecka troligen då det inte finns några med bra kylning på;) kör endå mest dom spelen som AMD funkar bra i typ BF3 och sånt... Men i LoL är det pinsamt dåligt...

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Failbygge:

Delvis sant:p
Fördelen med nvidia, ångrar att jag körde på ett 7970... Får in nästa nästa vecka troligen då det inte finns några med bra kylning på;) kör endå mest dom spelen som AMD funkar bra i typ BF3 och sånt... Men i LoL är det pinsamt dåligt...

Jo, för mig med CF så funkar BF3 bedrövligt, men med ett kort går det bra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |