(Uppgradering) Moderkort, CPU och GPU?

Permalänk
Medlem

(Uppgradering) Moderkort, CPU och GPU?

Tjenare!!

Jag sitter hemma i ensamheten och klurar lite men tänkte att ni kunde hjälpa mig. Jag har lite funderingar på att uppgradera min dator, tanken var att jag skulle fixa crossfire, vilken betyder att för min del att jag skulle behöva ett nytt moderkort som i sin tur leder till en ny processor för skoj skull. Men till sak!

Det jag hade tänkt köpa var:

PROCESSOR: http://www.inet.se/produkt/5308693/amd-fx-6100-x6-3-3ghz

MODERKORT: http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli ELLER http://www.inet.se/produkt/1902049/gigabyte-ga-990fxa-ud3

Datorn jag sitter på nu har ett helt standard moderkort som satt i datorn när jag köpte det, har dock inte fått fram namnet på det, processorn är en 2,8 GHz dual core

Är detta billiga och prisvärda saker? Jag kräver inte jätte anvancerade saker.

Mycket tacksam för svar och hjälp av er som kan //Razi

Tips från annan medlem
Permalänk
Medlem

i dina kläder så skulle jag vänta på ivy bridge eller köpa sandy bridge. sandy bridge är mycket bättre. om du kollar på sweclockers recension av bulldozer så förstår du varför

Permalänk

Hett tips1: skapa en bättre rubrik nästa gång
Hett tips2: Berätta vilka datordelar du har just nu, annars får du ingen bra hjälp

Permalänk
Medlem

Ultra94: När jag läste recensionen av bulldozer tyckte jag det mesta lät väldigt bra, tills jag gick till slutsatserna och läste minus delarna. Dock tror jag utan tvekan processorn skulle klara av det jag gör på datorn, spelar css, wow, kanske bf3 ser på film + att jag hade tänkt att jag inte skulle behöva uppgradera den igen om ett år. Som jag förstår det så är "Sandy Bridge" en processor samling, vilken av de alla processorerna är det du har tänkt isåfall? Om jag vill ha en processor i samma klass som Bulldozern vad det gäller antal kärnor och GHz så får jag ju lägga 1000kr extra vilket jag inte hade tänkt. Vore glad om jag hade hittat en processor för ca 1500kr.

(http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz?name...) denna lutar det åt nu.

m1n1h0p: Hoppas förändringen blev lite bättre:)

Permalänk
Medlem

Säger som jag sagt till alla andra som frågat mig angående bulldozer så länge du inte renderar mycket film eller du kör något intensivt program som kan använda alla "kärnorna" så kommer du inte ha någon nytta av 6-8kärnor.
Sen är det ju inte heller 8 Kärnor utan det är teknisk sätt 4 kärnor med hyper threading eftersom 2 kärnor delar på system resurser. Så kan man inte kalla det en "riktig" 8 kärnig medans phenom II x6 är "6 riktiga kärnor".
Sen handlar det inte bara om hur många kärnor man har utan om hur mycket kraft varje kärna har IPC det är de som spelar roll i spel eftersom dom flesta spel idag inte använder mer än 4 kärnor och dom flesta 2.
Så vill du ha något billigt satsa på en phenom II x4/X6 vill du ha något framtids säkert ett par år ta en sandybridge kan du tänka dig vänta ett tag satsa på en ivy-bridge.
Skulle jag personligen välja idag och ha dom behoven som du har skulle det bli en phenom II eller en sandy/ivy-bridge.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Moderator
Moderator

*uppdaterade trådtitel*

Fixade titeln så du får hjälp lite lättare, lycka till med din fråga. Försök att hitta bättre namn på trådarna i fortsättningen, mkay?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Lan!

Permalänk
Medlem

BaZZe: Jag tackar för svar och det var lärorikt men jag förstår inte just vad sandy bridge och ivy bridge är, är det en speciell processor eller är det en "processor serie"?

Permalänk
Medlem

Sandybridge är en processor serie/familj alla sockel 1155.
Ivy bridge släpps om 1-2månader samma sockel dock en helt ny cpu familj.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Skulle nog välja en 6200 själv om det var för spel (kostar ~1529 kr), då den är högre klockad än 8120, gärna i mATX format. Men det är klart bygger man från scratch är ju en i5 2500k aldrig fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razi:

Ultra94: När jag läste recensionen av bulldozer tyckte jag det mesta lät väldigt bra, tills jag gick till slutsatserna och läste minus delarna. Dock tror jag utan tvekan processorn skulle klara av det jag gör på datorn, spelar css, wow, kanske bf3 ser på film + att jag hade tänkt att jag inte skulle behöva uppgradera den igen om ett år. Som jag förstår det så är "Sandy Bridge" en processor samling, vilken av de alla processorerna är det du har tänkt isåfall? Om jag vill ha en processor i samma klass som Bulldozern vad det gäller antal kärnor och GHz så får jag ju lägga 1000kr extra vilket jag inte hade tänkt. Vore glad om jag hade hittat en processor för ca 1500kr.

(http://www.inet.se/produkt/5308694/amd-fx-8120-x8-3-1ghz?name...) denna lutar det åt nu.

m1n1h0p: Hoppas förändringen blev lite bättre:)

8120 låter som en bra idé. Den matchar ju 2500k i de flesta fall när man klockar den till 8150's grundnivå. Sen går väl i5 att klocka högre så att den drar ifrån, men det blir inga jätteskillnader.

8120 kostar ju en del mindre än 8150 och 2500k, drygt 1500kr bara.

Sen vore det bra om folk slutade rekommendera Phenom x4/x6 då de bara finns begagnade i princip. Det är lika bra att gå på 6100 om man bara vill köra spel hyfsat och 8120 om man vill kunna köra ultra.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Blackeagle: Tack för svaret. du kom med det svaret jag letade efter!

Permalänk
Medlem

Ska du köra bulldozer får du räkna med att ha ett nätagg på 200watt mer än om du kör sandybridge. Lägg det på kostnaden så blir det inte så prisvärt. Köp ett p67 moderkort under tusenlappen och en i5 2500k så kommer du undan till samma pris som de grejerna du kollade på från början.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Vad skulle jag behöva för nätagg på AMD FX-8120?

Permalänk
Medlem

Vad har du för grafikkort m.m.

Vid 3.6Ghz så drar sweclockers testsystem (med ett 6970) straxt under 250W från väggen i OCCT (full load på cpu men ej belastning på grafikkortet).
Om vi har en verkningsgrad på ~85% så drar cpu, moderkort, minne, samt grafikkort i 2D läge. ~210W

Ska du klocka högt så drar effekten iväg ordentligt.
Lägg till ditt grafikkort samt några watt headroom så vet du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Razi:

BaZZe: Jag tackar för svar och det var lärorikt men jag förstår inte just vad sandy bridge och ivy bridge är, är det en speciell processor eller är det en "processor serie"?

Sandy Bridge är en CPU serie. Alla i5 och i7 processorer som har numren 2xxx (tex. 2500) är av just denna serie. Ivy bridge är en krympning av denna serie av CPU:er och den inbyggda GPU:n har fått sig ett ordentligt lyft. Denna serie har nummer 3xxx (tex. 3550). Om jag vore du så skulle jag vänta på Ivy bridge som ska släppas innan sommaren om du nu inte behöver datorn NU, för då skulle jag nog satsa på Sandy Bridge.

http://www.inet.se/produkt/5309986/intel-core-i5-2500k-3-3ghz

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds