Funderar på att bygga en keyboard från scratch

Permalänk
Medlem

Funderar på att bygga en keyboard från scratch

Hej,
Som titeln säger så går jag i tankar om att bygga en keyboard från scratch, eller för att vara mer exakt går jag i tankar om att bygga en custom gameing kontroll som kör via PS/2 och som använder samma scan codes som en standard keyboard (lättare än att göra något där jag även måste skriva unika drivers) som man sedan bara kan koppla in, planen är även att ge den olika profiles m.m.
Innan massa whiners kommer nu och säger "åh jätte jobbigt, onödigt, köp bla bla what ever" så jag planerar inte detta för att jag tror det är lätt eller för att jag tror det är billigt eller något sådant, jag som många andra har ett intresse av detta pga att det är svårt, utmanande och lärorikt.

Jag är fullt medveten om att jag t.ex. måste lägga ett antal tusen bara på grejerna för att skapa kretskort, programmera microcontrollers (Nej jag vill inte använda en existerande keyboard controller) och annat (om jag inte på annat sätt hittar en möjlighet att göra detta) som sagt detta projektet skulle inte vara för att spara pengar min löst baserade uträkning på vad jag behöver gör att kontrollen kommer landa någonstans mellan 10-15tusen kronor att tillverka och ta mig ett bra tag.

Det jag är intresserad av här är om någon ev. kan rikta mig mot bra litteratur eller liknande saker som kan vara hjälpsamma, steg ett är att läsa på så jag har mer kött på benen när jag ger mig på att börja planera projektet mer i detalj m.m. för även om jag har ett hum om vad jag behöver så är det ett ganska stort steg från det till att jag ska kunna sätta mig och faktiskt börja designa kretskortet m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Hej,
Som titeln säger så går jag i tankar om att bygga en keyboard från scratch, eller för att vara mer exakt går jag i tankar om att bygga en custom gameing kontroll som kör via PS/2 och som använder samma scan codes som en standard keyboard (lättare än att göra något där jag även måste skriva unika drivers) som man sedan bara kan koppla in, planen är även att ge den olika profiles m.m.
Innan massa whiners kommer nu och säger "åh jätte jobbigt, onödigt, köp bla bla what ever" så jag planerar inte detta för att jag tror det är lätt eller för att jag tror det är billigt eller något sådant, jag som många andra har ett intresse av detta pga att det är svårt, utmanande och lärorikt.

Jag är fullt medveten om att jag t.ex. måste lägga ett antal tusen bara på grejerna för att skapa kretskort, programmera microcontrollers (Nej jag vill inte använda en existerande keyboard controller) och annat (om jag inte på annat sätt hittar en möjlighet att göra detta) som sagt detta projektet skulle inte vara för att spara pengar min löst baserade uträkning på vad jag behöver gör att kontrollen kommer landa någonstans mellan 10-15tusen kronor att tillverka och ta mig ett bra tag.

Det jag är intresserad av här är om någon ev. kan rikta mig mot bra litteratur eller liknande saker som kan vara hjälpsamma, steg ett är att läsa på så jag har mer kött på benen när jag ger mig på att börja planera projektet mer i detalj m.m. för även om jag har ett hum om vad jag behöver så är det ett ganska stort steg från det till att jag ska kunna sätta mig och faktiskt börja designa kretskortet m.m.

Det var en kille som byggde ett usb-tangentbord med en ATTiny-krets:

http://macetech.com/blog/?q=node/46

Hyfsat billig hårdvara. Finns exempelkod i C att ladda ner också. Den har förstås inga knappar utan allt den gör är enbart att trycka på Caps-Lock tangenten vid random tidpunkter (kul prank!), men borde gå att modifiera ganska lätt för att ha knappar och fungera som vanligt.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

låter ju som en sjukt kul grej o göra! Och jag tror inte det borde va så dyrt för dig o fixa kretskortet iaf, har en polare som läste nån utbildning där de fick göra egna kort och enligt honom va de ganska simpelt och inte nödvändigtvis så dyra saker man behövde!
De satt i ett program som heter Eagle om ja minns rätt och designade sina kort och det borde du kunna tanka hem ganska enkelt. Och alla delar du behöver till kortet va inte helr dyrt att köpa hem från nätet. Sen behöver man en slags "UV-låda", typ ett mini mörkrum med en stark uv-lampa för att "framkalla" kretskortet och en sån går rätt lätt o bygga själv(t.ex min syster har en som hon byggt fast till nått helt annat än kretskort )

Om du vill kan ja höra med polarn, om han kommer ihåg, vilka sidor han köpte ifrån?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

låter ju som en sjukt kul grej o göra! Och jag tror inte det borde va så dyrt för dig o fixa kretskortet iaf, har en polare som läste nån utbildning där de fick göra egna kort och enligt honom va de ganska simpelt och inte nödvändigtvis så dyra saker man behövde!
De satt i ett program som heter Eagle om ja minns rätt och designade sina kort och det borde du kunna tanka hem ganska enkelt. Och alla delar du behöver till kortet va inte helr dyrt att köpa hem från nätet. Sen behöver man en slags "UV-låda", typ ett mini mörkrum med en stark uv-lampa för att "framkalla" kretskortet och en sån går rätt lätt o bygga själv(t.ex min syster har en som hon byggt fast till nått helt annat än kretskort )

Om du vill kan ja höra med polarn, om han kommer ihåg, vilka sidor han köpte ifrån?

Mjo det vore jag väldigt tacksamt över om du hörde med honom, nä själva kretskortet i sig är inte det dyraste, det är microcontroll programmerare som jag kollat på som kostar en del.

Jo det är just för att det låter väldigt skoj som som jag tänker på att eventuellt ge mig på det plus att det vore sjukt skönt med något anpassat efter mig själv (stora händer) och så, kommer nog få tvinga bror min att lära mig CAD med för designen sedan av själva kontrollen, tänkte göra en mockup i lera men antar att t.ex. om man vill ha den gjord av ett företag i plats med knappar m.m. är det mest effektiva en CAD ritning?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Mjo det vore jag väldigt tacksamt över om du hörde med honom, nä själva kretskortet i sig är inte det dyraste, det är microcontroll programmerare som jag kollat på som kostar en del.

Jo det är just för att det låter väldigt skoj som som jag tänker på att eventuellt ge mig på det plus att det vore sjukt skönt med något anpassat efter mig själv (stora händer) och så, kommer nog få tvinga bror min att lära mig CAD med för designen sedan av själva kontrollen, tänkte göra en mockup i lera men antar att t.ex. om man vill ha den gjord av ett företag i plats med knappar m.m. är det mest effektiva en CAD ritning?

Du kan ju köpa en AVR-programmerare för 179:- på electrokit t ex:

http://www.electrokit.com/avr-pocket-programmer.46811

Inte så farligt dyrt?

Finns kretsar som har 100 pinnar som borde vara relativt kompatibla med den varianten av USB-HID keyboard som jag länkade till.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Mjo det vore jag väldigt tacksamt över om du hörde med honom, nä själva kretskortet i sig är inte det dyraste, det är microcontroll programmerare som jag kollat på som kostar en del.

Jo det är just för att det låter väldigt skoj som som jag tänker på att eventuellt ge mig på det plus att det vore sjukt skönt med något anpassat efter mig själv (stora händer) och så, kommer nog få tvinga bror min att lära mig CAD med för designen sedan av själva kontrollen, tänkte göra en mockup i lera men antar att t.ex. om man vill ha den gjord av ett företag i plats med knappar m.m. är det mest effektiva en CAD ritning?

Ja ska försöka komma ihåg o få tag på han senare ikväll elr i helgen då!

Jo precis cad är absolut rekomenderat! Jag jobbar själv som cad-kontruktör faktiskt Och det finns massa företag som kan skriva ut prototyper åt dig i plast.. dock kostar det en hel del! Skulle nog uppskatta det till minst 2000 för en prototyp gjord av en 3D skrivare, om du nu vill göra den i skala 1:1 det vill säga.. men beror helt o hållet vilken telerans du vill ha på modellen o så med så kan bli billigare också! Kan rekomendera programmet Autodesk Inventor som är ett 3D verktyg som är ganska enkelt att lära sig men tyvärr lite begränsat om du vill göra lite mer avancerad design

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Du kan ju köpa en AVR-programmerare för 179:- på electrokit t ex:

http://www.electrokit.com/avr-pocket-programmer.46811

Inte så farligt dyrt?

Finns kretsar som har 100 pinnar som borde vara relativt kompatibla med den varianten av USB-HID keyboard som jag länkade till.

Skrivet av Spille:

Ja ska försöka komma ihåg o få tag på han senare ikväll elr i helgen då!

Jo precis cad är absolut rekomenderat! Jag jobbar själv som cad-kontruktör faktiskt Och det finns massa företag som kan skriva ut prototyper åt dig i plast.. dock kostar det en hel del! Skulle nog uppskatta det till minst 2000 för en prototyp gjord av en 3D skrivare, om du nu vill göra den i skala 1:1 det vill säga.. men beror helt o hållet vilken telerans du vill ha på modellen o så med så kan bli billigare också! Kan rekomendera programmet Autodesk Inventor som är ett 3D verktyg som är ganska enkelt att lära sig men tyvärr lite begränsat om du vill göra lite mer avancerad design

Tack båda, väldigt intressant info

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara så svårt eller dyrt som man kan tro. Det finns flera på forumet Geekhack som har byggt sina egna tangentbord och då mest mekaniska med Cherry MX-switchar. (Du hittar dem i Geekhack's "modifications"-forum bland mängder med olika mods av varierande svårighetsgrad)

En populär microcontrollerkort för tangentbordsprojekt är Teensy 2.0. Man programmerar den via USB, så man behöver ingen extra modul för det. Den finns i två varianter med olika många pinnar. Den med litet antal pinnar kostar $16 USD + frakt. Det finns flera open source firmware för den som du också kan hitta på Geekhack.
Microcontrollern är AVR. Det finns en kille som har skrivit en PS/2-USB - converter för Teensy, så det borde gå att få den att snacka PS/2 åt andra hållet också.

En kille som har byggt flera egna tangentbord har skrivit ihop en guide för hur han har designat tangentbord och byggt ihop dem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Det behöver inte vara så svårt eller dyrt som man kan tro. Det finns flera på forumet Geekhack som har byggt sina egna tangentbord och då mest mekaniska med Cherry MX-switchar. (Du hittar dem i Geekhack's "modifications"-forum bland mängder med olika mods av varierande svårighetsgrad)

En populär microcontrollerkort för tangentbordsprojekt är Teensy 2.0. Man programmerar den via USB, så man behöver ingen extra modul för det. Den finns i två varianter med olika många pinnar. Den med litet antal pinnar kostar $16 USD + frakt. Det finns flera open source firmware för den som du också kan hitta på Geekhack.
Microcontrollern är AVR. Det finns en kille som har skrivit en PS/2-USB - converter för Teensy, så det borde gå att få den att snacka PS/2 åt andra hållet också.

En kille som har byggt flera egna tangentbord har skrivit ihop en guide för hur han har designat tangentbord och byggt ihop dem.

Tack så jätte mycket för infon väldigt mycket mer info nu, hittade även en bra AVR programmerings serie med väldigt mycket info och ju mer jag ser ju mer ser jag att det är mer än överkommligt Men folk får gärna fortsätta slänga in mer info och tips, ju mer jag har ju bättre.

Btw någon som vet någon firma i Sverige som kan göra PCBs eller måste man vända sig utomlands? tänkte att det kanske är lättare än att köpa utrustningen och etsa själv eller så när man väl gjort klart prototypen och sedan vill få något mer ordentligt, även en firma som gör platsgutningar för prototyper gärna som kan ta CAD då t.ex.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Tack så jätte mycket för infon väldigt mycket mer info nu, hittade även en bra AVR programmerings serie med väldigt mycket info och ju mer jag ser ju mer ser jag att det är mer än överkommligt Men folk får gärna fortsätta slänga in mer info och tips, ju mer jag har ju bättre.

Btw någon som vet någon firma i Sverige som kan göra PCBs eller måste man vända sig utomlands? tänkte att det kanske är lättare än att köpa utrustningen och etsa själv eller så när man väl gjort klart prototypen och sedan vill få något mer ordentligt, även en firma som gör platsgutningar för prototyper gärna som kan ta CAD då t.ex.

Om du kollar in på www.electrokit.com så kan man skicka beställningar till dem på PCB's. Det har även all utrustning och kemikalier som krävs om man vill beställa sånt så man kan göra det själv hemma.

Om du vill göra en 3d-prototyp så känner jag en kille som har ett eget företag med sin 3d-skrivare. Han finns på www.magnacrea.se och finns i Mullsjö.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Btw någon som vet någon firma i Sverige som kan göra PCBs eller måste man vända sig utomlands? tänkte att det kanske är lättare än att köpa utrustningen och etsa själv eller så när man väl gjort klart prototypen och sedan vill få något mer ordentligt, även en firma som gör platsgutningar för prototyper gärna som kan ta CAD då t.ex.

att fixa en gjuten plastprototyp kommer antagligen att kosta skjortan.. kostar många många tusenlappar bara för att ta fram ett verktyg, sånt rekomenderas bara om du ska göra sjukt många Så det som jag skulle rekomendera dig är att få det utskrivet i en 3D-skrivare. Brukar ofta gå att välja mellan olika plaster de kan skriva ut prototypen i då också!

Detta företag verkar rätt vettigt för o skriva ut en prototyp i en 3D-skrivare, dock hittar ja inget om vilka storleksbegränsningar de har..

http://vipab.se/vara-tjanster/prototyptillverkning/

ja sökte efter "prototyptillverkning plast 3d printer" på google och fick fram en hel del företag iaf så inte så svårt att hitta o jämföra

en sådan utskriven modell funkar gott o väl som slutprodukt med om du väljer en bra plast och lite "finare" maskin att tillverka de i!

här är en liten video som visar hur de funkar och hur awesome de blir
http://www.youtube.com/watch?v=8aghzpO_UZE

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk

Eller så går du hands on DYI.

Du kan göra en "skalmodell" av sjävla chassit till keyboardet i lera och utifrån det göra en gjutform som du sen gjuter i plast hemma.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst tråden har jag fått uppfattningen att du överväger att låta formspruta ett plasthölje till tangentbordet.

Även om du skriver i ditt första inlägg att du förstår att det inte är billigt att göra ett tangentbord men ändå vill göra det så tänker jag ändå kommentera kostnaderna lite. Dock bara i jämförelse med olika typer av framställningsmetoder och vilken som kan vara bästa att använda.

Jag var inte direkt involverad så det här är bara något jag hört om. En bekant ville ha ett föremål som det på ritningen jag slängde ihop (ej helt exakta mått men i närheten av de han ville ha) formsprutat i cellplast. Dock lät han bli när han fick veta kostnaden för formen, som jag tror var på mer än tio tusen.

Vad jag har förstått och själv anser så är formsprutning bra om man kan använda formen många gånger. Ska man bara ha en del tillverkad så är det nästan alltid billigare att direkt fräsa ut den ur ett block av materialet. Annars måste du ju först låta tillverka en form vilket innebär ungefär lika mycket bearbetning och minst samma krav på toleranser.

Min rekommendation vore att tillverka höljet i plast eller aluminium med hjälp av en fräs eller låta tillverka det i en 3D-skrivare om du kan få det som du vill. Båda dessa metoder tror jag är billigare än formsprutning.

Efter en sökning så hittade jag prisexempel för 3D-utskrifter hos Orionplast på undersidan Prototypframställning.

De kan skriva ut föremål upp till 203x203x305 mm. (Så de kan inte skriva ut ett helt tangentbord som inte behöver sammanfogas i efterhand.) Om detaljvikten är upp till 85 gram så tar de ett fast pris på 1000 kronor, tyngre detaljer offerteras. Deras maskin arbetar med lager om 0,25 eller 0,33 mm så vid sluttande ytor bör man få märkbara "kanter" där ett nytt lager börjar. Maskiner som har högre precision innebär troligtvis högre priser men det här kanske kan ge ett humm om vad det kan tänkas kosta.

Utifall att du bestämt vill använda formsprutning så sysslar följande företag med det: Polymerdon, Plastsystem AB och Mouldex.

Jag har aldrig använt deras tjänster men ett av dem kände jag till och två hittade jag medans jag försökte hitta prisexempel för formar.

Permalänk

Ta kontakt med dessa http://www.3dv.se/ borde inte bli så dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Massa bra info

Skrivet av Math-ematics:

Ta kontakt med dessa http://www.3dv.se/ borde inte bli så dyrt

Det är som sagt inte direkt ett skrivbord det kommer bli utan mer en mix av skrivbord/mus för andra handen (dock ingen laser eller kulavläsning utan mer formen) och med största säkerhet kommer det bara bli en, kanske någon mer till någon polare eller så.
3D printing verkar vara vägen att gå så ska kolla runt lite på priser m.m. det är ju ett tag kvar tills det kommer till det men bra att ha en aningen om vad det kan kosta men först ska jag göra en "mock up" i lera, sedan överföra den till CAD, det kommer ju vara ett antal delar och måste även planera monteringen av olika saker m.m. så det är lätt att sätta ihop och ta isär om jag måste fixa/byta något.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Det är som sagt inte direkt ett skrivbord det kommer bli utan mer en mix av skrivbord/mus för andra handen (dock ingen laser eller kulavläsning utan mer formen) och med största säkerhet kommer det bara bli en, kanske någon mer till någon polare eller så.
3D printing verkar vara vägen att gå så ska kolla runt lite på priser m.m. det är ju ett tag kvar tills det kommer till det men bra att ha en aningen om vad det kan kosta men först ska jag göra en "mock up" i lera, sedan överföra den till CAD, det kommer ju vara ett antal delar och måste även planera monteringen av olika saker m.m. så det är lätt att sätta ihop och ta isär om jag måste fixa/byta något.

Aluminium kan ju vara rätt snyggt också!
Eller plexiglas, det har ju till och med clas ohlson...

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

Aluminium kan ju vara rätt snyggt också!
Eller plexiglas, det har ju till och med clas ohlson...

Aluminium tror jag kostar en hel del mer och vet inte om det funkar med min planerade design, sedan plexiglas blir svårt att forma, alltså det är mer likt än mus än tangentbord i formgivningen.

Tanken är att göra ett effektivt alternativ till tangentbordet för spel, tangentbordet är ju designat för att skriva i första hand sedan har man slängt på iden om styrning i spel på det man hade att jobba med, detta är något jag designar med spel och ev. digitalt skapande i fokus

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Aluminium tror jag kostar en hel del mer och vet inte om det funkar med min planerade design, sedan plexiglas blir svårt att forma, alltså det är mer likt än mus än tangentbord i formgivningen.

Tanken är att göra ett effektivt alternativ till tangentbordet för spel, tangentbordet är ju designat för att skriva i första hand sedan har man slängt på iden om styrning i spel på det man hade att jobba med, detta är något jag designar med spel och ev. digitalt skapande i fokus

En bit aluminiumplåt är inte alltför dyr, väldigt lättbearbetad med exempelvis fil, vinkelslip och borrmaskin (verktyg plus material går på 500-1000 kr kanske). Plexiglas är böjbart om du hettar upp det med varmluftspistol. Att gjuta i aluminium hade kanske blivit bisarrt dyrt förstås.

Jag tänkte bara att en 3d-ritad plastbit kanske inte alltid är vägen att gå. Det blir mindre hållbart än gjuten plast, och väldigt dyrt. Säg att du fixar en sån för säg 2000:- (jag har sett såna för 20000:- och uppåt) och tappar den i golvet, då känner du nog dig ganska dum. Skulle du välja aluminium som material skulle du få göra mer jobb själv, men få en klart billigare och mer hållbar slutprodukt.

Sen finns ju alltid stålplåt också, kan man ju forma till godtycklig form med en hammare. Lättare att svetsa i också (för den som tycker att sånt är kul).

Låter spännande, vad är det för design du har tänkt dig?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem
Skrivet av bellasoda:

En bit aluminiumplåt är inte alltför dyr, väldigt lättbearbetad med exempelvis fil, vinkelslip och borrmaskin (verktyg plus material går på 500-1000 kr kanske). Plexiglas är böjbart om du hettar upp det med varmluftspistol. Att gjuta i aluminium hade kanske blivit bisarrt dyrt förstås.

Jag tänkte bara att en 3d-ritad plastbit kanske inte alltid är vägen att gå. Det blir mindre hållbart än gjuten plast, och väldigt dyrt. Säg att du fixar en sån för säg 2000:- (jag har sett såna för 20000:- och uppåt) och tappar den i golvet, då känner du nog dig ganska dum. Skulle du välja aluminium som material skulle du få göra mer jobb själv, men få en klart billigare och mer hållbar slutprodukt.

Sen finns ju alltid stålplåt också, kan man ju forma till godtycklig form med en hammare. Lättare att svetsa i också (för den som tycker att sånt är kul).

Låter spännande, vad är det för design du har tänkt dig?

Ska försöka göra en snabb 3D mock up i Blender ikväll, det blir en väldigt ruff-cut men ger en bild av vad det lutar åt iaf, skickade iväg ett mail och frågade 3dv vad de skulle kosta, på hans uppskattning skulle jag gissa 2-2500kr för en modell, hållbarheten är extremt hög på deras 3D grejer (baserat på de tester jag sett av printern de använder) även vid tunna mått.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En väldigt snabb 5min mock up för att ge en ide om hur formgivningen är, i grund och botten jag har tröttnat på WASD och dylikt så det kommer ersättas med att röra handen framåt, bakåt och åt sidorna men lite motstånd bara för att indikera mitten (lite bound så släpper man den åker den till mitten men ligger handen på ska det inte vara ett jobb att gå framåt eller åt sidan eller så), sedan är tanken programmerbara knappar (knapparna på bilden betyder inte att de sitter exakt så när jag väl ger mig på att designa den) och iom att jag frigör fingrarna från WASD så har jag mer rörlighet.
De kommer nog vara en omställning att lära sig spela med den men borde inte vara så svårt, sedan är det leds och liknande med för de olika profilerna för knapparna m.m. och kopplad via PS/2.

Har nu beställt hem ett chip och programmerare och lite annat för att börja labba

EDIT:
BTW någon som vet ett bra program för kretskorts design? gärna där man kan ge chip och motstånd värden och sånt direkt för att se t.ex. så man inte missar ett motstånd någonstans eller så?

EDIT2:
NVM hitta Eagle och såg just hur det funka, inte det smidigaste kassaskåpet men dugligt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

En gjutform för formsprutning kan kosta hundratusentals kronor. Det är ingenting som jag skulle satsa på.

Cherry MX-switchar kan man montera antingen i en metallram ("plate mounted") eller direkt på ett kretskort ("PCB-mounted switches"). I det sistnämnda fallet så behöver man kanske inte mycket mer än en låda.

En teknik som tangentbords-entusiaster har använt är att bygga lådan som en sandwich av fråsta lager plexiglas, men det borde gå med aluminium också. Det finns flera företag runt om Stockholm som fräser plast eller aluminium.

En person jag vet om har fått sin låda 3D-printad hos Shapeways.com. En annan har fått en 3D-form fräst från ett block aluminium hos en firma. En tredje har limmat ihop en låda av trä.
Företaget Maltron har tillverkat ergonomiska tangentbord sedan 70-talet genom att vakuum-forma plast, stansa ut hål för tangenterna, trimma och limma ihop.

Jag har byggt några olika saker genom att limma ihop plastbitar, spackla skarvarna och sedan måla. Ett par av dess har jag gjort avgjutningar av i polyuretan-harts ("resin"), men för ett tangentbord så skulle en limmad, målad låda kanske räcka långt.
Du kan hitta modellera, silikon (för gjutformen) och polyuretan-harts hos kinn.com. Kreatima på Kungsgatan i Stockholm kan också ha det du behöver, men de är ibland dyrare. Det är viktigt att modelleran är svavel-fri, annars gillar silikonet den inte. En polyuretan-avgjutning kan krympa med ca 2% från orginalet, så man kan behöva justera orginalet för det. Det finns mängder med info om "resin casting" på nätet, bl.a. videos på Youtube.
Att gjuta kräver dock en hel del plats och ventilation -- jag lade av med det för jag bor bara i en liten lägenhet och det var inte så roligt att ha ångorna i sovrummet ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Tänkte även rekommendera för er som läser detta och blir nyfikna att newbiehack.com har en suverän tutorial serie (som fortfarande byggs på med nya delar) för microcontroller ("CPU") programmering

http://newbiehack.com/MicrocontrollerTutorial.aspx

Den är väldigt lätt att följa och får en att inse att detta är mycket lättare än det ser ut vid första anblick

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

En väldigt snabb 5min mock up för att ge en ide om hur formgivningen är, i grund och botten jag har tröttnat på WASD och dylikt så det kommer ersättas med att röra handen framåt, bakåt och åt sidorna men lite motstånd bara för att indikera mitten (lite bound så släpper man den åker den till mitten men ligger handen på ska det inte vara ett jobb att gå framåt eller åt sidan eller så), sedan är tanken programmerbara knappar (knapparna på bilden betyder inte att de sitter exakt så när jag väl ger mig på att designa den) och iom att jag frigör fingrarna från WASD så har jag mer rörlighet.
De kommer nog vara en omställning att lära sig spela med den men borde inte vara så svårt, sedan är det leds och liknande med för de olika profilerna för knapparna m.m. och kopplad via PS/2.

http://i44.tinypic.com/34jcbp1.png

Har nu beställt hem ett chip och programmerare och lite annat för att börja labba

EDIT:
BTW någon som vet ett bra program för kretskorts design? gärna där man kan ge chip och motstånd värden och sånt direkt för att se t.ex. så man inte missar ett motstånd någonstans eller så?

EDIT2:
NVM hitta Eagle och såg just hur det funka, inte det smidigaste kassaskåpet men dugligt

tycker du borde ta en titt på http://www.3dconnexion.com/products/ där kan du nog hitta mycket inspiration från deras olika produkter! de kör väldigt hårt på ergonomi med handledsstöd och så

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

tycker du borde ta en titt på http://www.3dconnexion.com/products/ där kan du nog hitta mycket inspiration från deras olika produkter! de kör väldigt hårt på ergonomi med handledsstöd och så

Ah nice det är en grej jag faktiskt funderat över en del, man vill ju helst inte bryta handleden när man spelar ^^

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ah nice det är en grej jag faktiskt funderat över en del, man vill ju helst inte bryta handleden när man spelar ^^

haha nae precis! Tyckte att din idé påminde lite om deras produkter, och vet av egen erfarenhet att deras 3D möss är supersköna att arbeta med! Så sno lite av deras design av stödet är mitt förslag

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Svårt att tänka mig att det slutar på en 10-15 tusen, men jag tror faktiskt inte det är så svårt att få till det med USB-anslutning.
Har för mig att jag sprang över en guide till PIC18 för att just göra det, du kan ju leta lite efter det.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojje_c1:

Svårt att tänka mig att det slutar på en 10-15 tusen, men jag tror faktiskt inte det är så svårt att få till det med USB-anslutning.
Har för mig att jag sprang över en guide till PIC18 för att just göra det, du kan ju leta lite efter det.

Helst vill jag dock inte ha den till USB utan PS/2, sitter och stirrar mig halft blind på den lilla info som verkar finnas om protokollet som de använder och hur det faktiskt funkar, fördelen med PS/2 är delvis att jag inte har något på den annars samt att det verkar vara mer stul med rollover på USB och tanken med kontrollen är ju att den ska kunna hantera massa samtidigt

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood