Kan man låsa sin fps till 30? Hur gör jag?

Permalänk

Kan man låsa sin fps till 30? Hur gör jag?

Hej sweclockare, spelar just nu crysis och får fps drops då och då. Har spelat på konsol hela mitt liv förut så 30fps är inget problem Jag märker däremot en stor skillnad mellan 60 fps och 45 osv. Därför vill jag låsa min fps till 30 i spel. Finns det något sätt att göra detta? Måste jag göra dit i spelets config/konsol? I så fall, hur gör jag det i crysis (och vad är dom vanligaste kommandot för att ändra det i spel)?

Väldigt tacksam för svar

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem

http://dxtory.com/v2-download-en.html

Öppna DxTory 2.0/Advanced Settings/Limit Video FPS och ange den FPS du vill låsa spelet till, sen är det bara att köra igång.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av M89:

http://dxtory.com/v2-download-en.html

Öppna DxTory 2.0/Advanced Settings/Limit Video FPS och ange den FPS du vill låsa spelet till, sen är det bara att köra igång.

Kommer det bli som vsync? Att spelet inte svarar lika snabbt på allt jag gör (det känns långsammare)?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slipknot882222:

Kommer det bli som vsync? Att spelet inte svarar lika snabbt på allt jag gör (det känns långsammare)?

Antagligen inte, då vsync är din skärms uppdateringsfrekvens. 60hz=60fps. 120hz=120fps.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Antagligen inte, då vsync är din skärms uppdateringsfrekvens. 60hz=60fps. 120hz=120fps.

Skrivet av Slipknot882222:

Kommer det bli som vsync? Att spelet inte svarar lika snabbt på allt jag gör (det känns långsammare)?

Har ställt in det på 30 och startade crysis och tribes ascend men ingen av spelen ligger på 30fps, det är som vanligt. Profiler för dom har skapats men hur aktiverar jag dom?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Har ställt in det på 30 och startade crysis och tribes ascend men ingen av spelen ligger på 30fps, det är som vanligt. Profiler för dom har skapats men hur aktiverar jag dom?

Du får ju kryssa i rutan till vänster om där du skriver in FPS, haha!!

Klydda inte med profiler och skit bara kör igång det.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Hej sweclockare, spelar just nu crysis och får fps drops då och då. Har spelat på konsol hela mitt liv förut så 30fps är inget problem Jag märker däremot en stor skillnad mellan 60 fps och 45 osv. Därför vill jag låsa min fps till 30 i spel. Finns det något sätt att göra detta? Måste jag göra dit i spelets config/konsol? I så fall, hur gör jag det i crysis (och vad är dom vanligaste kommandot för att ändra det i spel)?

Väldigt tacksam för svar

Så upplever jag det också. Hellre låst på 30 än 60-40.

Crysis 2 vet jag har konsol command eller conig om man vill ha det permanent för att låsa fps. Första Crysis vet jag inte. CoD BO har också konsol command.
Bästa är om spelet har det inbyggt så man slipper tredjepart.

Många skulle bli förvånade hur skönt det är att låsa sin fps om man verkligen inte alltid kan ha önskad fps under alla situationer.
Därför har nvidia gjort detta möjligt, så du har tur om du har ett nvidia kort för dom har det på g.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Slö lösningen får väll vara att ställa in skärmen på 30hz och köra med vsync?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av M89:

Du får ju kryssa i rutan till vänster om där du skriver in FPS, haha!!

Klydda inte med profiler och skit bara kör igång det.

Har redan kryssat i den rutan :/ Enligt msi afterburner så är fps normal i crysis men grafikkortet har klockat ner sig och användningen av den flimmrar mellan 0 99 och 11% EDIT: hade google chrome uppe, det förklarar det

Skrivet av Devil May Cry:

Så upplever jag det också. Hellre låst på 30 än 60-40.

Crysis 2 vet jag har konsol command eller conig om man vill ha det permanent för att låsa fps. Första Crysis vet jag inte. CoD BO har också konsol command.
Bästa är om spelet har det inbyggt så man slipper tredjepart.

Många skulle bli förvånade hur skönt det är att låsa sin fps om man verkligen inte alltid kan ha önskad fps under alla situationer.
Därför har nvidia gjort detta möjligt, så du har tur om du har ett nvidia kort för dom har det på g.

Håller let med, Märker för stor skillnad mellan 40-60 men 60-80 där funkar det bra

Skrivet av Gaston85:

Slö lösningen får väll vara att ställa in skärmen på 30hz och köra med vsync?

Hur gör jag det? På skärmens egna meny eller?

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slipknot882222:

Har redan kryssat i den rutan :/ Enligt msi afterburner så är fps normal i crysis men grafikkortet har klockat ner sig och användningen av den flimmrar mellan 0 99 och 11% EDIT: hade google chrome uppe, det förklarar det

Håller let med, Märker för stor skillnad mellan 40-60 men 60-80 där funkar det bra

Hur gör jag det? På skärmens egna meny eller?

Antingen ställer du in upplösningen i ccc på 1920*1080 30hz (Din vanliga upplösning kan givetvis vara något annat) och ställer in vsync i ccc eller i spelet. Allternativt höger klicka på skrivbordet välj upplösning högerklicka på skärmen och klicka i 30hz och ställ sen in vsync i spelet.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Skrivet av Gaston85:

Antingen ställer du in upplösningen i ccc på 1920*1080 30hz (Din vanliga upplösning kan givetvis vara något annat) och ställer in vsync i ccc eller i spelet. Allternativt höger klicka på skrivbordet välj upplösning högerklicka på skärmen och klicka i 30hz och ställ sen in vsync i spelet.

Testade att gå in på skärmuppläsning via skrivbordet och högerklicka på skärm bilden sedan. Kom upp att jag kunde ändra min upplösning och frekvens. Men den döljde de frekvenser som skärmen inte kunde visa, inklusive 30hz interlaced (min skärm är ju 1080p och inte 1080i, antar att det är därför). Jag klickade av en ruta för att visa alla alternativ, jag varnades jag för att resten av alternativen kan leda till ingen bild på skärmen och skadad hårdvara :/

Visa signatur

Harder Better Faster Stronger