Permalänk
Medlem

Frågor gällande P-bot

Goddagens Sweclockers. Jag möttes igår av en otrevlig överraskning efter jobbet, en P-bot på bilen! Den var helt och hållet mitt eget fel och välförtjänt, parkerade för nära en korsning med 2 meter. Stressigt på morgonen, har inget riktigt försvar. Så alltså förtjänade jag den, men nu till frågorna.

P-boten ligger på 1000 spänn, mitt problem är att jag i min budget har ca 1200 (Nedrans Playstation Vita) kvar att leva på tills löning den 23dje (Antar iaf att jag får den 23dje eftersom 25te är en söndag) Så jag funderar helt sonika på att låta bli att betala den. Här är resonemanget, jag fick boten 08/03, och det står att om jag inte betalar inom 8 dagar så får jag en avgiftsfri påminnelse i posten. Då har vi alltså kommit till 16/8, hur lång tid har jag på mig att betala efter att den fria påminnelsen anlänt? Är det mindre än en vecka så hinner jag ju få lön och problemet är ur världen. Om jag inte betalar innan påminnelsens förfallodatum så får jag en tilläggsavgift, hur stor är denna avgift? Om det är under 200 kan jag leva med det och vänta tills löningen. Är det däremot en extra femhundring är det lite saftigt och då tar jag hellre smällen att leva fattigt Mars ut. Får jag någon form av betalningsanmärkning som kan försvåra vid lån und so weiter om jag blir skickad den påminnelseavgifts-belagda fakturan? Isf betalar jag den direkt, även om det skulle innebära att jag får leva på vatten resten av månaden.

Det är alltså en rätt frustrerande situation jag satt mig i, självförtjänt men det leder alltså till att jag har det här problemet som måste lösas. Jag har kollat på boten, frågat folk jag känner, och lurat lite på nätet, men jag hittar inte den nödvändiga informationen ): Hoppas någon där ute har erfarenhet, tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Du kan inte bara betala nu och låna en femhundring av en kompis tills lönen kommer då?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Du kan inte bara betala nu och låna en femhundring av en kompis tills lönen kommer då?

Det är ju självklart ett alternativ, men jag är nyligen utflyttad och det skulle vara så pinsamt att behöva låna pengar det första man gör efter att man brett ut sina vingar, så att säga. Även om det är polare eller släkt man ber om hjälp från. Ska överväga saken, har ju iaf 6 dagar kvar på mig att tänka. Får kanske svälja stoltheten (:

Permalänk
Medlem

Är det parkeringsboten du fick på bilen, eller är det den hemskickade boten?

Det är det inbetlningskortet/boten som de skickar med posten som gäller, den de fäster på bilen kan blåsa bort osv...

Vänta alltid på att de skall skicka hem boten med posten, den som har lappat kan har gjort något fel som att skrivit fel beskrivning eller regnr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är det parkeringsboten du fick på bilen, eller är det den hemskickade boten?

Det är det inbetlningskortet/boten som de skickar med posten som gäller, den de fäster på bilen kan blåsa bort osv...

Vänta alltid på att de skall skicka hem boten med posten, den som har lappat kan har gjort något fel som att skrivit fel beskrivning eller regnr.

Har bara den dom fäste under vindrutetorkaren just nu, den i posten ska komma 16de är det meningen, håller tummarna då (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Har bara den dom fäste under vindrutetorkaren just nu, den i posten ska komma 16de är det meningen, håller tummarna då (:

Jag tror att du har 10 dagar på dig att betal den när den kommer i brevlådan, eller åtminstone 7 dagar, så du hinner få lön innan den skall betalas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Jag tror att du har 10 dagar på dig att betal den när den kommer i brevlådan, eller åtminstone 7 dagar, så du hinner få lön innan den skall betalas.

Skrivet av Zotamedu:

Du kan inte bara betala nu och låna en femhundring av en kompis tills lönen kommer då?

Då kombinerar jag era svar och väntar tills påminnelsen kommer, och om den är lagd innan 23dje lånar jag av en kompis, tack för hjälpen gubbs (:

Permalänk

Ring och fråga om uppskov, ett par dagar går dom oftast med på.
Ibland ett par månader, dock med ränta då.
Och har man riktigt bra tur får man delbetala också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att du börjar spara lite i framtiden. Att inte ha en spänn för oförutsedda utgifter är inte bra

Permalänk

De böter jag får på rutan bryr jag mig inte om att betala, det kan ju vara som så att parkeringsvakten helt enkelt förlägger blocket med uppgifterna, då har du ju betalt böterna fast du egentligen inte hade behövt.
Nej, vänta tills du får inbetalningskort i brevlådan, vilket brukar ta 1-1½ månad där jag bor.

Permalänk
Skrivet av Zaptoit:

Då kombinerar jag era svar och väntar tills påminnelsen kommer, och om den är lagd innan 23dje lånar jag av en kompis, tack för hjälpen gubbs (:

För att lugna dina nerver ytterligare så kan jag berätta att påminnelseavgiften troligtvis ligger runt en 50lapp (varierar beroende på företag) och nej, du kommer inte hamna i något register pga. det. Då måste du lyckas hamna hos inkasso (eller kanske till och med fogden) och det dröjer ett tag.

Är du orolig så slå en signal till dom och säg att det är tajt om pengar! Det kommer inte vara något problem alls

Lycka till!

- Före detta lapplisa

Visa signatur

ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 5 3600 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G | Corsair HX 750W 80+ | Noctua NH-U12A | Fractal Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Då kombinerar jag era svar och väntar tills påminnelsen kommer, och om den är lagd innan 23dje lånar jag av en kompis, tack för hjälpen gubbs (:

Det är först när du får den på posten som "tiden" börjar ticka. För det är bara för din skull som lappen sitter i rutan så att du ska kunna märka den så tidigt som möjligt och vara medveten om att du fått en kontrollavgift. Den lappen kan ju blåsa iväg, nån annan kan ta den o.s.v. så det skulle inte fungera med att ha den lappen som din räkning så att säga. Men till saken, de flesta banker har ju ofta nån slags lägre kreditsumma på sina kort som är räntefri första 30-dagarna. Om du har något sådant skulle det ju funka.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Varför inte bara höra av sig ang datumet?
Polare lyckades skjuta på sin p-bot med 2 veckor, berättade att han hade ont om pengar etc.

Något jag själv har varit tvungen att göra på andra diverse räkningar ett par gånger, aldrig varit problem.

Att strunta i att betala rakt av är i min mening idiotiskt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göran med guran:

De böter jag får på rutan bryr jag mig inte om att betala, det kan ju vara som så att parkeringsvakten helt enkelt förlägger blocket med uppgifterna, då har du ju betalt böterna fast du egentligen inte hade behövt.
Nej, vänta tills du får inbetalningskort i brevlådan, vilket brukar ta 1-1½ månad där jag bor.

Precis. Sen har det funnits fall av falska böter också. I vilket fall som helst, bara vänta tills de skickar räkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Rekommenderar att du börjar spara lite i framtiden. Att inte ha en spänn för oförutsedda utgifter är inte bra

Haha jo, flyttade ut lite plötsligt och oplanerat och helt plötsligt blev det 3 gånger så dyrt att leva, så jag hade ingen tid att lägga undan till en buffert (: Har definitivt lärt mig av det här misstaget.

Skrivet av moddelkaj:

För att lugna dina nerver ytterligare så kan jag berätta att påminnelseavgiften troligtvis ligger runt en 50lapp (varierar beroende på företag) och nej, du kommer inte hamna i något register pga. det. Då måste du lyckas hamna hos inkasso (eller kanske till och med fogden) och det dröjer ett tag.

Är du orolig så slå en signal till dom och säg att det är tajt om pengar! Det kommer inte vara något problem alls

Lycka till!

- Före detta lapplisa

Det där dämpade definitivt oron, tack! Jag har sedan flera år varit självständig i den mån att jag betalat mina egna utgifter, däremot blev det lite tight nu den senaste månaden pga utflytt och jag har faktiskt aldrig varit sen med en betalning förut, så jag blev lite smått panikslagen över vad det kunde innebära (: Tack för hjälpen!

Skrivet av Sentenced:

Det är först när du får den på posten som "tiden" börjar ticka. För det är bara för din skull som lappen sitter i rutan så att du ska kunna märka den så tidigt som möjligt och vara medveten om att du fått en kontrollavgift. Den lappen kan ju blåsa iväg, nån annan kan ta den o.s.v. så det skulle inte fungera med att ha den lappen som din räkning så att säga. Men till saken, de flesta banker har ju ofta nån slags lägre kreditsumma på sina kort som är räntefri första 30-dagarna. Om du har något sådant skulle det ju funka.

Vad skönt att höra, lyckligtvis löste det sig för lönen kommer den 23dje så jag tror inte att det kommer vara några problem, men det är bra att veta för framtida referens. Tack för att du tog dig tid (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det där dämpade definitivt oron, tack! [...]

Du kommer inte att hamna i något register ens om du hamnar hos ett inkassobolag, en faktura går oftast följande väg. Tiden efter förfallodatum och extrakostnaden inom parantes.

1. Du får en faktura i början på månaden som förfaller den sista, och du kan inte betala den. (0d)
2. 7-14 dagar efter förfallodagen får du en påminnelsefaktura, oftast med en påminnelseavgift på 50kr. (7-14d, 50kr)
3. Oftast får du dessutom en till påminnelse en vecka efter det, med hot om inkasso. (7-21d, 50kr)
4. Ärendet går till inkasso och dessa skickar ett krav, oftast med betalning 'omgående' eller inom några dagar. I praktiken en vecka. De tar 160kr + eventuell ränta, som på ett par veckor inte är nämnvärda kronor. (14-28d, 210kr)
5. Det händer att även inkasso skickar påminnelser. Jag tror inte dessa får kosta ytterligare pengar än 160kr.. osäker. (14-35d, 210kr)
6. Ärendet går till kronofogden. Om du bestrider och betalar omgående kommer en dom inte hinna komma innan skulden är betald, och ingen betalningsanmärkning registreras då. Detta tar minst en vecka. Om du betalar för sent eller inte bestrider kostar det ytterligare 600kr och du blir prickad. (21-42d, 210kr))
Obs att det enda som är lagstadgat är steg 1, 4 och 6. Resten är mer av vänlighet mot sin kund. Men fortfarande handlar det då antagligen om cirka 21 dagar och 160kr.

Inkassobolag är trots den lite hotfulla tonen i eventuella inkassobrev oftast väldigt bra att ha att göra med. Det är liksom deras jobb att få betalt och de har absolut inget intresse att skicka dig till KFM, det förlorar de bara pengar och tid på. Det inkassobolaget som inte erbjuder en avbetalning är inte värt namnet så i princip kan du skjuta upp det i flera veckor till.

Med andra ord, är man i din situation är det faktiskt ganska svårt att få en prick!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Du kommer inte att hamna i något register ens om du hamnar hos ett inkassobolag, en faktura går oftast följande väg. Tiden efter förfallodatum och extrakostnaden inom parantes.

1. Du får en faktura i början på månaden som förfaller den sista, och du kan inte betala den. (0d)
2. 7-14 dagar efter förfallodagen får du en påminnelsefaktura, oftast med en påminnelseavgift på 50kr. (7-14d, 50kr)
3. Oftast får du dessutom en till påminnelse en vecka efter det, med hot om inkasso. (7-21d, 50kr)
4. Ärendet går till inkasso och dessa skickar ett krav, oftast med betalning 'omgående' eller inom några dagar. I praktiken en vecka. De tar 160kr + eventuell ränta, som på ett par veckor inte är nämnvärda kronor. (14-28d, 210kr)
5. Det händer att även inkasso skickar påminnelser. Jag tror inte dessa får kosta ytterligare pengar än 160kr.. osäker. (14-35d, 210kr)
6. Ärendet går till kronofogden. Om du bestrider och betalar omgående kommer en dom inte hinna komma innan skulden är betald, och ingen betalningsanmärkning registreras då. Detta tar minst en vecka. Om du betalar för sent eller inte bestrider kostar det ytterligare 600kr och du blir prickad. (21-42d, 210kr))
Obs att det enda som är lagstadgat är steg 1, 4 och 6. Resten är mer av vänlighet mot sin kund. Men fortfarande handlar det då antagligen om cirka 21 dagar och 160kr.

Inkassobolag är trots den lite hotfulla tonen i eventuella inkassobrev oftast väldigt bra att ha att göra med. Det är liksom deras jobb att få betalt och de har absolut inget intresse att skicka dig till KFM, det förlorar de bara pengar och tid på. Det inkassobolaget som inte erbjuder en avbetalning är inte värt namnet så i princip kan du skjuta upp det i flera veckor till.

Med andra ord, är man i din situation är det faktiskt ganska svårt att få en prick!

Det där var väldigt intressant läsning, ska ha det i minnet för framtida liknande ärenden (: Lär bli en del, nyutflugen och allt. Nu ska jag självklart inte utnyttja systemet bara för att det är så där fördelaktigt. Men skönt att veta att jag inte behöver bli så orolig över såna här situationer igen. Tack (:

Permalänk
Medlem

Det absolut enklaste är att helt enkelt ringa in och be om uppskov en vecka eller två.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag måste bara lägga till att Zaptoit är en av de absolut trevligaste trådskaparna som jag träffat på forumet. Maken till artig och tacksam person får man leta efter. Han är alltså min motsats helt enkelt!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"