Kompis orolig att Catalyst Control Center påverkar hans garanti

Permalänk
Medlem

Kompis orolig att Catalyst Control Center påverkar hans garanti

Tjena, min kompis dator strular med grafikkortet. Det är någon dator från OnOff tror jag. Han säger att hans grafikkort går ibland upp emot 100 grader +.
Jag försökte hjälpa honom över skype och bad honom att installera installera CCC (Catalyst Control Center). Han använde CPUid innan, men ville vara säker att han fick samma temps med med båda programmen, men då han var osäker på att det programmet påverkade hans garanti då det programmet kan användas till överklockning osv. Någon som vet om det påverkar?
Grafikkortet är ett Radeon HD 4650, och ibland slutar det snurra i några sekunder och sen börjar igen, han öppnade upp chassisidan och då verkade han få bättre temps.
Bild från CPUid :

Permalänk
Medlem

Absolut inte. CCC är en del av AMDs drivrutinspaket till Radeonkorten. Och bara för att det finns funktioner för överklockning så behöver ju inte dom användas.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Absolut inte. CCC är en del av AMDs drivrutinspaket till Radeonkorten. Och bara för att det finns funktioner för överklockning så behöver ju inte dom användas.

Det var som jag tänkte då. Nu återstår det bara att övertala honom, vill ju verkligen hjälpa honom. Någonstans där detta som du säger står så man verkligen kan visa honom?

Permalänk
Entusiast

Hur funkar det egentligen med garanti och OnOff? Dom finns ju inte längre

Permalänk
Entusiast

Spelar ingen som helst roll, Garantiärendena på varor ifrån OnOff är väll såvitt jag vet ogiltiga efter att dem gick i konkurs? Man hade en viss Deadline att lämna in saker, och på varor man köpte fick man en varning att garantierna inte gällde längre än affären fanns kvar, eller liknande.
Men, TS. CCC Påverkar icke garantin på grafikkortet. Installerar man drivrutinerna på ett rekommenderat sätt ifrån AMDs hemsida, och inte någon söndermoddad drivrutin & Annat gpu bios ifrån okänd hemsida osv.. Så bör detta absolut inte påverka garantierna vilket som.

Taget ifrån AMD:

Citat:

Get the most out of your AMD Radeon™ GPU

The AMD Catalyst™ Control center has been designed from the ground up to give you a stable, reliable experience and also allow you to control every aspect of your GPU quickly and easily.

*Quickly and easily add and configure additional displays to your GPU
*Make your games look better and run faster
*Enhance the quality of playback of your movies and online video content
*Unlock new performance , features, and improvements with each driver release

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Hedersmedlem

Har han rensat burken från damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Netonnet hade en stor kampanj precis när OnOff gick under där de lovade att hjälpa OnOff kunder med deras garantiärenden....

Men nu handlar det väll om tillverkare, och om det är hjälpsamma antar jag...

Permalänk
Medlem

Fast sitter han på ett 4650 kort lär ju inte burken vara purfärsk och garantin är säkert sedan länge borta. Även om sådan firmor har dåliga grafikkort i burkarna brukar det inte vara från föregående generationer.

Gissar på att fläkten kanske rullat så långt att lagrena är slitna eller att den är tjock av damm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

vad är det för märke på grafikkortet och är det en liten kylfläns bara eller är den ganska stor större än T ex ett vanligt kreditkort på längd dvs ca 10 cm eller ?
det borde gå och byta ut fläkten/kylaren mot en bättre eller om han kan köpa ett nytt grafikkort och byta ut det han har

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb