Alphenföhn visar processorkylaren Everest med fyra gånger 140 mm

Permalänk

Inte för att jag behöver den extra kylkapaciteten men vill ha faktorn är enorm, vilket även kylaren är. Om den inte blir allt för dyr byter jag gladligen ut min nuvarande kylare.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17 | RTX 2070 Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

Skulle den klara att kyla en AMD 955 passivt tro? Om inte, vad finns det för kylare som klarar av det i dagsläget? Kör just nu på 3.8Ghz

Tror inte någon klarar det riktigt... I sådana fall om du har bra ventilation i lådan! Den här sägs vara en av de bästa luftkylarna för passiv kylning http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1069729 då den har lite större avstånd mellan kylflänsarna. Har dock inte testat denna själv. Tror att det bästa är att ha bra pwm-fläktar på kylaren också, de borde ju ändå inte överrösta chassiefläktarna. Men helt klart en lockande idé att köra med passiv kylning!

Visa signatur

CADburk: Corsair Elite 120 - GTX660 - i5 3570k - Z77E-ITX - HyperX Blu 2x8GB - Intel 140GB

Renderingsslav: Corasir 500R - 2x6990 - 960T@X6 - M4A89GTD - CorsairVen.2x4GB - M4 64GB - Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Kommer passa perfekt till min Zotac AD10:a, äntligen

Permalänk
Medlem

galet! jag vill ha men den men jag skulle gissa på att den blir ganska dyr.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De färdiga vattenkylarna presterar inte särskilt speciellt bra alls. En Noctua NH-D14 både kyler bättre och låter mindre än en av vattenkylarna.

De kanske inte presterar bättre än NH-D14 men det lär ligga väldigt nära, i alla fall de bättre varianterna. Nackdelen är väl kanske att man måste byta orginalfläktarna till tystare/bättre och att priset blir betydligt högre. Fördelen är väl att man slipper en gigantisk kloss mitt på moderkortet

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Meeen klarar den av att kyla Bulldozer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerkanftw:

Tänkte helt seriöst idag om det gick att göra större tornkylare, men tänkte att dom har väl kommit till gränsen där det inte går att göra större... Jag hade tydligen fel

Ingen som kommer ihåg Nofan IcePipe?
http://www.pcpro.co.uk/reviews/desktops/368128/nofan-icepipe-...

Permalänk

*Added to wish list!

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x34
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

De färdiga vattenkylarna presterar inte särskilt speciellt bra alls. En Noctua NH-D14 både kyler bättre och låter mindre än en av vattenkylarna.

Nja..en Corsair H100 kyler ganska bra skulle jag vilja säga..dessutom så har man 3 hastigheter på fläktarna och kör man på den lägsta så låter det i stort sätt ingenting även med originalfläktar tycker jag..fast det är klart alla upplever inte oljudet på samma sätt..
Med vattenkylning har man vissa fördelar som t ex att man kan klämma dit vilka minnen som helst och att man inte behöver fasa att moderkortet kommer att knäckas om man transporterar lådan..t o m Inet vägrar montera stora luftkylare när dom skruvar ihop datorer på grund av en ganska stor risk för transportskador..så det finns både för och nackdelar..Vågar ändå påstå att NH-D14 och H100 är ganska lika prestandamässigt..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

De färdiga vattenkylarna presterar inte särskilt speciellt bra alls. En Noctua NH-D14 både kyler bättre och låter mindre än en av vattenkylarna.

Då glömmer du att med ett vattekylarpaket behöver man ofta ingen extra chassifläkt, då den redan sitter bakpå och drar ut varmluften ur chassit. Så med luftkylare på processorn tillkommer en chassifläkt och totalt låter det mer. För övrigt kan man utan problem sätta på en noctuafläkt istället för medföljande i vattenkylarpaket så som Corsair H60, vilket jag gjort och funkar bra.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad stor:D

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Då glömmer du att med ett vattekylarpaket behöver man ofta ingen extra chassifläkt, då den redan sitter bakpå och drar ut varmluften ur chassit. Så med luftkylare på processorn tillkommer en chassifläkt och totalt låter det mer. För övrigt kan man utan problem sätta på en noctuafläkt istället för medföljande i vattenkylarpaket så som Corsair H60, vilket jag gjort och funkar bra.

Då glömmer du att vattenkylarna behöver en pump, som då låter mer än en bra luftkylare. Fläktarna som följer med är dåliga, så det kostar mer att ersätta de.

Permalänk
Medlem

Den ser ju ut som en kompakt flygplansmotor när fläktarna är monterade!
Kanske vore något för min 939...

Permalänk
Medlem

Satan vilket monster! Undrar om den ens skulle få plats i mitt normalstora chassi?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Är riktigt nyfiken på vad den väger?

jag med. vet inte om jag skulle känna mig så säker med en sådan best på mitt moderkort. iaf inte utan någon form av extrastöd från chassit :/

Skrivet av infinity08:

Då glömmer du att med ett vattekylarpaket behöver man ofta ingen extra chassifläkt, då den redan sitter bakpå och drar ut varmluften ur chassit. Så med luftkylare på processorn tillkommer en chassifläkt och totalt låter det mer. För övrigt kan man utan problem sätta på en noctuafläkt istället för medföljande i vattenkylarpaket så som Corsair H60, vilket jag gjort och funkar bra.

skulle precis svara, men såg att marcusk redan sagt precis vad jag tänkte säga. en halvdan pump låter mycket mer än en bra extra fläkt. läs silentpcreviews recension av antec 620 och 920 för att se riktiga decibelsiffror från ett certifierat mätrum...

Skrivet av Marcusk:

Då glömmer du att vattenkylarna behöver en pump, som då låter mer än en bra luftkylare. Fläktarna som följer med är dåliga, så det kostar mer att ersätta de.

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quorthon:

Nja..en Corsair H100 kyler ganska bra skulle jag vilja säga..dessutom så har man 3 hastigheter på fläktarna och kör man på den lägsta så låter det i stort sätt ingenting även med originalfläktar tycker jag..fast det är klart alla upplever inte oljudet på samma sätt..
Med vattenkylning har man vissa fördelar som t ex att man kan klämma dit vilka minnen som helst och att man inte behöver fasa att moderkortet kommer att knäckas om man transporterar lådan..t o m Inet vägrar montera stora luftkylare när dom skruvar ihop datorer på grund av en ganska stor risk för transportskador..så det finns både för och nackdelar..Vågar ändå påstå att NH-D14 och H100 är ganska lika prestandamässigt..

Problemet är ju inte med fläktarna, Corsairs h5-100 series pumpar låter ju otroligt dåligt.. runt 40 db och ett riktigt jävla irriterande ljud.

Funderar starkt på att byta ut min H60 mot en luftkylare av högkvalitée.

miss
Permalänk
Medlem

Inget för HTPC chassit alltså med 4 fkäktar påkopplade Helvete vilken bjässe, nu ju ser ju NH-D14 ynklig ut!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Haha man borde bygga vindtunnel med denna från ena sidan av chassit till den andra!

I ena kanten av chassit så kör man en airpenetrator 140mm sedan tomma 140mm fläkt-"skal" in till själva radiatorn sedan 2 till airpenetrators och samma visa till andra sidan chassit, och såklart en till fin 140mm airpenetrator som utblås! Lär ju inte bli så värst effektivt haha men kul som fan!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Usch vilket as! Inte mycket plats över till annat där inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Haha man borde bygga vindtunnel med denna från ena sidan av chassit till den andra!

I ena kanten av chassit så kör man en airpenetrator 140mm sedan tomma 140mm fläkt-"skal" in till själva radiatorn sedan 2 till airpenetrators och samma visa till andra sidan chassit, och såklart en till fin 140mm airpenetrator som utblås! Lär ju inte bli så värst effektivt haha men kul som fan!

Sorry, den lösningen finns det patent på så det går inte...

Kolla hur han darrar när han plockar upp ting-e-sten med alla fyra fläktar monterade, fy tusan för att ha den där monterad på moderkortet. PCB:er är ju sådär resistenta mot strain-creep skador!?

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Sorry, den lösningen finns det patent på så det går inte...

Nja, tänkte mer som ett projekt

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Då glömmer du att vattenkylarna behöver en pump, som då låter mer än en bra luftkylare. Fläktarna som följer med är dåliga, så det kostar mer att ersätta de.

Du har en poäng. Dock så har jag aldrig lyckats höra själva pumpen i mitt H60, även om jag lägger örat precis bredvid. Kan ju vara en bra pump, eller att fläkten överröstar den.

Permalänk
Skrivet av white_rabbit_:

Skulle den klara att kyla en AMD 955 passivt tro? Om inte, vad finns det för kylare som klarar av det i dagsläget? Kör just nu på 3.8Ghz

Det beror helt på ditt chassi. I mitt raven kan jag kyla 955 oklockad passivt med en be quiet dark pro c1... men det år väl på gränsen till att vara passivt, då det känns som att en liten 120mm fläkt bara skulle blockera luftflödet från bottenfläktarna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Max load på min phenom i 4,2ghz är 48c just nu... värt att köpa denna och satsa på 40...? Funderar på det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri

Intressant kylare, blir lagom sugen

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hur många kubikmeter måste lådan vara på?

Permalänk

Nice! Byter dock inte ut min NH-D14

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Den här klumpen vill vi se ett test på senare!

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thorsama:

Haha man borde bygga vindtunnel med denna från ena sidan av chassit till den andra!

I ena kanten av chassit så kör man en airpenetrator 140mm sedan tomma 140mm fläkt-"skal" in till själva radiatorn sedan 2 till airpenetrators och samma visa till andra sidan chassit, och såklart en till fin 140mm airpenetrator som utblås! Lär ju inte bli så värst effektivt haha men kul som fan!

Varför krångla med massa fläktramar när det bara är att köpa rör?
Har funderat lite på om man skulle hitta på något sådant någon gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24