Hjälp! Grafikkort vart konstigt efter överklockning

Permalänk

Hjälp! Grafikkort vart konstigt efter överklockning

Testade att överklocka mitt Radeon 5770 med MSI Afterburner, gick tydligen inge bra. För nu blir det massa streck i skärmen ibland, får starta om Eller så blir det svart bara i skärmen. Antar att det har pajat, eller kan något annat ha slutat fungera i datorn? Kan man paja andra saker när man överklockar ett kort?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Att det blir massa olika fenomen på skärmen är aldrig bra : >

Permalänk
Medlem

Har du klockat tillbaka då?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

testa och sätt ^grafikkortet i en annan dator och funkar det då så är det överklocknings profilen som låst sig i msi afterburner och klockar kortet direkt vid uppstart kanske före bios men det låter lite konstigt om den gör det (gå in i felsäkert läge^ tryck F8 strax efter bios har laddat upp så kan du välja felsäkert läge och avinstallera programmet eller visar den inte ens i bios längre ?)

Ja det kan paja när du överklockar för mkt att det dör av värme över 103 grader varmt kan döda kortet eller för höga inställningar på minnena så de lossnar ifrån lödbanorna pga värme eller för mkt volt på gpu kretsen kan döda kortet men har du tur så kan du fixa det med och först testa i en annan burk som jag skrev tidigare^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Vad ändrade du i MSI Afterburner?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du höjde spänningen när du överklockade också?
Dessa streck brukar uppstå när grafikkortet inte får tillräckligt med ström.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Har du klockat tillbaka då?

Jag startade upp Afterburner igen och då stod den på ordinarie igen, ska an trycka något annat på kortet? Har stängt av datorn så grafikkortet får vila. Finns det något felsökarprogram som kan checka övriga komponenter?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Vad ändrade du i MSI Afterburner?

Core clock och Memoryclock

Skrivet av Nardds:

Jag antar att du höjde spänningen när du överklockade också?
Dessa streck brukar uppstå när grafikkortet inte får tillräckligt med ström.

Ändrade bara Core clock och Memoryclock.

Skrivet av mini-z1994:

testa och sätt ^grafikkortet i en annan dator och funkar det då så är det överklocknings profilen som låst sig i msi afterburner och klockar kortet direkt vid uppstart kanske före bios men det låter lite konstigt om den gör det (gå in i felsäkert läge^ tryck F8 strax efter bios har laddat upp så kan du välja felsäkert läge och avinstallera programmet eller visar den inte ens i bios längre ?)

Ja det kan paja när du överklockar för mkt att det dör av värme över 103 grader varmt kan döda kortet eller för höga inställningar på minnena så de lossnar ifrån lödbanorna pga värme eller för mkt volt på gpu kretsen kan döda kortet men har du tur så kan du fixa det med och först testa i en annan burk som jag skrev tidigare^

Det går att köra datorn nu, när jag körde för ett tag sedan så vart det lodrätta gåra linjer när jag startade ett spel samt även en gång till när jag satt och surfade. Sedan vart det bara svart i skärmen en gång.

Nu har jag avinstallerat programmet i alla fall , gjorde det i vanliga läget. Behövde inte gå in i felsäket läge.

Finns det något felsökarprogram som kan checka övriga komponenter?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Inget annat påverkas av att du överklockar din Gpu. men är du ändå orolig kan du ju alltis köra nätt benchmark program typ occt eller sisoft sandra, finns 100 tal att välja mellan

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Defender:

Inget annat påverkas av att du överklockar din Gpu. men är du ändå orolig kan du ju alltis köra nätt benchmark program typ occt eller sisoft sandra, finns 100 tal att välja mellan

Körde detta program och fick följande:
http://oi42.tinypic.com/216afn.jpg

Skärmen vart svart nyligen, fick starta om den då

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Körde detta program och fick följande:
http://oi42.tinypic.com/216afn.jpg

Skärmen vart svart nyligen, fick starta om den då

den varnade för att cpun blev för varm core 3 kan det ha något med saken att göra ?
testa belasta grafikkortet med furmark och se om det händer nånting då med skärmen btw hur gammalt är nätagget kan ju vara det som börjat gett upp

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

den varnade för att cpun blev för varm core 3 kan det ha något med saken att göra ?
testa belasta grafikkortet med furmark och se om det händer nånting då med skärmen btw hur gammalt är nätagget kan ju vara det som börjat gett upp

Datorn har fungerat jättebra, tetstade att samma test fast gpu. Avbröt det efter en minut och efter det så vartdet grå skärm:-( Datorn är bara 1,5 år gammal, se i min signatur vilken hårdvara det är. Nätagget ska väl inte ge sig? Angående cpu tetset, är orginlkylaren för klen för processorn tro?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

jag hade nog tagit av kylaren och rengjort,satt på ny kylpasta och testat igen, alt bytt cpu kylare om det är stock kylare !

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Datorn har fungerat jättebra, tetstade att samma test fast gpu. Avbröt det efter en minut och efter det så vartdet grå skärm:-( Datorn är bara 1,5 år gammal, se i min signatur vilken hårdvara det är. Nätagget ska väl inte ge sig? Angående cpu tetset, är orginlkylaren för klen för processorn tro?

Nej, den är bara fullproppad med damm.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Nej, den är bara fullproppad med damm.

Det är faktiskt väldigt lite damm Har satt fläktarna bra

Har försökt att testa köra Burn in test i Sandra lite, men den hänger sig direkt då. Kan verkligen ett grafikkort ställa till med så mycket?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

tempraturer?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

tempraturer?

Kan jag kolla, bästa gratisprogrammet för att kolla det?

Letade fram mitt gamla grafkkort till min gamla dator, det är pci express. Så jag tog ur mitt 5770 och satt i det gamla, men skärmen hittar inte den. Bios visas inte ens Är det något man ska göra innan man byter grafikkort?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Kan jag kolla, bästa gratisprogrammet för att kolla det?

Letade fram mitt gamla grafkkort till min gamla dator, det är pci express. Så jag tog ur mitt 5770 och satt i det gamla, men skärmen hittar inte den. Är det något man ska göra innan man byter grafikkort?

För det första är det någonting galet med din CPU kylning, kontrollera damm och/eller kylpasta.

För det andra, testa att avinstallera drivrutiner till ditt första kort innan du sätter i det andra. Testa efter det att byta kort och installera nya drivrutiner. För temperaturer kan du använda HWMonitor.

Lycka till!

Permalänk
Skrivet av knifflarn:

För det andra, testa att avinstallera drivrutiner till ditt första kort innan du sätter i det andra. Testa efter det att byta kort och installera nya drivrutiner. För temperaturer kan du använda HWMonitor.

Lycka till!

Testade att avinstallera drivrutiner samt catalyst, men den hittar inte grafikkortet ändå. Det enda som skiljer de två grafikkorten är att det gamla inte har någon strömkontakt. Men den har ju ingen fläkt...

HWM hittar bara hårddiskarna?!

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Testade att avinstallera drivrutiner samt catalyst, men den hittar inte grafikkortet ändå. Det enda som skiljer de två grafikkorten är att det gamla inte har någon strömkontakt. Men den har ju ingen fläkt...

HWM hittar bara hårddiskarna?!

Ursäkta, du får klargöra lite, har det gamla ingen strömkontakt eller finns det inga 6-pin att koppla strömmen till? Är det gamla kortet passivt kylt menar du? Kan du lägga upp bilder på båda korten? Konstigt att HWM bara hittar hårddiskarna. Ditt moderkort kanske spökar lite.

Någonting som förhoppningsvis funkar är att formatera och köra en clean install på windows, samt resetta BIOS settings.

Permalänk
Skrivet av knifflarn:

Ursäkta, du får klargöra lite, har det gamla ingen strömkontakt eller finns det inga 6-pin att koppla strömmen till? Är det gamla kortet passivt kylt menar du? Kan du lägga upp bilder på båda korten? Konstigt att HWM bara hittar hårddiskarna. Ditt moderkort kanske spökar lite.

Någonting som förhoppningsvis funkar är att formatera och köra en clean install på windows, samt resetta BIOS settings.

1.Nu hittade HWM allt, gjorde en liten test. De gråa linjerna har inte kommit fram sedan jag avinstallerade drivrutinerna till 5770 och catalyst.

2. Jag starta fem stycken mkv 1080p filer i datorn och visade samtidigt, processorn arbetade då i 100%
Då satt jag igång HMW och fick föjande:
http://oi40.tinypic.com/2lt3gw5.jpg
Processorn vart väldigt varm.

3. Det som är konstigt fortfarande är att om jag startar burn i test i Sandra så när den ska sätta igång så hänger sig datorn helt(bilden fryser). Kan fortfarande grafikkortet påverka datorn fast drivrutinerna är avinstallerade?

4. Kan processorn blivit skadad av att man överklockar ett grafikkort. Det jag gjorde var att maxa Core clock och Memoryclock. Men de "clock" är väl endast på gpu eller tillhör dom cpu?

Här är bilden på gamla grafikortet:
http://images.highspeedbackbone.net/skuimages/large/P262-3004...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

1.Nu hittade HWM allt, gjorde en liten test. De gråa linjerna har inte kommit fram sedan jag avinstallerade drivrutinerna till 5770 och catalyst.

2. Jag starta fem stycken mkv 1080p filer i datorn och visade samtidigt, processorn arbetade då i 100%
Då satt jag igång HMW och fick föjande:
http://oi40.tinypic.com/2lt3gw5.jpg
Processorn vart väldigt varm.

3. Det som är konstigt fortfarande är att om jag startar burn i test i Sandra så när den ska sätta igång så hänger sig datorn helt(bilden fryser). Kan fortfarande grafikkortet påverka datorn fast drivrutinerna är avinstallerade?

4. Kan processorn blivit skadad av att man överklockar ett grafikkort. Det jag gjorde var att maxa Core clock och Memoryclock. Men de "clock" är väl endast på gpu eller tillhör dom cpu?

Här är bilden på gamla grafikortet:
http://images.highspeedbackbone.net/skuimages/large/P262-3004...

3. Processorn stänger av sig för att temperaturen är för hög, normala temperaturer under load (i original klock) är runt 60-70C för Intel.
Så, montera om kylaren med ny kylpasta och resetta BIOS.

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

1.Nu hittade HWM allt, gjorde en liten test. De gråa linjerna har inte kommit fram sedan jag avinstallerade drivrutinerna till 5770 och catalyst.

2. Jag starta fem stycken mkv 1080p filer i datorn och visade samtidigt, processorn arbetade då i 100%
Då satt jag igång HMW och fick föjande:
http://oi40.tinypic.com/2lt3gw5.jpg
Processorn vart väldigt varm.

3. Det som är konstigt fortfarande är att om jag startar burn i test i Sandra så när den ska sätta igång så hänger sig datorn helt(bilden fryser). Kan fortfarande grafikkortet påverka datorn fast drivrutinerna är avinstallerade?

4. Kan processorn blivit skadad av att man överklockar ett grafikkort. Det jag gjorde var att maxa Core clock och Memoryclock. Men de "clock" är väl endast på gpu eller tillhör dom cpu?

Du måste göra någonting åt din processorkylning. Har du stock-kylare och tillhörande kylpasta på? Är den ren?

Processorn kan inte ha tagit någon skada (vad jag vet), så det behöver du nog inte oroa dig för. Kan tyvärr inte svara vad gäller Sandra och dess tester, då jag har ingen aning om vad testet gör.

Någon skrev tidigare att det kan vara MSI Afterburner som låst sig i den överklockade profilen. Testa att återställa BIOS, och funkar inte det kan jag nog inte hjälpa dig, bortsett från att tipsa dig om en formatering i hopp om fix.

Lycka till min vän!
Fridens

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

3. Processorn stänger av sig för att temperaturen är för hög, normala temperaturer under load (i original klock) är runt 60-70C för Intel.
Så, montera om kylaren med ny kylpasta och resetta BIOS.

Fast när jag startar testen så har det varit låg temperatur på den. Det är därför jag tycker det är konstigt att den hänger sig. Att den hänger sig på en gång, att programmet inte hinner arbeta i ens några sekunder.

Så här ser det ut nu när jag bara surfar:
http://oi44.tinypic.com/2h6vq5u.jpg

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Fast när jag startar testen så har det varit låg temperatur på den. Det är därför jag tycker det är konstigt att den hänger sig. Att den hänger sig på en gång, att programmet inte hinner arbeta i ens några sekunder.

Så här ser det ut nu när jag bara surfar:
http://oi44.tinypic.com/2h6vq5u.jpg

Suck...
Montera om kylaren (med ny kylpasta) och resetta BIOS.

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Fast när jag startar testen så har det varit låg temperatur på den. Det är därför jag tycker det är konstigt att den hänger sig. Att den hänger sig på en gång, att programmet inte hinner arbeta i ens några sekunder.

Så här ser det ut nu när jag bara surfar:
http://oi44.tinypic.com/2h6vq5u.jpg

Det är väldigt hög temp för arbetet som processor gör, vilket inte är särskilt mycket vid slösurf.

Såhär ser mina temps ut
http://i.imgur.com/vUlUy.png

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Suck...
Montera om kylaren (med ny kylpasta) och resetta BIOS.

Det ska jag göra

Hur resettar man bios på mitt gigabyte kort då?

Så här ser det ut i bios:
http://oi44.tinypic.com/dnhif9.jpg

http://oi44.tinypic.com/2wck64x.jpg

och sedan undrar jag om fortfarande grafikkortet kan påverka datorn så att den hänger sig som tex i Sandra testet fast drivrutinerna är avinstallerade?

Skrivet av knifflarn:

Processorn kan inte ha tagit någon skada (vad jag vet), så det behöver du nog inte oroa dig för. Kan tyvärr inte svara vad gäller Sandra och dess tester, då jag har ingen aning om vad testet gör.

Det är här Sandra hänger sig:
http://oi41.tinypic.com/2i1ecrm.jpg

Skrivet av knifflarn:

Ursäkta, du får klargöra lite, har det gamla ingen strömkontakt eller finns det inga 6-pin att koppla strömmen till? Är det gamla kortet passivt kylt menar du? Kan du lägga upp bilder på båda korten? Konstigt att HWM bara hittar hårddiskarna. Ditt moderkort kanske spökar lite.

Någonting som förhoppningsvis funkar är att formatera och köra en clean install på windows, samt resetta BIOS settings.

Grafikkortet ser ut så här:
http://images.highspeedbackbone.net/skuimages/large/P262-3004...

Förstår inte varför den inte hittar kortet, funkar ju på gamla datorn.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Det ska jag göra

Hur resettar man bios på mitt gigabyte kort då?

Så här ser det ut i bios:
http://oi44.tinypic.com/dnhif9.jpg

http://oi44.tinypic.com/2wck64x.jpg

och sedan undrar jag om fortfarande grafikkortet kan påverka datorn så att den hänger sig som tex i Sandra testet fast drivrutinerna är avinstallerade?

Datorn hänger sig för att processorn blir överhettad...
Bryt strömmen till nätaggregat och plocka ur batteriet på moderkortet och sen väntar du någon minut innan du sätter tillbaka det.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Datorn hänger sig för att processorn blir överhettad...
Bryt strömmen till nätaggregat och plocka ur batteriet på moderkortet och sen väntar du någon minut innan du sätter tillbaka det.

Men den var ju inte överhettad när den hängde sig den låg på runt 50 grader, det är det som är konstigt. Programmet hinner bara hålla på i några sekunder tills den hänger sig och då har det inte hunnit gått upp i temperatur

Tack för tipset om batteriet, ska testa det nu. Återkommer

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av knifflarn:

Någon skrev tidigare att det kan vara MSI Afterburner som låst sig i den överklockade profilen. Testa att återställa BIOS, och funkar inte det kan jag nog inte hjälpa dig, bortsett från att tipsa dig om en formatering i hopp om fix.

Okej, jag resetta bios. Installerade om drivrutinerna på grafikkortet. Sedan kollade jag i Catalyst och såg detta!:
http://oi40.tinypic.com/2rc9zit.jpg

Även fast jag har resetta bios, avinstallerat drivrutinerna till grafikkortet samt catalyst och ominstallerat så finns inställningarna från MSI Afterburner kvar?!
Kan det vara så att det blev så för att jag redan hade avinstallerat grafikkortet och catalyst innan jag rebotta bios?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU