Högtalare fångar upp rysk radiosändning?

Permalänk
Medlem

Högtalare fångar upp rysk radiosändning?

Tja!

Så mitt internet har dött på och av hela dagen och för någon minut sedan så va det av, min syrra kom in på mitt rum och sa, "kom och lyssna på detta" hon sa att jag skulle lägga örat mot högtalaren, men jag tvekade då jag troddehon skulle ha något skrikskit som skrämmer liver ur en så jag höjde volymen ist. Inget hördes, hon sa sen att hon hade hört något på ryska och hon trode det va en radiosänding då hon inte hade någon musik eller liknande på.

Kan detta hända?

Det är ett logitech 5.1 system, vet itne modell#

Vet inte om detta är rätt plats för posten, om inte så uppskattas en flyttning

Tack på förhand.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Har hört från flera ställen att det kan hända. Inte varit med om det själv dock.
Brukar hända för Logitech X-530. Antar att det är de högtalarna hon har.

Permalänk

Mitt gamla system gjorde samma sak, är nog ganska vanligt det där. Grymt läskigt första gången det hände bara

Permalänk

Det är troligtvis ett pågående bankrån som ni har fått in där de kommunicerar med walkie talkies.
http://forum.davidicke.com/showthread.php?t=20936
The robbers communicated with a look-out via walkie-talkie, the signal being picked up by an amateur radio enthusiast, Robert Rowlands, who was trying to reach friends in Australia.
Precis som i Baker Street Bank Job 11 September 1971eller filmen baserad på detta.

Annars är det lätt att inbilla sig att man hör något, speciellt på ett språk som man inte behärskar. Sedan är det inte ovanligt att man kan få in konstiga ljud i system, men jag har lite svårt att se hur en radiosändning ska komma in i dina högtalare bara sådär, med dessutom en sådan bra ljudkvalite så att man kan urskilja språk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jurgen89:

Har hört från flera ställen att det kan hända. Inte varit med om det själv dock.
Brukar hända för Logitech X-530. Antar att det är de högtalarna hon har.

Stämmer att hon har X-530

Skrivet av Bobokrull:

Mitt gamla system gjorde samma sak, är nog ganska vanligt det där. Grymt läskigt första gången det hände bara

Hon blev skiträdd haha

Skrivet av bud_bundy:

Det är troligtvis ett pågående bankrån som ni har fått in där de kommunicerar med walkie talkies.
http://forum.davidicke.com/showthread.php?t=20936
The robbers communicated with a look-out via walkie-talkie, the signal being picked up by an amateur radio enthusiast, Robert Rowlands, who was trying to reach friends in Australia.
Precis som i Baker Street Bank Job 11 September 1971eller filmen baserad på detta.

Annars är det lätt att inbilla sig att man hör något, speciellt på ett språk som man inte behärskar. Sedan är det inte ovanligt att man kan få in konstiga ljud i system, men jag har lite svårt att se hur en radiosändning ska komma in i dina högtalare bara sådär, med dessutom en sådan bra ljudkvalite så att man kan urskilja språk.

Skulle kunna vara rån, men tror inte det iaf ganska lungt område jag bor i

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Stämmer att hon har X-530

Hon blev skiträdd haha

Skulle kunna vara rån, men tror inte det iaf ganska lungt område jag bor i

Detta är ett väldigt vanligt problem med billigare Förstärkare.

Detta beror helt enkelt på att de billigare förstärkarna inte är byggda så att de är skyddade från radiosignaler.

(Där sitter en hel hög transistorer i en förstärkare och det är väldigt lätt att dessa agerar som en radio)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Detta är ett väldigt vanligt problem med billigare Förstärkare.

Detta beror helt enkelt på att de billigare förstärkarna inte är byggda så att de är skyddade från radiosignaler.

(Där sitter en hel hög transistorer i en förstärkare och det är väldigt lätt att dessa agerar som en radio)

Skickades från m.sweclockers.com

jasså!:D

Vet du vilka frekvenser de kan snappa upp?

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Var samma problem med mina z-5500

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Var samma problem med mina z-5500

Hade samma problem med samma högtalare innan jag flyttade. Var grymt irriterande när man såg på film.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

jasså!:D

Vet du vilka frekvenser de kan snappa upp?

Det är nog extremt varierande beroende på hur förstärkarna är konstruerade.

Permalänk
Medlem

Hade samma sak med mina X-530 speciellt vintertid då det är kallare och radiovågor antagligen svävar lättare fram eller whatever. Dock för mig hördes det bättre ifall jag sänkte volymen... kunde sänka till minimi och det kunde höras riktigt riktigt tydligt ibland såsom låg-volym radio lyssnande haha. Var rätt lustigt att höra rysk polka musik, lagom mystisk känsla.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Är med om samma sak med mina Logitech X-530
Har haft många "wtf moments" när man plötsligt hör detta pladder, operasång, musik m.m...
En kompis brorsa sa att som det tidigare nämndes här i tråden att sladdarna inte är särskilt bra skyddade mot radiovågor eller liknande, så dem snappar gärna upp ryssarnas radio ^^
Inget man kan göra åt, men ibland funkar det för mig att höja och sänka volymen några gånger så reduceras det lite eller försvinner helt

Permalänk

Så med andra ord ska man köpa x-530 bara om man själv vill snappa upp rysk radio?

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Samma sak här med ett par gamla högtalare, finsk radiosändning.

Permalänk
Medlem

Troligtvis är det dina kablar eller dess anslutning som är kass och fungerar likt en antenn. För mig har det hjälpt att sätta en ferritklämma runt kablarna.

Jag blev lite fundersam när jag började höra finska viskandes mitt i natten, satt och spelade Dark Age of Camelot och sprang runt i trollskogar fyllda med oknytt. Bodde hemma vid den här tiden, men alla i huset sov och alla radioapparater var avstängda i huset. Berättade händelsen för plastfarsan som är radioamatör och jag fick det rådet. Man kan behöva testa att placera ferritklossarna på lite olika ställen för att hitta rätt.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Skrivet av KRQKAN:

Tja!

Kan detta hända?

Tack på förhand.

Detta kan mycket väl hända och det händer hela tiden.

Fenomenet uppstår när de sänder ut signaler med HF (High Frequency väglängd 10-100m, 3-30Mhz ). Då kommer duct propagation eller super refraction uppstå. Det är när radiovågorna går upp i atmosfären men studsar mot joniserade lager och sen åker ner mycket längre bort.

När jag läste om detta i Communications så berättade min lärare att när han och en elev var ute på en mörker navigationsflygning så kunde de sitta och lyssna på spansk radio. Ett utmärkt exempel på duct propagation.

Aangående att högtalarna spelar upp det som sägs på radion har att göra med att radiovågor ser ut som växelström om man skulle rita upp dem i ett diagram. Då högtalarna är designade för att konvertera växelström till ljud så gör den även samma sak ifall radiovågor kommer in i sladden. Den vet som sagt inte ifall det är radiovågor utifrån eller växelström skickad från datorn.

// Fredrik