6970 började brinna, vad kan man göra nu?

Permalänk
Medlem

6970 började brinna, vad kan man göra nu?

Hej,

Fick sms för en timma sen av en kompis att han säger att hans grafikkort börjat brinna.

Hans story är följande:

Han installerade en uppdatering till ITunes, denna ville då att han skulle starta om sin dator, så han gick ifrån den ett tag och när han kom tillbaka så hade den inte startat än.
Han testa då att starta datorn igen inget hände så han stängde av strömmen och drog ut den ur datorn och satte tillbaka den igen, han starta nu datorn igen och det kom en låga från graffikkortet och en massa gnistor säger han, han drog då ut strömmen ur datorn direkt, och grafikkortet har nu blivit lite svart (där de kom en låga) fixar en bild på detta snart.

Han ska försöka fixa så jag kan länka hela datorn till er men han har ingen dator så han försöker lösa det.

Han har aldrig klockat grafikkortet och datorn är mindre än 6 månader gammal.

Frågorna jag ställer till er nu:

Detta måste ju han få ett nytt på garantin utan tvekan eller har jag fel?
Kan andra delar i systemet vara skadade pga av detta?

Bild på grafikkortet

Datorns Specc

Gigabyte UD-7
Cooler Master 850w silent
Phenom 2 x6 1100t

PS: Gigabyte 6970 med tre fläktar vet ej vad den heter.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Bör vara ett garantiärende. Spontan förbränning hör hemma i bilmotorer, inte i datorer.

Allt kan ha tagit skada pga värme och gnistor, men det är osannolikt.
Moderkortet är nog det som löpt störst risk att ta skada, men ser det inte bränt/svart ut där grafikkortet satt så bör det ha klarat sig.
Har han ett gammalt grafikkort han inte är rädd om liggande så kan han testa att sätta i det, funkar allt då så funkar det.
Har moderkortet tagit skada och datorn är köpt från samma företag så lär det åka på samma garanti.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Om det nu är som du säger så är det bara att gå tillbaka med den och säga att det är fabriksfel.
Tror inte att något annat borde vara skadat, testa stoppa in ett annat grafikkort om burken inte startar kan det varit moderkortet som fick grafikkortet att kortslutas.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat med en bild på grafikkortet. Ska åka över till honom nu och kolla upp det hela.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Hör med tillverkaren av grafikkortet först. Om det är som du säger så vill de säkert ta en titt på grafikkortet, och visar det sig att andra delar har gått sönder pga av ett defekt grafikkort är det nog troligare att tillverkaren gör det i good will än att datorbutiken där det inhandlades gör det.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Hör med tillverkaren av grafikkortet först. Om det är som du säger så vill de säkert ta en titt på grafikkortet, och visar det sig att andra delar har gått sönder pga av ett defekt grafikkort är det nog troligare att tillverkaren gör det i good will än att datorbutiken där det inhandlades gör det.

Vad du yrar...självklart kontaktar han återförsäljaren först.

Sexmånadersregeln enligt konsumentköplagen borde väl ge svar på tal.
"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Vad du yrar...självklart kontaktar han återförsäljaren först.

Sexmånadersregeln enligt konsumentköplagen borde väl ge svar på tal.
"Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel."

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, exempelvis om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

Hade du klarat av att läsa allt, inte bara första meningen, hade du nog förstått vad jag yrar om. Svårt detta med läsandet.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Det ska han inte. Det är återförsäljaren som har bevisbördan, De måste kunna bevisa att din kompis skadat varan.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Inom 6 månader ligger bevisbördan på återförsäljaren, efter 6 månader är det köparen. Så enklast är helt enkelt att han tar kontakt med återförsäljaren

Permalänk
Avstängd

Låter som felaktiga kondensatorer eller ev. en felaktig spärr. Ett Grafikkort ska inte smälta så lätt utan det ska finnas spärrar som förhindrar detta. Låter som ett fabrikationsfel och därför ska det inte vara några problem med att lämna tillbaka det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Berätta sanningen så kommer din kompis garanterat att få ett nytt kort, ljuger han så kommer det inte gå alls lika lätt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grusburk:

Har uppdaterat datorn specc nu också.

Men att min kompis ska bevisa att han inte orsakat skadan hur ska detta ske?

Med tanke på att man med all rätt i världen kan vänta sig att kortet INTE börjar brinna (över huvud taget) när man köper det, så räknas det som att det är fel på grafikkortet om det nu börjar brinna. Alltså är det per definition fel på det - även om mer än sex månader har gått. Så länge det inte har gått mer än 3 år (vilket det inte har, det är ju ett 6970) har han alltså rätt till full ersättning från butiken.

Din kompis behöver alltså inte bevisa någonting alls.

Permalänk
Medlem

Ville bara berätta för alla att det löste sig och han fick ett nytt kort av XFX istället.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO