Permalänk
Medlem

Frågor Inför Chassibygge!!!!

HeJ!!
Har tänkt att bygga ett chassi i trä och har lite frågor som jag hoppas kunna bli besvarade:

1. Hur fixar jag on/off-kanppen?? Har kollat runt lite på SweC men hittar ingen vettig tråd, länka gärna om ni vet någon bra tråd om detta eller någon annan sida, helst så utförlig som möjligt då jag inte gjort nått sånt här innan. Har ni några rekomendationer på olika on/off-knappar. Hade tänkt mig den här typen, Nyckelströmställare, men vet inte om den fugerar.

2. Måste jag jorda nått i chassin, typ HDD eller moderkort?

3. Kan jag fäst moderkortsplåten direkt på trät eller ska jag ha något i mellan?

Tack på för hand

Permalänk
Medlem

3. Du bör ha något emellan för värmespridningens skull. Om det är ett litet mellanrum kan det tillåta luft att flöda och därför kan du tjäna någon grad celsius i temperatur på moderkortet.

Visa signatur

Citera mig för svar!
[ASUS Sabertooth P67] [Intel Core i5 2500K @ 4.2ghz] [Gigabyte Radeon 7970]
[16GB Corsair Vengeance @ 1600Mhz] [Corsair Force Series 3 GT 120GB] [Seagate Barracuda 1TB 7200RPM]
[Corsair Obsidian 800D] [Corsair CX V2 600W]

Permalänk
Entusiast
  1. Tänk på att det ska vara en återfjädrande strömbrytare, så den du har länkat fungerar inte.

  2. Här kan jag inte ge dig ett svar som jag kan säga stämmer. Men det fungerar helt klart utan jordat chassi. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte. Jag har en htpc med picoPSU som inte är jordad på "datorsidan".

  3. Som ovanstående sa, det är bra med en distans för att luften ska kunna röra sig fritt

Permalänk
Medlem

2. Nej, men det är alltid säkrast. Iaf för de känsliga delarna som moderkortet.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FåJel:

HeJ!!
Har tänkt att bygga ett chassi i trä och har lite frågor som jag hoppas kunna bli besvarade:

1. Hur fixar jag on/off-kanppen?? Har kollat runt lite på SweC men hittar ingen vettig tråd, länka gärna om ni vet någon bra tråd om detta eller någon annan sida, helst så utförlig som möjligt då jag inte gjort nått sånt här innan. Har ni några rekomendationer på olika on/off-knappar. Hade tänkt mig den här typen, Nyckelströmställare, men vet inte om den fugerar.

2. Måste jag jorda nått i chassin, typ HDD eller moderkort?

3. Kan jag fäst moderkortsplåten direkt på trät eller ska jag ha något i mellan?

Tack på för hand

Jag tror att allt jordas av sig själv via nätagget, samt som tidigare sagt så måste knappar vara återfjädrande, och ja, du kan fästa moderkortsplåten direkt på träet.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:
  1. Tänk på att det ska vara en återfjädrande strömbrytare, så den du har länkat fungerar inte.

  2. Här kan jag inte ge dig ett svar som jag kan säga stämmer. Men det fungerar helt klart utan jordat chassi. Sen om det är bra eller dåligt vet jag inte. Jag har en htpc med picoPSU som inte är jordad på "datorsidan".

  3. Som ovanstående sa, det är bra med en distans för att luften ska kunna röra sig fritt

Vad rekomenderar du för strömbrytare som är återfjädrande? Vill helst ha en nyckelströmbrytare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FåJel:

Vad rekomenderar du för strömbrytare som är återfjädrande? Vill helst ha en nyckelströmbrytare.

Det borde ju finnas en återfjädrarnde nyckelströmbrytare, jag menar, nästan alla bilar har det. Jag kollade runt lite halvdant men hittade inget. Jag hade nog skickat ett mail till Elfa och frågat om dom har en återfjädrande nyckelströmbrytare, berätta vad du ska ha den till. Dom borde kunna hjälpa dig, webbsidan är ju ganska kass när man inte kan namnet på det man letar efter

Annars stick till biltema och skaffa en som är till bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det borde ju finnas en återfjädrarnde nyckelströmbrytare, jag menar, nästan alla bilar har det. Jag kollade runt lite halvdant men hittade inget. Jag hade nog skickat ett mail till Elfa och frågat om dom har en återfjädrande nyckelströmbrytare, berätta vad du ska ha den till. Dom borde kunna hjälpa dig, webbsidan är ju ganska kass när man inte kan namnet på det man letar efter

Annars stick till biltema och skaffa en som är till bilar

Aight, tack så mycket

Permalänk
Permalänk
Medlem

På Kjell finns det återfjädrande strömbrytare, som denna 2-poliga, finns även som 1-polig, vet dock inte skillnaden då jag kan ganska lite om el.

EDIT: såg nu att du ville ha nyckelströmbrytare, ursäktar mig för att inte ha läst ordentligt!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Tror inte du behöver oroa dej för statisk elektricitet när du bygger, då trä är isolerande (om det är torrt..). Du ska däremot se till att få ordentliga distanser till det som är varmt, så det inte fattar eld... och kanske sätta dit ett plåt bakom moderkortet för att isolera värmen bakåt och samtidigt jorda den plåten emot powern. Ta en plåt från någon skrotad pc-låda..

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Tror inte du behöver oroa dej för statisk elektricitet när du bygger, då trä är isolerande (om det är torrt..). Du ska däremot se till att få ordentliga distanser till det som är varmt, så det inte fattar eld... och kanske sätta dit ett plåt bakom moderkortet för att isolera värmen bakåt och samtidigt jorda den plåten emot powern. Ta en plåt från någon skrotad pc-låda..

//Lasse

Trä kan väl ändå vara statiskt laddat, tyckte iaf att det stod det i den stora tråden om ESD...

typo
Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

Tror inte du behöver oroa dej för statisk elektricitet när du bygger, då trä är isolerande (om det är torrt..). Du ska däremot se till att få ordentliga distanser till det som är varmt, så det inte fattar eld... och kanske sätta dit ett plåt bakom moderkortet för att isolera värmen bakåt och samtidigt jorda den plåten emot powern. Ta en plåt från någon skrotad pc-låda..

//Lasse

Om jag inte missförstått detta så handlar det hela om att potentiella skillnader mellan sig själv och de komponenter man använder. Det är dessa skillnader som skapar själva urladdningen och allt man gör generar dessa, räcker att du rör handen och du har redan där generat ett antal volt.

Någon länkade denna video i en annan tråd, rekommenderas då detta fortfarande gäller i allra högsta grad.
http://www.youtube.com/watch?v=4WHbcd4NGJQ

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Kan denna strömbrytare vara något kanske, vet inte om den är återfjädrande då det inte står dock. Men annars så måste man ju inte ha återfjädrande... Om man inte hittar återfjädrande får man helt enkelt ta och vrida tillbaka den själv!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av CorranHorn:

Om jag inte missförstått detta så handlar det hela om att potentiella skillnader mellan sig själv och de komponenter man använder. Det är dessa skillnader som skapar själva urladdningen och allt man gör generar dessa, räcker att du rör handen och du har redan där generat ett antal volt.

Nja, bara att röra handen tror jag inte räcker då luften inte kommer göra något. ESD = electrostatic discharge, dvs att man "laddar ur" sig på något annat. Dvs, om man rör vid något så kommer det ske, kan variera ganska mycket, men kan mycket väl gå uppemot 2-3000 volt. Det är av den anledningen man har ESD-band när man monterar komponenter, för att man själv ska vara jordad så att man inte skapar någon ESD.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=imdtXcnywb8, när vi pratar datorkomponenter så krävs det inte många volt för att dessa ska bli defekta, för att du överhuvudtaget ska kunna känna att du är laddad däremot då krävs det ett part tusen. ESD band har du för att du sakta ska få samma "laddning" som det du är ledad till (sker detta fort så får du den urladdning du vill undvika).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Avbryter ESD diskussionen med en fungerande strömbrytare! Nämligen denna från ELFA!

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk

Här har du två videos på ett datorbygge dock inte i trä utan med vanligt chassi. Det som är viktigt att tänka på när det kommer till datorer är kylning, värme försöker man undvika så mycket man kan.

http://www.youtube.com/watch?v=ot0h4G-BmJM
http://www.youtube.com/watch?v=lPIXAtNGGCw

Här har någon byggt en i trä
http://www.youtube.com/watch?v=BJFbcT2ILdE

Visa signatur

Jack of all trades